Mercedes-Benz visar lastbil som drivs med flytande väte


2020-09-25

Konceptlastbilen Mercedes-Benz GenH2 drivs med flytande väte.
Bild: Mercedes-Benz
Konceptlastbilen Mercedes-Benz GenH2 drivs med flytande väte.

Mercedes-Benz stora satsning på klimatanpassade transporter tar nya steg. Vid en pressvisning nyligen visade man en konceptlastbil med flytande väte som drivmedel och en räckvidd på 100 mil. Mercedes-Benz GenH2 ska börja kundtestas redan 2023.

Mercedes-Benz satsar stora pengar på bränslecellsteknik för tung trafik. Konceptlastbilen Mercedes-Benz GenH2 är det första exemplet som visats “live”. Lastbilen med trailer har en totalvikt på ca 40 ton, en maxlast på 25 ton och en räckvidd på ca 100 mil.

Mercedes-Benz GenH2 är unik på flera sätt. Till skillnad från andra fordon med bränsleceller så tankas den inte med vätgas, utan med flytande väte. Flytande väte har ännu högre energiinnehåll än vätgas och Mercedes-Benz GenH2 klarar en räckvidd på ca 100 mil på bara 80 kg väte. Vätet lagras i två tankar och håller en temperatur på -253 grader!

Dessutom har lastbilen ett batteri på ca 70 kWh som laddas av bromskraftåtervinning och överskottsenergi från bränslecellerna. Batteriets syfte är att ge upp till 400 kW extra energi i korta perioder med tung belastning.

Bränslecellerna ger i sig ca 2 x 150 kW och elmotorerna är på 2 x 230 kW (600 hk) vid kontinuerlig drift och 2 x 330 kW (860 hk) max effekt. Vridmomentet är på upp till 4.100 Nm.


Bränsleceller och väte – framtiden för tung trafik.
Fordon med bränsleceller drivs av en elmotor, men istället för att elen lagras i batterier så använder man väte som energibärare. Den kemiska energin i väte omvandlas i en bränslecell till el när det reagerar med luft. Den enda avgasen är vatten…

Väte kan utvinnas ur vatten med hjälp av elektrolys. Om den el som tillförs då kommer från förnybara energikällor så får man så kallad Grön Väte.

– Batterier fungerar bättre med lätt last och på korta avstånd, men bränsleceller är lämpligare vid långa avstånd och tunga vikter säger Martin Daum, VD för Daimler Trucks AG.

Även om det inte är något tekniskt problem att ha stora och tunga batterier på lastbilar, så gör varje kilo extra vikt att lastbilen kan ta med sig ett kilo mindre last. Väte kan lagra betydligt större mängder energi per kilo än några existerande eller planerade batterityper.

Dessutom tankas väte lika snabbt som bränslen för förbränningsmotorer. Eller till och med snabbare.

– Detta är en mycket spännande utveckling, säger Jens Tittel som är chef för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige och Danmark.

– Hela infrastrukturen för distribution av flytande väte finns ju redan eftersom det används i många olika industriella applikationer.

– Med den höga andel förnybar el vi har i Sverige i kombination med långa avstånd så tror jag verkligen att detta är en teknik som kommer att passa oss perfekt.

I april i år ingick Daimler Trucks AG i ett strategiskt samarbete med Volvo Group när det gäller utveckling och kommersialisering av bränslecellsteknik för tunga fordon och andra applikationer. Daimlers verksamhet på området är sedan dess samlat i Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG



Källa: Mercedes-Benz Sverige


Tipsa en vän Skriv ut



Sydhamnen i Helsingborg får en ny aktör efter årskiftet då Dalshult axlar logistiken på Skåneterminalen.  

Dalshult öppnar upp för nya logistikmöjligheter i Helsingborgs Hamn

Efter årsskiftet hittar vi en ny aktör i Sydhamnen, Helsingborgs Hamns mest må...

