Kaunis Iron redo att investera en halv miljard i elektriska lastbilar


2022-09-07

Bild: Volvo Lastvagnar

Kaunis Irons malmtransporter ska bli fossilfria. Företaget planerar satsa cirka en halv miljard på nya eldrivna lastbilar: Nu är det klart att ekipage på 74 ton från Volvo Lastvagnar ska testas 2023.

Målsättningen är att etablera en helt fossilfri fordonsflotta för att forsla världens mest hållbara järnmalm. Projektet med att konvertera fordonsflottan har genomgått olika faser där Kaunis Iron tillsammans med sina partners genomfört skarpa tester, utvärderat och analyserat. Vintern 2021 rullade ett kundtest med en tung ellastbil från Volvo Lastvagnar längs vägarna och fick känna på den arktiska kylan. Det är ett världsunikt projekt där Kaunis Iron jobbar nära sina partners Vattenfall, Volvo Lastvagnar och Wist Last & Buss.

– Vi vill bygga upp en gruvverksamhet för kommande generationer, ett steg är att vi ska klara att ha fossilfria transporter 2025. Vi arbetar stenhårt just nu med att klara ut hur vi ska lösa logistiken med eldrivna lastbilar. Lyckas vi kan vi reducera koldioxidutsläppen med cirka 15 000 ton per år med nuvarande produktionstakt, det motsvarar utsläppen om du kör cirka 3000 varv runt jordklotet med en personbil, så det finns enorma miljövinster i detta projekt, säger Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.

– Vi är inne i fas 3 där vi ska gå mot en skarp prototyp. Vi vet att vi nu fokuserar på batteridrivna elbilar, där den tekniska utvecklingen har kommit längst, även om vi följer utvecklingen av till exempel vätgasdrift.

– Vi kommer att börja nästa fas på 74 ton under 2023 och vi siktar på 90 ton, alltså en oförändrad tågvikt jämfört med dagens dieseldrivna ekipage. Tågvikt innebär högsta tillåtna sammanlagda bruttovikt för hela ekipaget, alltså bil och släp tillsammans. När vi i januari och februari 2021 testade en första ellastbil i vårt klimat hade vi 32 ton totalvikt. Glädjande nog går teknikutvecklingen snabbt på området hos vår partner Volvo Lastvagnar.

– Vi har mycket ambitiösa hållbarhetsmål precis som Kaunis Iron och är mycket glada över att vara leverantör i detta projekt som verkligen gör skillnad. Kaunis Irons transporter av järnmalm mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi är det mest utmanande man kan tänka sig i form av tågvikter, kallt klimat och nyttjandegrad. Som marknadsledare inom utvecklingen av elektrifierade tunga transporter ser vi fram emot att fördjupa samarbetet med Kaunis Iron, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdeschef elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.

Arbetet pågår lika intensivt för att lösa laddinfrastrukturen tillsammans med partnern Vattenfall. Här är fokus att bygga ut en laddanläggning i Junosuando.

– Tillgång till fossilfri el, välfungerande högspänningsanläggningar och laddinfrastruktur för eldriven transport är avgörande för att säkerställa en hållbar gruvdrift. I mer än tio år har vi förvaltat och säkerställt att elanläggningarna på platsen driftsäkra genom vår tjänst Power-as-a-Service, och vi ser fram emot nästa fas med våra partners där vi hanterar allt från installation till att säkerställa drift och funktionen på laddinfrastrukturen. Vi är glada över att fortsätta samarbetet för att utveckla en elektrifierad fossilfri gruvdrift, säger Patrik Engstrand Kemi, chef tung industri, Vattenfall.

Arbetet pågår också för att lösa hur lastbäraren ska se ut. Här undersöks eventuella möjligheter att specialanpassa lastning och lossning.

– Vi är stolta och glada över att vara en del i detta unika samverkansprojekt inom hållbara tunga lastbilstransporter och ser med tillförsikt fram emot fortsättningen. Vår roll som servicepartner är att se till att Kaunis Irons stora fordonsflotta fortsätter rulla som den ska. En övergång från diesel- till eldrift presenterar både möjligheter och utmaningar i fordonsunderhåll och drift. Lärdomarna från provbilar som dessa är viktiga för utbredningen av elektrifierade vägtransporter i hela regionen, säger Kajsa Friberg, försäljningschef Nord, Wist Last & Buss.

– Vi kommer även starta arbetet för att ställa om själva gruvbrytningen till fossilfri drift. Till exempel lastare, truckar och borriggar. Den omställningen skulle kunna spara ytterligare cirka 25 000 ton koldioxid per år, säger Lars Wallgren och fortsätter:

– Totalt skulle vi alltså kunna reducera cirka 40 000 ton koldioxid per år vid en elektrifiering av både gruvverksamheten och lastbilstransporterna. Men, det är alltså avhängigt att vi får ett nytt utökat miljötillstånd så att vi kan fortsätta utveckla och investera i gruvverksamheten.


