Gröna lastbilar får gräddfil genom terminaler i Göteborgs hamn


2021-12-22

Syftet med Green Priority är att sänka trösklarna för en grön omställning av åkeriernas fordonsflottor.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Syftet med Green Priority är att sänka trösklarna för en grön omställning av åkeriernas fordonsflottor.

För att motivera godstransportföretagen att snabbare öka andelen utsläppsfria lastbilar, går två av Göteborgs hamns största terminaloperatörer samman i ett nytt projekt vid namn ”Green Priority”. Genom att ge kunder som fokuserar på eldrift tydliga effektivitetsvinster vill man accelerera övergången till utsläppsfria lastbilar i hamnen.

Göteborgs hamn är Nordens största hamn med täta ankomster och avgångar, på sjösidan såväl som på land. På landsidan genomförs närmare en miljon lastbilspassager varje år, varav närmare hälften sker i Stena Lines Tysklandsterminal (Majnabbe) och i Gothenburg RoRo Terminal.

Med start den 1 januari 2022 får gröna lastbilar särskild prioritet i dessa terminaler. Med Green Priority som satsningen kallas, får gröna lastbilar företräde i terminalerna och tillåtelse att passera före eventuella köer. Väl inne på terminalerna hänvisas lastbilarna direkt till fartyget eller till dedikerade Green Priority-platser vid hämtning eller lämning av gods. Prioriteringen gäller el-lastbilar, både batterielektriska och lastbilar med bränsleceller.

– Vårt mål är att växa hållbart tillsammans med våra kunder. På Stena Line tar vi nya steg i vår hållbara omställning varje dag och vi vill bjuda in och motivera våra kunder att slå följe med oss på vägen mot en fossilfri verksamhet. Med Green Priority-projektet skapar vi tydliga effektivitetsvinster för företag som använder sig av eldrivna lastbilar, vilket är gynnsamt för företagen såväl som klimatet, och både på kort, medellång och lång sikt, säger Niclas Mårtensson, VD för Stena Line.

Processen ser lite olika ut beroende på terminalernas specifika betingelser men grundprincipen är densamma – gröna lastbilar prioriteras. Syftet är att sänka trösklarna för en grön omställning av åkeriernas fordonsflottor. De åkerier som investerar i eldrivna lastbilar förtjänar tydliga effektivitetsvinster och förkortade ledtidern, menar terminaloperatörerna.

– Med Green Priority visar vi hur omställningen till fossilfria bränslen kan få påverkan på näringsverksamheten. Omställningen av transportsektorn som helhet kommer att kräva en långt större ansträngning, men med Green Priority introducerar vi ett tydligt och lättillgängligt koncept som är ett steg på vägen. Vi har plats och möjlighet att lägga till ett extra, grönt, körfält på vår terminal, och det ska bli spännande att följa hur Green Priority utvecklas, säger Maria Franksen, VD för Gothenburg RoRo Terminal AB.

Green Priority är ett projekt inom ramen för Tranzero-initiativet, där Stena Line, AB Volvo, Scania och Göteborgs Hamn AB har gått samman i syfte att accelerera transportsektorns omställning till fossilfria bränslen. Det övergripande målet är att reducera hamnrelaterade utsläpp med 70 procent före 2030.


Källa: Göteborgs hamn


Skriv ut



Samverkansprojekt mellan skola och bransch ska säkra framtidens arbetskraft

På Edströmska finns utbildningar inom fordon, transport, anläggning och flygteknik. En viktig del för skolan har varit samverkan med branschen. Nu förnyas samverkansavtalet...

Läs mer
Nc-nielsen
Tommy Wreeth, Förbundsordförande.

Transports blockad i svenska hamnar kvarstår

Transportarbetareförbundets blockad i svenska hamnar kvarstår som den är till och med den 31 maj 2022.
– Hittills har Transports blockad inte fått några invä...

Läs mer
Abus Kransystem
Nu får företagen i Umeå en direktlänk till världsmarknaden via APM Terminals Gothenburg.

Ny tågpendel mellan APM Terminals Gothenburg och Umeå

Nu får den norrländska industrin ytterligare en hållbar direktlänk till världsmarknaden via det omfattande linjeutbudet hos APM Terminals i Göteborgs hamn. Den helt...

