Mercedes-Benz visar lastbil som drivs med flytande väte


2020-09-25

Konceptlastbilen Mercedes-Benz GenH2 drivs med flytande väte.
Bild: Mercedes-Benz
Konceptlastbilen Mercedes-Benz GenH2 drivs med flytande väte.

Mercedes-Benz stora satsning på klimatanpassade transporter tar nya steg. Vid en pressvisning nyligen visade man en konceptlastbil med flytande väte som drivmedel och en räckvidd på 100 mil. Mercedes-Benz GenH2 ska börja kundtestas redan 2023.

Mercedes-Benz satsar stora pengar på bränslecellsteknik för tung trafik. Konceptlastbilen Mercedes-Benz GenH2 är det första exemplet som visats “live”. Lastbilen med trailer har en totalvikt på ca 40 ton, en maxlast på 25 ton och en räckvidd på ca 100 mil.

Mercedes-Benz GenH2 är unik på flera sätt. Till skillnad från andra fordon med bränsleceller så tankas den inte med vätgas, utan med flytande väte. Flytande väte har ännu högre energiinnehåll än vätgas och Mercedes-Benz GenH2 klarar en räckvidd på ca 100 mil på bara 80 kg väte. Vätet lagras i två tankar och håller en temperatur på -253 grader!

Dessutom har lastbilen ett batteri på ca 70 kWh som laddas av bromskraftåtervinning och överskottsenergi från bränslecellerna. Batteriets syfte är att ge upp till 400 kW extra energi i korta perioder med tung belastning.

Bränslecellerna ger i sig ca 2 x 150 kW och elmotorerna är på 2 x 230 kW (600 hk) vid kontinuerlig drift och 2 x 330 kW (860 hk) max effekt. Vridmomentet är på upp till 4.100 Nm.


Bränsleceller och väte – framtiden för tung trafik.
Fordon med bränsleceller drivs av en elmotor, men istället för att elen lagras i batterier så använder man väte som energibärare. Den kemiska energin i väte omvandlas i en bränslecell till el när det reagerar med luft. Den enda avgasen är vatten…

Väte kan utvinnas ur vatten med hjälp av elektrolys. Om den el som tillförs då kommer från förnybara energikällor så får man så kallad Grön Väte.

– Batterier fungerar bättre med lätt last och på korta avstånd, men bränsleceller är lämpligare vid långa avstånd och tunga vikter säger Martin Daum, VD för Daimler Trucks AG.

Även om det inte är något tekniskt problem att ha stora och tunga batterier på lastbilar, så gör varje kilo extra vikt att lastbilen kan ta med sig ett kilo mindre last. Väte kan lagra betydligt större mängder energi per kilo än några existerande eller planerade batterityper.

Dessutom tankas väte lika snabbt som bränslen för förbränningsmotorer. Eller till och med snabbare.

– Detta är en mycket spännande utveckling, säger Jens Tittel som är chef för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige och Danmark.

– Hela infrastrukturen för distribution av flytande väte finns ju redan eftersom det används i många olika industriella applikationer.

– Med den höga andel förnybar el vi har i Sverige i kombination med långa avstånd så tror jag verkligen att detta är en teknik som kommer att passa oss perfekt.

I april i år ingick Daimler Trucks AG i ett strategiskt samarbete med Volvo Group när det gäller utveckling och kommersialisering av bränslecellsteknik för tunga fordon och andra applikationer. Daimlers verksamhet på området är sedan dess samlat i Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG



Källa: Mercedes-Benz Sverige


Skriv ut





Nya allroundmaskiner för effektiv palltransport från Linde Material Handling

Med den nya generationens Linde T14 – T20 lanserar Linde Material Handling kompakta lå...

Läs mer
Nc-nielsen
Linde Motion Detection är ett smart assistanssystem som skyddar fotgängare.

Linde Motion Detection – truckassistanssystemet som skyddar fotgängare

Arbetssäkerhet och hälsoskydd är högsta prioritet för många fö...

Läs mer


Här kommer nya Scania Interlink LD

Sedan ett par år tillbaka introducerar Scania en ny generation bussar. Tiden har nu kommit...

Läs mer
Bring Sverige har hanterat 35 procent fler paket hittills i år, jämfört med samma period 2020.

