Sveriges testbädd för elektromobilitet etableras i Göteborg, Nykvarn och Borås


2021-03-08

I Boråsanläggningen kommer säkerhetstester vara i fokus, bland annat kopplat till laddning, kortslutning, vibrationer, mekanisk chock, extrema temperaturer och brandrisker (bilden är en illustration).
Bild: Wingårdh Arkitektkontor AB/RISE
I Boråsanläggningen kommer säkerhetstester vara i fokus, bland annat kopplat till laddning, kortslutning, vibrationer, mekanisk chock, extrema temperaturer och brandrisker (bilden är en illustration).

I Nykvarn kommer arbetet att inriktas mot forskning och provning inom batteriteknik, och dynamisk provning av komponenter för tyngre fordon och farkoster (bilden är en illustration).
Bild: Frisk Arkitektur AB/Kvarnkrysset AB
I Nykvarn kommer arbetet att inriktas mot forskning och provning inom batteriteknik, och dynamisk provning av komponenter för tyngre fordon och farkoster (bilden är en illustration).

Anläggningen i Säve, Göteborg kommer att kunna möta behov hos utvecklare av tunga och lätta fordon, lastbilar och bussar, anläggningsmaskiner, flyg och fartyg. Man kommer att kunna utföra tester på alla typer av batterisystem, inklusive komponenter från underleverantörer. På Säve erbjuds alla sorters testning inom elektromobilitet (bilden är en illustration).
Bild: Nils Andréasson/Castellum
Anläggningen i Säve, Göteborg kommer att kunna möta behov hos utvecklare av tunga och lätta fordon, lastbilar och bussar, anläggningsmaskiner, flyg och fartyg. Man kommer att kunna utföra tester på alla typer av batterisystem, inklusive komponenter från underleverantörer. På Säve erbjuds alla sorters testning inom elektromobilitet (bilden är en illustration).

Henrik Svenningstorp, projektledare SEEL.
Bild: Albin Dahlin, RISE
Henrik Svenningstorp, projektledare SEEL.

Nu påbörjar Chalmers och RISE bygget av Sveriges testbädd för elektromobilitet: Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL. Elektrifieringen av transportsektorn ska accelereras vid SEELs tre anläggningar i Göteborg, Nykvarn och Borås.

Genom tät samverkan mellan ägarduon Chalmers och RISE, staten och industriparterna Cevt, Scania, Volvo Cars och Volvokoncernen blir testbädden en nyckelresurs – öppen för samarbete med aktörer i hela Europa – för att göra Sverige världsledande inom elektromobilitet. Sammantaget möjliggör regeringens anslag, industriparternas åtaganden och RISE och Chalmers ägaransvar en investering om 1,3 miljard kronor i testbädden. 

– Sverige har en lång tradition av fordonstillverkning och samtidigt är vi ett av världens mest innovativa länder. Genom SEEL tar vi vara på dessa styrkor för att elektrifiera transportsektorn, minska utsläppen och samtidigt stärka Sveriges konkurrenskraft och skapa jobb i Sverige. Detta blir ett viktigt redskap för svensk fordonsindustri att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

I testbäddens tre anläggningar kommer industri, institut och akademi att prova de flesta typer av teknik och säkerhetsaspekter som elektrifierade transporter kräver – även nya innovativa koncept i tidiga utvecklingsskeden. Testobjekten utgörs av en mängd olika slags komponenter för elektriska drivlinor och energilagring avsedd för fordon, fartyg och andra farkoster, samt system för att hantera framdrivning och energistyrning. Fysiskt handlar det om exempelvis växellådor, axelsystem, nav, elmotorer, kraftelektronik, batterier och bränsleceller.

Även den marina sektorn och flyget kan dra stor nytta av testbädden för provning och som mötesplats och plattform för bred kunskapsutveckling inom elektromobilitet.

– SEEL kommer stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft och bidra till att Sverige fortsätter att ligga i framkant när det gäller innovation inom transportsektorn. SEEL har mycket goda förutsättningar att bli en världsledande testbädd för elektromobilitet och kommer att ta en viktig roll för fordonsindustrins omställningsarbete, säger Pia Sandvik, vd RISE.

Den största av SEELs tre anläggningar byggs i Säve, Göteborg, med en planerad yta på 13 000 kvadratmeter. Anläggningen kommer att kunna möta behov hos utvecklare av tunga och lätta fordon, lastbilar och bussar, anläggningsmaskiner, flyg och fartyg. Man kommer att kunna utföra tester på alla typer av batterisystem, inklusive komponenter från underleverantörer. På Säve erbjuds ett brett utbud av testning inom elektromobilitet. 

Säkerhetstester kommer vara i fokus vid anläggningen i Borås, bland annat kopplat till laddning, kortslutning, vibrationer, mekanisk chock, extrema temperaturer och brandrisker. I Nykvarn kommer arbetet att inriktas mot forskning och provning inom batteriteknik, och dynamisk provning av komponenter för tyngre fordon och farkoster.

