Extraförstärkt styrdäck för vinterkörning på både on- och offroad
Lutz Stäbner, Head of Product Management för Continental lastbils- och bussdäck i Europa, berättar om det senaste däcket:
– Conti Scandinavia HS3 ED är det senaste exemplet på vår stora och långvariga kunskap när det gäller att bygga toppmoderna vinterdäck för lastbilar för alla användningsområden, även mycket krävande sådana. Däcket kan ses som vintermotsvarigheten till vårt entreprenaddäck, Conti CrossTrac, som vi lanserade för två år sedan.
Per Johansson, chef för fordonsflottan på Pohjanen & Ström i Piteå har testat det nya däcket och delar med sig av sina erfarenheter:
– Vi kör för skogsindustrin i norra Sverige där vädret varierar väldigt mycket under året. Vi arbetar ofta i tuffa vinterförhållanden och på skogsvägar som är belagda med stenkross. På vintern kan vi ha -40°C och på sommaren har vi ibland upp mot 30°C, och utöver det har vi även mängder av snö och is, dimma och regn, säger Per Johansson, och fortsätter:
– Våra flistransporter väger upp till 65 ton och timmertransporterna kan väga så mycket som 74 ton. Den största utmaningen vi har här uppe är de intensiva väderomslagen som kan ske snabbt, och i sådana lägen måste vi kunna lita på däcket. Nya Conti Scandinavia HS3 ED kunde hantera alla dessa svåra förhållanden och erbjöd mycket bra grepp, stabilitet och dragkraft, speciellt vid acceleration på vinterväglag. Vi prioriterar bra grepp och att däcket ska klara av vassa stenar och grenar som kan sticka upp ur den frusna vägbanan.
Källa: Continental