Gotländska grossisten Keges valde litiumjondrivna truckar som ett led i sin framtidsvision


2021-04-06

Keges Grosshandel valde litiumjontruckar från Jungheinrich. I bild: Patrik Norberg, teamledare, till vänster och Magnus Palmgren, grossistchef, till höger.
Bild: Jungheinrich
Keges Grosshandel valde litiumjontruckar från Jungheinrich. I bild: Patrik Norberg, teamledare, till vänster och Magnus Palmgren, grossistchef, till höger.

Keges Grosshandel såg fördelar för miljön, personalen och effektiviteten i sin verksamhet med Jungheinrichs nya litiumjon-truckar och tog steget att förnya sin truckpark. Beslutet togs i enlighet med framtidsvisionen om att arbeta för en bättre miljö och ha hög trucktillgänglighet för att alltid kunna möta kundernas behov.

Keges Grosshandel är den enda lokala restauranggrossisten på Gotland. I över 35 år har företaget hjälpt gotländska krögare att kunna erbjuda sina restaurangkunder mat med lokalproducerade råvaror från ”öyn”. Tillsammans med ett 20-tal andra grossister samverkar man under varumärket Svensk Cater.

Keges arbetar kontinuerligt för en bättre miljö och har som mål att vara en av Sveriges ledande livsmedelsgrossister, även inom miljöområdet. Med samhällets och kundernas krav och förväntningar i centrum är visionen att vara ”det självklara valet för den gotländska marknaden” och därigenom minimera transporter av varor från producent till slutkund. Med en bred portfölj av kunder med skilda behov krävs stor flexibilitet. Att hantera livsmedel är en förpliktelse förknippat med höga krav på den egna verksamheten.

Som grossistverksamhet använder man truckar i det dagliga arbetet. Godsmottagning och godspåfyllnad, plockning till kunder och internlogistik. För detta används olika typer av truckar. Såväl plocktruckar och ståstaplare som motviktstruck och pallyftare. När den gotländska grossisten skulle förnya sin truckpark hade man alla de interna kraven på den egna verksamheten i åtanke och såg fördelar med den nya litiumjontekniken från Jungheinrich. Vi frågade Magnus Palmgren, grossistchef, om hur tankarna gick och vilka skillnader företaget märkt efter bytet till truckarna med litiumjon-batterier.


Ni har specifikt valt litiumjon-truckar vid förnyelse av era truckar. Vad upplever ni för fördelar med dessa jämfört med truckarna ni hade innan?
– Vi har en högsäsong som ställer höga krav på tillgänglighet. Med litiumjon-batterier kan vi plocka fler timmar totalt under ett dygn. Tidigare var vi tvingade att ha fler truckar för samma kapacitet på grund av att de gamla truckarna skulle få full laddcykel. Det slipper vi helt nu. Enklare underhåll är också en fördel. Effektiviteten blir bättre hos medarbetaren då de alltid har tillgång till sitt arbetsredskap, trucken.


Finns det några förbättringar ni uppnått med att välja litiumjon-truckar, som bidrar till era verksamhetsmål i övrigt?
– Vi får en bättre totalekonomi då nyttjandegraden är högre på dessa truckar än tidigare. Batterierna är bättre ur ett miljöperspektiv än innan. Personalen har möjligheten att anpassa sina truckar efter sina behov, det hjälper vår servicetekniker till med. Arbetsmiljön blir då bättre för våra medarbetare.


Har du några tips på rutiner kring truckhanteringen som ni skapat, som ni tror även kan passa bra för andra företag? Själva eller ihop med er servicetekniker från Jungheinrich.
– En bra dialog med vår servicetekniker har skapat en trygghet för oss och en driftsäkerhet som är mycket positiv. Jobba förebyggande så blir produktionsstoppen obefintliga. Tydliga rutiner och ansvarsfördelning är också avgörande för tillgängligheten.


Hur skulle du beskriva samarbetet med er servicetekniker, Fredrik Andersson? På vilka sätt upplever ni att han hjälper er och hur fungerar samarbetet?
– Det är den starkaste fördelen med att jobba med Jungheinrich. Vi har ett fantastiskt bra samarbete. Fredrik är proaktiv vilket skapar färre - eller som i vårt fall inga - produktionsstopp. Det är tydlig dokumentation och en genuin vilja att hjälpa oss som kund.


Källa: Jungheinrich