Något större än att flytta gods från A till B


2023-10-26

Bild:Dachser Sweden

Att hålla den globala ekonomin i rörelse genom att transportera gods över hela världen är för många inom logistikbranschen drivkraften när de går till jobbet. Men Claus Hansen, CEO för Baton Transport, ville göra mer och när han likt andra transportfirmor insåg omfattningen av den chaufförsbrist som blossade upp under 2022 visste han att det var läge att skrida till verk.

 

Enligt en rapport från IRU släppt i november 2022, är chaufförsbristen ett stort hot mot rörligheten i Europa och där med även den globala ekonomin. I rapporten angavs att utan åtgärder för att göra yrket som lastbilschaufför mer attraktivt kan Europa sakna över två miljoner förare fram till 2026, vilket påverkar hälften av all godstransport. Claus Hansen, CEO för Baton Transport, har ett tankesätt som talar in i det åtgärdspaket mot förarbristen som IRU tillsammans med ITF (International Transport Workers’ Federation) presenterade under sommaren 2023. Där några av åtgärderna som nämns är att bygga säkrare parkeringsområden med bättre faciliteter, uppmuntra fler kvinnor och unga till yrket samt förbättra behandlingen av förare och förståelsen för yrket.

”Jag vill använda Baton och dess nätverk till något större än att flytta gods från A till B”, säger Claus Hansen när han beskriver projektet ”Trucking for Equality”. Ett projekt baserat på nätverkande, engagemang och innovativa idéer. Under sommaren gick projektet igång skarpt då de fem första kvinnorna från Indien anlände till Europa för att utbilda sig till lastbilschaufförer och köra i Baton Transports regi.

Baton Transport har kört för Dachser Sweden sedan 2017 och är en stor samarbetspartner med flertalet dagliga långdistanstransporter ut i Europa. Något de två företagen har gemensamt och som speglas i deras samarbete är ett fokus på innovation, där båda parter arbetar lösningsorienterat och stöttar varandra med kunskap och rådgivning.

”Förarbristen är en realitet som vi måste hantera. Som ett stort transportföretag måste vi stötta våra samarbetspartners, det vill säga åkerierna, i att hitta kvalificerad arbetskraft. Sättet Baton Transport angriper problematiken är inspirerande och vi är glada över att ha en så driven och innovativ samarbetspartner”, säger Carl-Johan Westas, Country Manager Dachser Sweden European Logistics.

Likt en stafettpinne

Det innovativa i Baton Transports nätverk är de över 100 chaufförhubs som ligger strategiskt placerade runt om i Europa – från Lissabon i syd till Umeå i norr – där lastbilen likt en stafettpinne skickas vidare mellan chaufförerna. Dessa hubs erbjuder chaufförerna en plats att gå på toa, tvätta kläder och laga mat – en unik hemmabas för chaufförer som vanligtvis får nöja sig med de faciliteter som finns hos kunder eller på rastplatser.

”Sättet som branschen traditionellt sett genomför långdistanstransporter har utvecklats för att möta en ökad effektivitet men med färre resurser. Det ska gå snabbt men ändå med precision”, säger Claus och fortsätter: “Vi kommer aldrig kunna ändra på det faktum att europeiska långdistanschaufförer är iväg hemifrån under längre perioder, men vi kan försöka skapa bra villkor för dem längs med vägen.”

Trucking for equality

Batons transportnätverk och hubs har varit en avgörande grundpelare för Trucking for Equality, liksom det nätverk sammansatt av CSR Europe som åkeriet varit medlem i sedan två år tillbaka. Nätverket kallat ”Responsible Trucking” har med sitt fokus på att skapa bättre arbetsvillkor för lastbilschaufförer, varit en stark bidragande drivkraft för att starta upp Trucking for Equality.

“Jag fick information om att det fanns NGOer i Indien som redan använde mobilitet som ett sätt att föra in resurssvaga kvinnor på arbetsmarknaden och på så sätt stärka dem. Det blev självklart för mig att Baton borde bli en del av kedjan där vi i samarbete med NGOer kan utbilda kvinnor till att bli lastbilschaufförer och att Baton kan erbjuda dem arbete i Europa”, förklarar Claus.

