Veckopendel från Helsingborgs Hamn med Containerships


2021-03-31

Pendeln är planerad efter den ”Scanbaltic-service” som har anlöpt Helsingborg under många år.
Bild: Studio E
Pendeln är planerad efter den ”Scanbaltic-service” som har anlöpt Helsingborg under många år.

Containerships väljer att starta en pendel i egen regi från Helsingborgs Hamn. Önskemål om mer kapacitet och snabba ledtider har ”banat räls” för tåget som kommer att förse hela sex svenska terminaler med last från Södra Europa och Storbritannien. Den första lasten är planerad att rulla uppåt redan den 11 april där Gävle, Stockholm och Eskilstuna är några av terminalerna som trafikeras.

– Vi ser ett ökat behov av hållbara transporter från våra marknader i Europa till mellersta Sverige och väljer därför att starta en egen tågpendel för att kunna effektivisera flödet. Att det blir just med tåg är således efterfrågat, kapacitetsstärkande och en del av vårt hållbarhetsarbete, säger Urban Williamson som är chef för Containerships i Sverige.

Containerships har kört tåg från Helsingborg i många år men intresset för att ställa om godsflöden för att nå olika klimatmål ökar från alla håll. Genom att tillsätta ökade resurser och kapacitet på landsidan klarar hela logistikkedjan av större volymer med bibehållen transittid och möter efterfrågan på ett utmärkt sätt.

Även om Covid-19 har påverkat Intra-Europamarknaden är efterfrågan fortfarande stark för importlösningar till Sverige. Det finns redan planer från Containerships sida på att utöka kapaciteten ytterligare. Sedan har även Brexit skapat en större efterfrågan för multimodala transporter vilket kortsjö-rederier får anpassa sig efter. Last från Sverige till södra Europa är priskänsligt och det finns i regel en överkapacitet på transportmarknaden. Samtidigt konverterar många lastbilstransporter till multimodala och mer miljövänliga lösningar, där det här tåget bidrar till omställningen.

– Ett mål för Containerships är att vara ledande kring utveckling av mer miljövänliga transporter på Intra-Europamarknaden och den här satsningen visar att vi är trogna det målet, säger Urban.

Tåget är planerat utefter den ”Scanbaltic-service” som har anlöpt i Helsingborg i många år. I huvudsak är det tre marknader som främjas av tåget: Spanien, Portugal och Storbritannien. Det handlar om rena kortsjöflöden som annars hade gått med bil hela vägen både till och från Sverige.

– Veckopendeln känns som en naturlig utveckling av läget i en generellt sett ansträngd situation där vi tillsammans med Containerships kan stötta industrin med en både snabb och hållbar lösning, säger Anders Paulsson, Sales Executive i Helsingborgs Hamn.

Att valet faller på Helsingborg har flera anledningar men till de viktigaste hör närheten till marknaden i södra Sverige och god infrastruktur kring järnvägen.


Källa: Helsingborgs Hamn


Skriv ut



Henrik Svenningstorp, nytillträdd VD för SEEL.

Henrik Svenningstorp är ny VD för Sveriges testbädd för elektromobilitet SEEL

I samband med att de första spadtagen tas för SEELs tre etableringar utser styrelsen bolagets första VD som ska förbereda bolaget för operationell verksamhet till våren...

Läs mer
Nc-nielsen


Volvo Lastvagnar är redo att elektrifiera en stor del av godstransporterna

Med försäljningsstart av tre nya helelektriska tunga lastbilsmodeller menar Volvo Lastvagnar att tiden är inne för en snabb elektrifiering av tunga vägtransporter. De...

Läs mer
Liftall


Tester för tyngre transporter på Malmbanan

Trafikverket genomför just nu tester, tillsammans med LKAB och Bane Nor, på Malmbanan och Ofotbanen för att möjliggöra tyngre transporter i framtiden. Därför...

Läs mer
Ökad kapacitet med längre, tyngre och snabbare godståg bidrar till klimatmålen. På lördag morgon rullar 835 meter långa tåget in i Malmö från tyska Maschen.

