Något större än att flytta gods från A till B


2023-10-26

Bild:Dachser Sweden

Att hålla den globala ekonomin i rörelse genom att transportera gods över hela världen är för många inom logistikbranschen drivkraften när de går till jobbet. Men Claus Hansen, CEO för Baton Transport, ville göra mer och när han likt andra transportfirmor insåg omfattningen av den chaufförsbrist som blossade upp under 2022 visste han att det var läge att skrida till verk.

 

Enligt en rapport från IRU släppt i november 2022, är chaufförsbristen ett stort hot mot rörligheten i Europa och där med även den globala ekonomin. I rapporten angavs att utan åtgärder för att göra yrket som lastbilschaufför mer attraktivt kan Europa sakna över två miljoner förare fram till 2026, vilket påverkar hälften av all godstransport. Claus Hansen, CEO för Baton Transport, har ett tankesätt som talar in i det åtgärdspaket mot förarbristen som IRU tillsammans med ITF (International Transport Workers’ Federation) presenterade under sommaren 2023. Där några av åtgärderna som nämns är att bygga säkrare parkeringsområden med bättre faciliteter, uppmuntra fler kvinnor och unga till yrket samt förbättra behandlingen av förare och förståelsen för yrket.

”Jag vill använda Baton och dess nätverk till något större än att flytta gods från A till B”, säger Claus Hansen när han beskriver projektet ”Trucking for Equality”. Ett projekt baserat på nätverkande, engagemang och innovativa idéer. Under sommaren gick projektet igång skarpt då de fem första kvinnorna från Indien anlände till Europa för att utbilda sig till lastbilschaufförer och köra i Baton Transports regi.

Baton Transport har kört för Dachser Sweden sedan 2017 och är en stor samarbetspartner med flertalet dagliga långdistanstransporter ut i Europa. Något de två företagen har gemensamt och som speglas i deras samarbete är ett fokus på innovation, där båda parter arbetar lösningsorienterat och stöttar varandra med kunskap och rådgivning.

”Förarbristen är en realitet som vi måste hantera. Som ett stort transportföretag måste vi stötta våra samarbetspartners, det vill säga åkerierna, i att hitta kvalificerad arbetskraft. Sättet Baton Transport angriper problematiken är inspirerande och vi är glada över att ha en så driven och innovativ samarbetspartner”, säger Carl-Johan Westas, Country Manager Dachser Sweden European Logistics.

Likt en stafettpinne

Det innovativa i Baton Transports nätverk är de över 100 chaufförhubs som ligger strategiskt placerade runt om i Europa – från Lissabon i syd till Umeå i norr – där lastbilen likt en stafettpinne skickas vidare mellan chaufförerna. Dessa hubs erbjuder chaufförerna en plats att gå på toa, tvätta kläder och laga mat – en unik hemmabas för chaufförer som vanligtvis får nöja sig med de faciliteter som finns hos kunder eller på rastplatser.

”Sättet som branschen traditionellt sett genomför långdistanstransporter har utvecklats för att möta en ökad effektivitet men med färre resurser. Det ska gå snabbt men ändå med precision”, säger Claus och fortsätter: “Vi kommer aldrig kunna ändra på det faktum att europeiska långdistanschaufförer är iväg hemifrån under längre perioder, men vi kan försöka skapa bra villkor för dem längs med vägen.”

Trucking for equality

Batons transportnätverk och hubs har varit en avgörande grundpelare för Trucking for Equality, liksom det nätverk sammansatt av CSR Europe som åkeriet varit medlem i sedan två år tillbaka. Nätverket kallat ”Responsible Trucking” har med sitt fokus på att skapa bättre arbetsvillkor för lastbilschaufförer, varit en stark bidragande drivkraft för att starta upp Trucking for Equality.

“Jag fick information om att det fanns NGOer i Indien som redan använde mobilitet som ett sätt att föra in resurssvaga kvinnor på arbetsmarknaden och på så sätt stärka dem. Det blev självklart för mig att Baton borde bli en del av kedjan där vi i samarbete med NGOer kan utbilda kvinnor till att bli lastbilschaufförer och att Baton kan erbjuda dem arbete i Europa”, förklarar Claus.

