Renault Trucks ska erbjuda ett elektriskt utbud för samtliga segment från 2023


2021-03-30

Bild: Volvo Group

Volvokoncernens dotterbolag Renault Trucks fortsätter sina investeringar i elektrisk mobilitet. Från 2023 kommer det att finnas ett helt elektriskt utbud från Renault Trucks för samtliga segment, det vill säga distribution, anläggning och fjärrtransporter. Bolaget etablerar nu en särskild organisation för elektrisk mobilitet för att stödja denna utveckling och kunna erbjuda marknaden ett komplett och konkurrenskraftigt utbud från Renault Trucks. Renault Trucks befäster på så sätt sitt åtagande för fossilfria transporter.

För att hjälpa till att klara målet i Parisavtalet om att begränsa den globala uppvärmningen till högst 1,5 grader Celsius jämfört med förindustriella nivåer, avser Renault Trucks att omvandla lastbilsmarknaden genom att gradvis elektrifiera sina fordon så att de blir koldioxidneutrala inom 30 år. Eftersom lastbilar har en livslängd på minst tio år, måste alla lastbilar som tillverkas från 2040 köras utan fossila bränslen. Batteri- och bränslecellselektrisk eldrift kommer att vara avgörande för att klara denna betydande övergång till koldioxidfria transporter.

I mars 2020 började Renault Trucks serietillverkningen av sin andra generation elfordon i fabriken i Blainville-sur-Orne.

Renault Trucks kan nu stolt presentera ett helt elektriskt utbud för marknaden, från 3,1 till 26 ton. Det består av Renault Trucks D Z.E., D Wide Z.E. och Renault Trucks Master Z.E., som alla uppfyller kraven på stadstransporter, budleveranser, distribution och sophämtning.

Men Renault Trucks vill även utöka elektrifieringen av lastbilar till alla användningsområden. Det pågår förberedelser för att erbjuda en Z.E. dragbil som uppfyller kraven på regionala och interregionala transporter från 2023. Ett helt elektriskt utbud framtaget för urbana anläggningsarbeten kommer också att kunna beställas samma år.

Under årtiondets senare del kommer Renault Trucks att kunna erbjuda ett sortiment av elektriska lastbilar som drivs av vätebränsleceller, främst för krävande och tunga fjärrtransporter.


En särskild FoU-organisation för elektrisk mobilitet för att stödja de ambitiösa målen
– Elektrisk mobilitet är pelaren i vår strategi och vi vill vara ledande på området. Vi siktar på att 35 procent av vår försäljning ska vara elfordon till år 2030. Till 2040 ska hela utbudet vara 100 procent fossilfritt, säger Bruno Blin, VD för Renault Trucks.

För att uppnå de här målen får Renault Trucks stöd av särskilda enheter, både inom forskning och utveckling samt försäljning och eftermarknad.

Inom FoU planerar Renault Trucks att klara de största tekniska utmaningarna i övergången med hjälp av strategiska samarbeten samt synergier från övriga Volvokoncernen, som bolaget tillhör, för att öka volymerna och sänka kostnaderna.

För att ge åkerierna de bästa lösningarna inom elektrisk mobilitet ska Renault Trucks dra nytta av det arbete som utförts av Volvokoncernens nya utvecklingsavdelning för medeltunga lastbilar, ett kärnsegment för det stegvisa införandet av elektromobilitet för lastbilar. Renault Trucks kommer också att dra nytta av de samarbeten som initierats av Volvo Energy, Volvokoncernens nya specialenhet för inköp, återbruk och återvinning av batterier samt laddlösningar. När det gäller utvecklingen av batteripaket till tunga fordon kommer den att gynnas av den strategiska alliansen mellan Volvokoncernen och Samsung SDI.

För att underlätta den hållbara övergången kommer Renault Trucks också att få stöd från sitt nya FoU-center i Lyon, X-Tech Arena, som ska byggas i början av 2023 genom en investering på 33 miljoner euro.


Stödja kundernas energiövergång genom ett elektriskt utbud med högt mervärde
Som ett led i erbjudandet av sitt Z.E.-utbud och tillhörande kundservice har Renault Trucks inrättat en ny enhet som ansvarar för elektromobilitetsprojekt, för att både öka effektiviteten i verksamheten och kundnöjdheten. Medarbetarna på enheten har en hög kunskapsnivå och arbetar på att utveckla samarbeten med samtliga intressenter (åkerier, distributörer, offentliga myndigheter, energileverantörer osv.) för att kunna föreslå ett smart och konkurrenskraftigt elektriskt utbud med mervärde för åkerierna.

Slutligen har Renault Trucks även utarbetat tjänster knutna till fordonsutbudet för att förenkla livet för de kunder som letar efter den bästa lösningen för sin verksamhet. Utöver själva fordonet erbjuder Renault Trucks en omfattande transportlösning med batterier, lösningar för att installera laddstationer på kundens anläggning, energioptimering, reparation och underhåll, finansiering och försäkring. Eftersom Renault Trucks syfte är att göra livet enklare för kunderna vill bolaget vara tillverkaren som lovar sinnesro. I dessa tider av stora förändringar och osäkerhet är detta utan tvekan vad åkerierna behöver mest av allt.


