Volvo Autonomous Solutions presenterar prototyp av självkörande lastbil för fjärrtransporter


2021-09-29

Bild: Volvo

Volvo Autonomous Solutions och Aurora har uppnått nästa milstolpe i sitt samarbete om att ta fram självkörande lastbilar för motorväg i USA. Idag presenteras en prototyp av Volvo Lastvagnars flaggskeppmodell VNL för fjärrtrafik, som är integrerad med teknologi utvecklad av Aurora (Aurora Driver). Den utgör ett viktigt steg mot en kommersiell lansering av helt självkörande lastbilar i klass 8 i Nordamerika.

Med hjälp av sin mångåriga och gedigna expertis inom säkerhet och teknologi banar Volvo Autonomous Solutions vägen för att erbjuda kunder autonoma Volvo-lastbilar, samt omfattande TaaS-lösningar (transporter som tjänst) för självkörande kommersiella lastbilar, anpassade till enskilda kunders behov.

– Volvo Autonomous Solutions är stolta över att ta de första, stora stegen mot en självkörande Volvo VNL i Nordamerika, säger Nils Jaeger, vd för Volvo Autonomous Solutions. Våra långvariga kundrelationer och kundernas prioriteringar står i fokus när vi stakar ut vägen framåt för självkörande lastbilar. Vi tror starkt på en framtid där säkra, hållbara och effektiva transportlösningar är avgörande för att ett samhälle ska kunna utvecklas, och i den omvandlingen är självkörande kommersiella lastbilar en viktig pusselbit.

Medan forskning och utveckling sker i form av ett globalt samarbete inom Volvokoncernen, utformas och konstrueras applikationer för självkörande lastbilar för motorvägsbruk också i USA, som en förberedelse för framtida produktion på Volvo Lastvagnars monteringsfabrik New River Valley i Dublin, Virginia.

Säkerheten är av högsta prioritet för självkörande fordon och står i centrum för alla Volvokoncernens innovationer. Volvokoncernen har nära 100 års erfarenhet som branschledare inom säkerhetsstandarder och som tillverkare av tillförlitliga kvalitetsprodukter. Övergången till självkörande fordon har sin grund i denna erfarenhet och bygger på flera typer av beprövad säkerhetsteknik som redan används i Volvo VNL, däribland Volvo Dynamic Steering (VDS) och automatiserad växellåda (I-Shift). Dessa befintliga tekniktyper skapar, tillsammans med en rad olika avancerade fordonsfunktioner, redundans i säkerhetslösningarna i den självkörande lastbilens kärnsystem för att möjliggöra säker drift. Grunden i Volvo Lastvagnars beprövade säkerhetssystem i kombination med Auroras teknologi (Aurora Driver) säkerställer högsta möjliga säkerhetsnivå i utvecklingsprocessens olika steg.

– Vi är stolta över att vår Volvo VNL kommer att ligga till grund för utvecklingen av självkörande lastbilar i Nordamerika och erbjuda kunderna nästa generations säkra, effektiva och hållbara transportlösningar, säger Peter Voorhoeve, vd för Volvo Lastvagnar i Nordamerika. Att bidra till ett mer hållbart samhälle är en viktig drivkraft i Volvo Autonomous Solutions strategi. När självkörande Volvo-lastbilar för motorvägsbruk kommer ut på marknaden blir de ett komplement till dagens transportsystem och bidrar till att möta den ökade efterfrågan på godstransporter med minimerad miljöpåverkan.

– Vi tror att autonoma lösningar kommer att komplettera dagens transportsystem och användas där det finns bra skäl till det, säger Sasko Cuklev, ansvarig för On-Road Solutions på Volvo Autonomous Solutions. Det är viktigt för oss att vara en del av den här omvandlingen och att vara ledande i att bygga upp ett nytt ekosystem, tillsammans med våra kunder och samarbetspartners.

I takt med att Volvo Autonomous Solutions och Aurora fortsätter sina framsteg med Volvo VNL-prototypen som presenteras digitalt i dag, arbetar parterna också vidare mot nästa steg i att förverkliga visionen om transporter mellan olika knutpunkter i Nordamerika. I det arbetet ingår att kartlägga specifika regioner och rutter som fungerar som de första knutpunkterna i testerna ute på motorväg. Dessutom har Volvo Autonomous Solutions nära samarbeten med kunder för att förstå deras aktuella och framtida behov, prioriteringar och efterfrågan. Detta ligger till grund som en förberedelse för pilotförsöken med de självkörande Volvo-lastbilarna i vägtrafik, som innefattar scenarier med transporter mellan olika knutpunkter samt en slutlig kommersiell tillämpning av teknologin för autonom körning.

Övergången till självkörande lastbilar kommer naturligtvis inte att ske över en natt. Volvo Autonomous Solutions kommer att fortsätta öka takten i utvecklingen för att stödja kundernas föränderliga behov inom många olika transportsegment och marknader. I slutändan kommer bolagets autonoma transportlösningar även att gynna allmänheten i form av säkrare, mer effektiva och mer hållbara kommersiella godstransporter över hela USA.


