Belysning och elmateriel till Catenas nya logistikanläggning i Luleå


2021-11-15

Bakher Ahmadi, Nordströms El, monterar Cardi-armaturen Fabo.
Bild: Electroscandia
Bakher Ahmadi, Nordströms El, monterar Cardi-armaturen Fabo.

Roger Eriksson, Nordströms El och Mattias Lövgren, Elektroskandia
Bild: Electroscandia
Roger Eriksson, Nordströms El och Mattias Lövgren, Elektroskandia

Catena är i full färd med att bygga en ny logistikanläggning för Kyl- och Frysexpressen Nord på ett strategiskt logistikläge i Luleå. Den 4 200 kvm stora terminalen består av kyllager och fryslager, vilket ställer stora krav på bland annat belysningsarmaturerna.

På grund av projektets korta byggtid har snabba leveranser varit en förutsättning för Nordströms El, som har totalentreprenaden på el. 

– Kyl- och Frysexpressen har varit vår kund i Umeå sedan 2018 och vi har haft en dialog med dem under ett par års tid om deras önskan att etablera en ny logistikanläggning i Luleå. Efter att ha funnit rätt läge och förutsättningar kunde vi efter årsskiftet starta upp byggnationen, med målsättning att ha anläggningen nyckelfärdig den 1 november. Den nya terminalen ligger på en strategiskt viktig plats för Kyl- och Frysexepressens arbete att förse hela Norrland med livsmedel, säger Johan Svedin, förvaltningsansvarig på Catena.


Första terminalen norr om Uppsala
Catena är ett fastighetsbolag som utvecklar, äger och förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Anläggningen i Luleå är Catenas första terminalbyggnation norr om Uppsala.

– Vi har sen tidigare goda erfarenheter av Nordströms El som vi samarbetat med vid våra anläggningar i såväl Umeå som Sundsvall. Bland annat har vi genomfört en hel del belysningsprojekt tillsammans då vi bytt till LED-belysning. Det var därför naturligt att samarbeta med dem även i detta projekt, säger Johan Svedin.


Totalentreprenad på el
Nordströms El grundades för 70 år sedan och drivs nu av tredje generationen i familjen. Företaget är beläget i Umeå med filialer i Lycksele och Malå.

– I grunden är vi en servicefirma och har inte jobbat så mycket med stora entreprenader tidigare, men vi har vuxit under de åren jag styrt företaget och vi tycker om nya utmaningar. Vårt samarbete med Catena har fungerat mycket bra genom åren, vi har lärt känna varandra och byggt ett tajt team. Därför kändes det helt rätt att få vara med och driva det här projektet, säger Roger Eriksson, Nordströms El och fortsätter:

– Vårt uppdrag var här att ha totalentreprenaden på elsidan, vilket innefattade installation av el, styr och regler, belysning, passersystem, kameraövervakning och larm. Vi var även ansvariga för samordningen mellan alla inblandade installatörer i projektet.


Trygg partner
Elektroskandia har levererat i stort sett all elmateriel och belysning till projektet.

– Vi har alltid använt oss av Elektroskandia som leverantör. De är en trygg partner med en logistik som alltid fungerar. Vi kan lita på att leveranserna kommer i tid, speciellt viktigt när man som i det här fallet är på en annan ort och jobbar. Sen har vi också ett mycket bra samarbete med Elektroskandias medarbetare på regionen. De ställer alltid upp och ger klara besked, säger Roger Eriksson.


Framförhållning
Från Elektroskandias sida var utesäljaren Mattias Lövgren ansvarig för projektet.

– Vårt fokus var att ha en god framförhållning och vi hade därför en leveransplan klar långt före projektstart. Dels var det ett stort projekt med många olika belysningsarmaturer samt stora mängder kabel dels ville vi undvika eventuella leveransförseningar på grund av coronapandemin. När vi projekterade gick vi därför bara på det vi hade lagerlagt, berättar Mattias Lövgren.


Projektering av belysning
Per Olof Jonsson, teknisk innesäljare på Elektroskandia, offererade och övervakade leveranserna och ljusdesignern Annika Sjöö tog fram förslag på armaturer samt gjorde belysningsberäkningar.

