Gotländska grossisten Keges valde litiumjondrivna truckar som ett led i sin framtidsvision


2021-04-06

Keges Grosshandel valde litiumjontruckar från Jungheinrich. I bild: Patrik Norberg, teamledare, till vänster och Magnus Palmgren, grossistchef, till höger.
Bild: Jungheinrich
Keges Grosshandel valde litiumjontruckar från Jungheinrich. I bild: Patrik Norberg, teamledare, till vänster och Magnus Palmgren, grossistchef, till höger.

Keges Grosshandel såg fördelar för miljön, personalen och effektiviteten i sin verksamhet med Jungheinrichs nya litiumjon-truckar och tog steget att förnya sin truckpark. Beslutet togs i enlighet med framtidsvisionen om att arbeta för en bättre miljö och ha hög trucktillgänglighet för att alltid kunna möta kundernas behov.

Keges Grosshandel är den enda lokala restauranggrossisten på Gotland. I över 35 år har företaget hjälpt gotländska krögare att kunna erbjuda sina restaurangkunder mat med lokalproducerade råvaror från ”öyn”. Tillsammans med ett 20-tal andra grossister samverkar man under varumärket Svensk Cater.

Keges arbetar kontinuerligt för en bättre miljö och har som mål att vara en av Sveriges ledande livsmedelsgrossister, även inom miljöområdet. Med samhällets och kundernas krav och förväntningar i centrum är visionen att vara ”det självklara valet för den gotländska marknaden” och därigenom minimera transporter av varor från producent till slutkund. Med en bred portfölj av kunder med skilda behov krävs stor flexibilitet. Att hantera livsmedel är en förpliktelse förknippat med höga krav på den egna verksamheten.

Som grossistverksamhet använder man truckar i det dagliga arbetet. Godsmottagning och godspåfyllnad, plockning till kunder och internlogistik. För detta används olika typer av truckar. Såväl plocktruckar och ståstaplare som motviktstruck och pallyftare. När den gotländska grossisten skulle förnya sin truckpark hade man alla de interna kraven på den egna verksamheten i åtanke och såg fördelar med den nya litiumjontekniken från Jungheinrich. Vi frågade Magnus Palmgren, grossistchef, om hur tankarna gick och vilka skillnader företaget märkt efter bytet till truckarna med litiumjon-batterier.


Ni har specifikt valt litiumjon-truckar vid förnyelse av era truckar. Vad upplever ni för fördelar med dessa jämfört med truckarna ni hade innan?
– Vi har en högsäsong som ställer höga krav på tillgänglighet. Med litiumjon-batterier kan vi plocka fler timmar totalt under ett dygn. Tidigare var vi tvingade att ha fler truckar för samma kapacitet på grund av att de gamla truckarna skulle få full laddcykel. Det slipper vi helt nu. Enklare underhåll är också en fördel. Effektiviteten blir bättre hos medarbetaren då de alltid har tillgång till sitt arbetsredskap, trucken.


Finns det några förbättringar ni uppnått med att välja litiumjon-truckar, som bidrar till era verksamhetsmål i övrigt?
– Vi får en bättre totalekonomi då nyttjandegraden är högre på dessa truckar än tidigare. Batterierna är bättre ur ett miljöperspektiv än innan. Personalen har möjligheten att anpassa sina truckar efter sina behov, det hjälper vår servicetekniker till med. Arbetsmiljön blir då bättre för våra medarbetare.


Har du några tips på rutiner kring truckhanteringen som ni skapat, som ni tror även kan passa bra för andra företag? Själva eller ihop med er servicetekniker från Jungheinrich.
– En bra dialog med vår servicetekniker har skapat en trygghet för oss och en driftsäkerhet som är mycket positiv. Jobba förebyggande så blir produktionsstoppen obefintliga. Tydliga rutiner och ansvarsfördelning är också avgörande för tillgängligheten.


Hur skulle du beskriva samarbetet med er servicetekniker, Fredrik Andersson? På vilka sätt upplever ni att han hjälper er och hur fungerar samarbetet?
– Det är den starkaste fördelen med att jobba med Jungheinrich. Vi har ett fantastiskt bra samarbete. Fredrik är proaktiv vilket skapar färre - eller som i vårt fall inga - produktionsstopp. Det är tydlig dokumentation och en genuin vilja att hjälpa oss som kund.


Källa: Jungheinrich


Skriv ut



Henrik Svenningstorp, nytillträdd VD för SEEL.

Henrik Svenningstorp är ny VD för Sveriges testbädd för elektromobilitet SEEL

I samband med att de första spadtagen tas för SEELs tre etableringar utser styrelsen...

Läs mer


Volvo Lastvagnar är redo att elektrifiera en stor del av godstransporterna

Med försäljningsstart av tre nya helelektriska tunga lastbilsmodeller menar Volvo...