Efter att först presenterat sitt förslag för Responsible Trucking, gick Claus vidare genom olika kontakter i Indien för att nå ut via lokala NGOer och sprida informationen om det som nu heter ”Trucking for Equality”. Från idéfasen har processen varit lång och under sommaren anlände de fem första kvinnorna från Indien till Budapest, Ungern, för att starta sin utbildning i regi av Baton Transport.

”Kan jag inte köra lastbil, bara för att jag är kvinna?”

Ayesha Khamer lämnade Indien och ett arbete inom IT-branschen för att köra lastbil i Europa. Hon är en av de första fem kvinnor som under sommaren anlänt till Ungern för att påbörja sin utbildning till lastbilschaufför hos Baton Transport. Med drömmar om att bo i Europa och en stark förkärlek till att köra bil fanns det inga tvivel när möjligheten kom till Ayesha: ”För mig blev en dröm till verklighet, nu får jag dessutom en bättre lön som gör att jag kan stötta min familj i Indien.”

Ayesha vittnar om kulturen och inställningen kring kvinnor i transportbranschen som hon växt upp med. "I Indien förväntas kvinnor inte köra lastbil, det anses vara för osäkert. Men vad betyder det egentligen: Ska jag inte köra lastbil bara för att jag är kvinna?”, säger Ayesha och fortsätter berätta om sin målsättning: ”Tack vare projektet kan jag visa att jag är kapabel till vad som helst och kan förverkliga mina drömmar. Jag hoppas verkligen att jag kan vara en förebild för andra kvinnor i Indien."

Men inställningen till kvinnor inom transportbranschen stannar inte i Indien. När Claus berättar om hur projektet tagits emot av allmänheten finns det både positiva hejarop men även negativa kommentarer. ”Jag har fått kommentarer som menar på att kvinnor inte kan köra lastbil, eller att manlig arbetskraft från tredjeland inte är billig nog utan att vi nu vänder oss till kvinnor. Så är självklart inte fallet, vår grundprincip är lika lön för lika arbete”, säger Claus. Faktum är att Baton Transports investering är större för utbildning av de kvinnliga chaufförerna då de inte har samma yrkesmässiga erfarenhet som sina manliga kollegor, till följd av att dem inte haft samma möjlighet till att ta sig in på arbetsmarknaden. “Men det är inte kostnaderna som är det viktiga, fokus är att vi försöker hitta en lösning på, inte bara chaufförsbristen, utan även bidra positivt till problematiken kring jämställdhet”, säger Claus.

Föra inspiration vidare

Projektet som ännu är i sin uppstartsfas har stora mål för framtiden. De fem första kvinnorna planeras snart vara ute på vägarna i sina unikt framtagna team bestående av enbart kvinnor. Under hösten kommer ytterligare tio kvinnor uppdelade i två team för att påbörja sin utbildning. Sedan tar rekryteringsprocessen en paus för att skapa möjlighet till reflektion och ta lärdom från upplägget. ”Det finns såklart många saker vi inte vet om just nu. Vi har ingen tidigare erfarenhet av att arbeta på detta sätt, därför tar vi lärdom för att hela tiden bli bättre”, säger Claus. Inom de fem närmsta åren är planen att 800 kvinnor ska genomgått utbildningen och arbeta inom nätverket.

För framtiden ser inte Claus att projektet stannar inom Baton Transport eller i Europa. ”Dels vill jag inspirera hela transportbranschen till att tänka i nya banor och se potentialen som finns runt om i världen. Men framför allt ser jag att cirkeln sluts om några kvinnor i framtiden väljer att återvända till Indien för att ta med sig deras kompetens och fortsätta utveckla branschen även där.”



Källa: Dachser Sweden AB

 

Tipsa en vän Skriv ut



Sydhamnen i Helsingborg får en ny aktör efter årskiftet då Dalshult axlar logistiken på Skåneterminalen.  

