Nu är Konecranes lyfttruckar ännu grönare


2021-04-01

Konecranes har testat användningen av fossilfritt HVO100-bränsle i lyfttruckar vid sin fabrik i Markaryd. Detta är en del av bolagets pågående strävanden att minska sin klimatpåverkan och möta kundernas efterfrågan på utrustning som använder förnybara bränslen. Resultaten visar att den senaste generationen av Konecranes lyfttruckar kan använda HVO100, vilket ger kunderna möjligheten att minska sitt koldioxidavtryck.

Efterfrågan på fossilfritt bränsle ökar i takt med att lyfttrucksägare vill minska utsläppen och, på vissa marknader, uppfylla myndighetskraven. HVO100 är en 100 procent förnybar och fossilfri kemisk kopia av vanlig diesel. Bränslet tillverkas främst av vegetabiliska oljor och fettrester och kan minska de fossilbaserade utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent. Det förnybara HVO100 har nästan samma egenskaper som vanlig diesel och kan användas i de flesta, men inte alla, dieselmotorer utan vidare modifiering.

Konecranes började testa HVO100 under fjärde kvartalet 2020 i utvalda lyfttruckar i Markaryd och fann att bränslet fungerar lika effektivt som vanlig diesel, utan att det krävs några modifieringar av motorn. Resultaten innebär att HVO100 går att använda i alla Konecranes lyfttruckar av senaste generationen, Generation C. Dessa truckar utgör cirka 40 procent av bolagets globala i bruk varande fordonspark. Full kompatibilitet går inte att garantera med alla äldre Konecranes lyfttruckar, på grund av åldern och de många olika motorer som används i äldre modeller.

Även om ett bredare införande av HVO100 på marknaden hänger på kundernas önskemål och tillgången på bränsle, är möjligheterna till stora utsläppsminskningar tydliga. Bara på anläggningen i Markaryd förväntas den beräknade minskningen av koldioxidutsläppen från avgasrör på truckar som drivs med HVO100 och tillverkas eller används vid anläggningen uppgå till över 300 ton per år. Detta motsvarar 100 personbilar som kör 15 000 kilometer årligen.

– Testerna av det förnybara bränslets kompatibilitet visar att Konecranes Lift Trucks sätter hållbarhet i centrum för sin strategi och att det driver affärsutvecklingen och beslutsfattandet. Det ligger helt i linje med vår mission och Konecranes mission som helhet att uppfylla eller överträffa miljölagstiftningen och bestämmelserna, säger Zandra Wallin, chef för säkerhet, hälsa och miljövid, Konecranes Lift Trucks.


– Konecranes ökar arbetet med att minska koldioxidutsläppen från inte bara den egna verksamheten, utan även kundernas. Fossilfritt bränsle skapar tillsammans med våra energieffektiva lyfttruckar en utmärkt möjlighet för våra kunder att minska sina koldioxidutsläpp och ger oss stora konkurrensfördelar, säger Mikko Välimaa, chef för hälsa, säkerhet, miljö och kvalitet (HSEQ) och hållbarhet hos Konecranes.

Konecranes starka fokus på kunder och åtagande för affärstillväxt samt kontinuerlig förbättring gör bolaget till en ledare inom lyftindustrin. Detta understöds av investeringar i digitalisering och teknik samt av vårt arbete för effektivare materialflöden genom lösningar som stöder en koldioxidsnål ekonomi och främjar cirkularitet och säkerhet.


Källa: Konecrane

Skriv ut



Henrik Svenningstorp, nytillträdd VD för SEEL.

Henrik Svenningstorp är ny VD för Sveriges testbädd för elektromobilitet SEEL

I samband med att de första spadtagen tas för SEELs tre etableringar utser styrelsen bolagets första VD som ska förbereda bolaget för operationell verksamhet till våren...

Läs mer
Nc-nielsen


Volvo Lastvagnar är redo att elektrifiera en stor del av godstransporterna

Med försäljningsstart av tre nya helelektriska tunga lastbilsmodeller menar Volvo Lastvagnar att tiden är inne för en snabb elektrifiering av tunga vägtransporter. De...

Läs mer
Liftall


Tester för tyngre transporter på Malmbanan

Trafikverket genomför just nu tester, tillsammans med LKAB och Bane Nor, på Malmbanan och Ofotbanen för att möjliggöra tyngre transporter i framtiden. Därför...

