Stena Line ökar takten mot fossilfri sjöfart - ska sänka utsläppen med 30 procent till 2030


2021-04-07

Stena Lines nybyggda fartyg är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.
Bild: Mild Design/Stena Line
Stena Lines nybyggda fartyg är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Landström är en viktig del av Stena Lines hållbarhetsstrategi och totalt är 14 fartyg uppkopplade vid sju terminaler i Sverige, Tyskland och Holland. Totalt reducerar detta årligen rederiets utsläpp med 13 000 ton CO2.
Bild: PORT OF KIEL
Landström är en viktig del av Stena Lines hållbarhetsstrategi och totalt är 14 fartyg uppkopplade vid sju terminaler i Sverige, Tyskland och Holland. Totalt reducerar detta årligen rederiets utsläpp med 13 000 ton CO2.

Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.
Bild: Patrik Olsson/Stena Line
Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.

Niclas Mårtensson, CEO Stena Line Group.
Bild: Emelie Asplund/Stena Line
Niclas Mårtensson, CEO Stena Line Group.

Färjerederiet Stena Line fortsatte under 2020 att minska sina totala koldioxidutsläpp och ligger nu tio år före den internationella sjöfartens mål. Trots det ökar nu det svenska rederiet takten i omställningen mot fossilfri sjöfart och presenterar sin plan för att minska de totala koldioxidutsläppen med 30 procent fram till 2030.

Trots ett utmanande år fortsatte Stena Line att minska sina totala koldioxidutsläpp under 2020. Utsläppen minskade också per nautisk mil, med - 2,3 %/nm, vilket visar att fartygen blivit ännu mer energieffektiva under 2020.

– Vi arbetar parallellt med att minska vår bränsleförbrukning och våra utsläpp, samtidigt som vi utforskar morgondagens bränslen och teknik. De viktigaste orsakerna till minskningen under 2020 är att vi introducerat tre nybyggda energieffektiva fartyg av modellen E-Flexer på Irländska Sjön, introducerat grön landström vid hamnuppehåll i Kiel samt att flera fartyg som trafikerar mellan Sverige, Danmark och Tyskland blivit utrustade med AI-assistenten Stena Fuel Pilot som hjälper våra kaptener att segla på det mest energieffektiva sättet, säger Erik Lewenhaupt, Hållbarhetschef på Stena Line.

Stena Line ligger redan tio år före den internationella sjöfartens mål för relativa utsläppsminskningar*. Ändå väljer nu det svenska färjerederiet att öka takten i omställningen mot fossilfri sjöfart och ska minska de totala koldioxidutsläppen med 30 % till 2030, vilket ska uppnås bland annat genom att sjösätta det fossilfria fartyget Stena Elektra på linjen Göteborg-Fredrikshamn, och senast 2050 ska rederiet vara helt fossilfritt.

– Vår ambition är att leda utvecklingen mot en fossilfri sjöfart och hållbara transporter på havet. Då krävs det att vi på sikt också bryter fossilberoendet och börjar minska våra totala utsläpp, inte bara blir mer effektiva per segling. Därför väljer Stena Line nu att sätta det ambitiösa målet att minska våra totala koldioxidutsläpp med 30 procent till 2030, för i slutänden ska de ner till noll, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson, ledamot i Regeringens Elektrifieringskommission.


Fyra områden som ska göra Stena Line fossilfria:
Stena Line har identifierat fyra nyckelområden för att minska koldioxidutsläppen med 30 % till 2030 och för att bli helt fossilfria senast 2050.

Elektrifiering av sjöfarten:
• Stena Line är idag ledande inom elektrifiering av sjöfarten och sedan 2018 trafikerar batterihybriden Stena Jutlandica linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Senast 2030 ska den fossilfria färjan Stena Elektra trafikera hela sträckan med batterikraft endast, en sträcka på 50 nautiska mil.

• Elektrifieringen av hamnsidan fortsätter och idag används 99,8 procent förnybar el inom Stena Line. Vid 25 procent av Stena Lines terminaler kopplar fartygen upp sig till grön el vid hamnuppehåll vilket under 2020 minskade Stena Lines koldioxidutsläpp med mer än 13 000 ton, motsvarande årsutsläppen från 7,200 personbilar.