Källa: Volvo


Skriv ut



<span><span><span><span><span>Fartyget Urd (på bilden) kommer vara först ut med att trafikera den nya linjen.</span></span></span></span></span>

Stena Line startar ny daglig färjelinje till Finland

Tisdagen den 7 december avslöjade Stena Line att man går in på den finska...

Läs mer
Jungheinrich bygger ny fabrik i Chomutov, Tjeckien (bilden är en illustration).

Jungheinrich utökar produktionskapaciteten

Jungheinrich utvidgar produktionskapaciteten genom att bygga en ny fabrik i tjeckiska Chomutov....

Läs mer
Från vänster Patrik Bender, Ove Bender, Fredrik Dahlström, Santhe Dahl och Malin &Auml;lmegran.

Byggföretag tar steget in på logistikmarknaden

GBJ Bygg har förvärvat ett markområde om 210.000 kvm av Benders, som har ägt...

Läs mer
Fastigheten Vasekær 10-12 i Herlev, Danmark.

Wihlborgs ökar det danska fastighetsbeståndet

Wihlborgs har förvärvat fastigheten Vasekær 10-12 i Herlev, Danmark. När...

Läs mer


ICA öppnar högautomatiserat e-handelslager i Stockholm

Med start från den 1 december är ICAs högautomatiserade lager i Brunna, Stockholm,...

Läs mer
Projektet kommer att undersöka förutsättningarna för ett samarbetskluster i regionen kring mellanlagring och transport av koldioxid via Gävle hamn.

Mångmiljonstöd beviljat Gävle Energi och Gävle Hamn till projekt för koldioxidlagring

Energimyndigheten har beviljat de två kommunala bolagen Gävle Energi och Gävle Hamn...

Läs mer
Skeppet Tidan genomförde sjötransporten av den kalkstabiliserade leran.

Återanvändning av lera möjlig tack vare sjöfarten

SHREK, Svenska hamnars roll i en cirkulär ekonomi. Så heter ett tvåårigt...

Läs mer
Servitrisen 3.

Stendörren Fastigheter förvärvar lagerfastighet i Västerås för 65,5 miljoner kronor

Stendörren Fastigheter AB har förvärvat, via bolag, lagerfastigheten Servitrisen 3...

Läs mer
Den drygt 30 000 kvm tomtmarken kommer ge plats för drygt 15 000 kvm stor toppmodern logistikfastighet (bilden är en illustration).

Prologis expanderar i Eskilstuna

Logistikfastighetsföretaget Prologis har förvärvat drygt 30 000 kvm mark av...

Läs mer


Utökar samarbete med Thunderful Group:

Logicenters hyr ut 25 000 m2 i Jönköping

Nu står det klart att Logicenters nya 45 400 m2 stora logistikfastighet på Torsvik,...

Läs mer
Lagret i Nässjö.

SLP hyr ut över 5 000 kvm till Schenker Logistics

SLP har tecknat avtal om uthyrning av drygt 5 000 kvm till Schenker Logistics. Avtalet...

Läs mer


Ekdalens Biotransporter går över till flytande biogas

Ekdalens Biotransporter har börjat ställa om hela sin lastbilsflotta till flytande biogas...

Läs mer
– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut. Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i samma ark upp till fem gånger.

Så blev Stockholms Åkeri digitala med hjälp av Hogias transportsystem

Stora tidsbesparingar, färre fel och roligare på jobbet. Det är bara några av...

Läs mer

AstaZero och Polarium samarbetar för att utveckla snabbladdning för elfordon

AstaZero och Polarium ska samarbeta för att utveckla energilagringslösningar för...

Läs mer
Myndigheterna hittade cirka 300 säkerhetsbrister vid en gemensam, nationell insats med fokus på transport och logistik.

Många säkerhetsbrister inom transport och logistik

En ny myndighetsgemensam insats mot framför allt transport- och logistikbranschen avslö...

Läs mer
Kran 43 inför nedmontering.

Kran rivs i väntan på nytt färjeläge

Nu rivs kran 43 på Hugo Hammars kaj, Lindholmen, för att göra plats åt ett...

Läs mer
Den elektriska lastbilen av modell Volvo FL Electric.

Dachser Norway levererar med ny eldriven batteri-lastbil

Under november startar logistikleverantören att köra leveranser med sin första...

Läs mer
Västra kajen hos APM Terminals Gothenburg rustas nu upp för att förberedas för ett exklusivt kortsjö-erbjudande.

Ny kaj för kortsjö-trafik klar till våren

Under våren 2022 ska den nya kajen för kortsjö-trafik stå färdig. Denna...

Läs mer
DHL räknar med att cirka ett dussin autonoma gaffeltruckar kan hantera mer än en miljon pallar per år i en enda anläggning.

DHL Supply Chain accelererar implementeringen av autonoma gaffeltruckar och pallyftare

DHL Supply Chain, kontraktslogistiksenheten inom Deutsche Post DHL Group, accelererar...

