Det är en viktig faktor i nya transportavtalet
Bild: Bevego
Fredrik Drakenlind och Mathias Gattefors, transportansvariga på Bevego Storstockholm.
Under 2021 upphandlade Bevego ny transportör i Stockholmsområdet, och den 1 januari drog arbetet tillsammans med FORIA igång. Det nya avtalet innefattar bland annat sex nya turbilar som alla drivs av det förnybara drivmedlet HVO100. Samarbetet innebär en mer effektiv distribution med högre servicegrad, och dessutom högre fyllnadsgrad i lastbilarna.
– Under förra året arbetade vi på Bevego med upphandlingen av transporter för våra filialer i Stockholmsområdet. Vi gjorde ett mycket grundläggande arbete och under stor konkurrens valde vi FORIA som ny transportör, och vi är mycket nöjda med vårt val. Detta innebär att vi nu har centraliserat vår distribution i Stockholm vilket gör att vi kan vara effektivare och erbjuda ännu högre service till våra kunder. I och med detta har vi också ökat vår fyllnadsgrad i lastbilarna. FORIA var den transportör som kunde erbjuda det bästa upplägget utifrån våra behov, och de har dessutom ett ambitiöst arbete kring hållbarhetsfrågor, säger Fredrik Leyon, logistikchef på Bevego.
– Det nya avtalet med Bevego driftsattes den 1 januari. Fredrik Leyon kom med sin förfrågan till oss tidigt under 2021 så vi hade totalt ca 9 månader på oss att lämna ett anbud och förbereda uppdraget. Det kändes som oceaner av tid då många kommer till oss 3 månader innan de behöver en ny transportör. Nu fick vi god tid på oss att tänka efter och hitta den allra bästa lösningen. Bevego skötte upphandlingen och processen otroligt bra och professionellt. De är exakt denna typ av uppdrag som är de allra roligaste, när man kan arbeta långsiktigt tillsammans med kunden i ett nära samarbete, säger Sven Steinholtz, säljare på FORIA.
FORIAs breda tjänsteutbud
FORIA är ett av Sveriges största transport- och maskintjänstföretag. Deras huvudkontor ligger i Södertälje och verksamheten är lokalt förankrad i många orter kring Stockholm och i mellersta Sverige. FORIA arbetar inom tre olika tjänsteområden. Inom tjänsteområdet miljö är det fokus på slamsugning, containers, flistransporter och liknande. Inom bygg & anläggning fogar FORIA över 500 olika kombinationer av fordon och maskiner för bygg- och anläggningstrafiken.
Inom tjänsteområdet logistik arbetar FORIA med flexibla logistiklösningar som bud- och lastbilar. Deras stora utbud av tjänster gör att kunder som Bevego får allt samlat under ett och samma tak. Förutom Bevegos sex fordon i turbilsdistribution omfattar det nya avtalet även avropade transporter samt bud och distribution från Bevegos VentCenter i Järna och lagret i Älvsjö. Eftersom att dessa tjänster finns inom FORIAs tjänsteutbud slipper Bevego att ha flera avtal med olika transportörer i Stockholmsområdet.
Samma syn på hållbarhetsarbetet
– Vi på FORIA arbetar för att vara fossiloberoende till 2026, och för att vi ska nå det målet är det viktigt att våra kunder ser på hållbarhetsfrågor på samma sätt som oss. Detsamma gäller åt andra hållet, för att företag som Bevego ska nå sina mål behöver de arbeta med en transportör som kan hjälpa dem i rätt riktning. Även om våra kunder inte har möjlighet att genomföra vissa förändringar just nu visar vi på FORIA gärna vad vi har möjlighet att hjälpa till med när kunderna väl är redo, säger Tove Winiger, hållbarhets- och kommunikationschef på FORIA.
För att visa på olika hållbara arbetssätt jobbar FORIA ofta med parallella offerter. Då tar de fram och lämnar över ett antal offerter som visar på olika möjliga lösningar. Det kan till exempel vara tre offerter som jämför lastbilar som går på biogas, bränslet HVO100, och 100% el. Under upphandlingen med Bevego låg stor vikt på FORIAs hållbarhetsarbete, inte bara när det kommer till fossilfritt bränsle.
– Vi berättar för potentiella kunder hur vi tänker att omställningen till en mer hållbar värld ska se ut. Det innefattar inte bara fossilfritt bränsle utan även arbetsmiljö, säkerhet och mycket mer. Vi märker att det uppskattas att vi är tydliga, ofta är detta information som företagen själva behöver rapportera vidare. Varje månad lämnar vi rapporter till våra kunder med uppgifter om hur långt vi kört, påverkan på klimatet, och så vidare. De senaste åren har företag blivit mycket bättre på uppföljning, vilket såklart är en positiv utveckling, säger Tove.
