Gotländska grossisten Keges valde litiumjondrivna truckar som ett led i sin framtidsvision


2021-04-06

Keges Grosshandel valde litiumjontruckar från Jungheinrich. I bild: Patrik Norberg, teamledare, till vänster och Magnus Palmgren, grossistchef, till höger.
Bild: Jungheinrich
Keges Grosshandel valde litiumjontruckar från Jungheinrich. I bild: Patrik Norberg, teamledare, till vänster och Magnus Palmgren, grossistchef, till höger.

Keges Grosshandel såg fördelar för miljön, personalen och effektiviteten i sin verksamhet med Jungheinrichs nya litiumjon-truckar och tog steget att förnya sin truckpark. Beslutet togs i enlighet med framtidsvisionen om att arbeta för en bättre miljö och ha hög trucktillgänglighet för att alltid kunna möta kundernas behov.

Keges Grosshandel är den enda lokala restauranggrossisten på Gotland. I över 35 år har företaget hjälpt gotländska krögare att kunna erbjuda sina restaurangkunder mat med lokalproducerade råvaror från ”öyn”. Tillsammans med ett 20-tal andra grossister samverkar man under varumärket Svensk Cater.

Keges arbetar kontinuerligt för en bättre miljö och har som mål att vara en av Sveriges ledande livsmedelsgrossister, även inom miljöområdet. Med samhällets och kundernas krav och förväntningar i centrum är visionen att vara ”det självklara valet för den gotländska marknaden” och därigenom minimera transporter av varor från producent till slutkund. Med en bred portfölj av kunder med skilda behov krävs stor flexibilitet. Att hantera livsmedel är en förpliktelse förknippat med höga krav på den egna verksamheten.

Som grossistverksamhet använder man truckar i det dagliga arbetet. Godsmottagning och godspåfyllnad, plockning till kunder och internlogistik. För detta används olika typer av truckar. Såväl plocktruckar och ståstaplare som motviktstruck och pallyftare. När den gotländska grossisten skulle förnya sin truckpark hade man alla de interna kraven på den egna verksamheten i åtanke och såg fördelar med den nya litiumjontekniken från Jungheinrich. Vi frågade Magnus Palmgren, grossistchef, om hur tankarna gick och vilka skillnader företaget märkt efter bytet till truckarna med litiumjon-batterier.


Ni har specifikt valt litiumjon-truckar vid förnyelse av era truckar. Vad upplever ni för fördelar med dessa jämfört med truckarna ni hade innan?
– Vi har en högsäsong som ställer höga krav på tillgänglighet. Med litiumjon-batterier kan vi plocka fler timmar totalt under ett dygn. Tidigare var vi tvingade att ha fler truckar för samma kapacitet på grund av att de gamla truckarna skulle få full laddcykel. Det slipper vi helt nu. Enklare underhåll är också en fördel. Effektiviteten blir bättre hos medarbetaren då de alltid har tillgång till sitt arbetsredskap, trucken.


Finns det några förbättringar ni uppnått med att välja litiumjon-truckar, som bidrar till era verksamhetsmål i övrigt?
– Vi får en bättre totalekonomi då nyttjandegraden är högre på dessa truckar än tidigare. Batterierna är bättre ur ett miljöperspektiv än innan. Personalen har möjligheten att anpassa sina truckar efter sina behov, det hjälper vår servicetekniker till med. Arbetsmiljön blir då bättre för våra medarbetare.


Har du några tips på rutiner kring truckhanteringen som ni skapat, som ni tror även kan passa bra för andra företag? Själva eller ihop med er servicetekniker från Jungheinrich.
– En bra dialog med vår servicetekniker har skapat en trygghet för oss och en driftsäkerhet som är mycket positiv. Jobba förebyggande så blir produktionsstoppen obefintliga. Tydliga rutiner och ansvarsfördelning är också avgörande för tillgängligheten.


Hur skulle du beskriva samarbetet med er servicetekniker, Fredrik Andersson? På vilka sätt upplever ni att han hjälper er och hur fungerar samarbetet?
– Det är den starkaste fördelen med att jobba med Jungheinrich. Vi har ett fantastiskt bra samarbete. Fredrik är proaktiv vilket skapar färre - eller som i vårt fall inga - produktionsstopp. Det är tydlig dokumentation och en genuin vilja att hjälpa oss som kund.


Källa: Jungheinrich


Tipsa en vn Skriv ut





Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet

Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...

Läs mer

Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.

MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...

Läs mer
ABB Robotics Sweden Robotics Campus Exterior 1

ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige



Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping

Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...

Läs mer
<span>Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. </span>

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer
<span>Henrik Gullberg på Smidmek</span> <div><span style=\

Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik

Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...

Läs mer
<span><span>Midlands transportpartner LKW Walter sänker CO2 lite till. Nu även via båt.</span></span>

Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?

Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil

Läs mer
<span>Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda, vinnare i årets bygge 2023 kategori Logistik Industri/Logistik/Butik. </span>

Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023

Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...

Läs mer


Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång

Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...

Läs mer


Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi

De 20 elektriska volvolastbilarna lämnades över vid ett välbesökt event nära göteborgs hamn.<div> </div>

Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg

Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...

Läs mer


AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton

Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer


SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg

SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn.

Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn

En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden

Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...

Läs mer

Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag

Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...

Läs mer
Visionsbild över Plåtförädlingen 15 (bilden är en illustration).

Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg

Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...

Läs mer


Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge

Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förä...

Läs mer

Keolis vinner tilldelning i Landskrona

Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024...

Läs mer
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer
Jonas Kjellander, General Manager Nordics på Nice, och Peter Strand, vd på SLP.

SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö

SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB....

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


SLP bygger logistikfastighet i Landskrona

LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona....

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster

SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal...

Läs mer


86-åringen får nytt liv i Göteborg med ny terminal

Med nyrenoverade kontorslokaler och en helt ny terminal kan nu EB Road Cargo erbjuda både...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

gebhardt-group

Micrologistic

Maskinleverantorerna

Be-ge

Wiklunds

semax

eab_250

Batteripoolen

Karlskrona

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se