Så förbereder sig Bring inför Black Friday och julhandeln

För ett år sedan hanterade Bring fler paket än något annat år tidigare....

Läs mer


Europas första 3D-printade båt

En sjöduglig båt, 3D-printad i ett stycke visas upp på InnoDex under Elmia...

Läs mer


Ny generation elektriska motviktstruckar från Jungheinrich

Jungheinrich fortsätter sin framgångshistoria när det gäller elektriska...

Läs mer
\

Vätgas skulle kunna minska utsläpp från vägtransporter med 70 procent

Gävleborg och Dalarna positionerar sig som ledande i Europa när det gäller vä...

Läs mer


FlexBuffer möjliggör konsumentval och kortare leveranstider för e-handel med snabb, flexibel och effektiv orderhantering

ABB möter den växande efterfrågan på valfrihet och snabba leveranser bland...

Läs mer
Terbergs BC-terminaltraktor för växelflak (BC183) har uppgraderats!

Terbergs nya terminaltraktor BC183 för växelflak ger mer komfort och högre effektivitet

Terberg har uppgraderat sin BC-terminaltraktor för växelflak (BC183) med en helt ny hytt,...

Läs mer


100 % uppkopplade lastbilen lyfter förarhänsyn och affärsproduktivitet till nästa nivå

IVECO S-Way sätter nya standarder för affärsproduktivitet med ett nytt motorprogram...

Läs mer


Nya Daily: det smarta fordonet som tar lätta transporter till nya höjder

IVECO bryter ny mark med sin nya Daily Air-Pro-familj som är utrustad med den unika...

Läs mer


Bravida levererar säkerhetslösningar till Åhléns nya automatiserade logistikcenter i Stockholm

Bravida har fått förtroendet att genomföra leveransen av säkerhetslö...

Läs mer
Nya litiumjondrivna staplaren Jungheinrich ERD 220i är kompaktast, säkrast och mest ergonomisk i sin klass.

Den nya litiumjondrivna staplaren från Jungheinrich kompromissar inte

Jungheinrich presenterade sin nya staplare med litiumjonbatteri - ERD 220i – vid sin globala,...

Läs mer
Speedy Picker på Lifts All AB.

Lifts All lanserar nytt lyftverktyg för truckar

Nu lanserar Lifts All Speedy Picker, en kranarm med lyftverktyg för truckar med en unik...

Läs mer

Nu är Konecranes lyfttruckar ännu grönare

Konecranes har testat användningen av fossilfritt HVO100-bränsle i lyfttruckar vid sin...

Läs mer
Låglyftaren MT15 från Linde.

Den ideala transportören i ny kompakt design

Robust, flexibel och snabb – så kan man bäst beskriva den nya generationen av...

Läs mer
Christian Levin tillträder som ny VD och koncernchef på Scania den 1 maj, 2021.

Christian Levin blir ny VD på Scania

Scanias styrelse har utsett Christian Levin till ny verkställande direktör och...

Läs mer
Test ellastbil i arktiskt klimat.

Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall,...

Läs mer


Abkati lanserar färdiga backkameralösningar från Brigade

När det kommer till att framföra stora fordon bör man aldrig tumma på sä...

Läs mer
Den här Terberg YT203-H2-terminaltraktorn med vätedriven motor utsätts för hårda tester på hamnområdet i Rotterdam.

Terberg testar vätedrivna motorer

Just nu testar nederländska Terberg sin nya vätedrivna terminaltraktor YT203-H2 på...

Läs mer


Nå nya höjder med nästa generations automatiserade skjutstativtruck

Den automatiserade skjutstativtrucken Linde R-MATIC sätter en ny standard för lyfthö...

Läs mer
Konecranes E-VER.

Konecranes LiftTrucks blir eldrivna

Konecranes E-VER är en ny medlem i Konecranes Ecolifting-familjen. Med en helt eldriven...

Läs mer
N.C. Nielsen är Danmarks största leverantör av gaffeltruckar, terminaltraktorer och specialmaskiner. Företaget har fler än 250 medarbetare och en årlig omsättning på över 1 mia. kronor. Med utgångspunkt i kundanpassad rådgivning, hög servicekvalitet och specialanpassade lösningar säljer N.C. Nielsen Terberg terminaltraktorer, Konecranes containertruckar och reachstackere samt trailers och utrustning för tungt gods i hela Skandinavien.