Läs mer
Nc-nielsen


Viktig leverans för Cometto i Norge: Cometto stod emot magnetfältens förtrollande kraft 

Produktion av aluminium är väldigt energikrävande. Det yttrar sig blant annat med...

Läs mer


Stockholms Hamnar i nära samarbete med N.C. Nielsen.

Stockholms Hamnar är ett kommunalt bolag som ägs av Stockholms kommun och driver hamnar i...

Läs mer


Logistikbranschen är hetare än någonsin

Trots minskade godsflöden – till följd av konjunkturnedgången – vill...

Läs mer


Grön affär i hamn - Laura Maersk premiäranlöper Helsingborgs Hamn på ny slinga

Idag anlöper containerfartyget Laura Maersk Helsingborgs Hamn. Containerfartyget är det...

Läs mer


Kriminalvården ger ISG NORDIC ännu ett uppdrag - anstalten Viskan nära Sundsvall

Nu kan vi berätta att vi tilldelats ännu ett projekt att leverera säkerhetssystem...

Läs mer


Helsingborg belönas för årets logistiketablering 2023

I samband med mässan Logistik & Transport i Göteborg belönades Helsingborgs stad...

Läs mer


Något större än att flytta gods från A till B

Att hålla den globala ekonomin i rörelse genom att transportera gods över hela...

Läs mer


Lifts All visar effektiva lyftlösningar på mässan Logistik & Transport

Lifts All, en ledande aktör inom lyftverktyg för lager och industrier, är stolta...

Läs mer


Jungheinrich ställer ut på mässan Logistik & Transport i Göteborg

Den 24 till 25 oktober öppnar Svenska Mässan i Göteborg upp portarna till Nordens...

Läs mer


Kontaktdon för automatiserad produktion

Den nya crimp-baserade kabel-till-kort-anslutningsserien Connexis för kabelmontage optimerar...

Läs mer
Linde connect:charger ger kontroll över truckarnas energiförbrukning 

Nytt system för att hålla nere truckflottans energikostnader

Linde Material Handling lanserar systemet connect:charger som övervakar truckarnas...

Läs mer


ABB E-mobility och Scania genomför framgångsrikt första test i utvecklingen av megawattladdningssystem

•    Nästa generations elektriska Scania-lastbil genomför första...

Läs mer
<h1> </h1>

Internlogistiklösning firar 20 år i trogen tjänst

Under de senaste 20 åren har GKN Automotive använt Prevas internlogistiksystem LIPS...

Läs mer


N.C. Nielsen lanserar ett hållbart upcycling-koncept

De flesta företag vill ha gröna, hållbara och miljövänliga produkter som...

Läs mer
SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder.

VTI utvecklar modeller för krockprov av både kvinna och man

Målet är att kunna utvärdera skyddet från bilsäten vid en krock –...

Läs mer
De unika däcken finns redan på marknaden och bland annat var alla följebilar vid årets Tour de France var utrustade med ContiRe.Tex-däck.

Här är däcken som innehåller återvunnen polyester från PET-flaskor

Återvunnen polyester från PET-flaskor? I helt vanliga däck? Jodå, det ä...

Läs mer
Aktiva exoskelett har nu testats av Dachsers medarbetare, och resultatet är imponerande.

Innovativ teknik minskar belastningen för medarbetare på lager

För första gången inom Dachser testas nu aktiva exoskelett för att underlä...

Läs mer


Nya allroundmaskiner för effektiv palltransport från Linde Material Handling

Med den nya generationens Linde T14 – T20 lanserar Linde Material Handling kompakta lå...

Läs mer
Linde Motion Detection är ett smart assistanssystem som skyddar fotgängare.

Linde Motion Detection – truckassistanssystemet som skyddar fotgängare

Arbetssäkerhet och hälsoskydd är högsta prioritet för många fö...

Läs mer


Här kommer nya Scania Interlink LD

Sedan ett par år tillbaka introducerar Scania en ny generation bussar. Tiden har nu kommit...