Läs mer


Tester för tyngre transporter på Malmbanan

Trafikverket genomför just nu tester, tillsammans med LKAB och Bane Nor, på Malmbanan...

Läs mer
Ökad kapacitet med längre, tyngre och snabbare godståg bidrar till klimatmålen. På lördag morgon rullar 835 meter långa tåget in i Malmö från tyska Maschen.

Rekordlångt godståg provkörs mellan Tyskland och Sverige

Att öka kapaciteten för godstransporter på järnväg är angeläget...

Läs mer


Georgia Ports Authority möter den ökade trafiken med större fartyg

Georgia Ports Authority (GPA) har beställt 20 ekoeffektiva Konecranes-gummihjulsportalkranar...

Läs mer
Ohmegi installerar i Rosersberg.

Ohmegi får el-uppdrag vid bygget av nytt logistikcenter

Instalcobolaget Ohmegi har fått uppdraget att projektera och installera el vid bygget av ett...

Läs mer
Magnus Strand, CEO för DB Schenker, Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

Två nya ansikten i Schenker AB:s företagsledning

Schenker AB har tillsatt två nya personer på nyckelposter i företagsledningen...

Läs mer


Gasum inleder testleveranser av biogas till den finska gränsbevakningen

Gasum genomför två leveranser av biogas till den finska gränsbevakningen. En...

Läs mer
Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Piteå – 87% mindre koldioxidutsläpp

87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir...

Läs mer
Svevia bygger nytt järnvägsspår i Sundsvall, mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret.

Svevia bygger för ny järnväg i Sundsvall

Svevia har fått uppdraget att bygga ny järnväg mellan Ådalsbanan och...

Läs mer
Julas centrallager under produktion.

Peab sparade över 200 000 kg koldioxidutsläpp i utbyggnaden av jättelager

I januari 2020 stod det klart att Peab skulle bygga ut Julas centrallager i Skara. Lagret som med...

Läs mer
Illustration över Logicenters anläggning i Kerava.

Logicenters tecknar avtal med Yliopiston Apteekki i Kerava

Nu står det klart att Logicenters ingår ett hyresavtal med den finska apotekskedjan...

Läs mer
Nikolas Rowland på First Row Shipping & Logistics AB, Mikael Nyman på CFL Cargo Sverige AB och Henrik Horndahl, Svante Altås och Homam Mansour på APM Terminals Gothenburg firar avgången av det första pendeltåget till Piteå.

Unik pendel mellan Piteå och Göteborg – sparar 87 % i utsläpp

Idag rullade det första tåget mellan Piteå och Göteborg ut från APM...

Läs mer


Volvokoncernen och SSAB i samarbete om världens första fordon av fossilfritt stål

Volvokoncernen och SSAB har tecknat ett samarbetsavtal om forskning, utveckling, serieproduktion...

Läs mer


Deutsche Post DHL Group investerar 7 miljarder euro i klimatneutral logistik fram till år 2030

En ny hållbarhetsplan definierar ambitiösa hållbarhetsmål, bland annat ska...

Läs mer
Emma Feldman, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, och Tommi Pettersson, VD Wiklunds Åkeri AB, öppnar portarna till logistiklösningen i det stora stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden. Logistiklösningen ska samordna och resursoptimera de 488 000 byggtransporter som beräknas till området fram till 2032 och kommer att innebära positiva effekter för boende, näringsidkare och byggaktörer.

Premiär för logistiklösning i Barkarbystaden

I dag slår Järfälla kommun och Wiklunds upp portarna till logistiklösningen i...

Läs mer
Codorníu, Spaniens ledande cava- och vinproducent, har gett Jungheinrich i uppdrag att automatisera palltransporterna.

Förarlösa truckar för Codorníu: In i den automatiska framtiden med poppande korkar

Codorníu, Spaniens ledande cava- och vinproducent, har gett Jungheinrich i uppdrag att...

Läs mer


Unikt projekt för att snabba på elektrifieringen av kollektivtrafiken

Elektrifierade transporter spelar en viktig roll om Sverige ska kunna nå uppsatta miljö-...

Läs mer
Stena Lines nybyggda fartyg är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Stena Line ökar takten mot fossilfri sjöfart - ska sänka utsläppen med 30 procent till 2030

Färjerederiet Stena Line fortsatte under 2020 att minska sina totala koldioxidutsläpp och...

Läs mer
DAF Trucks lägger åter igen till nya funktioner i det onlinebaserade DAF Connect-hanteringssystemet för vagnparker.

DAF utökar funktionerna för DAF Connect

DAF Trucks lägger återigen till nya funktioner i den onlinebaserade plattformen DAF...

Läs mer


Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 2020

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen och särskilt mot turist-...

