Göteborg ett steg närmare att bli nav för transport av infångad koldioxid


2021-12-29

Beskrivning av illustration: 1. Infångningsanläggningar för koldioxid.2. Gasformig eller flytande koldioxid transporteras via rör från närliggande infångningsanläggningar och via lastbil eller järnväg från anläggningar längre ifrån. 3. CinfraCaps mottagningsstation, förvätskningsanläggning samt mellanlager i Göteborgs hamn. 4. Fartyg lastas med flytande koldioxid via lastarm. 5. Mottagningsanläggning där flytande koldioxid lossas från fartyg pumpas ner 3 000 meter under havsbotten. 6. Porös berggrund, med tätt berg ovanför, där flytande koldioxid återförs och på sikt omvandlas till fast materia.
Bild: Nordion Energi
Beskrivning av illustration: 1. Infångningsanläggningar för koldioxid.2. Gasformig eller flytande koldioxid transporteras via rör från närliggande infångningsanläggningar och via lastbil eller järnväg från anläggningar längre ifrån. 3. CinfraCaps mottagningsstation, förvätskningsanläggning samt mellanlager i Göteborgs hamn. 4. Fartyg lastas med flytande koldioxid via lastarm. 5. Mottagningsanläggning där flytande koldioxid lossas från fartyg pumpas ner 3 000 meter under havsbotten. 6. Porös berggrund, med tätt berg ovanför, där flytande koldioxid återförs och på sikt omvandlas till fast materia.

Energimyndigheten har beviljat delfinansiering av samverkansprojektet CinfraCap. Det betyder att regionen är ett steg närmare en gemensam infrastruktur för infångad koldioxid i Göteborgs Hamn.

Infångning och lagring av koldioxid är ett av våra viktigaste verktyg för att radikalt minska utsläppen av koldioxid till atmosfären. Under 2020/2021 startade samverkansprojektet CinfraCap en förstudie som visade att en delad logistik- och infrastrukturlösning för transport och mellanlagring av koldioxid från industrigrind till kajkant är möjlig.

– Infrastrukturen i Göteborgs Hamn kan få en avgörande betydelse för att kunna transportera infångad koldioxid från hela landet till förvaring under havets botten. Nu har vi glädjande nog fått besked att Energimyndigheten går in med delfinansiering och vi kan jobba vidare i fas två i projektet, säger Anna-Karin Jannasch från Nordion Energi AB, som är delprojektledare för CinfraCap. Där kommer vi att fokusera på att uppskatta avgifter för nyttjande av infrastrukturens olika anläggningar såsom förvätskningsanläggning och mellanlager, samt utveckla en fungerande affärsmodell för CinfraCap. Detta gör vi med hänsyn till övriga delar i värdekedjan och i samklang med nödvändiga regelverk som omgärdar CCS/Bio-CCS.


Klimatmålen i fokus
Potentialen för CinfraCap är stor, något som förstudien som presenteras under våren 2021 visat. Bara från parternas fullt utbyggda anläggningar räknar man med att kunna lagra cirka 2 miljoner ton koldioxid per år. Detta motsvarar 75 procent av utsläppen från inrikes transporter i Västra Götalandsregionen.

– Genom att göra infrastrukturen tillgänglig för alla, så kallad tredjepartstillträde, är vi övertygade om att CinfraCaps infrastruktur kommer bidra till ytterligare betydande minskningar av koldioxidutsläpp. Något som vi liksom många andra strävar efter för att nå uppsatta klimatmål, säger Anna-Karin Jannasch.


Fakta: CinfraCap
CCS, CarbonCapture and Storage, ses idag som en viktig nyckelåtgärd i den globala omställningen till klimatneutralitet och det pågår flera utvecklingsprojekt inom området. I CinfraCap vill parterna ta fram en optimal logistik- och infrastrukturlösning för CCS i en större, industriell skala. Samtidigt vill man se till att kopplingen till andra CCS-projekt säkerställs. Grundtanken är att kunna investera i ett system som också ska vara möjlig för fler aktörer att nyttja. CinfraCap kompletterar flera pågående forsknings- och demonstrationsprojekt, som till exempel projekt inom satsningen Klimatledande processindustri, Preem CCS och ZEROC, samt även NorthernLights, som är ett pågående fullskaleprojekt för lagring av koldioxid utanför norska västkusten.

CinfraCap är ett samverkansprojekt mellan Nordion Energi, Göteborg Energi, Renova, Göteborgs Hamn, Preem och St1.


Källa: Nordion Energi

Skriv ut



Samverkansprojekt mellan skola och bransch ska säkra framtidens arbetskraft

På Edströmska finns utbildningar inom fordon, transport, anläggning och flygteknik. En viktig del för skolan har varit samverkan med branschen. Nu förnyas samverkansavtalet...

Läs mer
Nc-nielsen
Tommy Wreeth, Förbundsordförande.