Läs mer
Bring Sverige har hanterat 35 procent fler paket hittills i år, jämfört med samma period 2020.

Så förbereder sig Bring inför Black Friday och julhandeln

För ett år sedan hanterade Bring fler paket än något annat år tidigare....

Läs mer


Europas första 3D-printade båt

En sjöduglig båt, 3D-printad i ett stycke visas upp på InnoDex under Elmia...

Läs mer


Ny generation elektriska motviktstruckar från Jungheinrich

Jungheinrich fortsätter sin framgångshistoria när det gäller elektriska...

Läs mer
\

Vätgas skulle kunna minska utsläpp från vägtransporter med 70 procent

Gävleborg och Dalarna positionerar sig som ledande i Europa när det gäller vä...

Läs mer


FlexBuffer möjliggör konsumentval och kortare leveranstider för e-handel med snabb, flexibel och effektiv orderhantering

ABB möter den växande efterfrågan på valfrihet och snabba leveranser bland...

Läs mer
Terbergs BC-terminaltraktor för växelflak (BC183) har uppgraderats!

Terbergs nya terminaltraktor BC183 för växelflak ger mer komfort och högre effektivitet

Terberg har uppgraderat sin BC-terminaltraktor för växelflak (BC183) med en helt ny hytt,...

Läs mer


100 % uppkopplade lastbilen lyfter förarhänsyn och affärsproduktivitet till nästa nivå

IVECO S-Way sätter nya standarder för affärsproduktivitet med ett nytt motorprogram...

Läs mer


Nya Daily: det smarta fordonet som tar lätta transporter till nya höjder

IVECO bryter ny mark med sin nya Daily Air-Pro-familj som är utrustad med den unika...

Läs mer


Bravida levererar säkerhetslösningar till Åhléns nya automatiserade logistikcenter i Stockholm

Bravida har fått förtroendet att genomföra leveransen av säkerhetslö...

Läs mer
Nya litiumjondrivna staplaren Jungheinrich ERD 220i är kompaktast, säkrast och mest ergonomisk i sin klass.

Den nya litiumjondrivna staplaren från Jungheinrich kompromissar inte

Jungheinrich presenterade sin nya staplare med litiumjonbatteri - ERD 220i – vid sin globala,...

Läs mer
Speedy Picker på Lifts All AB.

Lifts All lanserar nytt lyftverktyg för truckar

Nu lanserar Lifts All Speedy Picker, en kranarm med lyftverktyg för truckar med en unik...

Läs mer

Nu är Konecranes lyfttruckar ännu grönare

Konecranes har testat användningen av fossilfritt HVO100-bränsle i lyfttruckar vid sin...

Läs mer
Låglyftaren MT15 från Linde.

Den ideala transportören i ny kompakt design

Robust, flexibel och snabb – så kan man bäst beskriva den nya generationen av...

Läs mer
Christian Levin tillträder som ny VD och koncernchef på Scania den 1 maj, 2021.

Christian Levin blir ny VD på Scania

Scanias styrelse har utsett Christian Levin till ny verkställande direktör och...

Läs mer
Test ellastbil i arktiskt klimat.

Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall,...

Läs mer


Abkati lanserar färdiga backkameralösningar från Brigade

När det kommer till att framföra stora fordon bör man aldrig tumma på sä...

Läs mer
Den här Terberg YT203-H2-terminaltraktorn med vätedriven motor utsätts för hårda tester på hamnområdet i Rotterdam.

Terberg testar vätedrivna motorer

Just nu testar nederländska Terberg sin nya vätedrivna terminaltraktor YT203-H2 på...

Läs mer


Nå nya höjder med nästa generations automatiserade skjutstativtruck

Den automatiserade skjutstativtrucken Linde R-MATIC sätter en ny standard för lyfthö...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

Kardex

gebhardt-group

Micrologistic

Be-ge

Wiklunds

Wasa line

semax

eab_250

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se