Kaunis Iron redo att investera en halv miljard i elektriska lastbilar


2022-09-07

Bild: Volvo Lastvagnar

Kaunis Irons malmtransporter ska bli fossilfria. Företaget planerar satsa cirka en halv miljard på nya eldrivna lastbilar: Nu är det klart att ekipage på 74 ton från Volvo Lastvagnar ska testas 2023.

Målsättningen är att etablera en helt fossilfri fordonsflotta för att forsla världens mest hållbara järnmalm. Projektet med att konvertera fordonsflottan har genomgått olika faser där Kaunis Iron tillsammans med sina partners genomfört skarpa tester, utvärderat och analyserat. Vintern 2021 rullade ett kundtest med en tung ellastbil från Volvo Lastvagnar längs vägarna och fick känna på den arktiska kylan. Det är ett världsunikt projekt där Kaunis Iron jobbar nära sina partners Vattenfall, Volvo Lastvagnar och Wist Last & Buss.

– Vi vill bygga upp en gruvverksamhet för kommande generationer, ett steg är att vi ska klara att ha fossilfria transporter 2025. Vi arbetar stenhårt just nu med att klara ut hur vi ska lösa logistiken med eldrivna lastbilar. Lyckas vi kan vi reducera koldioxidutsläppen med cirka 15 000 ton per år med nuvarande produktionstakt, det motsvarar utsläppen om du kör cirka 3000 varv runt jordklotet med en personbil, så det finns enorma miljövinster i detta projekt, säger Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.

– Vi är inne i fas 3 där vi ska gå mot en skarp prototyp. Vi vet att vi nu fokuserar på batteridrivna elbilar, där den tekniska utvecklingen har kommit längst, även om vi följer utvecklingen av till exempel vätgasdrift.

– Vi kommer att börja nästa fas på 74 ton under 2023 och vi siktar på 90 ton, alltså en oförändrad tågvikt jämfört med dagens dieseldrivna ekipage. Tågvikt innebär högsta tillåtna sammanlagda bruttovikt för hela ekipaget, alltså bil och släp tillsammans. När vi i januari och februari 2021 testade en första ellastbil i vårt klimat hade vi 32 ton totalvikt. Glädjande nog går teknikutvecklingen snabbt på området hos vår partner Volvo Lastvagnar.

– Vi har mycket ambitiösa hållbarhetsmål precis som Kaunis Iron och är mycket glada över att vara leverantör i detta projekt som verkligen gör skillnad. Kaunis Irons transporter av järnmalm mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi är det mest utmanande man kan tänka sig i form av tågvikter, kallt klimat och nyttjandegrad. Som marknadsledare inom utvecklingen av elektrifierade tunga transporter ser vi fram emot att fördjupa samarbetet med Kaunis Iron, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdeschef elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.

Arbetet pågår lika intensivt för att lösa laddinfrastrukturen tillsammans med partnern Vattenfall. Här är fokus att bygga ut en laddanläggning i Junosuando.

– Tillgång till fossilfri el, välfungerande högspänningsanläggningar och laddinfrastruktur för eldriven transport är avgörande för att säkerställa en hållbar gruvdrift. I mer än tio år har vi förvaltat och säkerställt att elanläggningarna på platsen driftsäkra genom vår tjänst Power-as-a-Service, och vi ser fram emot nästa fas med våra partners där vi hanterar allt från installation till att säkerställa drift och funktionen på laddinfrastrukturen. Vi är glada över att fortsätta samarbetet för att utveckla en elektrifierad fossilfri gruvdrift, säger Patrik Engstrand Kemi, chef tung industri, Vattenfall.

Arbetet pågår också för att lösa hur lastbäraren ska se ut. Här undersöks eventuella möjligheter att specialanpassa lastning och lossning.

– Vi är stolta och glada över att vara en del i detta unika samverkansprojekt inom hållbara tunga lastbilstransporter och ser med tillförsikt fram emot fortsättningen. Vår roll som servicepartner är att se till att Kaunis Irons stora fordonsflotta fortsätter rulla som den ska. En övergång från diesel- till eldrift presenterar både möjligheter och utmaningar i fordonsunderhåll och drift. Lärdomarna från provbilar som dessa är viktiga för utbredningen av elektrifierade vägtransporter i hela regionen, säger Kajsa Friberg, försäljningschef Nord, Wist Last & Buss.

– Vi kommer även starta arbetet för att ställa om själva gruvbrytningen till fossilfri drift. Till exempel lastare, truckar och borriggar. Den omställningen skulle kunna spara ytterligare cirka 25 000 ton koldioxid per år, säger Lars Wallgren och fortsätter:

– Totalt skulle vi alltså kunna reducera cirka 40 000 ton koldioxid per år vid en elektrifiering av både gruvverksamheten och lastbilstransporterna. Men, det är alltså avhängigt att vi får ett nytt utökat miljötillstånd så att vi kan fortsätta utveckla och investera i gruvverksamheten.


Källa: Kaunis Iron

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Mathems customer fulfillment center i Larsboda utanför Stockholm.</span>

SafeTeam säkrar Mathems logistikanläggning

När Sveriges ledande matbutik på nätet, Mathem, byggde nytt customer...

Läs mer


Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet

Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...

Läs mer

Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.

MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...

Läs mer
ABB Robotics Sweden Robotics Campus Exterior 1

ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige



Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping

Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...

Läs mer
<span>Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. </span>

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer
<span>Henrik Gullberg på Smidmek</span> <div><span style=\

Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik

Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...

Läs mer
<span><span>Midlands transportpartner LKW Walter sänker CO2 lite till. Nu även via båt.</span></span>

Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?

Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil

Läs mer
<span>Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda, vinnare i årets bygge 2023 kategori Logistik Industri/Logistik/Butik. </span>

Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023

Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...

Läs mer


Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång

Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...

Läs mer


Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi

De 20 elektriska volvolastbilarna lämnades över vid ett välbesökt event nära göteborgs hamn.<div> </div>

Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg

Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...

Läs mer


AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton

Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer


SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg

SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn.

Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn

En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden

Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...

Läs mer

Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag

Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...

Läs mer
Visionsbild över Plåtförädlingen 15 (bilden är en illustration).

Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg

Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...

Läs mer


Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge

Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förä...

Läs mer

Keolis vinner tilldelning i Landskrona

Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024...

Läs mer
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer
Jonas Kjellander, General Manager Nordics på Nice, och Peter Strand, vd på SLP.

SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö

SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB....

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


SLP bygger logistikfastighet i Landskrona

LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona....

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster

SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

gebhardt-group

Micrologistic

Maskinleverantorerna

Be-ge

Wiklunds

semax

eab_250

Batteripoolen

Karlskrona

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se