Källa: Kaunis Iron

Tipsa en vn Skriv ut





Stendörren förvärvar fastighet inom lätt industri i Västerås för 56 miljoner kronor

Stendörren Fastigheter AB (publ) har förvärvat och tillträtt lätt...

Läs mer
<span lang=\

Driftsäkerhet i fokus: CMP satsar återigen på Terberg

Det finns ingen anledning att ändra något som fungerar. Det är filosofin hos...

Läs mer


RO-Gruppen bygger hållbar lager – och logistikanläggning åt Castellum i Malmö

RO-Gruppen ska på uppdrag av Castellum uppföra en ny lager och- logistikanläggning...

Läs mer
Najells transporter till återförsäljare i Sverige och övriga Norden går via Dachsers vägtransportnätverk.

Volym, vikt och värde – därför samarbetar Najell med Dachser

Med utgångspunkt i Lund förser Najell föräldrar med baby- och gravidprodukter...

Läs mer
Dachser Sweden har under 2024 investerat i två nya filialer för vägtransport, en i Vaggeryd utanför Jönköping samt en i Landskrona.

Dachser Swedens strategiska investeringar stärker framtida tillväxt

Den svenska koncernen av logistikföretaget Dachser har fortsatt investerat för framtiden...

Läs mer
Empack och Logistics & Automation återvänder till Kistamässan 1–2 oktober 2025

Registreringen är öppen – Empack och Logistics & Automation på Kistamässan 1–2 oktober 2025

Den 1–2 oktober 2025 samlas återigen Sveriges mest innovativa aktörer inom fö...

Läs mer
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer


Logicor firar nybyggd anläggning i Göteborg

Logicor, som äger, förvaltar och utvecklar logistikfastigheter i Europa, är snart...

Läs mer
Genrebild. Lokalen och människorna på bilden har inget samband med texten.

Radon – en dold utmaning i lager- och logistikbyggnader

Lager- och logistikbyggnader innebär särskilda utmaningar när det gäller...

Läs mer
Dachser utnyttjade sin finansiella stabilitet och styrka för att genomföra stora investeringar.

Dachser koncernen växer genom förvärv

Den globala logistikleverantören Dachser växte kraftigt under 2024, med en försä...

Läs mer
Var tioende bolag i transportsektern äger minst en ellastbil

Var tionde transport- eller logistikbolag har tunga ellastbilar

Att antalet tunga ellastbilar (över 3,5 ton) ökat kraftigt i Sverige har vi redan ...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer


Strategiskt belägen lager- och logistikfastighet i Bårhults industriområde i anslutning till Riksväg 40

Kommersiella Fastigheter presenterar en lager- och logistikfastighet, om 2 741 LOA, belägen i...

Läs mer
3D-visualisering av den nya logistikanläggningen i Norrköping

GBJ Bygg uppför ny logistikanläggning i Norrköping

GBJ Bygg har fått uppdraget att bygga en ny, modern logistikanläggning i Norrköping...

Läs mer
Smarta leveranslösningar och transparens i affärsrelationer

Transparens i logistik: Undvik riskerna med falsk trygghet

Stockholm, Sverige – InQuire - Game-changing logistics, en ledande aktör inom hå...

Läs mer
<span>Thor Balkhed, Linköpings universitet</span>

Norrköping Hamn, Rusta och Postnord TPL bjuder in logistikstudenter till ett gemensamt studiebesök - logistiksafari

Norrköping och Östergötland har ett av Sveriges starkaste logistiklägen ...

Läs mer
Dachser stöttar Ellos Group med transporter till B2B-återförsäljare i Europa.

Dachser utvald logistikpartner för att stötta Ellos Groups expansion i Europa

Ellos Group har sedan 2021 samarbetat med återförsäljare som Amazon och Zalando som...

Läs mer


Verdion lanserar ny logistikpark i Göteborg

Stockholm, 4 mars, 2025 – Verdion, investerare och utvecklare av industri-...

Läs mer
Det är på den här tomten i närheten av Falkenbergsmotet intill E6 som ett nytt lager- och logistikanläggning ska byggas.

Ny lager- och logistikanläggning planeras vid Falkenbergsmotet

Falkenbergs kommun har tecknat ett avtal med Astoria Fastigheter i Norden AB om mark vid...

Läs mer
<span>Från vänster, Carl Littlewood, kedjechef XL-BYGG, Johan Augustsson, VD Mestergruppen Sverige, Magnus Hemmingberg, kedjechef Bolist, Magnus Ohlsson, kedjechef färgfackhandeln inom Mestergruppen.</span>

Mestergruppen inviger sitt nya logistikcenter

Under våren 2024 beslutade Mestergruppen om att investera i ett nytt modernt logistikcenter i...