Stor vikt på de mjuka värdena
En stor del av det nya avtalet innefattar Bevegos turbilar i Stockholmsområdet. FORIA tillhandahåller nu sex fordon för turbilsdistribution, och fem av deras anslutna åkerier står för chaufförerna. Bevego formulerade sina krav i början av upphandlingen, och när FORIA sedan valdes till transportör var det upp till Sven och hans kollegor att hitta rätt åkerier och rätt chaufförer. Sven berättar att de mjuka värdena som chaufförerna tillför är det viktigaste i hela uppdraget.
– En chaufför blir som en ambassadör. I Bevegos fall ska chaufförerna åka ut till deras kunder och representera företaget. Deras kunder träffar ofta chauffören mer än de träffar sin säljare, då är det viktigt att Bevego känner sig trygga med att de tjejer och killar som kör bilarna är bra ambassadörer. Dessa mjuka värden är viktigare än mycket annat som uppdraget omfattar. Därför har vi en nära dialog med Bevego under hela denna process, säger Sven.
Välplanerad samordning gör att arbetet flyter på
När upphandlingen var färdig och man hade valt FORIA som ny transportör inleddes nästa fas. Nu skulle man tillsammans hitta ett arbetssätt som fungerar i Bevegos löpande verksamhet, och se till att samarbetet flyter på bästa möjliga sätt. Sven poängterar att det är viktigt för FORIA att vara närvarande vid uppstarten för att se hur allt fungerar.
Mathias Gattefors och Fredrik Drakenlind arbetar som transportansvariga på Bevego Storstockholm och de arbetar just nu med att sätta ett bra och effektivt arbetssätt tillsammans med FORIA. Mathias och Fredrik samordnar säljare, ordrar, kunder och chaufförer. De bokar upp turbilar och budbilar, och gör ett otroligt bra arbete med att ta fram hållbara rutiner för det dagliga arbetet kring logistiken på Bevego i Stockholm.
– Det är jätteviktigt för oss på FORIA att vara på plats hos Bevego i uppstarten, då hör och ser man direkt om allt fungerar som det ska eller om det finns något som behöver förbättras. Om det är någon faktor vi inte haft med i beräkningen kan vi snabbt genomföra förändringar och vara där med lösningar för att utveckla arbetet. Det är nu man kan börja förfina samarbetet och visa att vi är duktiga på riktigt, säger Sven.
Källa: Bevego
Stendörren förvärvar fastighet inom lätt industri i Västerås för 56 miljoner kronor
Stendörren Fastigheter AB (publ) har förvärvat och tillträtt lätt...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Driftsäkerhet i fokus: CMP satsar återigen på Terberg
Det finns ingen anledning att ändra något som fungerar. Det är filosofin hos...
Läs mer
|
 |
 |
 |
RO-Gruppen bygger hållbar lager – och logistikanläggning åt Castellum i Malmö
RO-Gruppen ska på uppdrag av Castellum uppföra en ny lager och- logistikanläggning...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Volym, vikt och värde – därför samarbetar Najell med Dachser
Med utgångspunkt i Lund förser Najell föräldrar med baby- och gravidprodukter...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Dachser Swedens strategiska investeringar stärker framtida tillväxt
Den svenska koncernen av logistikföretaget Dachser har fortsatt investerat för framtiden...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Registreringen är öppen – Empack och Logistics & Automation på Kistamässan 1–2 oktober 2025
Den 1–2 oktober 2025 samlas återigen Sveriges mest innovativa aktörer inom fö...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens
Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Logicor firar nybyggd anläggning i Göteborg
Logicor, som äger, förvaltar och utvecklar logistikfastigheter i Europa, är snart...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Radon – en dold utmaning i lager- och logistikbyggnader
Lager- och logistikbyggnader innebär särskilda utmaningar när det gäller...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Dachser koncernen växer genom förvärv
Den globala logistikleverantören Dachser växte kraftigt under 2024, med en försä...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Var tionde transport- eller logistikbolag har tunga ellastbilar
Att antalet tunga ellastbilar (över 3,5 ton) ökat kraftigt i Sverige har vi redan ...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025
I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Strategiskt belägen lager- och logistikfastighet i Bårhults industriområde i anslutning till Riksväg 40
Kommersiella Fastigheter presenterar en lager- och logistikfastighet, om 2 741 LOA, belägen i...
