Så ska världens största civila sjukhusfartyg klara att gå in i de svåraste hamnar


2021-06-30

Global Mercy är utrustad med två Azipod, ett <span><span>system som är känt för sin överlägsna manövrerbarhet genom 360-graders rotation.</span></span>
Bild: Stena RoRo
Global Mercy är utrustad med två Azipod, ett system som är känt för sin överlägsna manövrerbarhet genom 360-graders rotation.

Systemet ska hjälpa det 174 meter långa fartyget att navigera genom svårttillgängliga hamnar och med sin banbrytande teknik kan systemet även säkerställa en med trivsam miljö för alla ombord.
Bild: Stena RoRo

Systemet ska hjälpa det 174 meter långa fartyget att navigera genom svårttillgängliga hamnar och med sin banbrytande teknik kan systemet även säkerställa en med trivsam miljö för alla ombord.



ABB:s Azipod framdrivningssystem ska hjälpa Global Mercy, världens största civila sjukhusfartyg, att gå in i svårtillgängliga hamnar längs den afrikanska kusten och samtidigt minska mängden vibrationer och buller – avgörande för komforten för upp till 200 patienter och medicinsk personal ombord.

Med cirka 5 miljarder människor i världen som saknar tillgång till kirurgisk vård använder den internationella humanitära organisationen Mercy Ships sig av sjukhusfartyg för att tillhandahålla kostnadsfri kirurgi och annan medicinsk hjälp till människor som har ringa tillgång till hälso- och sjukvård. Mercy Ships senaste fartyg, världens största specialbyggda civila sjukhusfartyg Global Mercy, har levererats av Tianjin Xingang Shipyard i Kina under en officiell ceremoni den 24 juni 2021. Global Mercy är utrustad med två Azipod framdrivningsenheter som en del av omfattande elektriska, digitala och uppkopplade lösningar för att optimera verksamheten.

Azipod-systemet är känt för sin överlägsna manövrerbarhet genom 360-graders rotation och ska hjälpa det 174 meter långa fartyget att navigera genom trånga passager och docka i grunda hamnar som är svårtillgängliga för andra fartyg. Då många afrikanska hamnar är alltför grunda för stora fartyg och bogserbåtar bara finns i begränsad utsträckning eller saknas helt kommer den här funktionen hos Azipod framdrivning att vara avgörande för Global Mercys möjligheter att tillhandahålla sjukvård till behövande. Dessutom minimerar Azipod-systemet med sin banbrytande teknik buller och vibrationer, vilket säkerställer en mjukare, tystare vistelse för patienter och besättning ombord.

Global Mercy är specialdesignad av Deltamarin, där Stena RoRo har varit ansvariga för skrovspecifikation och projekthantering, och kommer att hysa sex operationssalar, vårdavdelningar för 200 patienter, allmänna polikliniska funktioner, oftalmologi- och tandvårdskliniker samt ett eget laboratorium. Fartyget förväntas påbörja sitt första medicinska uppdrag 2022 till Afrika söder om Sahara, där hon ansluter sig till den humanitära organisationens befintliga fartyg Africa Mercy och därmed mer än fördubblar Mercy Ships kapacitet att tillhandahålla kostnadsfri hälso- och sjukvård.

– Förutom att erbjuda en komfort som motsvarar ett förstklassigt kryssningsfartyg måste sjukhusfartyg tillhandahålla kirurgiska ingrepp efter behov, vilket innebär att det är viktigt att vibrationerna är så små som möjligt, säger Per Westling, vd för Stena RoRo.
– Vid försök till havs presterade ABB:s framdrivningssystem Azipod till och med bättre än förväntat: det överträffade förväntningarna på en trygg anlöpning till hamnen och erbjöd en mjuk och noggrant kontrollerad färd.

– Global Mercy kommer att förändra livet för människor som annars inte skulle ha någon tillgång till högkvalitativ hälso- och sjukvård och vi är glada över att vara involverade i ett sådant extraordinärt projekt, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.
– Vi är säkra på att Azipod framdrivning kommer att bidra till säkert och framgångsrikt tillhandahållande av medicinsk vård ombord så att Global Mercy kan stötta människor i områden som annars skulle vara alltför utmanande att nå fram till.

I och med att Azipod-systemet kommer färdigmonterat till varvet är det avsevärt mycket enklare att installera än ett traditionellt framdrivningssystem och monteras direkt i fartygets skrov.
– Att Azipod framdrivningssystem är så enkelt att installera har varit en avgörande faktor vid beslutet, liksom vårt tidigare framgångsrika samarbete med ABB i andra passagerarfartygsprojekt, säger Haibo Mao, konstruktionsansvarig på Tianjin Xingang Shipyard.

Förutom de dubbla Azipod®-enheterna på 2,85 MW (3 821 hk) innefattar ABB:s uppdrag generatorer, elcentral, transformatorer och drivsystem, liksom bryggkontroller för framdrivningssystemet samt ABB Ability™ Marine Remote Diagnostic System, som snabbt hittar och korrigerar fel ombord.

När Global Mercy är i drift kommer hon att få dygnet-runt-support från ABB Ability Collaborative Operations Centers, som betjänar över 1 000 fartyg över hela världen. Från dessa nav övervakar ABB:s experter systemen ombord, koordinerar diagnostik av utrustningen och erbjuder förebyggande underhållstjänster med global teknisk support dygnet runt. Denna support är avgörande för flytande sjukhus som har krav på högsta standard av säkerhet och tillförlitlighet.


Källa: ABB


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Mathems customer fulfillment center i Larsboda utanför Stockholm.</span>

SafeTeam säkrar Mathems logistikanläggning

När Sveriges ledande matbutik på nätet, Mathem, byggde nytt customer...

Läs mer


Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet

Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...

Läs mer

Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.

MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...

Läs mer
ABB Robotics Sweden Robotics Campus Exterior 1

ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige



Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping

Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...

Läs mer
<span>Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. </span>

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer
<span>Henrik Gullberg på Smidmek</span> <div><span style=\

Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik

Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...

Läs mer
<span><span>Midlands transportpartner LKW Walter sänker CO2 lite till. Nu även via båt.</span></span>

Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?

Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil

Läs mer
<span>Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda, vinnare i årets bygge 2023 kategori Logistik Industri/Logistik/Butik. </span>

Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023

Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...

Läs mer


Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång

Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...

Läs mer


Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi

De 20 elektriska volvolastbilarna lämnades över vid ett välbesökt event nära göteborgs hamn.<div> </div>

Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg

Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...

Läs mer


AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton

Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer


SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg

SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn.

Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn

En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden

Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...

Läs mer

Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag

Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...

Läs mer
Visionsbild över Plåtförädlingen 15 (bilden är en illustration).

Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg

Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...

Läs mer


Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge

Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förä...

Läs mer

Keolis vinner tilldelning i Landskrona

Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024...

Läs mer
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer
Jonas Kjellander, General Manager Nordics på Nice, och Peter Strand, vd på SLP.

SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö

SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB....

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


SLP bygger logistikfastighet i Landskrona

LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona....

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster

SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

gebhardt-group

Micrologistic

Maskinleverantorerna

Be-ge

Wiklunds

semax

eab_250

Batteripoolen

Karlskrona

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se