– Det gällde belysning såväl inne i terminalen och kontorsdelen som utomhus. Det som skiljer det här projektet från många andra var framför allt att det var en mer extrem miljö inomhus med kyla och fukt att ta hänsyn till. Med vårt Cardi-sortiment har vi dock en bred produktportfölj och kan bland annat erbjuda industriarmaturer med hög IP-klassning som tål att sitta i tuffa miljöer, säger Annika Sjöö.


Armaturer med kapslingsklass IP66
I kontorsdelen valdes bland annat LED-plattan Plato för allmänljus kompletterad med den pendlade armaturen Parentes över arbetsplatserna. Som ett alternativ till LED-platta hade man även Rubor, som är infälld i taket och skapar en lysande linje. Allt för att få lite variation i belysningen. Den största posten är armaturen Fabo XXL, som det installerats 165 stycken i kylrum och i returhantering. Fabo har kapslingsklass IP66 och klarar temperaturer ner till -20º. Utomhusytan runt terminalen lyses upp av strålkastare från T-serien på 20-meters master kompletterad med traditionell stolpbelysning på parkeringsytorna.

– Elektroskandia har levererat i stort sett all materiel till projektet. De har också projekterat all belysning, så vi hamnat rätt utifrån kravspecifikationen samtidigt som det blivit en ekonomisk lösning. Den stora utmaningen i det här projektet var att kunna ta höjd för längre leveranstider på grund av corona. Här pushade Elektroskandia för att vi skulle lägga beställningar i tid, de kunde sedan lagra materielen och leverera senare. Vi var därför ute i god tid och lade beställningar på väsentliga artiklar som till exempel kabel, stegar och belysning. I och med det kunde vi också klara oss från aviserade prishöjningar. Vi är nöjda med samarbetet och den support Elektroskandia gett oss under hela projektets gång, säger Roger Eriksson.

– Catena vill växa och det har varit riktigt kul att bygga en helt ny anläggning i norr, att etablera oss i en ny stad och att kunna bidra till att skapa arbetstillfällen, avslutar Johan Svedin.


Källa: Electroscandia


Skriv ut



Bengt Joelsson, VD Ottosson Truck/Hyundai och Lina Burge från Vara Maskinimport tillsammans med Thages som kommer att bygga fastigheten.

Första spadtaget för Ottosson Truck/Hyundais nybygge

Efter flera år av planering sattes äntligen första spadtaget i marken för...

Läs mer
Containerfartyg anlöper Västhamnen i Helsingborgs Hamn.

Volymrekord för Helsingborgs Hamn

Nu visar 2021 siffror att containervolymerna överträffar rekordåret 2019s volymer....

Läs mer
DB Schenker ansluter den globala organisationen IRU i syfte att samarbeta för bättre och hållbarare vägtransporter.

DB Schenker vill framtidssäkra vägtransportbranschen

DB Schenker ansluter till IRU (International Road Transport Union) för att bidra till...

Läs mer


Nu tas första spadtaget för toppmodern logistikanläggning i Malmö

Castellums senaste logistikprojekt i Öresundsregionen går av stapeln i morgon den 25...

Läs mer


Hogia Ferry Systems tecknar avtal med Corsica Linea

Efter att ha gått segrande ur en utvärderingsprocess under första halvåret...

Läs mer


Värmdö Kommun satsar på hållbar trafik- och infrastrukturmiljö

Värmdö Kommun har tagit fram en kommunövergripande Trafikstrategi för...

Läs mer
Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter lageryta i Arlandastad (bilden är en genrebild).

Schenker Logistics expanderar i Arlandastad

Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter...

Läs mer


Stendörren erhåller ytterligare tre bygglov inom lager och logistik

Stendörren Fastigheter AB har idag erhållit ett lagakraftvunnet bygglov inom logistik i...

Läs mer
Thomas Ström, vd, NTEX.

NTEX fortsätter att växa i Europa

NTEX utökar sin närvaro i Europa genom att förvärva transport- och...

Läs mer
Godsvolymerna ökade stort i hamnen under årets som gick - trots återkommande störningar i de globala godflödena.

Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn - trots fortsatt pandemi

Logistiksystemet är fortsatt under högt tryck till följd av covid-19-pandemin som nu...

