Belysning och elmateriel till Catenas nya logistikanläggning i Luleå


2021-11-15

Bakher Ahmadi, Nordströms El, monterar Cardi-armaturen Fabo.
Bild: Electroscandia
Bakher Ahmadi, Nordströms El, monterar Cardi-armaturen Fabo.

Roger Eriksson, Nordströms El och Mattias Lövgren, Elektroskandia
Bild: Electroscandia
Roger Eriksson, Nordströms El och Mattias Lövgren, Elektroskandia

Catena är i full färd med att bygga en ny logistikanläggning för Kyl- och Frysexpressen Nord på ett strategiskt logistikläge i Luleå. Den 4 200 kvm stora terminalen består av kyllager och fryslager, vilket ställer stora krav på bland annat belysningsarmaturerna.

På grund av projektets korta byggtid har snabba leveranser varit en förutsättning för Nordströms El, som har totalentreprenaden på el. 

– Kyl- och Frysexpressen har varit vår kund i Umeå sedan 2018 och vi har haft en dialog med dem under ett par års tid om deras önskan att etablera en ny logistikanläggning i Luleå. Efter att ha funnit rätt läge och förutsättningar kunde vi efter årsskiftet starta upp byggnationen, med målsättning att ha anläggningen nyckelfärdig den 1 november. Den nya terminalen ligger på en strategiskt viktig plats för Kyl- och Frysexepressens arbete att förse hela Norrland med livsmedel, säger Johan Svedin, förvaltningsansvarig på Catena.


Första terminalen norr om Uppsala
Catena är ett fastighetsbolag som utvecklar, äger och förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Anläggningen i Luleå är Catenas första terminalbyggnation norr om Uppsala.

– Vi har sen tidigare goda erfarenheter av Nordströms El som vi samarbetat med vid våra anläggningar i såväl Umeå som Sundsvall. Bland annat har vi genomfört en hel del belysningsprojekt tillsammans då vi bytt till LED-belysning. Det var därför naturligt att samarbeta med dem även i detta projekt, säger Johan Svedin.


Totalentreprenad på el
Nordströms El grundades för 70 år sedan och drivs nu av tredje generationen i familjen. Företaget är beläget i Umeå med filialer i Lycksele och Malå.

– I grunden är vi en servicefirma och har inte jobbat så mycket med stora entreprenader tidigare, men vi har vuxit under de åren jag styrt företaget och vi tycker om nya utmaningar. Vårt samarbete med Catena har fungerat mycket bra genom åren, vi har lärt känna varandra och byggt ett tajt team. Därför kändes det helt rätt att få vara med och driva det här projektet, säger Roger Eriksson, Nordströms El och fortsätter:

– Vårt uppdrag var här att ha totalentreprenaden på elsidan, vilket innefattade installation av el, styr och regler, belysning, passersystem, kameraövervakning och larm. Vi var även ansvariga för samordningen mellan alla inblandade installatörer i projektet.


Trygg partner
Elektroskandia har levererat i stort sett all elmateriel och belysning till projektet.

– Vi har alltid använt oss av Elektroskandia som leverantör. De är en trygg partner med en logistik som alltid fungerar. Vi kan lita på att leveranserna kommer i tid, speciellt viktigt när man som i det här fallet är på en annan ort och jobbar. Sen har vi också ett mycket bra samarbete med Elektroskandias medarbetare på regionen. De ställer alltid upp och ger klara besked, säger Roger Eriksson.


Framförhållning
Från Elektroskandias sida var utesäljaren Mattias Lövgren ansvarig för projektet.

– Vårt fokus var att ha en god framförhållning och vi hade därför en leveransplan klar långt före projektstart. Dels var det ett stort projekt med många olika belysningsarmaturer samt stora mängder kabel dels ville vi undvika eventuella leveransförseningar på grund av coronapandemin. När vi projekterade gick vi därför bara på det vi hade lagerlagt, berättar Mattias Lövgren.