– Chalmers har valt att tillsammans med RISE ta ett aktivt ägaransvar för testbädden för att på effektivast möjliga sätt kunna stödja svensk och europeisk fordonsindustri i den snabba omställningen mot elektromobilitet. Satsningen ger oss samtidigt utmärkta möjligheter att stärka vår forskning och utbildning inom elektriska fordon och farkoster ytterligare, säger Stefan Bengtsson, rektor och vd, Chalmers.

Fordonsindustrin i Sverige har ambitiösa mål för sin teknikomställning, och företagens aktiva engagemang främjar den strategiska relevansen i de tekniska testmöjligheter som nu etableras. Samtidigt kommer testbädden fungera som en öppen plattform där också forskare, andra stora industriföretag, små och medelstora företag samt yrkesverksamma och studenter är välkomna att utveckla sina kunskaper. 

Swedish Electric Transport Laboratory kommer att vara i drift andra kvartalet 2023. För närvarande pågår upphandling av entreprenader och utrustning.


Industrin om Sveriges testbädd för elektromobilitet, SEEL
Volvokoncernen
– Volvokoncernen är mitt i den stora teknikomställning som ska göra oss till ett utsläppsfritt bolag senast 2050. Elektrifiering av våra produktsegment kommer utgöra en stor del i vårt erbjudande av fossilfria transporter. SEEL, en test- och demoanläggning för elektromobilitet i världsklass, blir en viktig pusselbit för att Volvo men även hela den svenska fordonsindustrin ska lyckas med teknikomställningen. Genom ett nära samarbete mellan industrin, institut och akademin kan vi snabba upp kunskapsutvecklingen inom elektromobilitet och säkerställa att vi fortsätter leverera innovativa och konkurrenskraftiga transportlösningar, säger Lars Stenqvist, teknisk direktör Volvokoncernen.


Scania
– Scanias mål är att leda skiftet mot ett hållbart transportsystem där elektrifierade tunga fordon har en avgörande roll. Avtalet med SEEL är positivt för Scania och hela det innovativa fordonsklustret i Mälardalen. Vi ser etableringen av SEEL i Nykvarn som ytterligare ett steg in i framtiden där även vår kommande batterimonteringsfabrik och vårt nya batterilaboratorium är mycket viktiga, säger Claes Erixon chef for Forskning och Utveckling på Scania.


CEVT
– Elektromobilitet är en essentiell del av utvecklingsarbetet mot morgondagens mobilitet. SEEL skapar förstärkta möjligheter till utveckling i världsklass och potentialen att attrahera spetskompetens. Gemensamt kan vi nu accelerera utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle, säger Mats Fägerhag, VD Cevt.


Volvo Cars
– Volvo Cars är övertygade om att elektrifiering är framtiden för fordonsindustrin och vi är en ledare i branschen i den här omställningen. SEEL stärker våra högt ställda elektrifieringsambitioner eftersom den avancerade anläggningen, med hög kapacitet för testning och forskning, skapar möjligheter för ökad kunskap och för att kunna verifiera nya teknologier för våra framtida eldrivna fordon, säger Mats Moberg, FoU-chef Volvo Cars.
– Det är glädjande att se framstegen i uppbyggnaden av SEEL och vi ser fram emot en tät samverkan med alla inblandade parter.


Fakta: Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL
Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL, är en testbädd för forskning och utveckling inom elektromobilitet, ägd och driven av Chalmers och RISE i ett gemensamt bolag. Syftet är att stärka effektiv kunskapsutveckling och förutsättningarna för samarbete inom elektrifierade transporter, i Sverige och Europa.

Aktörer inom fordonsindustrin, flygindustrin och maritima sektorn samt övriga företag som utvecklar teknik inom relevanta områden får en gemensam plattform att mötas på, och kan tillsammans dra nytta av den kunskapsutveckling och det teknikskifte som nu sker. Forskare vid högskolor, universitet och forskningsinstitut får samtidigt tillgång till en avancerad forskningsinfrastruktur inom elektromobilitet. Testbädden kommer att vara i drift 2023.


Fakta: Testbädden är del av en europeisk satsning på värdekedja för batterier 
Det statliga stödet från Energimyndigheten på 575 miljoner kronor till elektromobilitetslabbet SEEL sker inom ramen för ett IPCEI, det vill säga ett viktigt projekt av gemensamt europeiskt intresse, för att bygga upp en europeisk värdekedja för batterier.

I det tioåriga projektet ingår 17 deltagare från sju medlemsstater. Det omfattar stora europeiska satsningar inom råvaror och avancerade material för batterier, battericeller och moduler, hela batterisystem samt användning, återvinning och förädling av återvunna material. Satsningen sker inom ramen för European Battery Alliance.


Källa: RISE


Skriv ut



Henrik Svenningstorp, nytillträdd VD för SEEL.