Investering i alternativa bränslen:
• År 2015 sjösatte Stena Line världens första färja som kan drivas på både diesel och metanol. Det unika projektet på Stena Germanica på linjen mellan Göteborg och Kiel etablerade metanol som fartygsbränsle.

• Metanol kan produceras från naturgas, kol, biomassa eller CO2. Genom att använda metanol elimineras utsläppen av svavel och partiklar nästan helt och kväve med 60 procent jämfört med traditionellt fartygsbränsle.

• Stena Line undersöker flera alternativa bränslen såsom vätgas, och bränsleceller och under 2021 är ett test planerat med metanol som återvunnits från ståltillverkning.


Modernisering av fartygsflottan:
• Under 2020 har tre nybyggda färjor av modellen E-Flexer börjat trafikera Stena Lines linjer. Fartygen är 30 procent mer energieffektiva än tidigare fartyg och förberedda för att konverteras till gas, eller metanoldrift. Under 2022 levereras ytterligare två nybyggda förlängda fartyg av modellen E-Flexers.

• Under de senaste tio åren har Stena Line moderniserat och effektiviserat fartygsflottan genom fler än 360 små och stora effektiviseringsåtgärder. Det handlar exempelvis om nya bulbar, propellrar och roder, frekvensstyrd ventilation ombord och ny effektiv miljövänlig bottenfärg.


AI assistans ombord
• Stena Lines erfarna kaptener har fått en ny hjälpreda ombord, AI-assistenten Stena Fuel Pilot som stöttar besättningen i att köra fartyget på det mest effektiva sätter. Under 2020 installerades Stena Fuel Pilot på fem färjor mellan Sverige och Tyskland och Sverige och Danmark. Planen är att AI-assistenten ska finnas på samtliga fartyg inom två år.

• Stena Fuel Pilot har i sin nuvarande form en potential på att minska bränsleförbrukningen med upp till 5 procent per fartyg och resa men ytterligare potential för AI-stöd för minskad bränsleförbrukning utreds.

*Stena Line tio år före den internationella sjöfartens (IMO/International Maritime Organisation) mål för energieffektiva transporter, en relativ minskning av CO2-utsläpp per lastenhet transporterad, med 40 % mellan 2008 och 2030.


Källa: Stena Line


Skriv ut



Henrik Svenningstorp, nytillträdd VD för SEEL.

Henrik Svenningstorp är ny VD för Sveriges testbädd för elektromobilitet SEEL

I samband med att de första spadtagen tas för SEELs tre etableringar utser styrelsen...

Läs mer


Volvo Lastvagnar är redo att elektrifiera en stor del av godstransporterna

Med försäljningsstart av tre nya helelektriska tunga lastbilsmodeller menar Volvo...

Läs mer


Tester för tyngre transporter på Malmbanan

Trafikverket genomför just nu tester, tillsammans med LKAB och Bane Nor, på Malmbanan...

Läs mer
Ökad kapacitet med längre, tyngre och snabbare godståg bidrar till klimatmålen. På lördag morgon rullar 835 meter långa tåget in i Malmö från tyska Maschen.

Rekordlångt godståg provkörs mellan Tyskland och Sverige

Att öka kapaciteten för godstransporter på järnväg är angeläget...

Läs mer


Georgia Ports Authority möter den ökade trafiken med större fartyg

Georgia Ports Authority (GPA) har beställt 20 ekoeffektiva Konecranes-gummihjulsportalkranar...

Läs mer
Ohmegi installerar i Rosersberg.

Ohmegi får el-uppdrag vid bygget av nytt logistikcenter

Instalcobolaget Ohmegi har fått uppdraget att projektera och installera el vid bygget av ett...

Läs mer
Magnus Strand, CEO för DB Schenker, Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

Två nya ansikten i Schenker AB:s företagsledning

Schenker AB har tillsatt två nya personer på nyckelposter i företagsledningen...

Läs mer


Gasum inleder testleveranser av biogas till den finska gränsbevakningen

Gasum genomför två leveranser av biogas till den finska gränsbevakningen. En...

