Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn - trots fortsatt pandemi


2022-01-20

Godsvolymerna ökade stort i hamnen under årets som gick - trots återkommande störningar i de globala godflödena.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Godsvolymerna ökade stort i hamnen under årets som gick - trots återkommande störningar i de globala godflödena.

Logistiksystemet är fortsatt under högt tryck till följd av covid-19-pandemin som nu gått in på sitt tredje år. Men Göteborgs hamn har klarat sig bra har vuxit i volym under perioden – i synnerhet under 2021. Det tack vare ökade marknadsandelar och unika egenskaper som gjort att hamnen kunnat fortsätta vara garanten för näringslivets access till omvärlden.

Containerbrist, flaskhalsar, nedstängningar och störningar i det globala logistiksystemet. Det var begrepp som dominerade diskussionerna under logistikåret 2021. Men trots tuffa utmaningar ökade Göteborgs hamns godsvolymer i samtliga torrlastsegment, som container, roro och nya bilar.

– Det är flera samspelande faktorer som gjort att vi klarat oss bra och till och med kunnat fortsätta öka. Hamnen var motståndskraftig under 2020 vilket ytterligare stärkte vårt förtroende hos marknaden under 2021. Göteborgs hamns 50-50-balans mellan import och export gör också att containerbristen får mildare effekter här än i många andra hamnar. Dessutom har vårt linjeutbud stärkts ytterligare med ny trafik på nya, viktiga destinationer, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

Sverige och Göteborg har inte heller drabbats av plötsliga nedstängningar till följd av pandemin som synts i Europa och övriga världen. Hamnen har också stor kapacitet både vad gäller terminalytor och hamninfrastruktur vilket motverkar den igenkorkning som synts i många hamnar runt om i världen.


All time high på järnväg
Hamnens järnvägssystem Railport Scandinavia fortsätter att växa både i utbud och volym. Under 2021 transporterades 458 000 TEU (tjugofotscontainers) mellan hamnen och inlandet, vilket är den högsta siffran någonsin. Under året har flera nya godstågspendlar introducerats, samtidigt som befintliga pendlar fått fler avgångar och ökat i volym. Järnvägen transporterar över 60 procent av containergodset som går över kaj. Den höga andelen ger en stor klimatfördel, samt bidrar också till att bristen på lastbilschaufförer inte påverkar Göteborg som i andra hamnar.


Roro, bilar och bulk ökade
Hamnens intraeuropeiska rorotrafik – den som tar rullande gods till och från Storbritannien, Danmark, Tyskland och de centraleuropeiska hubbarna Gent och Zeebrugge i Belgien – ökade med totalt tio procent under året. Samtliga marknader visar en positiv utveckling.

Bilsegmentet har haft toppar och dalar under året där halvledar- och komponentbrist fortsatte innebära störningar i bilproduktionen och i förlängningen antalet hanterade bilar i hamnen. Ändå har året totalt sett inneburit en återhämtning från ett svagare 2020. Ökningen på 9% kan jämföras med bilförsäljningen i EU som enligt den europeiska bilförsäljningsorganisationen ACEA minskade med 2,4 procent under året som gick.

Stora mängder sand importerades via Göteborgs hamn under 2021, vilket var en bidragande orsak till att torrbulksegmentet kunde öka med sju procent. Totalt hanterades 250 000 ton torrbulk under året.


Energiprodukterna minskade – passagerartrafiken ökade
Efterfrågan på energiprodukter pendlade under året, vilket även det har sin grund i pandemieffekter som syns på den globala arenan. Volymen ökade i hamnen under det tredje kvartalet men totalt minskade hanteringen med elva procent för helåret.

Passagerartrafiken ökade med hela 30 procent under 2021 och innebar således en rejäl återhämtning jämfört med de låga siffror som blev resultatet av 2020 års pandemiutbrott och påföljande reserestriktioner. Dock är färjetrafiken fortfarande långt ifrån passagerarantalen före pandemin. Kryssningssegmentet hade liknande problem under 2020 men återhämtade sig stort under 2021.


Framtiden
Logistiksystemet är fortsatt hårt belastat och känsligt för störningar till följd av pandemin. Samtidigt var hamnens tredje och fjärde kvartal generellt mycket starka volymmässigt och inget tyder på att en avmattning är nära förestående. Få bedömare tror på en nedgång varken på volymer eller fraktpriser under det närmaste halvåret åtminstone.

Samtidigt kan snabba förändringar få stora konsekvenser. I Kina agerar man exempelvis snabbt och kraftfullt mot mindre lokala covid-19-utbrott vilket gör att det kan uppstå störningar i stora hamnar som snabbt sprider sig i systemet. I Göteborg står man dock väl rustad inför framtiden enligt hamnens bedömning.

– Vi ska vara en garant för näringslivets access till omvärlden och vi har visat att vi klarar det även under pandemin. När jag ser tillbaka ser jag att vi gjort det mesta rätt, och det gör att vi nu har en bra utgångsposition. Vi är övertygade om att den långsiktiga vägen framåt för att bli världens mest konkurrenskraftiga hamn går genom klimateffektivitet och digitalisering. Det är områden där vi storsatsar och tar viktiga steg i samverkan med hamnens kunder och samarbetspartners, säger Elvir Dzanic.


Källa: Göteborgs hamn

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Mathems customer fulfillment center i Larsboda utanför Stockholm.</span>

SafeTeam säkrar Mathems logistikanläggning

När Sveriges ledande matbutik på nätet, Mathem, byggde nytt customer...

Läs mer


Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet

Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...

Läs mer

Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.

MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...

Läs mer
ABB Robotics Sweden Robotics Campus Exterior 1

ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige



Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping

Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...

Läs mer
<span>Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. </span>

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer
<span>Henrik Gullberg på Smidmek</span> <div><span style=\

Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik

Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...

Läs mer
<span><span>Midlands transportpartner LKW Walter sänker CO2 lite till. Nu även via båt.</span></span>

Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?

Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil

Läs mer
<span>Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda, vinnare i årets bygge 2023 kategori Logistik Industri/Logistik/Butik. </span>

Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023

Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...

Läs mer


Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång

Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...

Läs mer


Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi

De 20 elektriska volvolastbilarna lämnades över vid ett välbesökt event nära göteborgs hamn.<div> </div>

Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg

Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...

Läs mer


AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton

Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer


SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg

SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn.

Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn

En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden

Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...

Läs mer

Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag

Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...

Läs mer
Visionsbild över Plåtförädlingen 15 (bilden är en illustration).

Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg

Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...

Läs mer


Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge

Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förä...

Läs mer

Keolis vinner tilldelning i Landskrona

Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024...

Läs mer
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer
Jonas Kjellander, General Manager Nordics på Nice, och Peter Strand, vd på SLP.

SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö

SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB....

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


SLP bygger logistikfastighet i Landskrona

LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona....

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster

SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

gebhardt-group

Micrologistic

Maskinleverantorerna

Be-ge

Wiklunds

semax

eab_250

Batteripoolen

Karlskrona

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se