Transports blockad i svenska hamnar kvarstår

Transportarbetareförbundets blockad i svenska hamnar kvarstår som den är till och med den 31 maj 2022.
– Hittills har Transports blockad inte fått några invä...

Läs mer
Abus Kransystem
Nu får företagen i Umeå en direktlänk till världsmarknaden via APM Terminals Gothenburg.

Ny tågpendel mellan APM Terminals Gothenburg och Umeå

Nu får den norrländska industrin ytterligare en hållbar direktlänk till världsmarknaden via det omfattande linjeutbudet hos APM Terminals i Göteborgs hamn. Den helt...

Läs mer
UNiKTRUCK


Scania möter ökat intresse med breddat gaserbjudande

Scania är en stor aktör även inom segmentet tunga lastbilar med gasmotorer. Det nuvarande läget, med växande infrastruktur och ökad tillgång till biometan, skapar...

Läs mer
Svelag
Sedan sommaren förra året har åkeriet ÖGS testat applikationen ISA som synkar mot databaser över våra vägar och dess hastigheter (det här är en genrebild, kvinnan på bilden har inget med artikeln att göra).

Lägre hastigheter minskar stressen för chaufförerna

Hållbara hastigheter är ett initiativ startat av Trafikverket med syfte att få åkerinäringen att lätta på gasen. Och ökad trafiksäkerhet är...

Läs mer
Liftall
I mitten - vinnaren Elis Jakobsson från Nybro. Till höger - tvåan Felicia Bendroth från Tomelilla och på tredje plats Albin Lundberg, Arvidsjaur.

Yrkes-SM: Elis Jakobsson och Fredrik Cederlöw är bäst i Sverige inom lastbil och flygteknik

Yrkes-SM i Växjö är avgjort. Sveriges bästa, unga lastbilsförare blev Elis Jakobsson från Nybro efter en hård kamp. I kategorin flygteknik hamnade Fredrik...

Läs mer
Kardex
Sigrid på väg från Oskarshamn, som är hennes hemmahamn.

Minskat klimatavtryck med ny bränslemix

SKB:s transportfartyg m/s Sigrid kommer att börja köras med en inblandning av tio procent icke-fossilt HVO-bränsle. Åtgärden är mer långtgående än de...

Läs mer
Teqton
Längre godståg bidrar till klimatmålen.

Fullastat 838 meter långt tåg testkördes från Malmö till Frövi

Söndag den 8 maj testkörde Trafikverket ett fullastat tåg på sträckan mellan Malmö och Frövi i Örebro län, som var nästan 1 kilometer långt,...

Läs mer


Laddnätverk för tung trafik nästa steg för OKQ8

OKQ8 och Volvo Lastvagnar Sverige har för avsikt att samarbeta för att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik....

Läs mer


Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn – ingen påverkan av Rysslands invasion av Ukraina

Det globala logistiksystemet är hårt ansatt och fortsatt påverkat av olika typer av störningar. Medan restriktioner lättar i stora delar av världen, drabbas Asien av...

Läs mer

Regeringen vill tillåta längre lastbilar på vägarna

Regeringen vill göra det möjligt för längre lastbilar att köra på svenska vägar. Därför gör man nu en anmälan om detta till EU-kommissionen,...

Läs mer


L'Oréal beställer robotvagnar från FlexQube för nästan 3 miljoner

FlexQube har erhållit en order för eQart® Line robotvagnar från L'Oréal i USA värd 2,9 miljoner kronor. Robotarna kommer att installeras i ett av L'Oréals...

Läs mer

EBJ Logistik AB växer i logistikbranschen

Tempot ökar hela tiden när det gäller E-handel. Idag vill kunderna ha varorna mer eller mindre omedelbart. Detta ställer allt högre krav på lagerhantering och...

Läs mer
Camilla Sandberg blir logistikchef på Pinpointer.

Pinpointer anställer Camilla Sandberg som logistikchef

Pinpointer, det svenska techbolaget som gör hållbar masshantering enklare för alla i en helt unik digital tjänst, fortsätter att växa bolaget med vass kompetens. Nu...

Läs mer
För att möta den växande efterfrågan etablerar sig Schenker Logistics på 30 000 kvm i Göteborgs nya logistikkluster Sörred Logistikpark (bilden är en illustration).

Schenker Logistics till norra Europas mest attraktiva logistikpark

Schenker Logistics AB har tecknat avtal med Platzer och Bockasjö och kommer våren 2023 flytta in på 30 000 kvm i Sörred Logistikpark i Göteborg.
– Det följer den...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

Logistic Contractor

midac-batteries-batteriunion
linde-material-handling

BBH

osby-auto-kemi

tactile Truck PC

Be-ge

Forsea

Micrologistic

Wiklunds

Wasa line

Karlholm Logistics

Ottossontruck

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se