Ökar fraktkapaciteten på Östersjön under 2021


2020-11-04

Stena Line ökar fraktkapaciteten på linjen mellan Travemünde och Liepaja under 2021.
Bild: Stena Line
Stena Line ökar fraktkapaciteten på linjen mellan Travemünde och Liepaja under 2021.

Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer i Lettland.
Bild: Stena Line
Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer i Lettland.

Färjerederiet Stena Line fortsätter att expandera i Östersjön under nästa år. Förutom de nya fartygen på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils som presenterades i mitten av oktober, ska även de befintliga fartygen på linjen mellan Travemünde i Tyskland och Liepaja i Lettland ersättas av nya moderna fartyg under 2021. På den fraktfokuserade linjen innebär det 40 procents ökad fraktkapacitet, förkortad överfartstid och en fast tidtabell med 12 avgångar per vecka.

I mitten av oktober meddelade Stena Line att de under 2021 ska sätta in större och modernare fartyg på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland. Nu meddelar rederiet, som är ett av världens största med totalt 18 färjelinjer i Europa, att de stärker sin position i Östersjön ytterligare under 2021 med nya större RoPax-fartyg på linjen mellan Travemünde i Tyskland och Liepaja i Lettland. Stena Line har trafikerat linjen sedan 2012 och den är idag en viktig del av det Europeiska logistiknätverket och knyter ihop Baltikum, Ryssland och CIS-länderna med Tyskland och övriga Europa.

– Vi ser en ökad efterfrågan från våra fraktkunder i hela Östersjön. Med nya större fartyg på båda våra linjer till och från Lettland under nästa år stärker vi erbjudandet till våra kunder och vår position på marknaden väsentligt. Båda linjerna blir också mer attraktiva för resemarknaden, säger Johan Edelman som ansvarar för Stena Lines linjer i Lettland.

Linjen mellan Travemünde och Liepaja trafikeras i dagsläget av fartygen Stena Gothica och Urd. Under första halvåret av 2021 kommer de att ersättas av två icke namngivna moderna och större RoPax-fartyg. Totalt innebär det en ökning med 40 procents fraktkapacitet på linjen, en förkortad restid från 27 till 20 timmar samt en fast tidtabell med 12 avgångar i veckan – sex i varje riktning. De nya fartygen kommer att få förbättrade faciliteter ombord och fler hytter vilket innebär att linjen nu blir ett mer attraktivt alternativ för transporter och resor mellan Baltikum och Tyskland.


Källa: Stena Line