Årets logistiketablering valde vinnande litiumjonteknik i truckar


2020-01-14

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Jungheinrich Svenska AB
Atea utsågs till Årets logistiketablering 2019 för sitt nya innovativa logistikcenter i Växjö med fullt fokus på hållbara logistiklösningar. Truckarna beslutade man skulle vara litiumjondrivna – batteritekniken som vann Nobelpriset samma år.

Atea utsågs till Årets logistiketablering 2019 för sitt nya innovativa logistikcenter i Växjö med fullt fokus på hållbara logistiklösningar. Truckarna beslutade man skulle vara litiumjondrivna – samma teknik som vann Nobelpriset i år. Atea tycks ha fingertoppskänsla för modern logistikutveckling.

IT-leverantören Atea invigde sitt nya, moderna logistik- och konfigurationscenter i Växjö i maj 2019. Ett 27 000 kvadratmeter stort lager med tre områden; återvinning, konfiguration och logistik. Med fördubblad kapacitet för återtag av hårdvara redan från start mot vad man hade på de tre olika platser där verksamheten bedrevs innan flytten. Dessutom är det förberett för att kunna öka kapaciteten ytterligare i framtiden.

Kennert Sagebrant är logistikutvecklare på Atea Logistics och har varit en av nyckelpersonerna i projektet.
– Vi flyttade från flera olika lager till detta nya och vi höll igång produktionen samtidigt som flytten genomfördes. Det var en utmaning men det gick bra, säger han.


Återvinning av produkter
Idag återtas 30 procent av hårdvaran som Atea säljer och företaget har som mål att bli 100 procent cirkulära. Det betyder att all ny hårdvara som säljs ska komma tillbaka till Atea och hitta ett andra liv hos någon annan eller återvinnas på annat sätt.

– På arbetsplatser i Sverige har man ju sällan datorer längre än tre år numera. Så vi tar tillbaka hårdvaran och raderar datorerna helt med speciell programvara. Sedan säljs de vidare till andra länder där man använder datorer under längre tid, säger Kennert.


Årets logistiketablering
Just fokus på hållbarhet i logistiken gjorde att Atea vann priset Årets logistiketablering med motiveringen: “Miljöaspekten är svår att ignorera 2019 och Ateas etablering har tydlig utgångspunkt i att skapa en hållbar logistiklösning, samtidigt som man förbättrar verksamheten och servicen för kunderna. Logistikupplägget har en stor andel värdeskapande tilläggsservice som konfigurering och renovering av hårdvara, med bas i en cirkulär recycling-tjänst för elektronik/telecom.”

Atea har 7500 anställda i Norden varav 2 500 arbetar i Sverige. Innovation och ett detaljerat fokus på såväl Ateas kunder som på miljön finns i många detaljer i verksamheten. På ny logistikcentret i Växjö är exemplen lika många som de är goda. Atea tagit fram särskilda, vadderade plåtskåp där man samlar TV-skärmar och annat som ska ut till kunder. Det gör att mindre emballage går åt och att Ateas kunder inte behöver få ett problem med att själva lösa återvinning av allt det emballage som annars hade blivit vid uppackning av produkterna.

Man nyttjar även själv lokalerna optimalt. Solceller täcker 3 000 kvm takyta, vilket förser lagerverksamheten med majoriteten av den energiförsörjning som behövs. En särskild förpackningsmaskin för små artiklar kan paketera effektivt för olika storlekar utifrån vad som ska paketeras. Man slösar därmed inte på emballagematerial och fyller inte ut onödigt mycket i transporter.


Vinnande batteriteknik i truckar
I samma anda av innovation, smarta logistiklösningar och framtidsvisioner beslutade Atea att deras nya truckar skulle vara litiumjondrivna. Litiumjonbatteriet har visat sig oöverträffat i energiinnehåll i förhållande till egenvikt. Batteritekniken vann årets Nobelpris just för den enorma inverkan den haft på så många områden av utveckling och återfinns i såväl mobiler, datorer som bilar och en stor mängd andra områden idag.

Jungheinrich har utvecklat branschledande litiumjonteknik ”inhouse” för truckar under längre tid och lagt mycket resurser på forskning och utveckling inom området. Trucktillverkaren har valt att utveckla batterierna själva för att ha full kontroll över hela energikedjan, med samspelet mellan batteri, drivsystem och truck. Och det har gett resultat. Jungheinrich var den första truckleverantör som kom med en koncepttruck gjord med litiumjonteknik. Sedan först ut med serietillverkade låglyftande litiumjontruckar och nu senast med fullt integrerade litiumjonbatterier i större lagertruckar, så som skjutstativtruckar och motviktstruckar.

Detta fastnade Atea för. Man insåg flera fördelar med den nya litiumjontekniken framför den konventionella blysyratekniken som sedan länge använts inom truckdrift. Kennert Sagebrant har 35 års erfarenhet av att jobba med truckar.
– Jag tror mycket på litiumjontekniken. Största fördelarna som jag ser med att välja litiumjonbatteri är längre livslängd och att man slipper vattna truckarna, förklarar han.