Läs mer


Dämpad utveckling för godstransporternas konkurrenskraft

Det svenska transportsystemets kapacitet och tillförlitlighet faller väl ut i en...

Läs mer
Visionsibild över nya centralplan (bilden är en illustration).

Fördubblad kapacitet:

Så överdäckningen av Stockholms centrals spårområde se ut

Under tisdagen presenterades det vinnande förslaget till utvecklingen av Centralstaden i...

Läs mer

DB Schenker expanderar med Prologis i Arlandastad

Samarbetet mellan DB Schenker och det globala logistikfastighetsföretaget Prologis fortsä...

Läs mer
Över 100 spårbundna automatiska Konecranes-portalkranar vid hamnen.

Konecranes levererar tre spårbundna portalkranar till åt Port of Virginia

Port of Virginia i USA har beställt tre spårbundna Konecranes-portalkranar till sin...

Läs mer


Volvo Lastvagnar lanserar ellastbil med längre räckvidd

Volvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR...

Läs mer
Godsflödena ökade under 2021 i Trelleborgs Hamn.

Nya rekord för godsvolymer i Skandinaviens största RoRo-hamn

Godsflödena ökade under 2021 och mer än 100 000 fler fraktenheter hanterades i...

Läs mer


Nu är de Sveriges största leverantör av fordonsvätgas

Hynion har ingått avtal om att förse bussar i Sandviken med vätgas och tar...

Läs mer
Buss i Göteborg.

Svensk Kollektivtrafik:

Stängda framdörrar kräver kompensation från regeringen

Smittspridningen i samhället är just nu mycket hög och de flesta av Svensk...

Läs mer
PostNord tillbaka på Jönköping Airport.

Postflyget tillbaka på Jönköping Airport

Från och med den 31 januari 2022 börjar PostNord flyga post till Jönköping...

Läs mer


Ronneby kommun startar yrkeshögskoleutbildning flygplans- och helikoptertekniker i egen regi

Från höstterminen 2022 kan man läsa till flygplans- och helikoptertekniker på...

Läs mer
Framdörrarna stängs på de flesta linjer.

Tillfällig stängning av framdörren på Västtrafiks bussar

Från och med imorgon kan du som reser med Västtrafik återigen behöva kliva...

Läs mer


Ökat intresse för Svealandstrafikens körskola – 32 procent fler sökande

Intresset för Svealandstrafikens körskola är stort. Totalt har 206 personer ansö...

Läs mer
Visionsbild över Arendal (bilden är en illustration).

Stena Line och Göteborgs Hamn skriver inriktningsavtal om flytt till Arendal

Stena Line och Göteborgs Hamn ska tillsammans arbeta för att möjliggöra en...

Läs mer


Rekordår för frakt och stark upphämtning på passagerarsidan trots nytt pandemiår

Trots Covid-19 pandemin som fortgick under i stort sett hela 2021 ökade passagerarvolymen med...

Läs mer
Eskilstuna Kombiterminal ägs och drivs av lastbilscentralen M4-gruppen. Här tas gods emot från hela världen och levereras till rätt mottagare. Trailers, containers och växelflak lyfts av och på godståg för vidare distribution med lastbil.

Eskilstuna Kombiterminal ställer om från manuellt till digitalt med hjälp av Hogia

Redan 2010 startade Eskilstuna Kombiterminal, som drivs av M4-gruppen, sin digitaliseringsresa....

Läs mer


APM Terminals rivstartar 2022

Behovet av smarta och pålitliga logistiklösningar har varit större än nå...

Läs mer


Ferronordic beställer sina första batterielektriska lastbilar och gör investeringar i verkstadsnätet relaterade till elektromobilitet

Ferronordic har gjort sina första beställningar av elektriska lastbilar i Tyskland i form...

Läs mer
Northern Skagerrak kommer att hämta upp sludge från anlöpande fartyg i Göteborgs Hamn.

Servicefartyg i Göteborgs Hamn byggs om till hybrid – 680 ton mindre koldioxidutsläpp

Under det andra kvartalet 2022 kommer servicefartyget Northern Skagerrak att byggas om och få...

