MAN Truck & Bus introducerar den nya generationen lastbilar


2020-02-25

Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus, presenterar den nya lastbilsgenerationen i Bilbao.
Bild: MAN
Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus, presenterar den nya lastbilsgenerationen i Bilbao.

Den nya lastbilsgenerationen från MAN, MAN TGM, TGS, TGX och TGL.
Bild: MAN
Den nya lastbilsgenerationen från MAN, MAN TGM, TGS, TGX och TGL.

Nya MAN TGX
Bild: MAN
Nya MAN TGX

Nya MAN TGS
Bild: MAN
Nya MAN TGS

Nya MAN TGM
Bild: MAN
Nya MAN TGM

Nya MAN TGL
Bild: MAN
Nya MAN TGL

Instrumentpanelen i nya TG-serien är anpassad för förarens behov.
Bild: MAN
Instrumentpanelen i nya TG-serien är anpassad för förarens behov.

Föraranpassad interiör med optimerat utrymme i hytten.
Bild: MAN
Föraranpassad interiör med optimerat utrymme i hytten.

MAN SmartSelect.
Bild: MAN
MAN SmartSelect.

Blinkers med detaljer i krom.
Bild: MAN
Blinkers med detaljer i krom.

Backspeglar optimalt placerade för bästa sikt.
Bild: MAN
Backspeglar optimalt placerade för bästa sikt.

Djupare och bredare insteg till nya MAN TGX.
Bild: MAN
Djupare och bredare insteg till nya MAN TGX.

Kontrollpanelen till MAN EasyControl sitter på insidan av förardörren, så att många viktiga funktioner kan styras direkt från den öppna dörren.
Bild: MAN
Kontrollpanelen till MAN EasyControl sitter på insidan av förardörren, så att många viktiga funktioner kan styras direkt från den öppna dörren.

MAN Truck & Bus introducerar en helt nyutvecklad lastbilsgeneration för första gången på 20 år. Serien är framtagen i enlighet med de ändrade kraven för transportindustrin och sätter nya standarder för bland annat assistentsystem, förarorientering och digitalt nätverk. Med bränslebesparingar på upp till åtta procent uppnår den nya lastbilsgenerationen också betydliga reduktioner av CO2-utsläpp. Redan från start involverade MAN kunder och förare i processen med att utveckla den nya lastbilsgenerationen, så att deras åsikter och tankar kunde bli en del av det nya fordonet.

– Vi gör våra kunders verksamhet enklare, mer effektiv och därmed mer framgångsrik. Simplifying Business är vårt ledord, vårt krav och vårt löfte. Den nya lastbilsgenerationen ger oss möjlighet att infria detta löfte på ett mer omfattande sätt än någon gång tidigare, Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus.

Den nya lastbilsgenerationen går i fotspåren efter en legendarisk fordonsserie, MAN TGA. TGA-serien satte nya standarder för lastbilskonstruktion då den lanserades år 2000, något som den nya lastbilsgenerationen följer upp med en helt ny nivå av komfort, säkerhet, effektivitet, hållbarhet, service samt uppkoppling och digitalisering.


“Simplifying Business” – en transportindustri i förändring
Idag är kraven inom alla områden av transportnäringen högre än någonsin tidigare. Prognoser för framtiden indikerar att en grundläggande förändring av industrin är att vänta och detta för med sig stora utmaningar. Transportvolymen i EU enbart förväntas öka med 40 procent de kommande 20 åren. Samtidigt finns bestämmelser som ska reducera CO2-utsläppen med 15 procent innan 2025 (med en ytterligare reduktion på 30 procent innan 2030). Dessutom ökar bristen på kvalificerade lastbilsförare. Enligt gällande statistik kommer till exempel Tyskland sakna runt 50 000 kvalificerade förare redan de kommande två åren.

– Våra kunder förväntar sig att vi ger dem svar på dessa frågor, och det med rätta, säger Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus.
– För deras skull måste vi ligga ett steg före dessa förändringar med alla tillhörande direkta och indirekta effekter. Detta är en enorm, men samtidigt extremt spännande uppgift. Vi måste tänka i nya dimensioner som producent, och det gör vi med vår nya lastbilsgeneration.


“Optimerad arbetsmiljö” – med föraren i fokus
För att optimera förarens arbetsplats har MAN konsekvent inkluderat feedback och expertis från förare och bilägare under hela utvecklingsprocessen. Detta är också grunden till att den nya lastbilsgenerationen sätter standarder när det gäller användarvänlighet, ergonomi, nätverk med digitala enheter och applikationer, och sist men inte minst optimerad förvaring och sovkomfort.


