Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn - trots fortsatt pandemi


2022-01-20

Godsvolymerna ökade stort i hamnen under årets som gick - trots återkommande störningar i de globala godflödena.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Godsvolymerna ökade stort i hamnen under årets som gick - trots återkommande störningar i de globala godflödena.

Logistiksystemet är fortsatt under högt tryck till följd av covid-19-pandemin som nu gått in på sitt tredje år. Men Göteborgs hamn har klarat sig bra har vuxit i volym under perioden – i synnerhet under 2021. Det tack vare ökade marknadsandelar och unika egenskaper som gjort att hamnen kunnat fortsätta vara garanten för näringslivets access till omvärlden.

Containerbrist, flaskhalsar, nedstängningar och störningar i det globala logistiksystemet. Det var begrepp som dominerade diskussionerna under logistikåret 2021. Men trots tuffa utmaningar ökade Göteborgs hamns godsvolymer i samtliga torrlastsegment, som container, roro och nya bilar.

– Det är flera samspelande faktorer som gjort att vi klarat oss bra och till och med kunnat fortsätta öka. Hamnen var motståndskraftig under 2020 vilket ytterligare stärkte vårt förtroende hos marknaden under 2021. Göteborgs hamns 50-50-balans mellan import och export gör också att containerbristen får mildare effekter här än i många andra hamnar. Dessutom har vårt linjeutbud stärkts ytterligare med ny trafik på nya, viktiga destinationer, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

Sverige och Göteborg har inte heller drabbats av plötsliga nedstängningar till följd av pandemin som synts i Europa och övriga världen. Hamnen har också stor kapacitet både vad gäller terminalytor och hamninfrastruktur vilket motverkar den igenkorkning som synts i många hamnar runt om i världen.


All time high på järnväg
Hamnens järnvägssystem Railport Scandinavia fortsätter att växa både i utbud och volym. Under 2021 transporterades 458 000 TEU (tjugofotscontainers) mellan hamnen och inlandet, vilket är den högsta siffran någonsin. Under året har flera nya godstågspendlar introducerats, samtidigt som befintliga pendlar fått fler avgångar och ökat i volym. Järnvägen transporterar över 60 procent av containergodset som går över kaj. Den höga andelen ger en stor klimatfördel, samt bidrar också till att bristen på lastbilschaufförer inte påverkar Göteborg som i andra hamnar.


Roro, bilar och bulk ökade
Hamnens intraeuropeiska rorotrafik – den som tar rullande gods till och från Storbritannien, Danmark, Tyskland och de centraleuropeiska hubbarna Gent och Zeebrugge i Belgien – ökade med totalt tio procent under året. Samtliga marknader visar en positiv utveckling.

Bilsegmentet har haft toppar och dalar under året där halvledar- och komponentbrist fortsatte innebära störningar i bilproduktionen och i förlängningen antalet hanterade bilar i hamnen. Ändå har året totalt sett inneburit en återhämtning från ett svagare 2020. Ökningen på 9% kan jämföras med bilförsäljningen i EU som enligt den europeiska bilförsäljningsorganisationen ACEA minskade med 2,4 procent under året som gick.

Stora mängder sand importerades via Göteborgs hamn under 2021, vilket var en bidragande orsak till att torrbulksegmentet kunde öka med sju procent. Totalt hanterades 250 000 ton torrbulk under året.


Energiprodukterna minskade – passagerartrafiken ökade
Efterfrågan på energiprodukter pendlade under året, vilket även det har sin grund i pandemieffekter som syns på den globala arenan. Volymen ökade i hamnen under det tredje kvartalet men totalt minskade hanteringen med elva procent för helåret.

Passagerartrafiken ökade med hela 30 procent under 2021 och innebar således en rejäl återhämtning jämfört med de låga siffror som blev resultatet av 2020 års pandemiutbrott och påföljande reserestriktioner. Dock är färjetrafiken fortfarande långt ifrån passagerarantalen före pandemin. Kryssningssegmentet hade liknande problem under 2020 men återhämtade sig stort under 2021.


Framtiden
Logistiksystemet är fortsatt hårt belastat och känsligt för störningar till följd av pandemin. Samtidigt var hamnens tredje och fjärde kvartal generellt mycket starka volymmässigt och inget tyder på att en avmattning är nära förestående. Få bedömare tror på en nedgång varken på volymer eller fraktpriser under det närmaste halvåret åtminstone.

Samtidigt kan snabba förändringar få stora konsekvenser. I Kina agerar man exempelvis snabbt och kraftfullt mot mindre lokala covid-19-utbrott vilket gör att det kan uppstå störningar i stora hamnar som snabbt sprider sig i systemet. I Göteborg står man dock väl rustad inför framtiden enligt hamnens bedömning.

