Deutsche Post DHL Group investerar 7 miljarder euro i klimatneutral logistik fram till år 2030


2021-04-08

Bild: DHL

En ny hållbarhetsplan definierar ambitiösa hållbarhetsmål, bland annat ska 80 000 elfordon tas i drift för leveranser innan år 2030. Koncernen siktar också på att minska sina växthusgasutsläpp i linje med Paris klimatavtal.

Deutsche Post DHL Group ökar takten av sin planerade koldioxidminskning. För att åstadkomma detta investerar koncernen totalt 7 miljarder euro (Opex och Capex) under de närmaste 10 åren i åtgärder för att minska sina koldioxidutsläpp. Investeringarna kommer specifikt att gå till alternativa flygbränslen, en utökad flotta av utsläppsfria elfordon och klimatneutrala byggnader.

Längs vägen mot sitt nollutsläppsmål år 2050, som man har arbetat mot de senaste fyra åren, förbinder sig företaget till nya ambitiösa delmål. Till exempel åtar sig Deutsche Post DHL Group till det hyllade Science Based Target-initiativet (SBTi) för att minska sina växthusgasutsläpp till år 2030 i linje med Paris klimatavtal. Klimatmålen är en del av Deutsche Post DHL Groups nya hållbarhetsplan, där företaget anger sina ESG-mål för de kommande åren där ESG står för Environmental, Social and Governance. Utöver sitt engagemang för miljön definierar koncernen också tydliga mål och åtgärder inom områdena socialt ansvar och företagsstyrning.

– Som världens största logistikföretag är det vårt ansvar att leda vägen för logistikbranschen in i en hållbar framtid. Vi förvandlar vår gula koncern till ett grönt företag och ger därmed ett viktigt bidrag till vår planet och vårt samhälle, säger Frank Appel, vd för Deutsche Post DHL Group. Jag är övertygad om att genom att fokusera ännu mer på våra ESG-mål kommer vi att förbli förstahandsvalet för kunder, medarbetare och investerare – och därmed lägga grunden för långsiktig ekonomisk framgång.

Engagemanget för hållbarhet är en integrerad del av Deutsche Post DHL Groups företagskultur. Sedan 2008 har koncernen haft ambitiösa hållbarhetsmål, till exempel när det gäller koldioxideffektivitet. År 2017 blev koncernen det första logistikföretaget i världen som satte ett mål att minska utsläppen av växthusgaser till noll år 2050. För att uppnå detta erbjuder företaget många innovativa lösningar för att göra transportkedjor mer hållbara och hjälpa sina kunder att uppnå deras miljömål. Med "Strategy 2025", som infördes 2019, har hållbarhet blivit en grundläggande komponent i företagsstrategin.

– Covid-19 har återigen förstärkt de stora megatrenderna i vår tid: globalisering, digitalisering, e-handel och hållbarhet – de fyra drivkrafterna för vår "Strategy 2025", berättar Frank Appel. Av dessa fyra är hållbarhet den mest pressande utmaningen. Med vår nya hållbarhetsplan ökar vi våra ansträngningar och stödjer arbetet mot FN:s globala mål för hållbar utveckling.


Miljö: miljarder investerade i alternativa bränslen, e-mobilitet och klimatneutrala byggnader
I kampen mot klimatförändringar är Deutsche Post DHL Group engagerad i ambitiösa koldioxidminskningsmål som en del av Science Based Target Initiative. Koncernen utgår från att dess utsläpp skulle bli cirka 46 miljoner ton år 2030 utan åtgärderna som beskrivs i den nya hållbarhetsplanen. År 2020 var utsläppen 33 miljoner ton. Idag har företaget åtagit sig att minska dessa årliga koldioxidutsläpp till under 29 miljoner ton till år 2030, trots den förväntade fortsatt starka tillväxten i global logistikverksamhet.

För att uppnå detta kommer Deutsche Post DHL-koncernen att investera cirka 7 miljarder euro (Opex och Capex) i klimatneutrala logistiklösningar fram till år 2030. För korta transportsträckor och sista milen-leveranser fortsätter koncernen att driva elektrifieringen av sin fordonsflotta. År 2030 ska 60 procent av de globala leveransfordonen för sista milen vara eldrivna, därmed kommer mer än 80 000 e-fordon att finnas på vägarna. År 2020 var siffran 18 procent.

På längre transportsträckor, särskilt inom flygtransport, är elektriska lösningar inte ett alternativ under överskådlig framtid. Det är därför Deutsche Post DHL Group satsar på utveckling och användning av bränslen som produceras från förnybar energi: år 2030 ska minst 30 procent av bränslebehovet inom flyg- och linjetrafik täckas av hållbara bränslen. Dessutom investerar koncernen i miljövänliga fastigheter (kontor, post- och paketcenter samt logistiklager): alla nya byggnader kommer att vara klimatneutrala.

