Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt


2023-02-15

Bild: Volvo, Ellastbil från Volvo hos Carlsberg

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också på längre turer och över landgränser. Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri och Øresundsbron ingår ett samarbete för en ökad elektrifierad godstrafik över Öresund.

– Øresundsbron vill vara världens mest hållbara bro. Med det här pilotprojektet visar vi att det i dag fungerar med gränsöverskridande och fossilbränslefri godstrafik på väg. Vi kommer närmare en grönare lastbilstrafik genom samarbete inom transportsektorn. Därför är vi väldigt glada över det här samarbetet, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron. 

Koldioxidutsläppen från tunga transporter utgör sex procent av de samlade utsläppen i EU, vilket är en fjärdedel av alla utsläpp från vägtransporter totalt. Øresundsbron har tagit initiativ till att samla flera aktörer inom transportkedjan för att stimulera hållbara vägtransporter över sundet. Och efter dialogen med Erikssons Åkeri om ellastbilar i linjetrafik över bron på försök har projektet vuxit med flera aktörer.

Under premiärturen fraktar Carlsberg Sverige mineralvatten från Ramlösa mellan Sverige och Danmark i Volvos el-lastbil FH Electric. Mineralvattnet lastas hos Erikssons Åkeri och körs därefter till Carlsberg Danmark i Høje Taastrup. Därefter laddas den upp hos Volvo, också i Høje Taastrup, med grön certifierad el innan den kan återvända över Øresundsbron. Lastbilens räckvidd är cirka 300 kilometer, men tack vare en kortare laddning på danska sidan klarar ekipaget hela rutten på omkring 370 kilometer.

– Grön omställningen av lastbilssektorn går mycket långsamt. Många sitter bara och väntar, antingen för att det är för dyrt eller för att man tror att ellastbilar inte fungerar i internationell trafik. Ingen kan göra det ensam, men om vi alla drar vårt strå till stacken kan vi tillsammans utmana sättet vi brukar göra saker på och visa att det faktiskt är möjligt, säger Morten Røssel, kundansvarig för godstransporter på Øresundsbron.

När en ellastbil ersätter en dieseldriven lastbil på sträckan Helsingborg-Høje Taastrup via Øresundsbron, så väntas koldioxidavtrycket minska med över 90 procent under denna rutt. Preliminära siffror visar en minskning från 216 till 18 kilo koldioxid, enligt Erikssons Åkeri. Varje vecka fram till efter sommaren kommer uppemot sju ellastbilar att ingå i projektet.

Fakta: Samarbete för elektrifiering 

  • Godstrafiken med tung elektrisk lastbil mellan Sverige och Danmark har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Volvo Trucks, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri, Österlens Lastvagnar och Øresundsbron. 
  • Lastbilen som används är en Volvo FH Electric med sex batterier på sammanlagt 540 kWh. 
  • E.ON har installerat 300 kW-laddstationer för sträckan vid Tomelilla i Sverige och Høje Taastrup i Danmark.
  • Øresundsbrons drift och underhåll är redan klimatpositiv tack vare stora satsningar på solceller, energieffektivisering och en konstgjord ö som numera fångar mer koldioxid än vad driften släpper ut.

Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige:  
– Vi är glada över att vara en del av detta proaktiva samarbete. För oss är det viktigt då det ligger helt i linje med vår ambition att gå mot en fossilfri logistikkedja. Vi har tidigare elektrifierat de tunga lagertransporterna i Halland och ser det här samarbetet som ett viktigt nästa steg. Nu har testturen gått och vi tittar på hur vi ska kunna få detta till en permanent lösning i en nära framtid.

Niclas Johnson, försäljningschef på Volvo Lastvagnar Sverige:
– Omställningen startade för några år sedan inne i städer, när soplastbilar och distributionslastbilar kunde börja köra på el. Nästa steg blev elektriska lastbilstransporter mellan städer och regioner. Och idag är det fullt möjligt att köra elektriska tunga transporter även längre sträckor och över landsgränser. Volvo Lastvagnar erbjuder i dag samtliga lastbilsmodeller i elektriska versioner. Nu handlar det mycket om att transportköpare ska börja ställa krav på hållbara transporter för att omställningen ska ta fart. Det positiva är att vi sedan förra året ser att allt fler ställer sådana krav.

Peter Jonsson, vd på E.ON Danmark:
– E.ON arbetar på tvärs mellan 13 europeiska länder. Vi är redo att snabbt leverera den stora mängd energi som behövs för att elektrifiera tunga transporter. Vi har marknadens bredaste erfarenhet av laddningslösningar för alla typer av transporter – inklusive tio års erfarenhet av att ladda ellastbilar och fem års erfarenhet av att ladda stadsbussar.

Christian Pedersen, försäljningschef på Erikssons Åkeri:
– Ingen kan ensam klara omställningen. Ellastbilar är fyra gånger dyrare än diesellastbilar, och laddningsstationer är också dyra. Därför måste både investeringen och planeringen ske i samarbete, men vi kände snabbt att ellastbilarna gav oss en konkurrensfördel. Det är lite dyrare för kunderna, men ligger fortfarande på en acceptabel nivå. I gengäld får kunderna koldioxidbesparingar på sina CSR-konton och ett stort marknadsföringsvärde, så det är värt besväret.


Tipsa en vn Skriv ut





Stendörren förvärvar två industri- och lagerfastigheter för 62 miljoner kronor

Stendörren Fastigheter AB (publ) har i två separata transaktioner förvärvat...