Efter att först presenterat sitt förslag för Responsible Trucking, gick Claus vidare genom olika kontakter i Indien för att nå ut via lokala NGOer och sprida informationen om det som nu heter ”Trucking for Equality”. Från idéfasen har processen varit lång och under sommaren anlände de fem första kvinnorna från Indien till Budapest, Ungern, för att starta sin utbildning i regi av Baton Transport.

”Kan jag inte köra lastbil, bara för att jag är kvinna?”

Ayesha Khamer lämnade Indien och ett arbete inom IT-branschen för att köra lastbil i Europa. Hon är en av de första fem kvinnor som under sommaren anlänt till Ungern för att påbörja sin utbildning till lastbilschaufför hos Baton Transport. Med drömmar om att bo i Europa och en stark förkärlek till att köra bil fanns det inga tvivel när möjligheten kom till Ayesha: ”För mig blev en dröm till verklighet, nu får jag dessutom en bättre lön som gör att jag kan stötta min familj i Indien.”

Ayesha vittnar om kulturen och inställningen kring kvinnor i transportbranschen som hon växt upp med. "I Indien förväntas kvinnor inte köra lastbil, det anses vara för osäkert. Men vad betyder det egentligen: Ska jag inte köra lastbil bara för att jag är kvinna?”, säger Ayesha och fortsätter berätta om sin målsättning: ”Tack vare projektet kan jag visa att jag är kapabel till vad som helst och kan förverkliga mina drömmar. Jag hoppas verkligen att jag kan vara en förebild för andra kvinnor i Indien."

Men inställningen till kvinnor inom transportbranschen stannar inte i Indien. När Claus berättar om hur projektet tagits emot av allmänheten finns det både positiva hejarop men även negativa kommentarer. ”Jag har fått kommentarer som menar på att kvinnor inte kan köra lastbil, eller att manlig arbetskraft från tredjeland inte är billig nog utan att vi nu vänder oss till kvinnor. Så är självklart inte fallet, vår grundprincip är lika lön för lika arbete”, säger Claus. Faktum är att Baton Transports investering är större för utbildning av de kvinnliga chaufförerna då de inte har samma yrkesmässiga erfarenhet som sina manliga kollegor, till följd av att dem inte haft samma möjlighet till att ta sig in på arbetsmarknaden. “Men det är inte kostnaderna som är det viktiga, fokus är att vi försöker hitta en lösning på, inte bara chaufförsbristen, utan även bidra positivt till problematiken kring jämställdhet”, säger Claus.

Föra inspiration vidare

Projektet som ännu är i sin uppstartsfas har stora mål för framtiden. De fem första kvinnorna planeras snart vara ute på vägarna i sina unikt framtagna team bestående av enbart kvinnor. Under hösten kommer ytterligare tio kvinnor uppdelade i två team för att påbörja sin utbildning. Sedan tar rekryteringsprocessen en paus för att skapa möjlighet till reflektion och ta lärdom från upplägget. ”Det finns såklart många saker vi inte vet om just nu. Vi har ingen tidigare erfarenhet av att arbeta på detta sätt, därför tar vi lärdom för att hela tiden bli bättre”, säger Claus. Inom de fem närmsta åren är planen att 800 kvinnor ska genomgått utbildningen och arbeta inom nätverket.

För framtiden ser inte Claus att projektet stannar inom Baton Transport eller i Europa. ”Dels vill jag inspirera hela transportbranschen till att tänka i nya banor och se potentialen som finns runt om i världen. Men framför allt ser jag att cirkeln sluts om några kvinnor i framtiden väljer att återvända till Indien för att ta med sig deras kompetens och fortsätta utveckla branschen även där.”



Källa: Dachser Sweden AB

 

Tipsa en vn Skriv ut



STILL breddar utbudet av automatiserade truckar 

STILL breddar utbudet av automatiserade truckar

För att möta kundernas växande behov av snabb tillgänglighet, kostnadseffektiva...