Projektering av belysning
Per Olof Jonsson, teknisk innesäljare på Elektroskandia, offererade och övervakade leveranserna och ljusdesignern Annika Sjöö tog fram förslag på armaturer samt gjorde belysningsberäkningar.

– Det gällde belysning såväl inne i terminalen och kontorsdelen som utomhus. Det som skiljer det här projektet från många andra var framför allt att det var en mer extrem miljö inomhus med kyla och fukt att ta hänsyn till. Med vårt Cardi-sortiment har vi dock en bred produktportfölj och kan bland annat erbjuda industriarmaturer med hög IP-klassning som tål att sitta i tuffa miljöer, säger Annika Sjöö.


Armaturer med kapslingsklass IP66
I kontorsdelen valdes bland annat LED-plattan Plato för allmänljus kompletterad med den pendlade armaturen Parentes över arbetsplatserna. Som ett alternativ till LED-platta hade man även Rubor, som är infälld i taket och skapar en lysande linje. Allt för att få lite variation i belysningen. Den största posten är armaturen Fabo XXL, som det installerats 165 stycken i kylrum och i returhantering. Fabo har kapslingsklass IP66 och klarar temperaturer ner till -20º. Utomhusytan runt terminalen lyses upp av strålkastare från T-serien på 20-meters master kompletterad med traditionell stolpbelysning på parkeringsytorna.

– Elektroskandia har levererat i stort sett all materiel till projektet. De har också projekterat all belysning, så vi hamnat rätt utifrån kravspecifikationen samtidigt som det blivit en ekonomisk lösning. Den stora utmaningen i det här projektet var att kunna ta höjd för längre leveranstider på grund av corona. Här pushade Elektroskandia för att vi skulle lägga beställningar i tid, de kunde sedan lagra materielen och leverera senare. Vi var därför ute i god tid och lade beställningar på väsentliga artiklar som till exempel kabel, stegar och belysning. I och med det kunde vi också klara oss från aviserade prishöjningar. Vi är nöjda med samarbetet och den support Elektroskandia gett oss under hela projektets gång, säger Roger Eriksson.

– Catena vill växa och det har varit riktigt kul att bygga en helt ny anläggning i norr, att etablera oss i en ny stad och att kunna bidra till att skapa arbetstillfällen, avslutar Johan Svedin.


Källa: Electroscandia


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Mathems customer fulfillment center i Larsboda utanför Stockholm.</span>

SafeTeam säkrar Mathems logistikanläggning

När Sveriges ledande matbutik på nätet, Mathem, byggde nytt customer...

Läs mer


Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet

Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...

Läs mer

Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.

MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...

Läs mer
ABB Robotics Sweden Robotics Campus Exterior 1

ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige



Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping

Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...

Läs mer
<span>Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. </span>

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer
<span>Henrik Gullberg på Smidmek</span> <div><span style=\

Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik

Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...

Läs mer
<span><span>Midlands transportpartner LKW Walter sänker CO2 lite till. Nu även via båt.</span></span>

Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?

Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil

Läs mer
<span>Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda, vinnare i årets bygge 2023 kategori Logistik Industri/Logistik/Butik. </span>

Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023

Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...

Läs mer


Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång

Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...

Läs mer


Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi

De 20 elektriska volvolastbilarna lämnades över vid ett välbesökt event nära göteborgs hamn.<div> </div>

Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg

Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...

Läs mer


AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton

Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer


SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg

SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn.

Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn

En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden

Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...

Läs mer

Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag

Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...

Läs mer
Visionsbild över Plåtförädlingen 15 (bilden är en illustration).

Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg

Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...

Läs mer


Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge

Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förä...

Läs mer

Keolis vinner tilldelning i Landskrona

Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024...

Läs mer
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer
Jonas Kjellander, General Manager Nordics på Nice, och Peter Strand, vd på SLP.

SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö

SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB....

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


SLP bygger logistikfastighet i Landskrona

LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona....

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster

SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

gebhardt-group

Micrologistic

Maskinleverantorerna

Be-ge

Wiklunds

semax

eab_250

Batteripoolen

Karlskrona

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se