MAN Truck & Bus introducerar den nya generationen lastbilar


2020-02-25

Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus, presenterar den nya lastbilsgenerationen i Bilbao.
Bild: MAN
Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus, presenterar den nya lastbilsgenerationen i Bilbao.

Den nya lastbilsgenerationen från MAN, MAN TGM, TGS, TGX och TGL.
Bild: MAN
Den nya lastbilsgenerationen från MAN, MAN TGM, TGS, TGX och TGL.

Nya MAN TGX
Bild: MAN
Nya MAN TGX

Nya MAN TGS
Bild: MAN
Nya MAN TGS

Nya MAN TGM
Bild: MAN
Nya MAN TGM

Nya MAN TGL
Bild: MAN
Nya MAN TGL

Instrumentpanelen i nya TG-serien är anpassad för förarens behov.
Bild: MAN
Instrumentpanelen i nya TG-serien är anpassad för förarens behov.

Föraranpassad interiör med optimerat utrymme i hytten.
Bild: MAN
Föraranpassad interiör med optimerat utrymme i hytten.

MAN SmartSelect.
Bild: MAN
MAN SmartSelect.

Blinkers med detaljer i krom.
Bild: MAN
Blinkers med detaljer i krom.

Backspeglar optimalt placerade för bästa sikt.
Bild: MAN
Backspeglar optimalt placerade för bästa sikt.

Djupare och bredare insteg till nya MAN TGX.
Bild: MAN
Djupare och bredare insteg till nya MAN TGX.

Kontrollpanelen till MAN EasyControl sitter på insidan av förardörren, så att många viktiga funktioner kan styras direkt från den öppna dörren.
Bild: MAN
Kontrollpanelen till MAN EasyControl sitter på insidan av förardörren, så att många viktiga funktioner kan styras direkt från den öppna dörren.

MAN Truck & Bus introducerar en helt nyutvecklad lastbilsgeneration för första gången på 20 år. Serien är framtagen i enlighet med de ändrade kraven för transportindustrin och sätter nya standarder för bland annat assistentsystem, förarorientering och digitalt nätverk. Med bränslebesparingar på upp till åtta procent uppnår den nya lastbilsgenerationen också betydliga reduktioner av CO2-utsläpp. Redan från start involverade MAN kunder och förare i processen med att utveckla den nya lastbilsgenerationen, så att deras åsikter och tankar kunde bli en del av det nya fordonet.

– Vi gör våra kunders verksamhet enklare, mer effektiv och därmed mer framgångsrik. Simplifying Business är vårt ledord, vårt krav och vårt löfte. Den nya lastbilsgenerationen ger oss möjlighet att infria detta löfte på ett mer omfattande sätt än någon gång tidigare, Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus.

Den nya lastbilsgenerationen går i fotspåren efter en legendarisk fordonsserie, MAN TGA. TGA-serien satte nya standarder för lastbilskonstruktion då den lanserades år 2000, något som den nya lastbilsgenerationen följer upp med en helt ny nivå av komfort, säkerhet, effektivitet, hållbarhet, service samt uppkoppling och digitalisering.


“Simplifying Business” – en transportindustri i förändring
Idag är kraven inom alla områden av transportnäringen högre än någonsin tidigare. Prognoser för framtiden indikerar att en grundläggande förändring av industrin är att vänta och detta för med sig stora utmaningar. Transportvolymen i EU enbart förväntas öka med 40 procent de kommande 20 åren. Samtidigt finns bestämmelser som ska reducera CO2-utsläppen med 15 procent innan 2025 (med en ytterligare reduktion på 30 procent innan 2030). Dessutom ökar bristen på kvalificerade lastbilsförare. Enligt gällande statistik kommer till exempel Tyskland sakna runt 50 000 kvalificerade förare redan de kommande två åren.

– Våra kunder förväntar sig att vi ger dem svar på dessa frågor, och det med rätta, säger Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus.
– För deras skull måste vi ligga ett steg före dessa förändringar med alla tillhörande direkta och indirekta effekter. Detta är en enorm, men samtidigt extremt spännande uppgift. Vi måste tänka i nya dimensioner som producent, och det gör vi med vår nya lastbilsgeneration.


“Optimerad arbetsmiljö” – med föraren i fokus
För att optimera förarens arbetsplats har MAN konsekvent inkluderat feedback och expertis från förare och bilägare under hela utvecklingsprocessen. Detta är också grunden till att den nya lastbilsgenerationen sätter standarder när det gäller användarvänlighet, ergonomi, nätverk med digitala enheter och applikationer, och sist men inte minst optimerad förvaring och sovkomfort.