Läs mer
Keges Grosshandel valde litiumjontruckar från Jungheinrich. I bild: Patrik Norberg, teamledare, till vänster och Magnus Palmgren, grossistchef, till höger.

Gotländska grossisten Keges valde litiumjondrivna truckar som ett led i sin framtidsvision

Keges Grosshandel såg fördelar för miljön, personalen och effektiviteten i sin...

Läs mer
Fastigheten Vindkraften 2 i Borås.

SLP går in i ny ort – förvärvar modern logistikanläggning i Borås

Swedish Logistic Property, SLP, håller fortsatt hög förvärvstakt och har...

Läs mer
Pendeln är planerad efter den ”Scanbaltic-service” som har anlöpt Helsingborg under många år.

Veckopendel från Helsingborgs Hamn med Containerships

Containerships väljer att starta en pendel i egen regi från Helsingborgs Hamn. Ö...

Läs mer


Volvo samarbetar med Aurora för att påskynda utvecklingen av autonoma transportlösningar

Volvo Autonomous Solutions har ingått i ett samarbete med Aurora för att tillsammans...

Läs mer
I Göteborgs hamn finns kapacitet att avhjälpa förseningar i andra europeiska hamnar till följd av situationen i Suezkanalen.

Göteborgs hamn vidtar åtgärder för att mildra Suez-effekter

Med den akuta situationen i Suezkanalen uppklarad väntar trots allt fortsatta följdfö...

Läs mer
Stena Vinga är ett av Stena Lines mest flexibla fartyg och har under pandemin bland annat seglat på Irländska sjön, Östersjön och på Stena Lines linjer mellan Sverige och Tyskland och Danmarke och Tysk

Stena Line utökar kapaciteten på linjen Travemünde-Liepaja

Med start tisdagen 30 mars utökar Stena Line utökar tillfälligt kapaciteten på...

Läs mer


Renault Trucks ska erbjuda ett elektriskt utbud för samtliga segment från 2023

Volvokoncernens dotterbolag Renault Trucks fortsätter sina investeringar i elektrisk mobilitet...

Läs mer


Forskning ska främja säkerhetskulturen hos bussbolag

I ett just avslutat projekt finansierat av Skyltfonden, har utvecklingsprocessen för bä...

Läs mer


Historiskt resultat för Trelleborgs Hamn 2020

2020 levererar Trelleborgs Hamn AB ett historiskt sett mycket bra resultat på 50,1 miljoner...

Läs mer


Swedavia når milstolpe i klimatomställningsarbetet

Strax före årsskiftet och som en av de första flygplatsoperatörerna i vä...

Läs mer
Det ger oss mycket bättre och mer detaljerad information än vi är vana vid och det är verkligen guld värt, säger Fredrik Ahlgren (bilden) som är arbetsledare för Kanonaden på Sörredsprojektet.

SkyMap guld värt för Kanonaden i Sörredprojektet

När Kanonaden Entreprenad fick uppdraget att terrassera en 25 hektar stor tomt för en ny...

Läs mer


SLP i ännu ett förvärv – köper klassisk Malmöfastighet

Swedish Logistic Property har idag förvärvat och tillträtt ännu en attraktiv...

Läs mer


Sjöfartsverket får ny kommunikationspartner

Sjöfartsverket har tecknat ett nytt ramavtal gällande kommunikationsuppdrag, till ett...

Läs mer
Den nya kortsjötrafiken kommer att hanteras vid Skandiahamnens västra kaj (t.v.) i Göteborgs hamn.

Kortsjöterminal på gång i Göteborgs hamn

Snart startar en ny terminalservice i Göteborgs hamn dedikerad åt intraeuropeiska...

Läs mer


PostNord lanserar portokoder

Nu lanseras ett nytt sätt att köpa porto. Portokoder är en sifferkod som köps...

Läs mer


Ögreid avyttrar klassisk Malmöfastighet

Den norska familjebolag Ögreid har avyttrar och frånträtt en attraktiv lager- och...

Läs mer
På bilden från vänster: Sten Forsberg, chef, Volkswagen Personbilar Sverige, Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, Stockholms, Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd, Stockholms stad., Johan Lindehag, VD, Ellevio och David Källsäter, VD, Scania Sverige.

Ny elektrifieringspakt tar sikte på att halvera CO2-utsläppen i Stockholm

Idag, 25 mars, samlas över 500 deltagare i en digital startkonferens för...

Läs mer
Fredrik Cederstav, projektledaren RISE. 

Ny forskning: Så halverar vi antalet lastbilar i städerna

En stor del av alla tunga transporter i Sverige är lastade med jord- och bergmaterial som...

Läs mer
Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.

”Chaufförerna är imponerade”

En månads testkörning i arktiskt klimat är över. Pilotprojektet med en...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Dhollandia

Zumtobel

Kardex

Dinacon

tactile Truck PC

Be-ge

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se