Läs mer
Beskrivning av illustration: 1. Infångningsanläggningar för koldioxid.2. Gasformig eller flytande koldioxid transporteras via rör från närliggande infångningsanläggningar och via lastbil eller järnväg från anläggningar längre ifrån. 3. CinfraCaps mottagningsstation, förvätskningsanläggning samt mellanlager i Göteborgs hamn. 4. Fartyg lastas med flytande koldioxid via lastarm. 5. Mottagningsanläggning där flytande koldioxid lossas från fartyg pumpas ner 3 000 meter under havsbotten. 6. Porös berggrund, med tätt berg ovanför, där flytande koldioxid återförs och på sikt omvandlas till fast materia.

Göteborg ett steg närmare att bli nav för transport av infångad koldioxid

Energimyndigheten har beviljat delfinansiering av samverkansprojektet CinfraCap. Det betyder att...

Läs mer
Faustine anlöpte Göteborgs hamn för första gången under natten till måndag. Under tisdagen anlöper fartyget Zeebrugge lastat med svenskt exportgods. 

Miljö- och effektivitetsvinster med nytt fartyg på trafiken mellan Göteborg-Zeebrugge

Under söndagskvällen anlöpte rederiet CLdN:s nybyggda fartyg Faustine Göteborgs...

Läs mer
Roger Nilsson, vd TGM och Bäckebols åkeri, Malin van Manen, miljösamordnare, Erika Rydén, miljö och Kvalitetsansvarig, Tony Ekvall, distriktschef och Joni Lindqvist, DB Schenker CoDi Specialist framför den elektriska fordonsflottan.

Åkeriet som elskar att testa hållbara transportlösningar

Det har gått drygt 30 år sedan visionären Roger Nilsson, vd för två av...

Läs mer
Arkitektbild av den planerade stadsdelen Tomtebo i Umeå (bilden är en illustration).

Framtidens hållbara transporter växer fram i Västerås och Umeå

Hur ser transportsystemet för hållbara leveranser till bostäder och olika...

Läs mer
Halvorsäng ligger direkt norr om hamnens terminaler invid Hisingsleden vilket kommer att vara ett idealiskt läge för att hantera inkommande gods. 

Förbättrad framkomlighet i hamnen när Halvors länk öppnar för trafik

Nu har Halvors länk öppnat för trafik. Den nya förbindelsen gör att...

Läs mer


DFDS utökar rekordordern - beställer ytterligare 25 eldrivna lastbilar från Volvo

Volvo Lastvagnar har fått en order på ytterligare 25 tunga, helelektriska lastbilar...

Läs mer
Syftet med Green Priority är att sänka trösklarna för en grön omställning av åkeriernas fordonsflottor.

Gröna lastbilar får gräddfil genom terminaler i Göteborgs hamn

För att motivera godstransportföretagen att snabbare öka andelen utsläppsfria...

Läs mer
Fartyget M/V Faustine anlöpter för första gången Gothenburg RoRo Terminal.

Nytt roro-fartyg anlöper Gothenburg RoRo Terminal

Gothenburg RoRo Terminal tog natten mot måndag emot första anlöpet från...

Läs mer
Michael Palo kör dagligen de nya vägsträckorna.

Bättre vägar för tyngre trafik mellan Kaunisvaara och Svappavaara

Nu är tre nya vägsträckor klara. Det är Trafikverket som rustat fö...

Läs mer
Stina Baruti, elev på fordons- och transportprogrammet.

Edströmska gymnasiet är första skolan i Sverige att bli Transportcollege

Nu har Edströmska gymnasiet i Västerås tagit emot Sveriges första certifiering...

Läs mer
Fastigheten i Nässjö.

SLP förvärvar logistikfastighet i Nässjö

SLP har genom bolagsaffär idag förvärvat och tillträtt en fastighet i Nä...

Läs mer


Yrkeshögskolan ger logistik- och transportledare och ökade möjligheter till studier i Piteå

De stora satsningarna i Västerbotten och Norrbotten har lyft frågan om kompetensfö...

Läs mer


Mest lästa


Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

PGtech

BBH

Logistic Contractor
midac-batteries-batteriunion

tactile Truck PC

Be-ge

WiHLBORGS

Forsea

Micrologistic

Wiklunds

Fastpartner

Wasa line

Vetter

Truckbox

Karlholm Logistics

Ottossontruck

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se