Rekordlångt godståg provkörs mellan Tyskland och Sverige

Att öka kapaciteten för godstransporter på järnväg är angeläget. Den 17 april provkördes därför ett 835 meter långt godståg, på...

Läs mer


Georgia Ports Authority möter den ökade trafiken med större fartyg

Georgia Ports Authority (GPA) har beställt 20 ekoeffektiva Konecranes-gummihjulsportalkranar (RTG) och 8 Konecranes hamnkranar (STS) till Savannah hamn i USA. Sex av STS-kranarna blir de stö...

Läs mer
Ohmegi installerar i Rosersberg.

Ohmegi får el-uppdrag vid bygget av nytt logistikcenter

Instalcobolaget Ohmegi har fått uppdraget att projektera och installera el vid bygget av ett nytt automatiserat logistikcenter i Rosersberg norr om Stockholm. Anläggningen på 75 000...

Läs mer
Magnus Strand, CEO för DB Schenker, Cluster Sweden, Denmark, Iceland.

Två nya ansikten i Schenker AB:s företagsledning

Schenker AB har tillsatt två nya personer på nyckelposter i företagsledningen. Båda har lång erfarenhet av branschen i allmänhet och DB Schenker i synnerhet.

Läs mer


Gasum inleder testleveranser av biogas till den finska gränsbevakningen

Gasum genomför två leveranser av biogas till den finska gränsbevakningen. En leverans från Risavika i Norge och ytterligare en från biogasanläggningen i Åbo,...

Läs mer
Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Piteå – 87% mindre koldioxidutsläpp

87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir resultatet när ytterligare delar av den norrländska skogsindustrin nu väljer att ta...

Läs mer
Svevia bygger nytt järnvägsspår i Sundsvall, mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret.

Svevia bygger för ny järnväg i Sundsvall

Svevia har fått uppdraget att bygga ny järnväg mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret. Det nya spåret ska skapa mer effektiva godstransporter till och från...

Läs mer
Speedy Picker på Lifts All AB.

Lifts All lanserar nytt lyftverktyg för truckar

Nu lanserar Lifts All Speedy Picker, en kranarm med lyftverktyg för truckar med en unik tryckluftsteknik. Tekniken innebär bland annat att truckoperatören kan lyfta paket och annat...

Läs mer
Julas centrallager under produktion.

Peab sparade över 200 000 kg koldioxidutsläpp i utbyggnaden av jättelager

I januari 2020 stod det klart att Peab skulle bygga ut Julas centrallager i Skara. Lagret som med sina 150 000 kvm är norra Europas största har det senaste året utökats med...

Läs mer
Illustration över Logicenters anläggning i Kerava.

Logicenters tecknar avtal med Yliopiston Apteekki i Kerava

Nu står det klart att Logicenters ingår ett hyresavtal med den finska apotekskedjan Yliopiston Apteekki i Kerava, Finland. Avtalet omfattar en logistikanläggning med en total yta...

Läs mer
Nikolas Rowland på First Row Shipping & Logistics AB, Mikael Nyman på CFL Cargo Sverige AB och Henrik Horndahl, Svante Altås och Homam Mansour på APM Terminals Gothenburg firar avgången av det första pendeltåget till Piteå.

Unik pendel mellan Piteå och Göteborg – sparar 87 % i utsläpp

Idag rullade det första tåget mellan Piteå och Göteborg ut från APM Terminals Gothenburg. Den nystartade pendeln innebär nya möjligheter för den norrlä...

Läs mer


Volvokoncernen och SSAB i samarbete om världens första fordon av fossilfritt stål

Volvokoncernen och SSAB har tecknat ett samarbetsavtal om forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Redan i år...

Läs mer


Deutsche Post DHL Group investerar 7 miljarder euro i klimatneutral logistik fram till år 2030

En ny hållbarhetsplan definierar ambitiösa hållbarhetsmål, bland annat ska 80 000 elfordon tas i drift för leveranser innan år 2030. Koncernen siktar också...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Dhollandia

Zumtobel

Kardex

Dinacon

tactile Truck PC

Be-ge

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se