“Utmärkt effektivitet och ekonomi”
Euro 6d-motorserien som blev introducerad år 2019 uppnår sin fulla potential med den nya lastbilsgenerationen. Den har upp till åtta procent lägre bränsleförbrukning jämfört med föregångaren inom fjärrtransport, Euro 6c, vilket också resulterar i en betydlig CO2-reduktion.

Den förbättrade aerodynamiken spelar också en roll när det gäller reducerad bränsleförbrukning. Vidare erbjuder MAN en övningsorienterad förarutbildning med digitala applikationer. Detta hjälper förarna att uppnå en ännu effektivare körstil.


“Optimerad driftstid” – utmärkt tillgänglighet 
MAN strävar efter att göra det väl beprövade ännu bättre med den nya lastbilgenerationen. Detta för att säkerställa en långvarig produktkvalitet (vilket ännu en gång bekräftas i TÜV-rapporten) även i framtiden.

Ta till exempel den nyutvecklade och förenklade elektronikarkitekturen, som avsevärt förbättrar och utvidgar lastbilarnas funktionalitet.

Dessutom bidrar det digitaliserade underhållshanteringssystemet till att reducera driftskostnader och garanterar maximal tillgänglighet. Bilägare och förare stöds därmed genom flera digitala funktioner och tjänster.


Från kund till produkt
“Simply my Truck” är inte bara en slogan, utan ett fundament för utvecklingen av den nya generationens lastbilar. För att ta reda på hur den optimala arbetsplatsen i en lastbil skulle utformas presenterade MAN-utvecklarna olika prototyplösningar för över 700 förare. Resultatet av dessa intervjuer har varit en av grundpelarna i utvecklingsarbetet med den nya lastbilsserien.

Utöver det bjöd MAN in 300 nationella och internationella kunder från 16 land till München för workshops som syftade till att ta reda på vad som var viktigast ur förar- och kundsynvinkel. Utvecklarna jämförde resultatet av alla workshops med resultatet från förarintervjuerna och implementerade detta i den nya MAN lastbilsgenerationen. 


Omfattande förbättringar inom produktionen 
Den nya lastbilsgenerationen från MAN innebär inte bara att det är en helt ny produkt, utan man har också arbetat med omfattande förbättringar inom produktion.

För att kunna starta serieproduktionen av den nya lastbilsgenerationen och samtidigt kunna erbjuda de föregående modellerna under övergångsfasen som kommer vara till slutet av år 2020, har MAN investerat cirka 100 miljoner euro i fabriken i München. Här blir 500 hytter från både den nya och föregående TG-serien producerade per idag. Ytterligare 85 miljoner euro investerades i en ny lackeringsanläggning i huvudfabriken, som nu har kapacitet att hantera den ökade produktionstakten utan problem.

Även på fabriken i Steyr i Österrike, där TGL- och TGM-serierna fortsätter att rulla av produktionslinan, har en toppmodern lackeringsanläggning tagits i drift. Alla plastdetaljer för hela MAN:s produktionsnätverk kommer att lackeras där i framtiden. 


Nya MAN Truck Generation – projektet i tal
Introduktionen av nya MAN Truck Generation är det mest ambitiösa projektet från MAN på 20 år:

  • 12 000 000 arbetstimmar har lagts på projektet
  • 4 000 000 testkilometer kördes fram till lanseringen
  • 2 800 000 rader med programvarukoder
  • 167 000 arbetstimmar har lagts på den nya lastbilsdesignen
  • Runt 22 000 delnummer som integrerats i alla avdelningar
  • 3000 hyttfärger tillgängliga som standard
  • 2a100 MAN-anställda var direkt involverade i projektet
  • 8 hyttstorlekar tillgängliga för nya MAN Truck Generation
  • Upp till 8 procent lägre bränsleförbrukning
  • 4 serier: MAN TGX, TGS, TGM och TGL
  • 1 team: De 36 000 anställda i MAN Truck & Bus


Källa: MAN

Skriv ut



Samverkansprojekt mellan skola och bransch ska säkra framtidens arbetskraft

På Edströmska finns utbildningar inom fordon, transport, anläggning och flygteknik. En viktig del för skolan har varit samverkan med branschen. Nu förnyas samverkansavtalet...

Läs mer
Nc-nielsen
Tommy Wreeth, Förbundsordförande.

Transports blockad i svenska hamnar kvarstår

Transportarbetareförbundets blockad i svenska hamnar kvarstår som den är till och med den 31 maj 2022.
– Hittills har Transports blockad inte fått några invä...

