DAF inleder fälttest av CF Hybrid-lastbilar


2020-02-28

Bild: Nordic Truckcenter

DAF Trucks har inlett fälttest av CF Hybrid-lastbilar med målet att få erfarenhet av daglig användning. Den nederländska transportoperatören Peter Appel använder nu två av de här innovativa lastbilarna till att leverera till stormarknader i hjärtat av Nederländerna. DAF CF Hybrid-lastbilar är 100 % elektriska i stadsmiljöer och använder ren dieselteknik utanför städer. De innovativa lastbilarna är en kombination av det bästa av två världar genom att köra med ”nollutsläpp” i stadsmiljöer, vilket innebär både lång räckvidd och flexibilitet utanför stadsområden.

De innovativa DAF CF Hybrid-lastbilarna har den extremt effektiva 10,8-liters dieselmotorn PACCAR MX-11 (330 kW/450 hk), en ZF-elmotor (75 kW/100 hk, toppeffekt: 130 kW/175 hk) och en särskild ZF TraXon-växellåda för hybriddrivlinor.


Laddning under körning eller vid laddningsstationer
Elmotorn får energin från ett 85 kWh-batteri som laddas när dieselmotorn används. Vid dieseldrift fungerar elmotorn som generator och levererar energi till batteriet. I framtiden kommer det också att vara möjligt att ladda batteriet vid snabbladdningsstationer.

När batteriet är fulladdat har DAF CF Hybrid-lastbilarna – beroende på totalvikten för lastbilen/släpet – räckvidd på 3–5 mil för eldrift, vilket är mer än tillräckligt för att köra in i och ut ur stadsområden utan några avgaser.


Smart energihantering 
Utanför stadsmiljöer drivs CF Hybrid-lastbilarna av rena och effektiva PACCAR MX-11-dieselmotorer med lång räckvidd. Dessutom innebär hybridtekniken ytterligare minskad bränsleförbrukning tack vare den smarta energihanteringen. Elmotorn använder den energi som genereras av avgasbromsen och hastighetskontrollen i nedförslut som hjälp för dieselmotorn. Det är bra både för att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

– Tillsammans med vår kund Albert Heijn försöker vi alltid hitta sätta att minska vår koldioxidpåverkan, säger Marcel Pater, vagnparks ansvarig på Peter Appel Transport med totalt 680 lastbilar.
– Även om ellastbilar passar för stadskörning är hybridtekniken bättre för längre rutter. I städer är DAF CF Hybrid-lastbilar helt eldrivna och dieselmotorerna innebär att de kan köra mellan distributionscenter i Nederländerna och utomlands utan problem.


Daglig användning av kunder
– När man försöker uppnå en renare framtid finns det ingen enskild teknisk lösning som passar för alla transportkrav, säger Ron Borsboom, vd för produktutveckling.
– Det är därför vi testar olika tekniker. Eldrivning är ett bra alternativ för stadskörning, ren dieselteknik är ett utmärkt alternativ för längre sträckor – delvis på grund av nya bränsletyper – och på lång sikt har vi också tittat närmare på väte. Med fälttestet av CF Hybrid-lastbilar vill vi inte bara utvärdera prestanda för el-/dieseltekniken utan även hur lämplig den är för daglig användning av våra kunder.




Källa: Nordic Truckcenter