“Utmärkt effektivitet och ekonomi”
Euro 6d-motorserien som blev introducerad år 2019 uppnår sin fulla potential med den nya lastbilsgenerationen. Den har upp till åtta procent lägre bränsleförbrukning jämfört med föregångaren inom fjärrtransport, Euro 6c, vilket också resulterar i en betydlig CO2-reduktion.

Den förbättrade aerodynamiken spelar också en roll när det gäller reducerad bränsleförbrukning. Vidare erbjuder MAN en övningsorienterad förarutbildning med digitala applikationer. Detta hjälper förarna att uppnå en ännu effektivare körstil.


“Optimerad driftstid” – utmärkt tillgänglighet 
MAN strävar efter att göra det väl beprövade ännu bättre med den nya lastbilgenerationen. Detta för att säkerställa en långvarig produktkvalitet (vilket ännu en gång bekräftas i TÜV-rapporten) även i framtiden.

Ta till exempel den nyutvecklade och förenklade elektronikarkitekturen, som avsevärt förbättrar och utvidgar lastbilarnas funktionalitet.

Dessutom bidrar det digitaliserade underhållshanteringssystemet till att reducera driftskostnader och garanterar maximal tillgänglighet. Bilägare och förare stöds därmed genom flera digitala funktioner och tjänster.


Från kund till produkt
“Simply my Truck” är inte bara en slogan, utan ett fundament för utvecklingen av den nya generationens lastbilar. För att ta reda på hur den optimala arbetsplatsen i en lastbil skulle utformas presenterade MAN-utvecklarna olika prototyplösningar för över 700 förare. Resultatet av dessa intervjuer har varit en av grundpelarna i utvecklingsarbetet med den nya lastbilsserien.

Utöver det bjöd MAN in 300 nationella och internationella kunder från 16 land till München för workshops som syftade till att ta reda på vad som var viktigast ur förar- och kundsynvinkel. Utvecklarna jämförde resultatet av alla workshops med resultatet från förarintervjuerna och implementerade detta i den nya MAN lastbilsgenerationen. 


Omfattande förbättringar inom produktionen 
Den nya lastbilsgenerationen från MAN innebär inte bara att det är en helt ny produkt, utan man har också arbetat med omfattande förbättringar inom produktion.

För att kunna starta serieproduktionen av den nya lastbilsgenerationen och samtidigt kunna erbjuda de föregående modellerna under övergångsfasen som kommer vara till slutet av år 2020, har MAN investerat cirka 100 miljoner euro i fabriken i München. Här blir 500 hytter från både den nya och föregående TG-serien producerade per idag. Ytterligare 85 miljoner euro investerades i en ny lackeringsanläggning i huvudfabriken, som nu har kapacitet att hantera den ökade produktionstakten utan problem.

Även på fabriken i Steyr i Österrike, där TGL- och TGM-serierna fortsätter att rulla av produktionslinan, har en toppmodern lackeringsanläggning tagits i drift. Alla plastdetaljer för hela MAN:s produktionsnätverk kommer att lackeras där i framtiden. 


Nya MAN Truck Generation – projektet i tal
Introduktionen av nya MAN Truck Generation är det mest ambitiösa projektet från MAN på 20 år:

  • 12 000 000 arbetstimmar har lagts på projektet
  • 4 000 000 testkilometer kördes fram till lanseringen
  • 2 800 000 rader med programvarukoder
  • 167 000 arbetstimmar har lagts på den nya lastbilsdesignen
  • Runt 22 000 delnummer som integrerats i alla avdelningar
  • 3000 hyttfärger tillgängliga som standard
  • 2a100 MAN-anställda var direkt involverade i projektet
  • 8 hyttstorlekar tillgängliga för nya MAN Truck Generation
  • Upp till 8 procent lägre bränsleförbrukning
  • 4 serier: MAN TGX, TGS, TGM och TGL
  • 1 team: De 36 000 anställda i MAN Truck & Bus


Källa: MAN

Skriv ut





Nya allroundmaskiner för effektiv palltransport från Linde Material Handling

Med den nya generationens Linde T14 – T20 lanserar Linde Material Handling kompakta lå...

Läs mer
Nc-nielsen
Linde Motion Detection är ett smart assistanssystem som skyddar fotgängare.