Läs mer
Ökad kapacitet med längre, tyngre och snabbare godståg bidrar till klimatmålen. På lördag morgon rullar 835 meter långa tåget in i Malmö från tyska Maschen.

Rekordlångt godståg provkörs mellan Tyskland och Sverige

Att öka kapaciteten för godstransporter på järnväg är angeläget. Den 17 april provkördes därför ett 835 meter långt godståg, på...

Läs mer


Georgia Ports Authority möter den ökade trafiken med större fartyg

Georgia Ports Authority (GPA) har beställt 20 ekoeffektiva Konecranes-gummihjulsportalkranar (RTG) och 8 Konecranes hamnkranar (STS) till Savannah hamn i USA. Sex av STS-kranarna blir de stö...

Läs mer
Ohmegi installerar i Rosersberg.

Ohmegi får el-uppdrag vid bygget av nytt logistikcenter

Instalcobolaget Ohmegi har fått uppdraget att projektera och installera el vid bygget av ett nytt automatiserat logistikcenter i Rosersberg norr om Stockholm. Anläggningen på 75 000...

Läs mer
Magnus Strand, CEO för DB Schenker, Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

Två nya ansikten i Schenker AB:s företagsledning

Schenker AB har tillsatt två nya personer på nyckelposter i företagsledningen. Båda har lång erfarenhet av branschen i allmänhet och DB Schenker i synnerhet.

Läs mer


Gasum inleder testleveranser av biogas till den finska gränsbevakningen

Gasum genomför två leveranser av biogas till den finska gränsbevakningen. En leverans från Risavika i Norge och ytterligare en från biogasanläggningen i Åbo,...

Läs mer
Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Piteå – 87% mindre koldioxidutsläpp

87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir resultatet när ytterligare delar av den norrländska skogsindustrin nu väljer att ta...

Läs mer
Svevia bygger nytt järnvägsspår i Sundsvall, mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret.

Svevia bygger för ny järnväg i Sundsvall

Svevia har fått uppdraget att bygga ny järnväg mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret. Det nya spåret ska skapa mer effektiva godstransporter till och från...

Läs mer
Speedy Picker på Lifts All AB.

Lifts All lanserar nytt lyftverktyg för truckar

Nu lanserar Lifts All Speedy Picker, en kranarm med lyftverktyg för truckar med en unik tryckluftsteknik. Tekniken innebär bland annat att truckoperatören kan lyfta paket och annat...

Läs mer
Julas centrallager under produktion.

Peab sparade över 200 000 kg koldioxidutsläpp i utbyggnaden av jättelager

I januari 2020 stod det klart att Peab skulle bygga ut Julas centrallager i Skara. Lagret som med sina 150 000 kvm är norra Europas största har det senaste året utökats med...

Läs mer
Illustration över Logicenters anläggning i Kerava.

Logicenters tecknar avtal med Yliopiston Apteekki i Kerava

Nu står det klart att Logicenters ingår ett hyresavtal med den finska apotekskedjan Yliopiston Apteekki i Kerava, Finland. Avtalet omfattar en logistikanläggning med en total yta...

Läs mer
Nikolas Rowland på First Row Shipping & Logistics AB, Mikael Nyman på CFL Cargo Sverige AB och Henrik Horndahl, Svante Altås och Homam Mansour på APM Terminals Gothenburg firar avgången av det första pendeltåget till Piteå.

Unik pendel mellan Piteå och Göteborg – sparar 87 % i utsläpp

Idag rullade det första tåget mellan Piteå och Göteborg ut från APM Terminals Gothenburg. Den nystartade pendeln innebär nya möjligheter för den norrlä...

Läs mer


Volvokoncernen och SSAB i samarbete om världens första fordon av fossilfritt stål

Volvokoncernen och SSAB har tecknat ett samarbetsavtal om forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Redan i år...

Läs mer


Deutsche Post DHL Group investerar 7 miljarder euro i klimatneutral logistik fram till år 2030

En ny hållbarhetsplan definierar ambitiösa hållbarhetsmål, bland annat ska 80 000 elfordon tas i drift för leveranser innan år 2030. Koncernen siktar också...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Dhollandia

Zumtobel

Kardex

Dinacon

tactile Truck PC

Be-ge

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se