Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt


2023-02-15

Bild: Volvo, Ellastbil från Volvo hos Carlsberg

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också på längre turer och över landgränser. Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri och Øresundsbron ingår ett samarbete för en ökad elektrifierad godstrafik över Öresund.

– Øresundsbron vill vara världens mest hållbara bro. Med det här pilotprojektet visar vi att det i dag fungerar med gränsöverskridande och fossilbränslefri godstrafik på väg. Vi kommer närmare en grönare lastbilstrafik genom samarbete inom transportsektorn. Därför är vi väldigt glada över det här samarbetet, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron. 

Koldioxidutsläppen från tunga transporter utgör sex procent av de samlade utsläppen i EU, vilket är en fjärdedel av alla utsläpp från vägtransporter totalt. Øresundsbron har tagit initiativ till att samla flera aktörer inom transportkedjan för att stimulera hållbara vägtransporter över sundet. Och efter dialogen med Erikssons Åkeri om ellastbilar i linjetrafik över bron på försök har projektet vuxit med flera aktörer.

Under premiärturen fraktar Carlsberg Sverige mineralvatten från Ramlösa mellan Sverige och Danmark i Volvos el-lastbil FH Electric. Mineralvattnet lastas hos Erikssons Åkeri och körs därefter till Carlsberg Danmark i Høje Taastrup. Därefter laddas den upp hos Volvo, också i Høje Taastrup, med grön certifierad el innan den kan återvända över Øresundsbron. Lastbilens räckvidd är cirka 300 kilometer, men tack vare en kortare laddning på danska sidan klarar ekipaget hela rutten på omkring 370 kilometer.

– Grön omställningen av lastbilssektorn går mycket långsamt. Många sitter bara och väntar, antingen för att det är för dyrt eller för att man tror att ellastbilar inte fungerar i internationell trafik. Ingen kan göra det ensam, men om vi alla drar vårt strå till stacken kan vi tillsammans utmana sättet vi brukar göra saker på och visa att det faktiskt är möjligt, säger Morten Røssel, kundansvarig för godstransporter på Øresundsbron.

När en ellastbil ersätter en dieseldriven lastbil på sträckan Helsingborg-Høje Taastrup via Øresundsbron, så väntas koldioxidavtrycket minska med över 90 procent under denna rutt. Preliminära siffror visar en minskning från 216 till 18 kilo koldioxid, enligt Erikssons Åkeri. Varje vecka fram till efter sommaren kommer uppemot sju ellastbilar att ingå i projektet.

Fakta: Samarbete för elektrifiering 

  • Godstrafiken med tung elektrisk lastbil mellan Sverige och Danmark har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Volvo Trucks, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri, Österlens Lastvagnar och Øresundsbron. 
  • Lastbilen som används är en Volvo FH Electric med sex batterier på sammanlagt 540 kWh. 
  • E.ON har installerat 300 kW-laddstationer för sträckan vid Tomelilla i Sverige och Høje Taastrup i Danmark.
  • Øresundsbrons drift och underhåll är redan klimatpositiv tack vare stora satsningar på solceller, energieffektivisering och en konstgjord ö som numera fångar mer koldioxid än vad driften släpper ut.

Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige:  
– Vi är glada över att vara en del av detta proaktiva samarbete. För oss är det viktigt då det ligger helt i linje med vår ambition att gå mot en fossilfri logistikkedja. Vi har tidigare elektrifierat de tunga lagertransporterna i Halland och ser det här samarbetet som ett viktigt nästa steg. Nu har testturen gått och vi tittar på hur vi ska kunna få detta till en permanent lösning i en nära framtid.

Niclas Johnson, försäljningschef på Volvo Lastvagnar Sverige:
– Omställningen startade för några år sedan inne i städer, när soplastbilar och distributionslastbilar kunde börja köra på el. Nästa steg blev elektriska lastbilstransporter mellan städer och regioner. Och idag är det fullt möjligt att köra elektriska tunga transporter även längre sträckor och över landsgränser. Volvo Lastvagnar erbjuder i dag samtliga lastbilsmodeller i elektriska versioner. Nu handlar det mycket om att transportköpare ska börja ställa krav på hållbara transporter för att omställningen ska ta fart. Det positiva är att vi sedan förra året ser att allt fler ställer sådana krav.

Peter Jonsson, vd på E.ON Danmark:
– E.ON arbetar på tvärs mellan 13 europeiska länder. Vi är redo att snabbt leverera den stora mängd energi som behövs för att elektrifiera tunga transporter. Vi har marknadens bredaste erfarenhet av laddningslösningar för alla typer av transporter – inklusive tio års erfarenhet av att ladda ellastbilar och fem års erfarenhet av att ladda stadsbussar.

Christian Pedersen, försäljningschef på Erikssons Åkeri:
– Ingen kan ensam klara omställningen. Ellastbilar är fyra gånger dyrare än diesellastbilar, och laddningsstationer är också dyra. Därför måste både investeringen och planeringen ske i samarbete, men vi kände snabbt att ellastbilarna gav oss en konkurrensfördel. Det är lite dyrare för kunderna, men ligger fortfarande på en acceptabel nivå. I gengäld får kunderna koldioxidbesparingar på sina CSR-konton och ett stort marknadsföringsvärde, så det är värt besväret.


Tipsa en vn Skriv ut





Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet

Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...

Läs mer

Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.

MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...

Läs mer
ABB Robotics Sweden Robotics Campus Exterior 1

ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige



Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping

Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...

Läs mer
<span>Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. </span>

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer
<span>Henrik Gullberg på Smidmek</span> <div><span style=\

Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik

Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...

Läs mer
<span><span>Midlands transportpartner LKW Walter sänker CO2 lite till. Nu även via båt.</span></span>

Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?

Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil

Läs mer
<span>Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda, vinnare i årets bygge 2023 kategori Logistik Industri/Logistik/Butik. </span>

Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023

Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...

Läs mer


Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång

Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...

Läs mer


Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi

De 20 elektriska volvolastbilarna lämnades över vid ett välbesökt event nära göteborgs hamn.<div> </div>

Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg

Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...

Läs mer


AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton

Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer


SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg

SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn.

Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn

En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden

Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...

Läs mer

Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag

Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...

Läs mer
Visionsbild över Plåtförädlingen 15 (bilden är en illustration).

Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg

Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...

Läs mer


Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge

Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förä...

Läs mer

Keolis vinner tilldelning i Landskrona

Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024...

Läs mer
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer
Jonas Kjellander, General Manager Nordics på Nice, och Peter Strand, vd på SLP.

SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö

SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB....

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


SLP bygger logistikfastighet i Landskrona

LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona....

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster

SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal...

Läs mer


86-åringen får nytt liv i Göteborg med ny terminal

Med nyrenoverade kontorslokaler och en helt ny terminal kan nu EB Road Cargo erbjuda både...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

Kardex

gebhardt-group

Micrologistic

Be-ge

Wiklunds

semax

eab_250

Batteripoolen

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se