Läs mer
David Carnstam, KLT och Alban Monteiro, INIT Industry Kristianstad

Framtidssäkrad automation och hållbarhet: KLT i samarbete med Beckhoff Automation och INIT Industry Kristianstad

I en värld där logistik och automation blir alltmer sammanflätade, är KLT (S...

Läs mer
Maximillian Lutz har anställts som ny Regional Finance Manager med ansvar för logistikföretagets ekonomi i Danmark, Sverige, Norge och Finland.

Dachser Nordic utser ny Regional Finance Manager

Maximillian Lutz har anställts som ny Regional Finance Manager med ansvar för...

Läs mer
<span lang=\

DSV: Terberg är en grön affärslösning

Hur får vi ut mesta möjliga värde och effekt av vår gröna investering?...

Läs mer


Bygget av ny logistikanläggning med rekordlåg energiförbrukning i full gång

Byggnationen av Svensk Caters nya logistikanläggning i Härryda är nu i full gå...

Läs mer
<span>Frågan om hamnflytt har utretts sedan 2019 och kommunfullmäktige tog 2021 ett beslut om fortsatt utredning av det södra alternativet som illustreras i denna visionsskiss.</span>

Ny rapport: Stora vinster flytta containerhamnen söderut

En flytt av containerhamnen i Helsingborg till ett sydligare läge skulle stärka hamnens...

Läs mer


STILL är nominerade till prestigefyllda IFOY Award 2025

Intralogistikspecialisten STILL är återigen en av finalisterna i kampen om det mest...

Läs mer


Ny strategisk plan stöttar kompetensbehov inom lager och logistik – Helsingborgs stad matchar utbildning med företagens behov

Hur ska Helsingborgs företag hitta rätt kompetens för att växa? Nu tar...

Läs mer


ICC lanserar vägledning om Incoterms® 2020 och nationella regleringshinder

Varje dag används Internationella Handelskammarens, ICC, leveransvillkor Incoterms®...

Läs mer
Henrik Gillisson från LBC Logistik samt Elmoduls Mats Wedberg och Robert Wedberg är nöjda med att ha tagit ett stort steg mot att lösa fossilfria transporter.

LBC Logistik satsar på fossilfria transporter för framtiden

Henrik Gillisson, vd på LBC Logistik AB är tydlig med vilken väg han och LBC ska...

Läs mer
Photoneo Bin Picking Studio 1.9

Bin Picking Studio 1.9 för logistik- och automationsprojekt

Blockeringar? Symmetri? För många skanningsparametrar? - De problemen är nu lö...

Läs mer


RO-Gruppen bygger modern logistikanläggning i Landskrona

På uppdrag av fastighetsbolaget Acrinova AB ska RO-Gruppen bygga en ny logistikanlä...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer
I början av 2025 sätter de nya fartygsallianserna segel, vilket väntas omforma logistikbranschen.

Stora hamnar stärker sin roll och nya allianser omformar logistikåret 2025

Efter flera år av obalans mellan export och import markerar 2024 en vändpunkt för...

Läs mer
<span>Representanter från Castellum, Göteborgs Hamn och OneMed tar det första spadtaget för OneMeds byggnad på Halvorsäng strax norr om Göteborgs Hamn. </span>

Arbeten i gång för 45 000 kvm stor logistikfastighet i Göteborgs Hamn

Under måndagen togs det första spadtaget för en ny, 45 000 kvm stor logistikbyggnad...

Läs mer
- Den nya anläggning i Hisings Backa stärker vår position på västkusten med ett helt unikt kunderbjudande, säger Lars Sahlberg, regionchef Beijer Byggmaterial

Klimatsmart och effektivt – Beijer Hisings Backa blir ett av Sveriges mest moderna byggvaruhus och logistikanläggning

Den största investeringen i en enskild anläggning någonsin i Beijer Byggmaterials...

Läs mer
Stensta syd

Kristinehamn tar ett viktigt steg för att stärka kommunens position som logistiknav

Kristinehamns kommun tar nästa steg i utvecklingen av Stensta Syd som ett framtida...

Läs mer


Uppdaterad e-CLS Launcher: Smidigare och effektivare bagagehantering

Lifts All är glada att lansera den nya, förbättrade e-CLS Launcher, som tar...

Läs mer


Croisette rådgivare när logistikfastighet byter ägare i Örebro

Croisette har agerat rådgivare i en sale and leaseback-affär omfattande cirka 17 000 kvm...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Ny motviktstruck från Linde Material Handling är en mångsidig truck för olika behov.

Linde Material Handling introducerar nästa generation av sina bästsäljande motviktstruckar

En ny serie elektriska motviktstruckar introduceras med kapaciteter mellan ett och två ton,...

Läs mer


Mest lästa

Actil

Airwatergreen

midac-batteries-batteriunion

ravema

gebhardt-group

Maskinleverantorerna

Kardex 360

Masterveil

Wiklunds

semax

eab_250

Karlskrona

Ruukki

EdmoLift

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se