Läs mer
Nc-nielsen
Menigo bygger ett toppmodernt fullsortimentslager i Landvetter. I samband med detta blir Toyota Material Handling leverantör av truckar och materialhanteringslösningar.

Menigo optimerar logistiken med Toyotas eldrivna truckar

I samband med att Menigo får ett nytt fullsortimentslager i Landvetter passar man på...

Läs mer
DB Schenker inleder samarbete med hudvårdsmärket Keune för lager och logistik i Stockholm / Arlandastad.

DB Schenker och Keune förenar krafter för ökad kundnöjdhet

Efter att ha etablerat sig på den nordiska marknaden har Keune sökt efter en...

Läs mer
STILL iGo system effektiviserar Solars intralogist

Solar automatiserar intralogistiken med STILL

Solar Sverige AB etablerar ett nytt logistikcenter i Kumla och investerar i en skräddarsydd...

Läs mer


Ny mjukvara från Linde Material Handling gör det enklare att automatisera materialhanteringen

Linde Material Handling lanserar "MATIC:move", en mjukvarulösning som gör det mö...

Läs mer
På Elektroskandia har man bytt ut dieseltruckarna på utegården till eltruckar.

Eldrivna truckar vid logistikcentret

På Elektroskandia är hållbarhet i fokus och man arbetar med ständiga fö...

Läs mer


Nästa generation Work Positioners – en satsning på ett förbättrat produktsortiment med ergonomi i fokus

EdmoLift stärker sitt erbjudande genom att lansera fjärde generationen av sina populä...

Läs mer


SLP förvärvar två logistikfastigheter med ett fastighetsvärde om cirka 470 Mkr från Postnord i en ”sale and leaseback-affär”

SLP har förvärvat två logistikfastigheter, belägna i Hallsberg och Nä...

Läs mer
<span lang=\

Konecranes E-VER är ett lyft för den gröna omställningen

Nu lanserar N.C. Nielsen den hittills kraftfullaste eldrivna gaffeltrucken för heavy...

Läs mer
Den nya kompakta dubbelpallstaplaren – Linde D08 M

Linde Material Handling lanserar nya truckmodeller för smidig godshantering i trånga utrymmen

Nya kompakta truckar gör det lättare att hantera gods i trånga miljöer. ...

Läs mer
Jungheinrich skjutstativtruckar med litiumjonteknik står uppradade på Normal A/S lager i Danmark.

Normal A/S stärker intralogistiken med Jungheinrich litiumjontruckar

Normal A/S, en av de snabbast växande detaljhandelskedjorna i Europa med över 650 butiker...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer


Automatisk pallförvaring på höjden sparar tid och plats

Modula introducerar nu det avancerade lagersystemet Modula Pallet i Sverige. Det ger svenska fö...

Läs mer
Vinnare IFOY Award 2024: Jungheinrich kompakta ledstaplare EJC 112i.

Jungheinrich elektriska ledstaplare EJC 112i vinner IFOY 2024

IFOY prisar Jungheinrich ledstaplare EJC 112i i kategorin “Warehouse Truck highlifter" som...

Läs mer


Tillfällig minskning för elbilarna - men elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024...

Läs mer
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra...

Läs mer
Tempcon Group släpper hållbarhetsredovisning för 2023 

Tempcons hållbarhetsredovisning 2023: Ökad hastighet i omställningen mot fossilfria transporter

Tempcon Group stärker sitt engagemang för hållbar utveckling genom konkreta å...

Läs mer
Linde Material Handlings utbud av automatiserade truckar. 

Linde Material Handling breddar sitt utbud av automatiserade truckar

I takt med att globala marknader växer och kraven på effektivitet ökar, har behovet...

Läs mer


Prévoté effektiviserar inventeringen med ZetesMedea Full Pallet Inventory

Paris (Frankrike), 02 april 2024 – Logistik- och transportspecialisten Prévoté...

Läs mer
Dachser investerade kraftigt i utbyggnaden av sina nätverk under 2023. För 2024 planeras investeringar på cirka 500 miljoner euro. 