Läs mer
Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Piteå – 87% mindre koldioxidutsläpp

87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir...

Läs mer
Svevia bygger nytt järnvägsspår i Sundsvall, mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret.

Svevia bygger för ny järnväg i Sundsvall

Svevia har fått uppdraget att bygga ny järnväg mellan Ådalsbanan och...

Läs mer
Julas centrallager under produktion.

Peab sparade över 200 000 kg koldioxidutsläpp i utbyggnaden av jättelager

I januari 2020 stod det klart att Peab skulle bygga ut Julas centrallager i Skara. Lagret som med...

Läs mer
Illustration över Logicenters anläggning i Kerava.

Logicenters tecknar avtal med Yliopiston Apteekki i Kerava

Nu står det klart att Logicenters ingår ett hyresavtal med den finska apotekskedjan...

Läs mer
Nikolas Rowland på First Row Shipping & Logistics AB, Mikael Nyman på CFL Cargo Sverige AB och Henrik Horndahl, Svante Altås och Homam Mansour på APM Terminals Gothenburg firar avgången av det första pendeltåget till Piteå.

Unik pendel mellan Piteå och Göteborg – sparar 87 % i utsläpp

Idag rullade det första tåget mellan Piteå och Göteborg ut från APM...

Läs mer


Volvokoncernen och SSAB i samarbete om världens första fordon av fossilfritt stål

Volvokoncernen och SSAB har tecknat ett samarbetsavtal om forskning, utveckling, serieproduktion...

Läs mer


Deutsche Post DHL Group investerar 7 miljarder euro i klimatneutral logistik fram till år 2030

En ny hållbarhetsplan definierar ambitiösa hållbarhetsmål, bland annat ska...

Läs mer
Emma Feldman, kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, och Tommi Pettersson, VD Wiklunds Åkeri AB, öppnar portarna till logistiklösningen i det stora stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden. Logistiklösningen ska samordna och resursoptimera de 488 000 byggtransporter som beräknas till området fram till 2032 och kommer att innebära positiva effekter för boende, näringsidkare och byggaktörer.

Premiär för logistiklösning i Barkarbystaden

I dag slår Järfälla kommun och Wiklunds upp portarna till logistiklösningen i...

Läs mer
Codorníu, Spaniens ledande cava- och vinproducent, har gett Jungheinrich i uppdrag att automatisera palltransporterna.

Förarlösa truckar för Codorníu: In i den automatiska framtiden med poppande korkar

Codorníu, Spaniens ledande cava- och vinproducent, har gett Jungheinrich i uppdrag att...

Läs mer


Unikt projekt för att snabba på elektrifieringen av kollektivtrafiken

Elektrifierade transporter spelar en viktig roll om Sverige ska kunna nå uppsatta miljö-...

Läs mer
Stena Lines nybyggda fartyg är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Stena Line ökar takten mot fossilfri sjöfart - ska sänka utsläppen med 30 procent till 2030

Färjerederiet Stena Line fortsatte under 2020 att minska sina totala koldioxidutsläpp och...

Läs mer
DAF Trucks lägger åter igen till nya funktioner i det onlinebaserade DAF Connect-hanteringssystemet för vagnparker.

DAF utökar funktionerna för DAF Connect

DAF Trucks lägger återigen till nya funktioner i den onlinebaserade plattformen DAF...

Läs mer


Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 2020

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen och särskilt mot turist-...

Läs mer
Keges Grosshandel valde litiumjontruckar från Jungheinrich. I bild: Patrik Norberg, teamledare, till vänster och Magnus Palmgren, grossistchef, till höger.

Gotländska grossisten Keges valde litiumjondrivna truckar som ett led i sin framtidsvision

Keges Grosshandel såg fördelar för miljön, personalen och effektiviteten i sin...

Läs mer
Fastigheten Vindkraften 2 i Borås.

SLP går in i ny ort – förvärvar modern logistikanläggning i Borås

Swedish Logistic Property, SLP, håller fortsatt hög förvärvstakt och har...

Läs mer
Pendeln är planerad efter den ”Scanbaltic-service” som har anlöpt Helsingborg under många år.