Skjutstativtruck med fullt integrerat litiumjonbatteri
Om Jungheinrichs nya skjutstativtruck ETV 216i med fullt integrerat litiumjonbatteri berättar Kennert:
– Den största skillnaden på den nya skjutstativtrucken är att den har mycket bättre sikt framtill och ner över pallen. Detta beror på att Jungheinrich har kunnat placera litiumjonbatteriet annorlunda i trucken än vad som krävs med ett blysyrabatteri.

Andreas Hansson, produktchef för Jungheinrich i Sverige, förklarar vidare om den nya skjutstativtrucken:
– Denna truck är ett praktexempel på hur man bäst nyttjar litiumjonteknik. Designen kring batteriets placering ger inte bara föraren god ergonomi och sikt, utan även en låg tyngdpunkt och stabilitet för tunga lyft på hög höjd. Samtidigt som litiumjonbatterier har både en högre densitet i kraft och energi så blir trucken både snabbare och effektivare.

Atea har ett 30-tal litiumjontruckar från Jungheinrich. Det är skjutstativtruckar, plocktruckar, staplare och låglyftande sittruckar. Därtill har Atea ett antal pallyftare och saxlyftbord från Jungheinrich Profishop. Truckarna används till att stapla, plocka, lasta och lossa samt som ergonomiska arbetshjälpmedel. Man har även en specialbyggd truck från Jungheinrich som hanterar gods av speciella dimensioner.

Om framtiden med litiumjonteknik för truckar spår Kennert:
– Man kommer kunna hyra truckarna på längre tid. I framtiden blir det nog snarare så att man byter trucken och behåller batteriet.



Källa: Jungheinrich Svenska AB


Tipsa en vän Skriv ut





ABB E-mobility och Scania genomför framgångsrikt första test i utvecklingen av megawattladdningssystem

•    Nästa generations elektriska Scania-lastbil genomför första laddsession med ett pilotsystem för megawattladdning (MCS) från ABB E-mobility
•...

Läs mer
Nc-nielsen
<h1> </h1>

Internlogistiklösning firar 20 år i trogen tjänst

Under de senaste 20 åren har GKN Automotive använt Prevas internlogistiksystem LIPS för att säkra flödet av komponenter i företagets fabrik som tillverkar växlar...

Läs mer
fogmaker
<span>Henrik Gullberg på Smidmek</span> <div><span style=\

Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik

Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget förstärkt med Henrik Gullberg som blir affärsansvarig för konceptet.
– Målet...

Läs mer
Linde 550
<span><span>Midlands transportpartner LKW Walter sänker CO2 lite till. Nu även via båt.</span></span>

Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?

Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil


Midland har sedan 20 år prioriterat combo-rail d.v.s. lastbilstrailer på...

Läs mer
Maxfrank
<span>Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda, vinnare i årets bygge 2023 kategori Logistik Industri/Logistik/Butik. </span>

Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023

Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans med Logistic Contractor och Mathem kammat hem vinsten i Årets Bygge 2023. Mathems nya...

Läs mer
descartes


Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång

Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan för effektiva och säkra transporter. Totalt satsas omkring 30 miljoner kronor på...

Läs mer
Svelag


Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi

Abus Kransystem


SLP tecknar sjuårigt hyresavtal i Landskrona

SLP har tecknat ett sjuårigt hyresavtal med ett globalt teknikföretag avseende 2 900 kvm på fastigheten Timglaset 2 i Landskrona. Årshyran uppgår till 2,6 mkr och är...

Läs mer
Teqton


Premiär: Volvo Lastvagnar börjar sälja ellastbilar i Sydkorea

Som första globala tillverkare startar nu Volvo Lastvagnar försäljning av tunga batterielektriska lastbilar i Sydkorea. Tre olika modeller blir nu tillgängliga för...

Läs mer


Widriksson elektrifierar distribution från IKEA i Stockholm

Med nya elfordon kommer Widriksson Logistik elektrifiera delar av IKEA Sveriges flöde för last mile-distribution i Stockholm. Lätta lastbilar med 100 procent eldrift sätts nu in...

Läs mer
De 20 elektriska volvolastbilarna lämnades över vid ett välbesökt event nära göteborgs hamn.<div> </div>

Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg

Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS i Göteborg. Leveransen är en del av en total order på 125 elektriska lastbilar som...

Läs mer


AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton

Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen blev en stor succé, med 75 deltagande företag och cirka 7 000 fordon organiserade i 131...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också på längre turer och över landgränser. Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons...

Läs mer


Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM Terminals Gothenburg, ett startskott för den stora kortsjösatsningen mellan Göteborg...

Läs mer


SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg

SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg. Fastigheten, Grusbädden 1, är belägen i Väla Södra där SLP sedan tidigare...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna lastbilar i Eindhoven där produktionen av den nya generationens DAF XD och XF Electric drar igå...