Läs mer
|
 |
 |
 |
GBJ Bygg uppför ny logistikanläggning i Norrköping
GBJ Bygg har fått uppdraget att bygga en ny, modern logistikanläggning i Norrköping...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Transparens i logistik: Undvik riskerna med falsk trygghet
Stockholm, Sverige – InQuire - Game-changing logistics, en ledande aktör inom hå...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Norrköping Hamn, Rusta och Postnord TPL bjuder in logistikstudenter till ett gemensamt studiebesök - logistiksafari
Norrköping och Östergötland har ett av Sveriges starkaste logistiklägen ...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Dachser utvald logistikpartner för att stötta Ellos Groups expansion i Europa
Ellos Group har sedan 2021 samarbetat med återförsäljare som Amazon och Zalando som...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Verdion lanserar ny logistikpark i Göteborg
Stockholm, 4 mars, 2025 – Verdion, investerare och utvecklare av industri-...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Ny lager- och logistikanläggning planeras vid Falkenbergsmotet
Falkenbergs kommun har tecknat ett avtal med Astoria Fastigheter i Norden AB om mark vid...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Mestergruppen inviger sitt nya logistikcenter
Under våren 2024 beslutade Mestergruppen om att investera i ett nytt modernt logistikcenter i...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Framtidssäkrad automation och hållbarhet: KLT i samarbete med Beckhoff Automation och INIT Industry Kristianstad
I en värld där logistik och automation blir alltmer sammanflätade, är KLT (S...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Dachser Nordic utser ny Regional Finance Manager
Maximillian Lutz har anställts som ny Regional Finance Manager med ansvar för...
Läs mer
|
 |
 |
 |
DSV: Terberg är en grön affärslösning
Hur får vi ut mesta möjliga värde och effekt av vår gröna investering?...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Bygget av ny logistikanläggning med rekordlåg energiförbrukning i full gång
Byggnationen av Svensk Caters nya logistikanläggning i Härryda är nu i full gå...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Ny rapport: Stora vinster flytta containerhamnen söderut
En flytt av containerhamnen i Helsingborg till ett sydligare läge skulle stärka hamnens...
Läs mer
|
 |
 |
 |
STILL är nominerade till prestigefyllda IFOY Award 2025
Intralogistikspecialisten STILL är återigen en av finalisterna i kampen om det mest...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Ny strategisk plan stöttar kompetensbehov inom lager och logistik – Helsingborgs stad matchar utbildning med företagens behov
Hur ska Helsingborgs företag hitta rätt kompetens för att växa? Nu tar...
Läs mer
|
 |
 |
 |
ICC lanserar vägledning om Incoterms® 2020 och nationella regleringshinder
Varje dag används Internationella Handelskammarens, ICC, leveransvillkor Incoterms®...
Läs mer
|
 |
 |
 |
LBC Logistik satsar på fossilfria transporter för framtiden
Henrik Gillisson, vd på LBC Logistik AB är tydlig med vilken väg han och LBC ska...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Bin Picking Studio 1.9 för logistik- och automationsprojekt
Blockeringar? Symmetri? För många skanningsparametrar? - De problemen är nu lö...
Läs mer
|
 |
 |
 |
RO-Gruppen bygger modern logistikanläggning i Landskrona
På uppdrag av fastighetsbolaget Acrinova AB ska RO-Gruppen bygga en ny logistikanlä...
Läs mer
|
 |
 |
 |
DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona
DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Stora hamnar stärker sin roll och nya allianser omformar logistikåret 2025
Efter flera år av obalans mellan export och import markerar 2024 en vändpunkt för...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Arbeten i gång för 45 000 kvm stor logistikfastighet i Göteborgs Hamn
Under måndagen togs det första spadtaget för en ny, 45 000 kvm stor logistikbyggnad...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Klimatsmart och effektivt – Beijer Hisings Backa blir ett av Sveriges mest moderna byggvaruhus och logistikanläggning
Den största investeringen i en enskild anläggning någonsin i Beijer Byggmaterials...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Kristinehamn tar ett viktigt steg för att stärka kommunens position som logistiknav
Kristinehamns kommun tar nästa steg i utvecklingen av Stensta Syd som ett framtida...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Uppdaterad e-CLS Launcher: Smidigare och effektivare bagagehantering
Lifts All är glada att lansera den nya, förbättrade e-CLS Launcher, som tar...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Croisette rådgivare när logistikfastighet byter ägare i Örebro
Croisette har agerat rådgivare i en sale and leaseback-affär omfattande cirka 17 000 kvm...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet
Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Linde Material Handling introducerar nästa generation av sina bästsäljande motviktstruckar
En ny serie elektriska motviktstruckar introduceras med kapaciteter mellan ett och två ton,...
Läs mer
|