Läs mer

Logistri Fastighets AB har tecknat villkorat avtal om förvärv av tre nybyggda lager- och lättindustrifastigheter

Logistri Fastighets AB (publ) (”Logistri”) meddelar idag att bolaget tecknat villkorade...

Läs mer
Det första spadtaget till Logicors nya logistikanläggning i Backa, Göteborg, togs 18 juni. På bilden Sven Johansson, Johansson & Rehn, Christoffer Walljaeger, Logicor och Mattias Tykesson, Göteborgs kommunfullmäktige och Stadsfastighetsnämnd. Foto: Christoffer Duff.

Logicor påbörjar bygge på bästa logistikläge i Göteborg

Logicor, en ledande ägare, förvaltare och utvecklare av logistikfastigheter i...

Läs mer
STILL EXV iGo vinner IFOY Awards i kategorin ''Mobil robot''

STILL vinner IFOY Awards med den första serieproducerade automatiserade trucken

Intralogistikspecialisten STILLs uppfinningsrikedom har återigen imponerat på den...

Läs mer
Linde Reverse Assist bromsar automatiskt trucken vid kollisionsrisker 

Linde Material Handling lanserar system som automatiskt bromsar trucken vid kollisionsrisk

År 2023 anmäldes rekordmånga olyckor med truckar inblandade på svenska...

Läs mer
Björn Paulsson och Niklas Sterner, InQuire

InQuire tar täten när logistikbranschen allierar för klimatet

Från 1 juli föreslås EU:s nya hållbarhetsdirektiv ESG och CSRD att trä...

Läs mer
Jungheinrich nya EFG 4-serie med motviktstruckar vinner Red Dot Award ”Best of the Best”. 

”Best of the Best”: Jungheinrich motviktstruckar i EFG 4-serien får högsta utmärkelse vid Red Dot Design Award

Dubbel seger för Jungheinrich med den nya serien EFG 4 med motviktstruckar som...

Läs mer


Svenska Retursystem öppnar toppmodern logistikanläggning i Vaggeryd

För att möta livsmedelsbranschens ökade efterfrågan på cirkulära...

Läs mer


Continentalfabrik uppnår CO2-neutral produktion

Däcktillverkaren Continentals anläggning i Lousado, Portugal, har lyckats uppnå...

Läs mer


Flexibel lagerhantering med elektrisk Terberg YT203-EV

Från distributionscentret i Kungsbacka levereras Santa Marias kryddor och smaksättare...

Läs mer
DIRA Robotbrag - Fokus på logistik och Bin Picking 

30-31 Maj: DIRA Robotbrag - Fokus på logistik och Bin Picking

Vi är glada att meddela vår medverkan på DIRA Robotbrag den 30-31 maj i Odense,...

Läs mer
Lindes motviktstruck X35-X50 är ett kraftfullt elektriskt alternativ.

Elektriska motviktstrucken Linde X35 – X50 vinner ”Årets produkt 2024”

Linde Material Handling tilldelades första plats för sin elektriska motviktstruck Linde...

Läs mer


DB Schenker först ut att testa Scanias avancerade el-lastbil för fjärrtransporter

Efter tre år av förberedelser och forskning inom projektet E-Charge börjar DB...

Läs mer


DSV installerar 100 000 kvm takbaserad solcellsanläggning på logistikcentret i Landskrona

Nu installerar DSV en 100 000 kvm stor solcellsanläggning på sitt nya toppmoderna...

Läs mer
Scan Global Logistics har ingått ett 10-årigt Power Purchase Agreement (PPA) med Better Energy för att köpa förnybar energi i Sverige. Genom PPA:n bidrar den globala speditören till att etablera en ny solpark vid Studsvik och köper förnybar energi till sina svenska kontor och lager.

Scan Global Logistics och Better Energy utökar partnerskap med svenskt elköpsavtal

Scan Global Logistics har ingått ett 10-årigt Power Purchase Agreement (PPA) med Better...

Läs mer


Transport- och logistikbranschen allierar för att klara klimatmålen – det här är Game Changing Alliance

Idag, måndagen den 29 april, lanseras Game Changing Alliance. Initiativet är en gemensam...

Läs mer
<span>Mathems customer fulfillment center i Larsboda utanför Stockholm.</span>

SafeTeam säkrar Mathems logistikanläggning

När Sveriges ledande matbutik på nätet, Mathem, byggde nytt customer...

Läs mer


Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet

Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...

Läs mer

Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.

MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...

Läs mer
ABB Robotics Sweden Robotics Campus Exterior 1

ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige



Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping

Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...

Läs mer
<span>Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. </span>

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer
<span>Henrik Gullberg på Smidmek</span> <div><span style=\

Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik

Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...

Läs mer
<span><span>Midlands transportpartner LKW Walter sänker CO2 lite till. Nu även via båt.</span></span>

Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?

Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil

Läs mer
<span>Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda, vinnare i årets bygge 2023 kategori Logistik Industri/Logistik/Butik. </span>

Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023

Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...

Läs mer


Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång

Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...

Läs mer


Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi

De 20 elektriska volvolastbilarna lämnades över vid ett välbesökt event nära göteborgs hamn.<div> </div>

Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg

Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...

Läs mer


AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton

Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer


SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg

SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn.

Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn

En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden

Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...

Läs mer

Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag

Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...

Läs mer
Visionsbild över Plåtförädlingen 15 (bilden är en illustration).

Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg

Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Airwatergreen

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

gebhardt-group

Micrologistic

Maskinleverantorerna

Be-ge

Wiklunds

semax

eab_250

Karlskrona

Tactile alt

Tactile main

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se