Dalshult öppnar upp för nya logistikmöjligheter i Helsingborgs Hamn

Efter årsskiftet hittar vi en ny aktör i Sydhamnen, Helsingborgs Hamns mest må...

Läs mer
Nc-nielsen


Viktig leverans för Cometto i Norge: Cometto stod emot magnetfältens förtrollande kraft 

Produktion av aluminium är väldigt energikrävande. Det yttrar sig blant annat med...

Läs mer


Stockholms Hamnar i nära samarbete med N.C. Nielsen.

Stockholms Hamnar är ett kommunalt bolag som ägs av Stockholms kommun och driver hamnar i...

Läs mer


Logistikbranschen är hetare än någonsin

Trots minskade godsflöden – till följd av konjunkturnedgången – vill...

Läs mer


Grön affär i hamn - Laura Maersk premiäranlöper Helsingborgs Hamn på ny slinga

Idag anlöper containerfartyget Laura Maersk Helsingborgs Hamn. Containerfartyget är det...

Läs mer


Kriminalvården ger ISG NORDIC ännu ett uppdrag - anstalten Viskan nära Sundsvall

Nu kan vi berätta att vi tilldelats ännu ett projekt att leverera säkerhetssystem...

Läs mer


Helsingborg belönas för årets logistiketablering 2023

I samband med mässan Logistik & Transport i Göteborg belönades Helsingborgs stad...

Läs mer


Något större än att flytta gods från A till B

Att hålla den globala ekonomin i rörelse genom att transportera gods över hela...

Läs mer


Lifts All visar effektiva lyftlösningar på mässan Logistik & Transport

Lifts All, en ledande aktör inom lyftverktyg för lager och industrier, är stolta...

Läs mer


Jungheinrich ställer ut på mässan Logistik & Transport i Göteborg

Den 24 till 25 oktober öppnar Svenska Mässan i Göteborg upp portarna till Nordens...

Läs mer


Kontaktdon för automatiserad produktion

Den nya crimp-baserade kabel-till-kort-anslutningsserien Connexis för kabelmontage optimerar...

Läs mer
Linde connect:charger ger kontroll över truckarnas energiförbrukning 

Nytt system för att hålla nere truckflottans energikostnader

Linde Material Handling lanserar systemet connect:charger som övervakar truckarnas...

Läs mer


ABB E-mobility och Scania genomför framgångsrikt första test i utvecklingen av megawattladdningssystem

•    Nästa generations elektriska Scania-lastbil genomför första...

Läs mer
<h1> </h1>

Internlogistiklösning firar 20 år i trogen tjänst

Under de senaste 20 åren har GKN Automotive använt Prevas internlogistiksystem LIPS...

Läs mer


N.C. Nielsen lanserar ett hållbart upcycling-koncept

De flesta företag vill ha gröna, hållbara och miljövänliga produkter som...

Läs mer
SET 50F - modellen som motsvarar en kvinna och Astrid Linder.

VTI utvecklar modeller för krockprov av både kvinna och man

Målet är att kunna utvärdera skyddet från bilsäten vid en krock –...

Läs mer
De unika däcken finns redan på marknaden och bland annat var alla följebilar vid årets Tour de France var utrustade med ContiRe.Tex-däck.

Här är däcken som innehåller återvunnen polyester från PET-flaskor

Återvunnen polyester från PET-flaskor? I helt vanliga däck? Jodå, det ä...

Läs mer
Aktiva exoskelett har nu testats av Dachsers medarbetare, och resultatet är imponerande.

Innovativ teknik minskar belastningen för medarbetare på lager

För första gången inom Dachser testas nu aktiva exoskelett för att underlä...

Läs mer


Nya allroundmaskiner för effektiv palltransport från Linde Material Handling

Med den nya generationens Linde T14 – T20 lanserar Linde Material Handling kompakta lå...

Läs mer
Linde Motion Detection är ett smart assistanssystem som skyddar fotgängare.

Linde Motion Detection – truckassistanssystemet som skyddar fotgängare

Arbetssäkerhet och hälsoskydd är högsta prioritet för många fö...

