Säkerhet och innovation i produktion för Plasman


2021-11-16

Plasman moderniserar sin lagerlogistik med Jungheinrich.
Bild: Jungheinrich
Plasman moderniserar sin lagerlogistik med Jungheinrich.

\
Bild: Jungheinrich
"Lösningen blev att istället helt gå över till litiumjontruckar och att införa ett Fleet Management-system" säger Emelie Holmgren, ansvarig säljare, Jungheinrich.

Plasman moderniserar sin lagerlogistik och har med Jungheinrich gått över till truckar med litiumjonbatterier och digitaliserat den dagliga tillsynen för sin truckflotta i Simrishamn, Skåne.

Plasman i Simrishamn vid vackra Österlen i Skåne tillverkar och lackerar främst formsprutade plastdetaljer till automotive industrin. Bland de internationella kunderna finns bland annat Scania, Volvo Cars, Volvo Trucks, Nibe, Orio och snart även BMW-koncernen. 1961 grundades Plastal Industri och 2016 köptes verksamheten upp av den internationella Plasman-gruppen som tillverkar exteriöra bildelar. Inom Plasman finns ett tydligt fokus på innovation, utveckling och investeringar för framtiden.

Med Jungheinrich har Plasman etablerat ett nationellt samarbete för lagerlogistik. För anläggningen i Simrishamn lyfte Plasman behovet att göra förändringar i sin lagerlayout för att installera en ny maskin och därmed bygga ett nytt laddningsrum för truckbatterihanteringen. Jungheinrich visade Plasman möjligheterna att i samband med detta - i linje med Plasmans egna verksamhetsmål - fokusera på ökad innovation och säkerhet även inom truckdriften.


Truckflottan drivs med litiumjonbatterier
Plasman fokuserar mycket på säkerhet för sina medarbetare och det genomsyrar verksamheten. Med litiumjondrivna truckar finns konkreta säkerhetsfördelar framför traditionell batteriteknik och eftersom Plasman sätter personalen främst blev valet att gå över till litiumjondrivna truckar en självklarhet. Förutom att de är säkrare för medarbetare, effektiviserar och förenklar truckhanteringen, så är litiumjonbatterier också att föredra ut ett miljöperspektiv eftersom batterierna har hög energieffektivitet och en mer miljövänlig tillverkningsprocess, vilket leder till minskade Co2-utsläpp.

En stor fördel med litiumjondrivna truckar jämfört med truckar med traditionella blysyrabatterier är att det inte behövs något separat laddningsrum. För truckar med blysyrabatterier krävs detta och ofta ligger det i änden av en produktions- eller lagerlokal, vilket innebär att medarbetare blir mindre tidseffektiva när de måste ta sig till och från laddningsrummet för att hantera och byta batterier. Litiumjontruckar kan istället laddas längs lagergångarna där det passar verksamheten i direkt anslutning till driften och batteribyte behövs inte.

– Istället för att behöva bygga ut laddningsrummet kunde vi frigöra utrymmet till annat. Tidigare slösade vi tid på att åka till laddningsrummet i andra änden av produktionslokalerna för att byta batterier och ladda batterier. Nu kan medarbetarna parkera trucken vid sin arbetszon och snabbt sticka i laddningskontakten, förklarar Patrik Ågren.

Laddningen går mycket snabbare och medarbetarna kan även stödladda truckarna under exempelvis en kafferast eller under lunchen. För drift i flera skift ger dessa fördelar extra avtryck. Personalen slipper nu den riskfyllda och tidskrävande batteribyteshanteringen med blysyrabatterier. Att inte heller längre behöva lägga tid och möda på underhållet av batterier spar ytterligare tid och ger bättre ergonomi. Litiumjonbatterier är underhållsfria, det bildas inga knallgaser och det behövs ingen vattenpåfyllning som med blysyrabatterier.


Digitalisering och ökad säkerhet med Fleet Enterprise
Ytterligare säkerhetsfunktioner kring truckhanteringen finns i Fleet Enterprise. Det är ett Fleet Management-system, som Jungheinrich hjälpt Plasman att implementera.

Med funktionalitet för att styra tillgång till truck, digitaliserad daglig tillsyn och effektiv krockuppföljning bidrar lösningen på ett effektivt sätt till ökad säkerhet i verksamheten. Skräddarsydda rapporter som skickas med automatik till ansvariga medarbetare ger full kontroll samt underlättar uppföljning och beslut om åtgärder. Full transparens kring truckanvändandet skapar också insyn i utnyttjandegrad och möjliggör effektiviseringar.


Källa: Jungheinrich


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Mathems customer fulfillment center i Larsboda utanför Stockholm.</span>

SafeTeam säkrar Mathems logistikanläggning

När Sveriges ledande matbutik på nätet, Mathem, byggde nytt customer...

Läs mer


Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet

Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...

Läs mer

Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.

MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...

Läs mer
ABB Robotics Sweden Robotics Campus Exterior 1

ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige



Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping

Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...

Läs mer
<span>Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. </span>

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer
<span>Henrik Gullberg på Smidmek</span> <div><span style=\

Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik

Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...

Läs mer
<span><span>Midlands transportpartner LKW Walter sänker CO2 lite till. Nu även via båt.</span></span>

Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?

Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil

Läs mer
<span>Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda, vinnare i årets bygge 2023 kategori Logistik Industri/Logistik/Butik. </span>

Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023

Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...

Läs mer


Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång

Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...

Läs mer


Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi

De 20 elektriska volvolastbilarna lämnades över vid ett välbesökt event nära göteborgs hamn.<div> </div>

Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg

Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...

Läs mer


AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton

Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer


SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg

SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn.

Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn

En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden

Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...

Läs mer

Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag

Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...

Läs mer
Visionsbild över Plåtförädlingen 15 (bilden är en illustration).

Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg

Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...

Läs mer


Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge

Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förä...

Läs mer

Keolis vinner tilldelning i Landskrona

Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024...

Läs mer
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer
Jonas Kjellander, General Manager Nordics på Nice, och Peter Strand, vd på SLP.

SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö

SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB....

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


SLP bygger logistikfastighet i Landskrona

LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona....

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster

SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

gebhardt-group

Micrologistic

Maskinleverantorerna

Be-ge

Wiklunds

semax

eab_250

Batteripoolen

Karlskrona

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se