– Vi ska vara en garant för näringslivets access till omvärlden och vi har visat att vi klarar det även under pandemin. När jag ser tillbaka ser jag att vi gjort det mesta rätt, och det gör att vi nu har en bra utgångsposition. Vi är övertygade om att den långsiktiga vägen framåt för att bli världens mest konkurrenskraftiga hamn går genom klimateffektivitet och digitalisering. Det är områden där vi storsatsar och tar viktiga steg i samverkan med hamnens kunder och samarbetspartners, säger Elvir Dzanic.


Källa: Göteborgs hamn

Tipsa en vn Skriv ut





Stendörren förvärvar fastighet inom lätt industri i Västerås för 56 miljoner kronor

Stendörren Fastigheter AB (publ) har förvärvat och tillträtt lätt...

Läs mer
<span lang=\

Driftsäkerhet i fokus: CMP satsar återigen på Terberg

Det finns ingen anledning att ändra något som fungerar. Det är filosofin hos...

Läs mer


RO-Gruppen bygger hållbar lager – och logistikanläggning åt Castellum i Malmö

RO-Gruppen ska på uppdrag av Castellum uppföra en ny lager och- logistikanläggning...

Läs mer
Najells transporter till återförsäljare i Sverige och övriga Norden går via Dachsers vägtransportnätverk.

Volym, vikt och värde – därför samarbetar Najell med Dachser

Med utgångspunkt i Lund förser Najell föräldrar med baby- och gravidprodukter...

Läs mer
Dachser Sweden har under 2024 investerat i två nya filialer för vägtransport, en i Vaggeryd utanför Jönköping samt en i Landskrona.

Dachser Swedens strategiska investeringar stärker framtida tillväxt

Den svenska koncernen av logistikföretaget Dachser har fortsatt investerat för framtiden...

Läs mer
Empack och Logistics & Automation återvänder till Kistamässan 1–2 oktober 2025

Registreringen är öppen – Empack och Logistics & Automation på Kistamässan 1–2 oktober 2025

Den 1–2 oktober 2025 samlas återigen Sveriges mest innovativa aktörer inom fö...

Läs mer
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer


Logicor firar nybyggd anläggning i Göteborg

Logicor, som äger, förvaltar och utvecklar logistikfastigheter i Europa, är snart...

Läs mer
Genrebild. Lokalen och människorna på bilden har inget samband med texten.

Radon – en dold utmaning i lager- och logistikbyggnader

Lager- och logistikbyggnader innebär särskilda utmaningar när det gäller...

Läs mer
Dachser utnyttjade sin finansiella stabilitet och styrka för att genomföra stora investeringar.

Dachser koncernen växer genom förvärv

Den globala logistikleverantören Dachser växte kraftigt under 2024, med en försä...

Läs mer
Var tioende bolag i transportsektern äger minst en ellastbil

Var tionde transport- eller logistikbolag har tunga ellastbilar

Att antalet tunga ellastbilar (över 3,5 ton) ökat kraftigt i Sverige har vi redan ...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer


Strategiskt belägen lager- och logistikfastighet i Bårhults industriområde i anslutning till Riksväg 40

Kommersiella Fastigheter presenterar en lager- och logistikfastighet, om 2 741 LOA, belägen i...

Läs mer
3D-visualisering av den nya logistikanläggningen i Norrköping

GBJ Bygg uppför ny logistikanläggning i Norrköping

GBJ Bygg har fått uppdraget att bygga en ny, modern logistikanläggning i Norrköping...

Läs mer
Smarta leveranslösningar och transparens i affärsrelationer

Transparens i logistik: Undvik riskerna med falsk trygghet

Stockholm, Sverige – InQuire - Game-changing logistics, en ledande aktör inom hå...

Läs mer
<span>Thor Balkhed, Linköpings universitet</span>

Norrköping Hamn, Rusta och Postnord TPL bjuder in logistikstudenter till ett gemensamt studiebesök - logistiksafari

Norrköping och Östergötland har ett av Sveriges starkaste logistiklägen ...

Läs mer
Dachser stöttar Ellos Group med transporter till B2B-återförsäljare i Europa.

Dachser utvald logistikpartner för att stötta Ellos Groups expansion i Europa

Ellos Group har sedan 2021 samarbetat med återförsäljare som Amazon och Zalando som...

Läs mer


Verdion lanserar ny logistikpark i Göteborg

Stockholm, 4 mars, 2025 – Verdion, investerare och utvecklare av industri-...

Läs mer
Det är på den här tomten i närheten av Falkenbergsmotet intill E6 som ett nytt lager- och logistikanläggning ska byggas.

Ny lager- och logistikanläggning planeras vid Falkenbergsmotet

Falkenbergs kommun har tecknat ett avtal med Astoria Fastigheter i Norden AB om mark vid...

Läs mer
<span>Från vänster, Carl Littlewood, kedjechef XL-BYGG, Johan Augustsson, VD Mestergruppen Sverige, Magnus Hemmingberg, kedjechef Bolist, Magnus Ohlsson, kedjechef färgfackhandeln inom Mestergruppen.</span>

Mestergruppen inviger sitt nya logistikcenter

Under våren 2024 beslutade Mestergruppen om att investera i ett nytt modernt logistikcenter i...