Linde Motion Detection – truckassistanssystemet som skyddar fotgängare

Arbetssäkerhet och hälsoskydd är högsta prioritet för många fö...

Läs mer


Här kommer nya Scania Interlink LD

Sedan ett par år tillbaka introducerar Scania en ny generation bussar. Tiden har nu kommit...

Läs mer
Bring Sverige har hanterat 35 procent fler paket hittills i år, jämfört med samma period 2020.

Så förbereder sig Bring inför Black Friday och julhandeln

För ett år sedan hanterade Bring fler paket än något annat år tidigare....

Läs mer


Europas första 3D-printade båt

En sjöduglig båt, 3D-printad i ett stycke visas upp på InnoDex under Elmia...

Läs mer


Ny generation elektriska motviktstruckar från Jungheinrich

Jungheinrich fortsätter sin framgångshistoria när det gäller elektriska...

Läs mer
\

Vätgas skulle kunna minska utsläpp från vägtransporter med 70 procent

Gävleborg och Dalarna positionerar sig som ledande i Europa när det gäller vä...

Läs mer


FlexBuffer möjliggör konsumentval och kortare leveranstider för e-handel med snabb, flexibel och effektiv orderhantering

ABB möter den växande efterfrågan på valfrihet och snabba leveranser bland...

Läs mer
Terbergs BC-terminaltraktor för växelflak (BC183) har uppgraderats!

Terbergs nya terminaltraktor BC183 för växelflak ger mer komfort och högre effektivitet

Terberg har uppgraderat sin BC-terminaltraktor för växelflak (BC183) med en helt ny hytt,...

Läs mer


100 % uppkopplade lastbilen lyfter förarhänsyn och affärsproduktivitet till nästa nivå

IVECO S-Way sätter nya standarder för affärsproduktivitet med ett nytt motorprogram...

Läs mer


Nya Daily: det smarta fordonet som tar lätta transporter till nya höjder

IVECO bryter ny mark med sin nya Daily Air-Pro-familj som är utrustad med den unika...

Läs mer


Bravida levererar säkerhetslösningar till Åhléns nya automatiserade logistikcenter i Stockholm

Bravida har fått förtroendet att genomföra leveransen av säkerhetslö...

Läs mer
Nya litiumjondrivna staplaren Jungheinrich ERD 220i är kompaktast, säkrast och mest ergonomisk i sin klass.

Den nya litiumjondrivna staplaren från Jungheinrich kompromissar inte

Jungheinrich presenterade sin nya staplare med litiumjonbatteri - ERD 220i – vid sin globala,...

Läs mer
Speedy Picker på Lifts All AB.

Lifts All lanserar nytt lyftverktyg för truckar

Nu lanserar Lifts All Speedy Picker, en kranarm med lyftverktyg för truckar med en unik...

Läs mer

Nu är Konecranes lyfttruckar ännu grönare

Konecranes har testat användningen av fossilfritt HVO100-bränsle i lyfttruckar vid sin...

Läs mer
Låglyftaren MT15 från Linde.

Den ideala transportören i ny kompakt design

Robust, flexibel och snabb – så kan man bäst beskriva den nya generationen av...

Läs mer
Christian Levin tillträder som ny VD och koncernchef på Scania den 1 maj, 2021.

Christian Levin blir ny VD på Scania

Scanias styrelse har utsett Christian Levin till ny verkställande direktör och...

Läs mer
Test ellastbil i arktiskt klimat.

Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall,...

Läs mer


Abkati lanserar färdiga backkameralösningar från Brigade

När det kommer till att framföra stora fordon bör man aldrig tumma på sä...

Läs mer
Den här Terberg YT203-H2-terminaltraktorn med vätedriven motor utsätts för hårda tester på hamnområdet i Rotterdam.

Terberg testar vätedrivna motorer

Just nu testar nederländska Terberg sin nya vätedrivna terminaltraktor YT203-H2 på...

Läs mer


Nå nya höjder med nästa generations automatiserade skjutstativtruck

Den automatiserade skjutstativtrucken Linde R-MATIC sätter en ny standard för lyfthö...

Läs mer
Konecranes E-VER.

Konecranes LiftTrucks blir eldrivna

Konecranes E-VER är en ny medlem i Konecranes Ecolifting-familjen. Med en helt eldriven...

