DAF CF Electric med 6x2 chassi finns nu tillgängligt


2019-11-26

DAF Trucks introducerar sin CF Electric med 6x2 chassi. De första fordonen kommer snart att testas i fältet.
Bild: DAF
DAF Trucks introducerar sin CF Electric med 6x2 chassi. De första fordonen kommer snart att testas i fältet.

DAF Trucks introducerar sin CF Electric med 6x2 chassi. De första fordonen kommer snart att testas i fältet.
Bild: DAF
DAF Trucks introducerar sin CF Electric med 6x2 chassi. De första fordonen kommer snart att testas i fältet.

DAF Trucks introducerar sin CF Electric med 6x2 chassi. De första fordonen kommer snart att testas i fältet.
Bild: DAF
DAF Trucks introducerar sin CF Electric med 6x2 chassi. De första fordonen kommer snart att testas i fältet.

DAF Trucks har introducerat sin CF Electric med 6x2 styvt chassi. De första fordonen testas senare i år som sopbilar av de nederländska offentliga avfallshanteringsföretagen HVC och ROVA. Staden Rotterdam och Cure kommer att följa efter i början av 2020 med en helt elektrisk 6x2 utrustad med kran. Alla dessa fordon är utrustade med en VDL E-Power-drivlina, perfekt för insamling av hushållsavfall. Den helelektriska lösningen levereras av VDL Translift.

Sedan slutet av 2018 har den första DAF CF Electrics 4x2-dragbilen rullat för olika holländska transportörer, inklusive Peter Appel, Simon Loos och Tinie Manders, samt stormarknadskedjan Jumbo. Dessa lastbilar är en del av ett omfattande fältprov där de måste transportera varor till och från destinationer som stormarknader och distributionscenter. Det tyska logistikföretaget Rhenus använder för närvarande två CF Electrics för regional containertransport. Tack vare sin effektivitet och praktiska användbarhet vann DAF CF Electric det prestigefyllda "Green Truck Award" i Tyskland tidigare i år.

Ökad manövrerbarhet
Eftersom lastbilen är låg på både utsläpp och buller vid användning är CF Electric idealisk inte bara för distribution i städer utan också för insamling av hushållsavfall. För detta ändamål har DAF konstruerat en 3-axlig stel med styraxel för ökad manövrerbarhet och ännu högre lastkapacitet. GVW för CF Electric 6x2 är 28 ton.


Vanliga rutter
Lastbilens elektriska VDL-drivlinje ger 210 kW och ett vridmoment på 2 000 Nm - precis som CF Electric-dragbilen. Drivlinan drivs av ett batteripaket med ett (brutto) energiinnehåll på 170 kWh; tillräckligt för att täcka vanliga avfallsuppsamlingsvägar. Sopbilar återvänder vanligtvis till depån inom några timmar för att lossa, där elbilarna kan ladda upp till 80% batterikapacitet på bara 30 minuter.


Sidlastare och kran
HVC är verksamt i Noord-Holland, Rijnmond-området och Flevoland och ROVA i centrala och östra delarna av Nederländerna. Båda företagen använder sidlastare som containrar kan tömmas från sidan av lastbilen. Staden Rotterdam och Cure-företaget i Eindhoven-regionen kommer att använda DAF CF Electric komplett med lastkran för att samla in sopor från underjordiska containrar.



Källa: Nordic Truckcenter