– Hållbara, rena bränslealternativ är grundläggande för klimatneutral logistik i en globaliserad värld, menar Frank Appel. I synnerhet inom flygtransporter kan det bidra till att minska koldioxidutsläppen. Därför kommer vi att engagera oss ännu mer i initiativ och stärka branschövergripande utbyten för att utveckla en global strategi och standard. En sak är säker: endast genom att samarbeta – över länder och sektorer – kommer vi att uppnå verkligt hållbara framsteg inom alla områden.

Socialt ansvar: Främja mångfald och hålla medarbetarnöjdheten på en hög nivå
Baserat på företagets värderingar "respekt & resultat" kommer Deutsche Post DHL Group att ytterligare främja inkludering och lika möjligheter inom organisationen. Andelen kvinnliga chefer i ledningen ska öka från dagens 23,2 procent till minst 30 procent fram till 2025.

– Våra motiverade och mångsidiga medarbetare är nyckeln till utmärkt servicekvalitet och hög kundnöjdhet. Nöjda kunder är grunden för ekonomisk framgång. Detta är ännu en anledning till varför vi är övertygade om att det är värt att aktivt främja lika möjligheter, säger Thomas Ogilvie, Chief Human Resources Officer och Labour Director på Deutsche Post DHL Group.

Deutsche Post DHL Group har också för avsikt att ytterligare utöka sitt sociala bidrag till samhället under de kommande åren. Koncernen förbinder sig till att investera 1 procent av nettovinsten årligen i sina program och initiativ för social påverkan. GoTrade-programmet, som lanserades hösten 2020, fokuserar på att ge små och medelstora företag från utvecklingsländer tillgång till globala marknader och därmed möjliggöra gränsöverskridande handel. Katastrofinsatsprogrammet GoHelp ger akut logistikhjälp snabbt och utan kostnad i händelse av en katastrof. Gruppen fortsätter också att utöka GoTeach-programmet, som förbättrar anställningsmöjligheter för ungdomar som lever i socialt missgynnade omständigheter på grund av fattigdom, förlust av närstående eller flykt från katastrofer, genom att förbereda dem med nödvändiga färdigheter för att framgångsrikt övergå till arbetslivet.


Företagsstyrning: Högsta standard i alla hörn av världen
Deutsche Post DHL Group sätter även upp ännu strängare regler när det gäller god bolagsstyrning. Till exempel har uppförandekoden för leverantörer uppdaterats. De regler och standarder som beskrivs i denna har anpassats till att ligga ännu närmare kriterierna för hållbarhet. Dessutom har ett nytt policyuttalande om mänskliga rättigheter införts.

– Som marknadsledare är vi en förebild för ansvarsfulla och etiska affärsmetoder och rättvist beteende. ESG är en integrerad del av ”Strategy 2025” och alla relevanta nyckeltal kommer därför att integreras i hur koncernledningen arbetar och dess regelbundna rapportering, säger Melanie Kreis, Chief Financial Officer för Deutsche Post DHL Group.


Källa: DHL


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Mathems customer fulfillment center i Larsboda utanför Stockholm.</span>

SafeTeam säkrar Mathems logistikanläggning

När Sveriges ledande matbutik på nätet, Mathem, byggde nytt customer...

Läs mer


Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet

Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...

Läs mer

Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.

MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...

Läs mer
ABB Robotics Sweden Robotics Campus Exterior 1

ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige



Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping

Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...

Läs mer
<span>Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. </span>

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer
<span>Henrik Gullberg på Smidmek</span> <div><span style=\

Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik

Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...

Läs mer
<span><span>Midlands transportpartner LKW Walter sänker CO2 lite till. Nu även via båt.</span></span>

Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?

Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil

Läs mer
<span>Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda, vinnare i årets bygge 2023 kategori Logistik Industri/Logistik/Butik. </span>

Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023

Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...

Läs mer


Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång

Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...

Läs mer


Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi

De 20 elektriska volvolastbilarna lämnades över vid ett välbesökt event nära göteborgs hamn.<div> </div>

Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg

Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...

Läs mer


AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton

Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer


SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg

SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn.

Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn

En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden

Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...

Läs mer

Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag

Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...

Läs mer
Visionsbild över Plåtförädlingen 15 (bilden är en illustration).

Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg

Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...

Läs mer


Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge

Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förä...

Läs mer

Keolis vinner tilldelning i Landskrona

Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024...

Läs mer
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer
Jonas Kjellander, General Manager Nordics på Nice, och Peter Strand, vd på SLP.

SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö

SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB....

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


SLP bygger logistikfastighet i Landskrona

LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona....

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster

SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

gebhardt-group

Micrologistic

Maskinleverantorerna

Be-ge

Wiklunds

semax

eab_250

Batteripoolen

Karlskrona

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se