Läs mer
David Carnstam, KLT och Alban Monteiro, INIT Industry Kristianstad

Framtidssäkrad automation och hållbarhet: KLT i samarbete med Beckhoff Automation och INIT Industry Kristianstad

I en värld där logistik och automation blir alltmer sammanflätade, är KLT (S...

Läs mer
Maximillian Lutz har anställts som ny Regional Finance Manager med ansvar för logistikföretagets ekonomi i Danmark, Sverige, Norge och Finland.

Dachser Nordic utser ny Regional Finance Manager

Maximillian Lutz har anställts som ny Regional Finance Manager med ansvar för...

Läs mer
<span lang=\

DSV: Terberg är en grön affärslösning

Hur får vi ut mesta möjliga värde och effekt av vår gröna investering?...

Läs mer


Bygget av ny logistikanläggning med rekordlåg energiförbrukning i full gång

Byggnationen av Svensk Caters nya logistikanläggning i Härryda är nu i full gå...

Läs mer
<span>Frågan om hamnflytt har utretts sedan 2019 och kommunfullmäktige tog 2021 ett beslut om fortsatt utredning av det södra alternativet som illustreras i denna visionsskiss.</span>

Ny rapport: Stora vinster flytta containerhamnen söderut

En flytt av containerhamnen i Helsingborg till ett sydligare läge skulle stärka hamnens...

Läs mer


STILL är nominerade till prestigefyllda IFOY Award 2025

Intralogistikspecialisten STILL är återigen en av finalisterna i kampen om det mest...

Läs mer


Ny strategisk plan stöttar kompetensbehov inom lager och logistik – Helsingborgs stad matchar utbildning med företagens behov

Hur ska Helsingborgs företag hitta rätt kompetens för att växa? Nu tar...

Läs mer


ICC lanserar vägledning om Incoterms® 2020 och nationella regleringshinder

Varje dag används Internationella Handelskammarens, ICC, leveransvillkor Incoterms®...

Läs mer
Henrik Gillisson från LBC Logistik samt Elmoduls Mats Wedberg och Robert Wedberg är nöjda med att ha tagit ett stort steg mot att lösa fossilfria transporter.

LBC Logistik satsar på fossilfria transporter för framtiden

Henrik Gillisson, vd på LBC Logistik AB är tydlig med vilken väg han och LBC ska...

Läs mer
Photoneo Bin Picking Studio 1.9

Bin Picking Studio 1.9 för logistik- och automationsprojekt

Blockeringar? Symmetri? För många skanningsparametrar? - De problemen är nu lö...

Läs mer


RO-Gruppen bygger modern logistikanläggning i Landskrona

På uppdrag av fastighetsbolaget Acrinova AB ska RO-Gruppen bygga en ny logistikanlä...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer
I början av 2025 sätter de nya fartygsallianserna segel, vilket väntas omforma logistikbranschen.

Stora hamnar stärker sin roll och nya allianser omformar logistikåret 2025

Efter flera år av obalans mellan export och import markerar 2024 en vändpunkt för...

Läs mer
<span>Representanter från Castellum, Göteborgs Hamn och OneMed tar det första spadtaget för OneMeds byggnad på Halvorsäng strax norr om Göteborgs Hamn. </span>

Arbeten i gång för 45 000 kvm stor logistikfastighet i Göteborgs Hamn

Under måndagen togs det första spadtaget för en ny, 45 000 kvm stor logistikbyggnad...

Läs mer
- Den nya anläggning i Hisings Backa stärker vår position på västkusten med ett helt unikt kunderbjudande, säger Lars Sahlberg, regionchef Beijer Byggmaterial

Klimatsmart och effektivt – Beijer Hisings Backa blir ett av Sveriges mest moderna byggvaruhus och logistikanläggning

Den största investeringen i en enskild anläggning någonsin i Beijer Byggmaterials...

Läs mer
Stensta syd

Kristinehamn tar ett viktigt steg för att stärka kommunens position som logistiknav

Kristinehamns kommun tar nästa steg i utvecklingen av Stensta Syd som ett framtida...

Läs mer


Uppdaterad e-CLS Launcher: Smidigare och effektivare bagagehantering

Lifts All är glada att lansera den nya, förbättrade e-CLS Launcher, som tar...

Läs mer


Croisette rådgivare när logistikfastighet byter ägare i Örebro

Croisette har agerat rådgivare i en sale and leaseback-affär omfattande cirka 17 000 kvm...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Ny motviktstruck från Linde Material Handling är en mångsidig truck för olika behov.

Linde Material Handling introducerar nästa generation av sina bästsäljande motviktstruckar

En ny serie elektriska motviktstruckar introduceras med kapaciteter mellan ett och två ton,...

Läs mer


Mest lästa

Actil

Airwatergreen

midac-batteries-batteriunion

ravema

gebhardt-group

Maskinleverantorerna

Kardex 360

Masterveil

Wiklunds

semax

eab_250

Karlskrona

Ruukki

EdmoLift

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se