Henrik Svenningstorp är ny VD för Sveriges testbädd för elektromobilitet SEEL

I samband med att de första spadtagen tas för SEELs tre etableringar utser styrelsen bolagets första VD som ska förbereda bolaget för operationell verksamhet till våren...

Läs mer
Nc-nielsen


Volvo Lastvagnar är redo att elektrifiera en stor del av godstransporterna

Med försäljningsstart av tre nya helelektriska tunga lastbilsmodeller menar Volvo Lastvagnar att tiden är inne för en snabb elektrifiering av tunga vägtransporter. De...

Läs mer
Liftall


Tester för tyngre transporter på Malmbanan

Trafikverket genomför just nu tester, tillsammans med LKAB och Bane Nor, på Malmbanan och Ofotbanen för att möjliggöra tyngre transporter i framtiden. Därför...

Läs mer
Ökad kapacitet med längre, tyngre och snabbare godståg bidrar till klimatmålen. På lördag morgon rullar 835 meter långa tåget in i Malmö från tyska Maschen.

Rekordlångt godståg provkörs mellan Tyskland och Sverige

Att öka kapaciteten för godstransporter på järnväg är angeläget. Den 17 april provkördes därför ett 835 meter långt godståg, på...

Läs mer


Georgia Ports Authority möter den ökade trafiken med större fartyg

Georgia Ports Authority (GPA) har beställt 20 ekoeffektiva Konecranes-gummihjulsportalkranar (RTG) och 8 Konecranes hamnkranar (STS) till Savannah hamn i USA. Sex av STS-kranarna blir de stö...

Läs mer
Ohmegi installerar i Rosersberg.

Ohmegi får el-uppdrag vid bygget av nytt logistikcenter

Instalcobolaget Ohmegi har fått uppdraget att projektera och installera el vid bygget av ett nytt automatiserat logistikcenter i Rosersberg norr om Stockholm. Anläggningen på 75 000...

Läs mer
Magnus Strand, CEO för DB Schenker, Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

Två nya ansikten i Schenker AB:s företagsledning

Schenker AB har tillsatt två nya personer på nyckelposter i företagsledningen. Båda har lång erfarenhet av branschen i allmänhet och DB Schenker i synnerhet.

Läs mer


Gasum inleder testleveranser av biogas till den finska gränsbevakningen

Gasum genomför två leveranser av biogas till den finska gränsbevakningen. En leverans från Risavika i Norge och ytterligare en från biogasanläggningen i Åbo,...

Läs mer
Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Piteå – 87% mindre koldioxidutsläpp

87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir resultatet när ytterligare delar av den norrländska skogsindustrin nu väljer att ta...

Läs mer
Svevia bygger nytt järnvägsspår i Sundsvall, mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret.

Svevia bygger för ny järnväg i Sundsvall

Svevia har fått uppdraget att bygga ny järnväg mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret. Det nya spåret ska skapa mer effektiva godstransporter till och från...

Läs mer
Speedy Picker på Lifts All AB.

Lifts All lanserar nytt lyftverktyg för truckar

Nu lanserar Lifts All Speedy Picker, en kranarm med lyftverktyg för truckar med en unik tryckluftsteknik. Tekniken innebär bland annat att truckoperatören kan lyfta paket och annat...

Läs mer
Julas centrallager under produktion.

Peab sparade över 200 000 kg koldioxidutsläpp i utbyggnaden av jättelager

I januari 2020 stod det klart att Peab skulle bygga ut Julas centrallager i Skara. Lagret som med sina 150 000 kvm är norra Europas största har det senaste året utökats med...

Läs mer
Illustration över Logicenters anläggning i Kerava.

Logicenters tecknar avtal med Yliopiston Apteekki i Kerava

Nu står det klart att Logicenters ingår ett hyresavtal med den finska apotekskedjan Yliopiston Apteekki i Kerava, Finland. Avtalet omfattar en logistikanläggning med en total yta...

Läs mer
Nikolas Rowland på First Row Shipping & Logistics AB, Mikael Nyman på CFL Cargo Sverige AB och Henrik Horndahl, Svante Altås och Homam Mansour på APM Terminals Gothenburg firar avgången av det första pendeltåget till Piteå.

Unik pendel mellan Piteå och Göteborg – sparar 87 % i utsläpp

Idag rullade det första tåget mellan Piteå och Göteborg ut från APM Terminals Gothenburg. Den nystartade pendeln innebär nya möjligheter för den norrlä...

Läs mer


Volvokoncernen och SSAB i samarbete om världens första fordon av fossilfritt stål

Volvokoncernen och SSAB har tecknat ett samarbetsavtal om forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Redan i år...

Läs mer


Deutsche Post DHL Group investerar 7 miljarder euro i klimatneutral logistik fram till år 2030

En ny hållbarhetsplan definierar ambitiösa hållbarhetsmål, bland annat ska 80 000 elfordon tas i drift för leveranser innan år 2030. Koncernen siktar också...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Dhollandia

Zumtobel

Kardex

Dinacon

tactile Truck PC

Be-ge

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se