Rekordlångt godståg provkörs mellan Tyskland och Sverige


2021-04-19

Ökad kapacitet med längre, tyngre och snabbare godståg bidrar till klimatmålen. På lördag morgon rullar 835 meter långa tåget in i Malmö från tyska Maschen.
Bild: Kasper Dudzik
Ökad kapacitet med längre, tyngre och snabbare godståg bidrar till klimatmålen. På lördag morgon rullar 835 meter långa tåget in i Malmö från tyska Maschen.

Att öka kapaciteten för godstransporter på järnväg är angeläget. Den 17 april provkördes därför ett 835 meter långt godståg, på sträckan Maschen–Malmö. Längre tåg ger möjlighet till ökad last vilket bidrar till en hållbar och attraktiv godstrafik på järnväg.

Att köra längre godståg, med ett lok, kan ge ett avsevärt lyft för den klimatsmarta järnvägen. Det är en möjliggörare för att godståget ska kunna bli ett kostnadseffektivt alternativ till vägtransporter.


Längre godståg bidrar till klimatmålen 
I dag tillåter Trafikverket 630 meter långa tåg på de flesta godsstråken. Ett viktigt undantag är Malmbanan mellan Luleå och Narvik där godstågen får vara 750 meter långa. Med en tåglängd på 835 meter kan 55 stycken 45-fots containrar dras, jämfört med 41 stycken vid en tåglängd på det idag tillåtna 630 meter. Med längre tåg, behövs investeringar till förlängning av förbigångsspår, utbyggnad av fler bangårdar, förstärkning på vissa bandelar med mera.

–Det är väl investerade pengar för att uppnå Sveriges mål om att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent senast 2030 jämfört med 2010, menar Trafikverkets projektledare, Michel Gabrielsson.


Längre godståg kan möta det ökade transportbehovet
Trafikverket jobbar med många olika åtgärder för att öka järnvägens kapacitet. Från planering av tidtabeller och förenklad administration till nya stambanor. Ett konkret bidrag med stor effekt, och med jämförelsevis låga investeringskostnader, är att köra längre godståg.

Långa godståg tillåts i flera länder exempelvis i Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike och Schweiz. EU har dessutom beslutat att trafikering av minst 740 meter långa tåg ska vara möjligt på det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) senast år 2030.

– Trafikverket uppskattar det goda samarbetet med tyska DB Cargo och danska DB Cargo Scandinavia AS, som möjliggör testkörningen som en del av FR8RAIL II-projektet inom det europeiska forsknings- och innovationsprogrammet Shift2Rail, säger Michel Gabrielsson.


Högre produktivitet och effektivitet i transportsystemet
Planerade förutsättningar för körningen kan sammanfattas som ett enda lok, tåglängd 835 meter, vagnvikt 2300 ton och hastighet upp till 120 km/h. Tillåten hastighet bestäms dock individuellt för varje delsträcka, beroende på banans signalsystem i kombination med tågets bromsförmåga och vilka vagnar som ingår i godståget.


Provet visar på möjligheter
Provet syftar till att visa på möjligheten att öka kapaciteten med hjälp av längre, tyngre och snabbare godståg inom ramen för vad som är möjligt med ett lok. Gränsen mot ett lok är särskilt intressant då loket med förare är tågoperatörens största kostnad. Det är en fast kostnad per tåg, medan varje extra vagn som kopplas på ger extra intäkter. Inom Shift2Rail planerar Trafikverket för fortsatta tester i Sverige för att visa att mer är möjligt när infrastrukturen anpassats.


Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet

Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...

Läs mer

Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.

MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...

Läs mer
ABB Robotics Sweden Robotics Campus Exterior 1

ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige



Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping

Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...

Läs mer
<span>Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. </span>

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer
<span>Henrik Gullberg på Smidmek</span> <div><span style=\

Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik

Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...

Läs mer
<span><span>Midlands transportpartner LKW Walter sänker CO2 lite till. Nu även via båt.</span></span>

Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?

Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil

Läs mer
<span>Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda, vinnare i årets bygge 2023 kategori Logistik Industri/Logistik/Butik. </span>

Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023

Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...

Läs mer


Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång

Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...

Läs mer


Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi

De 20 elektriska volvolastbilarna lämnades över vid ett välbesökt event nära göteborgs hamn.<div> </div>

Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg

Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...

Läs mer


AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton

Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer


SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg

SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn.

Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn

En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden

Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...

Läs mer

Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag

Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...

Läs mer
Visionsbild över Plåtförädlingen 15 (bilden är en illustration).

Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg

Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...

Läs mer


Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge

Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förä...

Läs mer

Keolis vinner tilldelning i Landskrona

Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024...

Läs mer
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer
Jonas Kjellander, General Manager Nordics på Nice, och Peter Strand, vd på SLP.

SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö

SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB....

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


SLP bygger logistikfastighet i Landskrona

LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona....

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster

SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal...

Läs mer


86-åringen får nytt liv i Göteborg med ny terminal

Med nyrenoverade kontorslokaler och en helt ny terminal kan nu EB Road Cargo erbjuda både...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

gebhardt-group

Micrologistic

Maskinleverantorerna

Be-ge

Wiklunds

semax

eab_250

Batteripoolen

Karlskrona

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se