Läs mer
UNiKTRUCK


Scania möter ökat intresse med breddat gaserbjudande

Scania är en stor aktör även inom segmentet tunga lastbilar med gasmotorer. Det nuvarande läget, med växande infrastruktur och ökad tillgång till biometan, skapar...

Läs mer
Svelag
Sedan sommaren förra året har åkeriet ÖGS testat applikationen ISA som synkar mot databaser över våra vägar och dess hastigheter (det här är en genrebild, kvinnan på bilden har inget med artikeln att göra).

Lägre hastigheter minskar stressen för chaufförerna

Hållbara hastigheter är ett initiativ startat av Trafikverket med syfte att få åkerinäringen att lätta på gasen. Och ökad trafiksäkerhet är...

Läs mer
Liftall
I mitten - vinnaren Elis Jakobsson från Nybro. Till höger - tvåan Felicia Bendroth från Tomelilla och på tredje plats Albin Lundberg, Arvidsjaur.

Yrkes-SM: Elis Jakobsson och Fredrik Cederlöw är bäst i Sverige inom lastbil och flygteknik

Yrkes-SM i Växjö är avgjort. Sveriges bästa, unga lastbilsförare blev Elis Jakobsson från Nybro efter en hård kamp. I kategorin flygteknik hamnade Fredrik...

Läs mer
Kardex
Sigrid på väg från Oskarshamn, som är hennes hemmahamn.

Minskat klimatavtryck med ny bränslemix

SKB:s transportfartyg m/s Sigrid kommer att börja köras med en inblandning av tio procent icke-fossilt HVO-bränsle. Åtgärden är mer långtgående än de...

Läs mer
Teqton
Längre godståg bidrar till klimatmålen.

Fullastat 838 meter långt tåg testkördes från Malmö till Frövi

Söndag den 8 maj testkörde Trafikverket ett fullastat tåg på sträckan mellan Malmö och Frövi i Örebro län, som var nästan 1 kilometer långt,...

Läs mer


Laddnätverk för tung trafik nästa steg för OKQ8

OKQ8 och Volvo Lastvagnar Sverige har för avsikt att samarbeta för att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik....

Läs mer


Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn – ingen påverkan av Rysslands invasion av Ukraina

Det globala logistiksystemet är hårt ansatt och fortsatt påverkat av olika typer av störningar. Medan restriktioner lättar i stora delar av världen, drabbas Asien av...

Läs mer

Regeringen vill tillåta längre lastbilar på vägarna

Regeringen vill göra det möjligt för längre lastbilar att köra på svenska vägar. Därför gör man nu en anmälan om detta till EU-kommissionen,...

Läs mer


L'Oréal beställer robotvagnar från FlexQube för nästan 3 miljoner

FlexQube har erhållit en order för eQart® Line robotvagnar från L'Oréal i USA värd 2,9 miljoner kronor. Robotarna kommer att installeras i ett av L'Oréals...

Läs mer

EBJ Logistik AB växer i logistikbranschen

Tempot ökar hela tiden när det gäller E-handel. Idag vill kunderna ha varorna mer eller mindre omedelbart. Detta ställer allt högre krav på lagerhantering och...

Läs mer
Camilla Sandberg blir logistikchef på Pinpointer.

Pinpointer anställer Camilla Sandberg som logistikchef

Pinpointer, det svenska techbolaget som gör hållbar masshantering enklare för alla i en helt unik digital tjänst, fortsätter att växa bolaget med vass kompetens. Nu...

Läs mer
För att möta den växande efterfrågan etablerar sig Schenker Logistics på 30 000 kvm i Göteborgs nya logistikkluster Sörred Logistikpark (bilden är en illustration).

Schenker Logistics till norra Europas mest attraktiva logistikpark

Schenker Logistics AB har tecknat avtal med Platzer och Bockasjö och kommer våren 2023 flytta in på 30 000 kvm i Sörred Logistikpark i Göteborg.
– Det följer den...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

Logistic Contractor

midac-batteries-batteriunion
linde-material-handling

BBH

osby-auto-kemi

tactile Truck PC

Be-ge

Forsea

Micrologistic

Wiklunds

Wasa line

Karlholm Logistics

Ottossontruck

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se