Läs mer
N.C. Nielsen är Danmarks största leverantör av gaffeltruckar, terminaltraktorer och specialmaskiner. Företaget har fler än 250 medarbetare och en årlig omsättning på över 1 mia. kronor. Med utgångspunkt i kundanpassad rådgivning, hög servicekvalitet och specialanpassade lösningar säljer N.C. Nielsen Terberg terminaltraktorer, Konecranes containertruckar och reachstackere samt trailers och utrustning för tungt gods i hela Skandinavien.

Terberg YT-terminaltraktor med EV-teknik

N.C. Nielsen kan nu presentera en ny och uppdaterad version av den innovativa Terberg...

Läs mer


Scania lanserar laddlösningar i samverkan med franska ENGIE och EVBox

Den franska globala energikoncernen ENGIE, och dess dotterbolag EVBox Group, går samman med...

Läs mer
Master Z.E.

Renault lanserar fler versioner av Master Z.E.

När Nya Master Z.E. lanserades i Sverige för en tid sedan utökade Renault...

Läs mer


TOYOTA utvecklar fler bränslecellsdrivna lastbilar

Med vätgas i tankarna och avgaser i form av vattenånga blir de tyngsta transporterna...

Läs mer


gop lanserar kompositskiva för lättare lastbilsskåp

gop fortsätter att utveckla sitt materialutbud och breddar sortimentet av kompositskivor....

Läs mer
Nya Linde E10 är en smidig elektrisk motviktstruck för stående förare.

Ny smidig allroundtruck klarar laster upp till 1 ton

Den är mångsidig, kan hantera gods upp till ett ton och går till och med in i en...

Läs mer
Fyra nya V8-motorer och drivlinor ger bränslebesparingar på upp till sex procent.

Scania lanserar nya V8-motorer

Scanias nya V8-motorer erbjuder inte bara rekordhög effekt utan även väsentligt...

Läs mer
Konceptlastbilen Mercedes-Benz GenH2 drivs med flytande väte.

Mercedes-Benz visar lastbil som drivs med flytande väte

Mercedes-Benz stora satsning på klimatanpassade transporter tar nya steg. Vid en pressvisning...

Läs mer


Produktionsstart av helelektriska soplastbilar från Mack Trucks

Volvokoncernens amerikanska dotterbolag Mack Trucks avslöjar planer på att...

Läs mer
Handsträckfilm baserad på 75% återvunnet material.

Trioplast lanserar handsträckfilm med 75% återvunnet material

Trioplast tar ännu ett steg mot cirkulär ekonomi och lanserar en handsträckfilm...

Läs mer
Conti Scandinavia HS3 ED är utvecklat för svåra förhållanden som exempelvis timmer- och gruvtransporter.

Nyhet:

Extraförstärkt styrdäck för vinterkörning på både on- och offroad

Teknik- och premiumdäcktillverkaren Continental meddelade idag att man introducerar ett nytt...

Läs mer
Nya R40.18S har det minsta chassiet i Merlos ROTO-serie.

Nya Merlo R40.18S är minst i raden av de största

Modellserien ROTO är en av Merlos viktigaste produkter. De runtomsvängande...

Läs mer


Effektivare orderplock med nya Linde V08

Högre plockfrekvens, mer ergonomisk arbetsmiljö och ökad säkerhet. Det är...

Läs mer
Den uppkopplade servicetjänsten MB Uptime införs som standard på alla märkets lastbilar i Sverige från och med den 1 februari 2020.

Mercedes-Benz inför service-uppkoppling som standard på alla lastbilar

Den uppkopplade servicetjänsten MB Uptime införs som standard på alla märkets...

Läs mer
Från och med april går det att få sin Mercedes-Benz Actros med luftfjädrad 9-tons framaxel.

Mercedes-Benz Actros får luftfjädrad 9-tons framaxel

Från och med april går det att få sin Mercedes-Benz Actros med luftfjädrad...

Läs mer
Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus, presenterar den nya lastbilsgenerationen i Bilbao.

MAN Truck & Bus introducerar den nya generationen lastbilar

MAN Truck & Bus introducerar en helt nyutvecklad lastbilsgeneration för första...

Läs mer
DAF firar den 250 000:e Super Space Cab-hytten med en specialutgåva.

DAF firar den 250 000:e Super Space Cab-hytten med en specialutgåva

DAF Trucks introducerar XF Super Space Cab Celebration Edition. DAF firar tillverkningen av den 250...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

BBH

osby-auto-kemi

karlholm-logistics_360x250

tactile Truck PC

Be-ge

Forsea

Micrologistic

Wiklunds

Wasa line

Ottossontruck

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se