Läs mer


Här kommer nya Scania Interlink LD

Sedan ett par år tillbaka introducerar Scania en ny generation bussar. Tiden har nu kommit...

Läs mer
Bring Sverige har hanterat 35 procent fler paket hittills i år, jämfört med samma period 2020.

Så förbereder sig Bring inför Black Friday och julhandeln

För ett år sedan hanterade Bring fler paket än något annat år tidigare....

Läs mer


Europas första 3D-printade båt

En sjöduglig båt, 3D-printad i ett stycke visas upp på InnoDex under Elmia...

Läs mer


Ny generation elektriska motviktstruckar från Jungheinrich

Jungheinrich fortsätter sin framgångshistoria när det gäller elektriska...

Läs mer
\

Vätgas skulle kunna minska utsläpp från vägtransporter med 70 procent

Gävleborg och Dalarna positionerar sig som ledande i Europa när det gäller vä...

Läs mer


FlexBuffer möjliggör konsumentval och kortare leveranstider för e-handel med snabb, flexibel och effektiv orderhantering

ABB möter den växande efterfrågan på valfrihet och snabba leveranser bland...

Läs mer
Terbergs BC-terminaltraktor för växelflak (BC183) har uppgraderats!

Terbergs nya terminaltraktor BC183 för växelflak ger mer komfort och högre effektivitet

Terberg har uppgraderat sin BC-terminaltraktor för växelflak (BC183) med en helt ny hytt,...

Läs mer


100 % uppkopplade lastbilen lyfter förarhänsyn och affärsproduktivitet till nästa nivå

IVECO S-Way sätter nya standarder för affärsproduktivitet med ett nytt motorprogram...

Läs mer


Nya Daily: det smarta fordonet som tar lätta transporter till nya höjder

IVECO bryter ny mark med sin nya Daily Air-Pro-familj som är utrustad med den unika...

Läs mer


Bravida levererar säkerhetslösningar till Åhléns nya automatiserade logistikcenter i Stockholm

Bravida har fått förtroendet att genomföra leveransen av säkerhetslö...

Läs mer
Nya litiumjondrivna staplaren Jungheinrich ERD 220i är kompaktast, säkrast och mest ergonomisk i sin klass.

Den nya litiumjondrivna staplaren från Jungheinrich kompromissar inte

Jungheinrich presenterade sin nya staplare med litiumjonbatteri - ERD 220i – vid sin globala,...

Läs mer
Speedy Picker på Lifts All AB.

Lifts All lanserar nytt lyftverktyg för truckar

Nu lanserar Lifts All Speedy Picker, en kranarm med lyftverktyg för truckar med en unik...

Läs mer

Nu är Konecranes lyfttruckar ännu grönare

Konecranes har testat användningen av fossilfritt HVO100-bränsle i lyfttruckar vid sin...

Läs mer
Låglyftaren MT15 från Linde.

Den ideala transportören i ny kompakt design

Robust, flexibel och snabb – så kan man bäst beskriva den nya generationen av...

Läs mer
Christian Levin tillträder som ny VD och koncernchef på Scania den 1 maj, 2021.

Christian Levin blir ny VD på Scania

Scanias styrelse har utsett Christian Levin till ny verkställande direktör och...

Läs mer
Test ellastbil i arktiskt klimat.

Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall,...

Läs mer


Abkati lanserar färdiga backkameralösningar från Brigade

När det kommer till att framföra stora fordon bör man aldrig tumma på sä...

Läs mer
Den här Terberg YT203-H2-terminaltraktorn med vätedriven motor utsätts för hårda tester på hamnområdet i Rotterdam.

Terberg testar vätedrivna motorer

Just nu testar nederländska Terberg sin nya vätedrivna terminaltraktor YT203-H2 på...

Läs mer


Nå nya höjder med nästa generations automatiserade skjutstativtruck

Den automatiserade skjutstativtrucken Linde R-MATIC sätter en ny standard för lyfthö...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

Kardex

gebhardt-group

Micrologistic

Be-ge

Wiklunds

Wasa line

semax

eab_250

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se