Läs mer


SLP fortsätter sin förvärvsresa – köper sin tredje logistikfastighet i Borås

Swedish Logistic Property har genom en bolagsaffär förvärvat och tillträtt...

Läs mer
Dachser Denmark testar transporter med HVO-diesel.

Dachser Denmark testar transporter med HVO-diesel

Som ett led i Dachser Denmarks strategi för att bidra till utvecklingen mot en mer miljö...

Läs mer


Hifab kontrollansvarig vid framtidens gröna logistikanläggningar

Skanska satsar på att bygga flexibla och moderna logistikanläggningar, så kallade...

Läs mer


Skicka mindre luft med hållbara förpackningslösningar

E-handeln är rekordhög i Sverige och med Black Friday runt hörnet lär...

Läs mer


SLP storköper igen – förvärvar fastighetsportfölj och etablerar sig i Stockholm, Mälardalen och Norrköping

SLP har tecknat avtal om förvärv av en fastighetsportfölj som består av totalt...

Läs mer
Plasman moderniserar sin lagerlogistik med Jungheinrich.

Säkerhet och innovation i produktion för Plasman

Plasman moderniserar sin lagerlogistik och har med Jungheinrich gått över till truckar...

Läs mer


Nej till att köra tyngre lastbilar med B-körkort

Transportstyrelsen rekommenderar inte att det införs undantag till att köra tyngre...

Läs mer


Nu ska även den tunga trafiken elektrifieras

DB Schenker och en rad andra ledande industriföretag satsar nu, tillsammans med staten, stort...

Läs mer

Ny Eftermarknadschef på Tamtron

Per Höglund är Tamtrons nya Eftermarknadschef.

Tamtron har nu rekryterat en ny eftermarknadschef med gedigna erfarenheter av tung vägning och...

Läs mer
Den nya anläggningen förkortar produktionens ledtider och ökar flexibiliteten.

NKT Fasteners flyttar förpackningsanläggning tillbaka till Danmark

NKT Fasteners har sedan de grundades 1899 befunnit sig i utkanten av Fyn, i Middelfart, Danmark. I...

Läs mer
Visionsbild Säve.

Gateway Säve – en plats för hållbar logistik och mobilitet blir verklig

Säve flygplats utvecklas nu till ett center för hållbar logistik och mobilitet, med...

Läs mer
Bakher Ahmadi, Nordströms El, monterar Cardi-armaturen Fabo.

Belysning och elmateriel till Catenas nya logistikanläggning i Luleå

Catena är i full färd med att bygga en ny logistikanläggning för Kyl- och...

Läs mer
Med uppköp av Autonomous Mobile Robots-företaget arculus satsar Jungheinrich ännu mer inom automation.

Jungheinrich köper AMR-företaget arculus GmbH

Med uppköp av Autonomous Mobile Robots-företaget arculus satsar Jungheinrich ännu...

Läs mer


Scania lanserar nya drivlinor och stora uppdateringar

− Det vi introducerar idag är inte bara de nya Super-drivlinorna utan ett avgörande...

Läs mer
Peter Strand, VD på SLP.

SLP fyller samtliga vakanser i nyligen förvärvad fastighet i Malmö

Under våren 2021 förvärvade Swedish Logistic Property fastigheten Flygstationen 1 i...

Läs mer
\

Ny satsning på bygglogistik går som tåget – Lambertsson blir en partner genom hela byggprocessen

Lambertsson förvärvade i våras delar av logistikföretaget Servistik. Responsen...

Läs mer
Christer \

Vezo Johansson - säker man i trafiken

Den som någonsin gått på basket i Ockelbo, eller har någon koppling till...

Läs mer
Konecranes RMG

Eurotransit beställer spårbundna Konecranes-portalkranar för ny intermodal terminal i Kazakstan

Eurotransit-gruppen (Eurotransit) i Kazakstan har beställt två spårbundna...

Läs mer
I Göteborgs hamn byter cirka 450 000 containrar transportslag mellan tåg och fartyg varje år - oftast i containerterminalen som drivs av APM Terminals.

Godstågspendlar till och från Göteborgs hamn får fossilfria last mile-transporter

Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping är några av Sveriges viktigaste noder...

Läs mer
Visionsbild över logistikbyggnaden Drevet.

Castellum kopplar fastare grepp på logistikmarknaden i Öresund

Med nyproduktion av två logistikbyggnader i Helsingborg växlar Castellum upp sin...

Läs mer
NEXT-S som är en luftkonditioneringsenhet som levererar ett stabilt inomhusklimat (bilden är en illustration).

Airwatergreen lanserar NEXT-S – en luftbehandlingsenhet för stabilt inomhusklimat

Airwatergreen lanserar NEXT-S som är en luftkonditioneringsenhet som levererar ett stabilt...

Läs mer


Mest lästa


Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

PGtech

Aacagroup

BBH

Logistic Contractor

Dinacon

tactile Truck PC

Be-ge

WiHLBORGS

Forsea

Kalmar-kylarrenovering

Micrologistic

Wiklunds

Fastpartner

Wasa line

Vetter

Truckbox

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se