Källa: Volvo Group


Skriv ut



Henrik Svenningstorp, nytillträdd VD för SEEL.

Henrik Svenningstorp är ny VD för Sveriges testbädd för elektromobilitet SEEL

I samband med att de första spadtagen tas för SEELs tre etableringar utser styrelsen...

Läs mer


Volvo Lastvagnar är redo att elektrifiera en stor del av godstransporterna

Med försäljningsstart av tre nya helelektriska tunga lastbilsmodeller menar Volvo...

Läs mer


Tester för tyngre transporter på Malmbanan

Trafikverket genomför just nu tester, tillsammans med LKAB och Bane Nor, på Malmbanan...

Läs mer
Ökad kapacitet med längre, tyngre och snabbare godståg bidrar till klimatmålen. På lördag morgon rullar 835 meter långa tåget in i Malmö från tyska Maschen.

Rekordlångt godståg provkörs mellan Tyskland och Sverige

Att öka kapaciteten för godstransporter på järnväg är angeläget...

Läs mer


Georgia Ports Authority möter den ökade trafiken med större fartyg

Georgia Ports Authority (GPA) har beställt 20 ekoeffektiva Konecranes-gummihjulsportalkranar...

Läs mer
Ohmegi installerar i Rosersberg.

Ohmegi får el-uppdrag vid bygget av nytt logistikcenter

Instalcobolaget Ohmegi har fått uppdraget att projektera och installera el vid bygget av ett...

Läs mer
Magnus Strand, CEO för DB Schenker, Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

Två nya ansikten i Schenker AB:s företagsledning

Schenker AB har tillsatt två nya personer på nyckelposter i företagsledningen...

Läs mer


Gasum inleder testleveranser av biogas till den finska gränsbevakningen

Gasum genomför två leveranser av biogas till den finska gränsbevakningen. En...

Läs mer
Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Piteå – 87% mindre koldioxidutsläpp

87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir...

Läs mer
Svevia bygger nytt järnvägsspår i Sundsvall, mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret.

Svevia bygger för ny järnväg i Sundsvall

Svevia har fått uppdraget att bygga ny järnväg mellan Ådalsbanan och...

Läs mer
Julas centrallager under produktion.

Peab sparade över 200 000 kg koldioxidutsläpp i utbyggnaden av jättelager

I januari 2020 stod det klart att Peab skulle bygga ut Julas centrallager i Skara. Lagret som med...

Läs mer
Illustration över Logicenters anläggning i Kerava.

Logicenters tecknar avtal med Yliopiston Apteekki i Kerava

Nu står det klart att Logicenters ingår ett hyresavtal med den finska apotekskedjan...

Läs mer
Nikolas Rowland på First Row Shipping & Logistics AB, Mikael Nyman på CFL Cargo Sverige AB och Henrik Horndahl, Svante Altås och Homam Mansour på APM Terminals Gothenburg firar avgången av det första pendeltåget till Piteå.

Unik pendel mellan Piteå och Göteborg – sparar 87 % i utsläpp

Idag rullade det första tåget mellan Piteå och Göteborg ut från APM...

Läs mer


Volvokoncernen och SSAB i samarbete om världens första fordon av fossilfritt stål

Volvokoncernen och SSAB har tecknat ett samarbetsavtal om forskning, utveckling, serieproduktion...

Läs mer


Deutsche Post DHL Group investerar 7 miljarder euro i klimatneutral logistik fram till år 2030

En ny hållbarhetsplan definierar ambitiösa hållbarhetsmål, bland annat ska...

Läs mer
Emma Feldman, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, och Tommi Pettersson, VD Wiklunds Åkeri AB, öppnar portarna till logistiklösningen i det stora stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden. Logistiklösningen ska samordna och resursoptimera de 488 000 byggtransporter som beräknas till området fram till 2032 och kommer att innebära positiva effekter för boende, näringsidkare och byggaktörer.

Premiär för logistiklösning i Barkarbystaden

I dag slår Järfälla kommun och Wiklunds upp portarna till logistiklösningen i...

Läs mer
Codorníu, Spaniens ledande cava- och vinproducent, har gett Jungheinrich i uppdrag att automatisera palltransporterna.

Förarlösa truckar för Codorníu: In i den automatiska framtiden med poppande korkar

Codorníu, Spaniens ledande cava- och vinproducent, har gett Jungheinrich i uppdrag att...

Läs mer


Unikt projekt för att snabba på elektrifieringen av kollektivtrafiken

Elektrifierade transporter spelar en viktig roll om Sverige ska kunna nå uppsatta miljö-...

Läs mer
Stena Lines nybyggda fartyg är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Stena Line ökar takten mot fossilfri sjöfart - ska sänka utsläppen med 30 procent till 2030

Färjerederiet Stena Line fortsatte under 2020 att minska sina totala koldioxidutsläpp och...

Läs mer
DAF Trucks lägger åter igen till nya funktioner i det onlinebaserade DAF Connect-hanteringssystemet för vagnparker.