Terberg YT-terminaltraktor med EV-teknik

N.C. Nielsen kan nu presentera en ny och uppdaterad version av den innovativa Terberg...

Läs mer


Scania lanserar laddlösningar i samverkan med franska ENGIE och EVBox

Den franska globala energikoncernen ENGIE, och dess dotterbolag EVBox Group, går samman med...

Läs mer
Master Z.E.

Renault lanserar fler versioner av Master Z.E.

När Nya Master Z.E. lanserades i Sverige för en tid sedan utökade Renault...

Läs mer


TOYOTA utvecklar fler bränslecellsdrivna lastbilar

Med vätgas i tankarna och avgaser i form av vattenånga blir de tyngsta transporterna...

Läs mer


gop lanserar kompositskiva för lättare lastbilsskåp

gop fortsätter att utveckla sitt materialutbud och breddar sortimentet av kompositskivor....

Läs mer
Nya Linde E10 är en smidig elektrisk motviktstruck för stående förare.

Ny smidig allroundtruck klarar laster upp till 1 ton

Den är mångsidig, kan hantera gods upp till ett ton och går till och med in i en...

Läs mer
Fyra nya V8-motorer och drivlinor ger bränslebesparingar på upp till sex procent.

Scania lanserar nya V8-motorer

Scanias nya V8-motorer erbjuder inte bara rekordhög effekt utan även väsentligt...

Läs mer
Konceptlastbilen Mercedes-Benz GenH2 drivs med flytande väte.

Mercedes-Benz visar lastbil som drivs med flytande väte

Mercedes-Benz stora satsning på klimatanpassade transporter tar nya steg. Vid en pressvisning...

Läs mer


Produktionsstart av helelektriska soplastbilar från Mack Trucks

Volvokoncernens amerikanska dotterbolag Mack Trucks avslöjar planer på att...

Läs mer
Handsträckfilm baserad på 75% återvunnet material.

Trioplast lanserar handsträckfilm med 75% återvunnet material

Trioplast tar ännu ett steg mot cirkulär ekonomi och lanserar en handsträckfilm...

Läs mer
Conti Scandinavia HS3 ED är utvecklat för svåra förhållanden som exempelvis timmer- och gruvtransporter.

Nyhet:

Extraförstärkt styrdäck för vinterkörning på både on- och offroad

Teknik- och premiumdäcktillverkaren Continental meddelade idag att man introducerar ett nytt...

Läs mer
Nya R40.18S har det minsta chassiet i Merlos ROTO-serie.

Nya Merlo R40.18S är minst i raden av de största

Modellserien ROTO är en av Merlos viktigaste produkter. De runtomsvängande...

Läs mer


Effektivare orderplock med nya Linde V08

Högre plockfrekvens, mer ergonomisk arbetsmiljö och ökad säkerhet. Det är...

Läs mer
Den uppkopplade servicetjänsten MB Uptime införs som standard på alla märkets lastbilar i Sverige från och med den 1 februari 2020.

Mercedes-Benz inför service-uppkoppling som standard på alla lastbilar

Den uppkopplade servicetjänsten MB Uptime införs som standard på alla märkets...

Läs mer
Från och med april går det att få sin Mercedes-Benz Actros med luftfjädrad 9-tons framaxel.

Mercedes-Benz Actros får luftfjädrad 9-tons framaxel

Från och med april går det att få sin Mercedes-Benz Actros med luftfjädrad...

Läs mer
Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus, presenterar den nya lastbilsgenerationen i Bilbao.

MAN Truck & Bus introducerar den nya generationen lastbilar

MAN Truck & Bus introducerar en helt nyutvecklad lastbilsgeneration för första...

Läs mer
DAF firar den 250 000:e Super Space Cab-hytten med en specialutgåva.

DAF firar den 250 000:e Super Space Cab-hytten med en specialutgåva

DAF Trucks introducerar XF Super Space Cab Celebration Edition. DAF firar tillverkningen av den 250...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

BBH

osby-auto-kemi

karlholm-logistics_360x250

tactile Truck PC

Be-ge

Forsea

Micrologistic

Wiklunds

Wasa line

Ottossontruck

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se