Dachser är på rätt väg och expanderar sitt globala nätverk

Efter den ekonomiska uppgången på logistikområdet till följd av...

Läs mer


MVB påbörjar ny logistikanläggning i Landskrona på uppdrag Wihlborgs

Strategiskt läge och höga hållbarhetskrav när MVB påbörjar...

Läs mer


Croisette bistår Ares vid återfinansiering av industri- och logistikportfölj

Slättö och Ares Management Real Estate Secondaries funds ("Ares") har kommit överens...

Läs mer


Log Max expanderar till DSVs logistikcenter i Rosersberg

Under 2024 välkomnar vi Log Max som designar och tillverkar världsledande, moderna och...

Läs mer


Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk

Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för...

Läs mer


Lifts All lanserar det anpassningsbara lyftverktyget Classic B-M

Lifts All, en ledande leverantör av lyftlösningar, meddelar stolt lanseringen av sitt...

Läs mer


8 innovativa logistiktjänster varje företag bör känna till 2024

Logistikbranschen är i ständig rörelse, med nya innovationer och förbä...

Läs mer
Överblick på utbyggt hos KGK:s logistikcenter i Enköping. 

KGK utökar högteknologiskt lager och breddar sortimentet

KGK tar nu stora steg för att möta kundernas behov genom en omfattande utbyggnad av...

Läs mer


East Capital Real Estate fond IV förvärvar den estniska logistikparken J13 i Tänassilma utanför Tallinn

East Capital Real Estate (ECRE) fond IV har förvärvat J13, en logistikpark strax sö...

Läs mer


Unikt samarbete mellan företag – skapar flyttbara ledningsplatser och datahallar för orostider

West Code är experter inom datasäkerhet och säkerhetsskydd. Algeco erbjuder skrä...

Läs mer


3 av 4 företag inom supply chain och logistik känner av den märkbara bristen på arbetskraft

Nyligen släppte Descartes Systems Group branschstudien ’How bad is the supply chain and...

Läs mer
DB Cargo Full Load Solutions skapar större möjlighet att frakta gods miljövänligt genom att lyfta gods från väg till järnväg. 

DB Cargo Full Load Solutions expanderar sin intermodala trafik

Efterfrågan på miljövänliga transportalternativ ökar och allt fler...

Läs mer


NetOnNet förstärker sitt omnikanalkoncept med ny Lagershop i Södertälje

Hemelektronikaktören NetOnNet öppnar under hösten en ny Lagershop i Södertä...

Läs mer


Utrullning av HCT-ekipage på svenska vägar – “redan positiva effekter”

Den 1 december 2023 godkändes lastbilsekipage med längd upp till 34,5 meter för det...

Läs mer


Wihlborgs bygger ny anläggning till Dachser i Landskrona

Helt nära E4 och E6 i östra Landskrona (Bilrutan 5) kommer Wihlborgs att uppföra en...

Läs mer
Jula Logistics har valt Hogias terminalsystem för att optimera sin terminalverksamhet och minskade utbildningstiden för truckförare från tre månader till tre veckor. 

Jula Logistics och Hogia samarbetar för att effektivisera verksamheten

Jula Logistics, en ledande aktör inom logistikbranschen, har framgångsrikt implementerat...

Läs mer


Aditro Logistics är nu certifierade för Fair Transport

Det blir allt tydligare att transporternas klimatpåverkan spelar roll och att transporter...

Läs mer


Populär rullstolskran som lyfter upp rullstolen till bilen

Rullstolskran till Eloflex elrullstol eller lättare rullstolar på upp till 35 kg. Det...

Läs mer


UnikTruck + Movella = sant

Uniktruck är numera återförsäljare för Movella i Norge, Danmark samt...

Läs mer


Dachser Norway öppnar filial i Kristiansand

Logistikleverantören växer på den norska marknaden och kommer nu kunna möta...

Läs mer


Mest lästa

Actil

Airwatergreen

midac-batteries-batteriunion

ravema

gebhardt-group

Maskinleverantorerna

Kardex 360

Wiklunds

semax

eab_250

Karlskrona

Ruukki

EdmoLift

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se