DAF utökar funktionerna för DAF Connect

DAF Trucks lägger återigen till nya funktioner i den onlinebaserade plattformen DAF...

Läs mer


Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 2020

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen och särskilt mot turist-...

Läs mer
Keges Grosshandel valde litiumjontruckar från Jungheinrich. I bild: Patrik Norberg, teamledare, till vänster och Magnus Palmgren, grossistchef, till höger.

Gotländska grossisten Keges valde litiumjondrivna truckar som ett led i sin framtidsvision

Keges Grosshandel såg fördelar för miljön, personalen och effektiviteten i sin...

Läs mer
Fastigheten Vindkraften 2 i Borås.

SLP går in i ny ort – förvärvar modern logistikanläggning i Borås

Swedish Logistic Property, SLP, håller fortsatt hög förvärvstakt och har...

Läs mer
Pendeln är planerad efter den ”Scanbaltic-service” som har anlöpt Helsingborg under många år.

Veckopendel från Helsingborgs Hamn med Containerships

Containerships väljer att starta en pendel i egen regi från Helsingborgs Hamn. Ö...

Läs mer


Volvo samarbetar med Aurora för att påskynda utvecklingen av autonoma transportlösningar

Volvo Autonomous Solutions har ingått i ett samarbete med Aurora för att tillsammans...

Läs mer
I Göteborgs hamn finns kapacitet att avhjälpa förseningar i andra europeiska hamnar till följd av situationen i Suezkanalen.

Göteborgs hamn vidtar åtgärder för att mildra Suez-effekter

Med den akuta situationen i Suezkanalen uppklarad väntar trots allt fortsatta följdfö...

Läs mer
Stena Vinga är ett av Stena Lines mest flexibla fartyg och har under pandemin bland annat seglat på Irländska sjön, Östersjön och på Stena Lines linjer mellan Sverige och Tyskland och Danmarke och Tysk

Stena Line utökar kapaciteten på linjen Travemünde-Liepaja

Med start tisdagen 30 mars utökar Stena Line utökar tillfälligt kapaciteten på...

Läs mer


Renault Trucks ska erbjuda ett elektriskt utbud för samtliga segment från 2023

Volvokoncernens dotterbolag Renault Trucks fortsätter sina investeringar i elektrisk mobilitet...

Läs mer


Forskning ska främja säkerhetskulturen hos bussbolag

I ett just avslutat projekt finansierat av Skyltfonden, har utvecklingsprocessen för bä...

Läs mer


Historiskt resultat för Trelleborgs Hamn 2020

2020 levererar Trelleborgs Hamn AB ett historiskt sett mycket bra resultat på 50,1 miljoner...

Läs mer


Swedavia når milstolpe i klimatomställningsarbetet

Strax före årsskiftet och som en av de första flygplatsoperatörerna i vä...

Läs mer
Det ger oss mycket bättre och mer detaljerad information än vi är vana vid och det är verkligen guld värt, säger Fredrik Ahlgren (bilden) som är arbetsledare för Kanonaden på Sörredsprojektet.

SkyMap guld värt för Kanonaden i Sörredprojektet

När Kanonaden Entreprenad fick uppdraget att terrassera en 25 hektar stor tomt för en ny...

Läs mer


SLP i ännu ett förvärv – köper klassisk Malmöfastighet

Swedish Logistic Property har idag förvärvat och tillträtt ännu en attraktiv...

Läs mer


Sjöfartsverket får ny kommunikationspartner

Sjöfartsverket har tecknat ett nytt ramavtal gällande kommunikationsuppdrag, till ett...

Läs mer
Den nya kortsjötrafiken kommer att hanteras vid Skandiahamnens västra kaj (t.v.) i Göteborgs hamn.

Kortsjöterminal på gång i Göteborgs hamn

Snart startar en ny terminalservice i Göteborgs hamn dedikerad åt intraeuropeiska...

Läs mer


PostNord lanserar portokoder

Nu lanseras ett nytt sätt att köpa porto. Portokoder är en sifferkod som köps...

Läs mer


Ögreid avyttrar klassisk Malmöfastighet

Den norska familjebolag Ögreid har avyttrar och frånträtt en attraktiv lager- och...

Läs mer
På bilden från vänster: Sten Forsberg, chef, Volkswagen Personbilar Sverige, Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, Stockholms, Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd, Stockholms stad., Johan Lindehag, VD, Ellevio och David Källsäter, VD, Scania Sverige.

Ny elektrifieringspakt tar sikte på att halvera CO2-utsläppen i Stockholm

Idag, 25 mars, samlas över 500 deltagare i en digital startkonferens för...

Läs mer
Fredrik Cederstav, projektledaren RISE. 

Ny forskning: Så halverar vi antalet lastbilar i städerna

En stor del av alla tunga transporter i Sverige är lastade med jord- och bergmaterial som...

Läs mer
Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.

”Chaufförerna är imponerade”

En månads testkörning i arktiskt klimat är över. Pilotprojektet med en...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Dhollandia

Zumtobel

Kardex

Dinacon

tactile Truck PC

Be-ge

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se