Läs mer
Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn.

Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn

En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i Göteborgs hamn. Detta då det metanoldrivna fartyget Stena Germanica under måndagen...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50 batteridrivna lastbilar för långdistanstransporter. Den eldrivna lastbilen med en räckvidd...

Läs mer
Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden

Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i Norden. Efter ett flerårigt samarbete i Sverige och Norge väljer it-distributören...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från tre helt nya destinationer - Helsingborg, Malmö och Sundsvall.

Läs mer

Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag

Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent Öhman och Peder Lindberg.


Piteå Transport bildades 1964, vilket innebär att bolaget ä...

Läs mer
Visionsbild över Plåtförädlingen 15 (bilden är en illustration).

Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg

Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna logistikanläggning som ska uppföras på hamnnära Plåtförädlingen 15 i sö...

Läs mer


Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge

Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förädling av avtalet i Norge och fortsatt dialog med koncerninköp och de regionala inköparna...

Läs mer

Keolis vinner tilldelning i Landskrona

Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024 kör busstrafiken i Landskrona och på Ven.


Keolis kommer inom ramen för uppdraget att...

Läs mer
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst handlar det om att snabba på bränslebytet från fossilt till fossilfritt flygbränsle,...

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full gång. Redan i höst ska tunga fordon kunna ladda el på den nya stationen vid Mosserud.

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det finns goda förutsättningar för att etablera Sveriges tredje elektrobränsleanlä...

Läs mer
Jonas Kjellander, General Manager Nordics på Nice, och Peter Strand, vd på SLP.

SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö

SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB. Hyresgästen kommer att flytta in i SLP:s fastighet Grimskaftet 1 i södra Malmö och...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022 har hanterats väl i Göteborgs hamn. Hamnen har ökat den hanterade godsvolymen totalt...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i Storbritannien. Från den 2 januari har företaget öppnat ett nytt kontor i Nottingham, dess...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk väg, kan låta svårt. Kaunis Iron har därför tagit fram en introduktion fö...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska koncernen ytterligare ett steg på tillväxtresan.
– Den transport- och lagringstjänst...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på väg och kör 850-900 containers till alla Sveriges containerhamnar dagligen. De absolut stö...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas. Fordonsindustrin är den enskilt viktigaste delen av Västra Götalands ekonomi och i...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba ledtider som kommer att förse Nässjös, Eskilstunas och Årstas terminaler med last...

Läs mer


SLP bygger logistikfastighet i Landskrona

LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona. På fastigheten Pedalen 21, som förvärvats av Landskrona kommun, kommer SLP att bygga...

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå. Projektet som genomförs under 2023 är unikt, då...

Läs mer


SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster

SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal med två ledande leverantörer av solcellsanläggningar ska fler av SLP:s stora...

Läs mer


86-åringen får nytt liv i Göteborg med ny terminal

Med nyrenoverade kontorslokaler och en helt ny terminal kan nu EB Road Cargo erbjuda både lagring och omlastning med distribution.


EB Road Cargo grundades 1937 och har idag 12 kontor runt om i...

Läs mer
Exempel på installation av lavindetektorer i Schweiz.

Peab levererar nytt varningssystem för att upptäcka laviner och stenskred i Abisko

I ett pilotprojekt från Trafikverket har Peab fått uppdraget att montera fyra stationer med lavindetektorer längs Malmbanan för att öka säkerheten för mä...

Läs mer


Stort intresse för Scanias regionala elektriska lastbilar

Scania introducerade elektriska lastbilar för regionala transporter i juni 2022. Antalet ordrar har nu nått 640 lastbilar, och företaget ser ett momentum för elfordon.

Läs mer
Alwex Transport tecknar hållbart elavtal med Bixia.

Alwex Transport tecknar hållbart elavtal med Bixia

Alwex Transport AB som är en av södra Sveriges ledande leverantörer av skräddarsydda transporter, entreprenad, lager- och logistiklösningar. Koncernen har höga hå...

Läs mer
Benny Nordebrink är ny Produktionschef på Widriksson Logistik.

Widriksson Logistik rekryterar ny produktionschef – utökar ledningsgruppen

Benny Nordebrink är ny produktionschef på Widriksson Logistik. Benny har gedigen erfarenhet från liknande tjänster inom olika branscher, och på Widriksson får han en...

Läs mer
Dachser har installerat innovativa spårningsenheter på 8 500 växelflak som går i företagets vägtransportnät mellan filialer i Europa.

IoT förbättrar spårning av styckegods

Under 2022 har Dachser installerat innovativa spårningsenheter på 8 500 växelflak som går i företagets vägtransportnät mellan filialer i Europa. Med hjälp...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

Kardex

gebhardt-group

Micrologistic

Be-ge

Wiklunds

Wasa line

semax

eab_250

Micrologistic

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se