Läs mer
Abus Kransystem
Nu får företagen i Umeå en direktlänk till världsmarknaden via APM Terminals Gothenburg.

Ny tågpendel mellan APM Terminals Gothenburg och Umeå

Nu får den norrländska industrin ytterligare en hållbar direktlänk till världsmarknaden via det omfattande linjeutbudet hos APM Terminals i Göteborgs hamn. Den helt...

Läs mer
UNiKTRUCK


Scania möter ökat intresse med breddat gaserbjudande

Scania är en stor aktör även inom segmentet tunga lastbilar med gasmotorer. Det nuvarande läget, med växande infrastruktur och ökad tillgång till biometan, skapar...

Läs mer
Svelag
Sedan sommaren förra året har åkeriet ÖGS testat applikationen ISA som synkar mot databaser över våra vägar och dess hastigheter (det här är en genrebild, kvinnan på bilden har inget med artikeln att göra).

Lägre hastigheter minskar stressen för chaufförerna

Hållbara hastigheter är ett initiativ startat av Trafikverket med syfte att få åkerinäringen att lätta på gasen. Och ökad trafiksäkerhet är...

Läs mer
Liftall
I mitten - vinnaren Elis Jakobsson från Nybro. Till höger - tvåan Felicia Bendroth från Tomelilla och på tredje plats Albin Lundberg, Arvidsjaur.

Yrkes-SM: Elis Jakobsson och Fredrik Cederlöw är bäst i Sverige inom lastbil och flygteknik

Yrkes-SM i Växjö är avgjort. Sveriges bästa, unga lastbilsförare blev Elis Jakobsson från Nybro efter en hård kamp. I kategorin flygteknik hamnade Fredrik...

Läs mer
Kardex
Sigrid på väg från Oskarshamn, som är hennes hemmahamn.

Minskat klimatavtryck med ny bränslemix

SKB:s transportfartyg m/s Sigrid kommer att börja köras med en inblandning av tio procent icke-fossilt HVO-bränsle. Åtgärden är mer långtgående än de...

Läs mer
Teqton
Längre godståg bidrar till klimatmålen.

Fullastat 838 meter långt tåg testkördes från Malmö till Frövi

Söndag den 8 maj testkörde Trafikverket ett fullastat tåg på sträckan mellan Malmö och Frövi i Örebro län, som var nästan 1 kilometer långt,...

Läs mer


Laddnätverk för tung trafik nästa steg för OKQ8

OKQ8 och Volvo Lastvagnar Sverige har för avsikt att samarbeta för att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik....

Läs mer


Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn – ingen påverkan av Rysslands invasion av Ukraina

Det globala logistiksystemet är hårt ansatt och fortsatt påverkat av olika typer av störningar. Medan restriktioner lättar i stora delar av världen, drabbas Asien av...

Läs mer

Regeringen vill tillåta längre lastbilar på vägarna

Regeringen vill göra det möjligt för längre lastbilar att köra på svenska vägar. Därför gör man nu en anmälan om detta till EU-kommissionen,...

Läs mer


L'Oréal beställer robotvagnar från FlexQube för nästan 3 miljoner

FlexQube har erhållit en order för eQart® Line robotvagnar från L'Oréal i USA värd 2,9 miljoner kronor. Robotarna kommer att installeras i ett av L'Oréals...

Läs mer

EBJ Logistik AB växer i logistikbranschen

Tempot ökar hela tiden när det gäller E-handel. Idag vill kunderna ha varorna mer eller mindre omedelbart. Detta ställer allt högre krav på lagerhantering och...

Läs mer
Camilla Sandberg blir logistikchef på Pinpointer.

Pinpointer anställer Camilla Sandberg som logistikchef

Pinpointer, det svenska techbolaget som gör hållbar masshantering enklare för alla i en helt unik digital tjänst, fortsätter att växa bolaget med vass kompetens. Nu...

Läs mer
För att möta den växande efterfrågan etablerar sig Schenker Logistics på 30 000 kvm i Göteborgs nya logistikkluster Sörred Logistikpark (bilden är en illustration).

Schenker Logistics till norra Europas mest attraktiva logistikpark

Schenker Logistics AB har tecknat avtal med Platzer och Bockasjö och kommer våren 2023 flytta in på 30 000 kvm i Sörred Logistikpark i Göteborg.
– Det följer den...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

Logistic Contractor

midac-batteries-batteriunion
linde-material-handling

BBH

osby-auto-kemi

tactile Truck PC

Be-ge

Forsea

Micrologistic

Wiklunds

Wasa line

Karlholm Logistics

Ottossontruck

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se