N.C. Nielsen erövrar Sverige


2021-04-30

Med utgångspunkt i kundanpassad rådgivning, hög servicekvalitet och specialanpassade lösningar säljer N.C. Nielsen Terberg terminaltraktorer, Konecranes truckar och reachstackers samt trailers och utrustning för tungt gods i hela Skandinavien.
Bild: N.C. Nielsen
Med utgångspunkt i kundanpassad rådgivning, hög servicekvalitet och specialanpassade lösningar säljer N.C. Nielsen Terberg terminaltraktorer, Konecranes truckar och reachstackers samt trailers och utrustning för tungt gods i hela Skandinavien.

Heavy handling teamet (från vänster): Angelica Sievers, Per Löthner, Theresa Bækgaard Jakobsen, Håkan Lorén, Claus Lilleholt och Hans Ardstedt.
Bild: N.C. Nielsen
Heavy handling teamet (från vänster): Angelica Sievers, Per Löthner, Theresa Bækgaard Jakobsen, Håkan Lorén, Claus Lilleholt och Hans Ardstedt.

N.C. Nielsen är Skandinaviens största leverantör av gaffeltruckar, terminaltraktorer och specialmaskiner. Företaget har fler än 250 medarbetare och en årlig omsättning på över 1 miljard kronor. Med utgångspunkt i kundanpassad rådgivning, hög servicekvalitet och specialanpassade lösningar säljer N.C. Nielsen Terberg terminaltraktorer, Konecranes gaffeltruckar och reachstackers samt trailers och utrustning för tungt gods i hela Skandinavien.

– Nu tar N.C. Nielsen nästa steg för att erövra den svenska marknaden med att starta ett svenskt bolag, säger Claus Lilleholt, chef för N.C. Nielsen AB i Sverige. Det gör att vi kan ha en helt annan närvaro och ett större fokus på den svenska marknaden. Historiskt har vi funnits representerade i Sverige med säljande personal sedan 2005 och lyckats bygga upp en bra affär. Vi är bland annat representerade i många av Sveriges hamnar med våra Terberg terminaltraktorer, säger Claus. Men nu är det dags för oss att ta nästa steg och försöka komma in i landet från kusterna räknat, för att börja bearbeta industrin och andra branscher. Det kan bli en utmaning för oss danskar då vi inte är så bra på att ”finde vejen” i skogen, skrattar Claus.

– Därför är vi oerhört tacksamma för vår lokala personal som tar hand om jobbet och den dagliga affären; Per Löthner, Håkan Lorén, Hans Ardstedt och Angelica Sievers. Tillsammans ett mycket starkt gäng som har över 70 års erfarenhet av branschen och marknaden. I tillägg har vi en stor servicestyrka, som sköter underhåll och service på våra maskiner. Vi är en synnerligen platt och snabbfotad organisation som kan ta raska beslut, berättar Claus.

– Vi har alltid nya maskiner från våra olika varumärken på lager vilket är ganska unikt. Vi modifierar och bygger om befintliga maskiner enligt kundens önskemål och kan på så sätt korta leveranstiderna betydligt. Sen har vi givetvis även begagnat, som är en helt egen affärsverksamhet, där N.C. Nielsen säljer i runda tal ca 900 maskiner om året. Vi har en helt nybyggd lackeringsavdelning i Danmark som fräschar upp maskinerna, säger Claus. Som exempel kan nämnas att vi i princip alltid har ca 800 begagnade maskiner på lager. I de fall man inte är intresserad av en ny maskin kan vi garanterat erbjuda en begagnad i det varumärke och med den kapacitet man önskar.

– Vi hyr gärna ut maskinerna till våra kunder. Möjligheten att hyra skapar oftast snabbare beslutsvägar. Företagsledningen behöver inte ta ställning till en investering utan köpbeslutet kan göras baserat på en löpande månadskostnad inklusive service och underhåll, vilket skapar en trygghet hos kunden över tid. Och framför allt blir det enkelt. Man kan till och med gå upp eller ner i storlek/kapacitet på maskinen under hyrestiden.

– Terberg har ett stort reservdelslager i Danmark där filosofin är att alltid ha åtminstone 85% av delarna på hyllan. Det är ganska svårslaget och gör att risken för längre stillestånd på kundens maskin elimineras. För Konecranes del ligger huvudlagret i Markaryd, vilket innebär att vi kan ha reservdelen på plats redan dagen efter. Med ett flexibelt och skickligt serviceteam som kan vara på plats hos kunden inom 4 - 6 timmar löser vi det mesta enkelt och smidigt. Vi har anställt en svensktalande på reservdelar, Cecilia Klang, för att ytterligare säkerställa att vi kan hålla högsta möjliga service till våra kunder, säger Claus.

– Marknaden förändras. Vi har gått från ”spett & slägga” till en verklighet där maskinerna själv berättar för oss hur de mår. Våra digitaliserade connect-lösningar på Konecranes och Terberg maskinerna innebär precis detta. Att vi konstant kan få en aktuell status på en maskin som själv skickar ett mail och berättar vad som är fel. I samarbetet med våra kunder är det fakta som gäller och då är denna möjlighet ovärderlig. Reservdelen kan beställas omedelbart och vår servicepersonal ser till att fixa problemet inom kortast möjliga stilleståndstid.

– På N.C. Nielsen skall vi kunna serva alla typer av maskiner vi en gång sålt på ett bra sätt. Vi är igång med att anställa fler servicetekniker i Sverige för att utöka vårt servicenät. Att hitta personal med rätt inställning, rätt personlighet och rätt kompetens är jätteviktigt för oss. Vi ser fram emot att få träffa många nya kunder som vill ge oss chansen och förtroendet till ett mångårigt samarbete.

– Jag vet att vi på N.C. Nielsen i Sverige är väl rustade inför framtiden. Så enkelt är det, avslutar Claus med ett leende.


Källa: N.C. Nielsen