Bil-och passagerarfärjan Aurora Botnia, byggd på RMC:s varvet, döps i Vasa i dag


2021-08-25

Idag döps Aurora Botnia – världens mest miljövänliga passagerarbilsfärja.
Bild: Wasaline
Idag döps Aurora Botnia – världens mest miljövänliga passagerarbilsfärja.

Rauma Marine Constructions andra nybygge, Aurora Botnia, firas i Vasa i dag, den 25 augusti. Fartyget anländer till Vasa cirka kl. 12. Vid evenemanget som börjar klockan 15 döps fartyget, vilket innebär att det officiellt får sitt namn. Världens mest miljövänliga passagerarbilsfärja kommer att påbörja trafikeringen av den dagliga rutten mellan Vasa och Umeå inom de kommande dagarna.

Byggnadsarbetet på färjan Aurora Botnia inleddes med en högtidlig invigningsceremoni i september 2019. Nästa viktiga milstolpe nåddes i februari 2020, då fartygets kölsträckning firades. Sjösättningen skedde i september 2020, ett år efter att bygget började, och i juni 2021 kom fartyget första gången ut till havs.

I dag, den 25 augusti, firas dopet av Aurora Botnia i Wasalines hemstad Vasa. Fartyget anländer till Vasa cirka klockan 12 direkt från sitt andra sjötest.

Det tvååriga projektet värt 120 miljoner, med en sysselsättningseffekt på cirka 800 årsverken, har varit betydande för både RMC och Wasaline.

– Det har varit en otrolig ära att få bygga ett så fantastiskt och globalt sett unikt fartyg. Jag vill tacka Wasaline för det utmärkta samarbetet, vilket har möjliggjort ett lyckat slutförande av projektet trots de utmanande omständigheterna, säger Jyrki Heinimaa, VD för Rauma Marine Constructions.

– Jag vill tacka alla som har varit delaktiga i projektet, särskilt rederiets personal, som har gjort detta möjligt. Det vi ser nu är resultatet av flera års arbete och vi bevittnar nu tillsammans en historisk dag när ett fartyg avsett för just Kvarken påbörjar trafikeringen. Graden av inhemskt arbete är över 80 procent och Aurora Botnia är den mest miljövänliga passagerarbilsfärjan i världen, säger Peter Ståhlberg, VD för Wasaline.


Världens mest miljövänliga passagerarbilsfärja
Aurora Botnia är utrustad med den senaste tillgängliga miljötekniken. Fartyget är betydligt mer miljövänligt än vad nuvarande krav innebär, vilket gör det till den första passagerarbilsfärjan i världen som uppfyller klassnoteringen Clean Design.

Aurora Botnia kan ankomma och avgå från hamnarna under eldrift, vilket minskar både utsläpp och buller som genereras. Fartygets svavel-, kväve- och koldioxidutsläpp reduceras med bland annat huvudmotorerna, som främst går på flytande naturgas, LNG.

Särskild uppmärksamhet har ägnats åt framtidens bränslen vid utformningen av fartyget. Aurora Botnia kan också använda biogas som bränsle, vilket anses vara ett av de mest realistiska alternativa bränslen inom den närmaste framtiden.

– Det är ytterst viktigt för både beställaren och miljön att bygga fartyg som håller. Fartygen som byggs i dag måste kunna fungera även efter flera decennier utan massiva uppdateringar eller i värsta fall skrotning. Aurora Botnias biogasberedskap är ett sätt att möta denna utmaning, säger Heinimaa.


Aurora Botnia i korthet:
Längd: 150 m
Bredd: 26 m
Djup: 6,1 m
Bruttotonnage: 24 300
Hastighet: 20 kn
Filbredd: 1 500
Passagerare: 800
Hyttar: 68


Källa: Wasaline