Veckopendel från Helsingborgs Hamn med Containerships

Containerships väljer att starta en pendel i egen regi från Helsingborgs Hamn. Ö...

Läs mer


Volvo samarbetar med Aurora för att påskynda utvecklingen av autonoma transportlösningar

Volvo Autonomous Solutions har ingått i ett samarbete med Aurora för att tillsammans...

Läs mer
I Göteborgs hamn finns kapacitet att avhjälpa förseningar i andra europeiska hamnar till följd av situationen i Suezkanalen.

Göteborgs hamn vidtar åtgärder för att mildra Suez-effekter

Med den akuta situationen i Suezkanalen uppklarad väntar trots allt fortsatta följdfö...

Läs mer
Stena Vinga är ett av Stena Lines mest flexibla fartyg och har under pandemin bland annat seglat på Irländska sjön, Östersjön och på Stena Lines linjer mellan Sverige och Tyskland och Danmarke och Tysk

Stena Line utökar kapaciteten på linjen Travemünde-Liepaja

Med start tisdagen 30 mars utökar Stena Line utökar tillfälligt kapaciteten på...

Läs mer


Renault Trucks ska erbjuda ett elektriskt utbud för samtliga segment från 2023

Volvokoncernens dotterbolag Renault Trucks fortsätter sina investeringar i elektrisk mobilitet...

Läs mer


Forskning ska främja säkerhetskulturen hos bussbolag

I ett just avslutat projekt finansierat av Skyltfonden, har utvecklingsprocessen för bä...

Läs mer


Historiskt resultat för Trelleborgs Hamn 2020

2020 levererar Trelleborgs Hamn AB ett historiskt sett mycket bra resultat på 50,1 miljoner...

Läs mer


Swedavia når milstolpe i klimatomställningsarbetet

Strax före årsskiftet och som en av de första flygplatsoperatörerna i vä...

Läs mer
Det ger oss mycket bättre och mer detaljerad information än vi är vana vid och det är verkligen guld värt, säger Fredrik Ahlgren (bilden) som är arbetsledare för Kanonaden på Sörredsprojektet.

SkyMap guld värt för Kanonaden i Sörredprojektet

När Kanonaden Entreprenad fick uppdraget att terrassera en 25 hektar stor tomt för en ny...

Läs mer


SLP i ännu ett förvärv – köper klassisk Malmöfastighet

Swedish Logistic Property har idag förvärvat och tillträtt ännu en attraktiv...

Läs mer


Sjöfartsverket får ny kommunikationspartner

Sjöfartsverket har tecknat ett nytt ramavtal gällande kommunikationsuppdrag, till ett...

Läs mer
Den nya kortsjötrafiken kommer att hanteras vid Skandiahamnens västra kaj (t.v.) i Göteborgs hamn.

Kortsjöterminal på gång i Göteborgs hamn

Snart startar en ny terminalservice i Göteborgs hamn dedikerad åt intraeuropeiska...

Läs mer


PostNord lanserar portokoder

Nu lanseras ett nytt sätt att köpa porto. Portokoder är en sifferkod som köps...

Läs mer


Ögreid avyttrar klassisk Malmöfastighet

Den norska familjebolag Ögreid har avyttrar och frånträtt en attraktiv lager- och...

Läs mer
På bilden från vänster: Sten Forsberg, chef, Volkswagen Personbilar Sverige, Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, Stockholms, Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd, Stockholms stad., Johan Lindehag, VD, Ellevio och David Källsäter, VD, Scania Sverige.

Ny elektrifieringspakt tar sikte på att halvera CO2-utsläppen i Stockholm

Idag, 25 mars, samlas över 500 deltagare i en digital startkonferens för...

Läs mer
Fredrik Cederstav, projektledaren RISE. 

Ny forskning: Så halverar vi antalet lastbilar i städerna

En stor del av alla tunga transporter i Sverige är lastade med jord- och bergmaterial som...

Läs mer
Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.

”Chaufförerna är imponerade”

En månads testkörning i arktiskt klimat är över. Pilotprojektet med en...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Dhollandia

Zumtobel

Kardex

Dinacon

tactile Truck PC

Be-ge

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se