Säkerhet och innovation i produktion för Plasman


2021-11-16

Plasman moderniserar sin lagerlogistik med Jungheinrich.
Bild: Jungheinrich
Plasman moderniserar sin lagerlogistik med Jungheinrich.

\
Bild: Jungheinrich
"Lösningen blev att istället helt gå över till litiumjontruckar och att införa ett Fleet Management-system" säger Emelie Holmgren, ansvarig säljare, Jungheinrich.

Plasman moderniserar sin lagerlogistik och har med Jungheinrich gått över till truckar med litiumjonbatterier och digitaliserat den dagliga tillsynen för sin truckflotta i Simrishamn, Skåne.

Plasman i Simrishamn vid vackra Österlen i Skåne tillverkar och lackerar främst formsprutade plastdetaljer till automotive industrin. Bland de internationella kunderna finns bland annat Scania, Volvo Cars, Volvo Trucks, Nibe, Orio och snart även BMW-koncernen. 1961 grundades Plastal Industri och 2016 köptes verksamheten upp av den internationella Plasman-gruppen som tillverkar exteriöra bildelar. Inom Plasman finns ett tydligt fokus på innovation, utveckling och investeringar för framtiden.

Med Jungheinrich har Plasman etablerat ett nationellt samarbete för lagerlogistik. För anläggningen i Simrishamn lyfte Plasman behovet att göra förändringar i sin lagerlayout för att installera en ny maskin och därmed bygga ett nytt laddningsrum för truckbatterihanteringen. Jungheinrich visade Plasman möjligheterna att i samband med detta - i linje med Plasmans egna verksamhetsmål - fokusera på ökad innovation och säkerhet även inom truckdriften.


Truckflottan drivs med litiumjonbatterier
Plasman fokuserar mycket på säkerhet för sina medarbetare och det genomsyrar verksamheten. Med litiumjondrivna truckar finns konkreta säkerhetsfördelar framför traditionell batteriteknik och eftersom Plasman sätter personalen främst blev valet att gå över till litiumjondrivna truckar en självklarhet. Förutom att de är säkrare för medarbetare, effektiviserar och förenklar truckhanteringen, så är litiumjonbatterier också att föredra ut ett miljöperspektiv eftersom batterierna har hög energieffektivitet och en mer miljövänlig tillverkningsprocess, vilket leder till minskade Co2-utsläpp.

En stor fördel med litiumjondrivna truckar jämfört med truckar med traditionella blysyrabatterier är att det inte behövs något separat laddningsrum. För truckar med blysyrabatterier krävs detta och ofta ligger det i änden av en produktions- eller lagerlokal, vilket innebär att medarbetare blir mindre tidseffektiva när de måste ta sig till och från laddningsrummet för att hantera och byta batterier. Litiumjontruckar kan istället laddas längs lagergångarna där det passar verksamheten i direkt anslutning till driften och batteribyte behövs inte.

– Istället för att behöva bygga ut laddningsrummet kunde vi frigöra utrymmet till annat. Tidigare slösade vi tid på att åka till laddningsrummet i andra änden av produktionslokalerna för att byta batterier och ladda batterier. Nu kan medarbetarna parkera trucken vid sin arbetszon och snabbt sticka i laddningskontakten, förklarar Patrik Ågren.

Laddningen går mycket snabbare och medarbetarna kan även stödladda truckarna under exempelvis en kafferast eller under lunchen. För drift i flera skift ger dessa fördelar extra avtryck. Personalen slipper nu den riskfyllda och tidskrävande batteribyteshanteringen med blysyrabatterier. Att inte heller längre behöva lägga tid och möda på underhållet av batterier spar ytterligare tid och ger bättre ergonomi. Litiumjonbatterier är underhållsfria, det bildas inga knallgaser och det behövs ingen vattenpåfyllning som med blysyrabatterier.


Digitalisering och ökad säkerhet med Fleet Enterprise
Ytterligare säkerhetsfunktioner kring truckhanteringen finns i Fleet Enterprise. Det är ett Fleet Management-system, som Jungheinrich hjälpt Plasman att implementera.

Med funktionalitet för att styra tillgång till truck, digitaliserad daglig tillsyn och effektiv krockuppföljning bidrar lösningen på ett effektivt sätt till ökad säkerhet i verksamheten. Skräddarsydda rapporter som skickas med automatik till ansvariga medarbetare ger full kontroll samt underlättar uppföljning och beslut om åtgärder. Full transparens kring truckanvändandet skapar också insyn i utnyttjandegrad och möjliggör effektiviseringar.


Källa: Jungheinrich


Skriv ut



<span><span><span><span><span>Fartyget Urd (på bilden) kommer vara först ut med att trafikera den nya linjen.</span></span></span></span></span>

Stena Line startar ny daglig färjelinje till Finland

Tisdagen den 7 december avslöjade Stena Line att man går in på den finska marknaden, med en ny linje från Nynäshamn till Hangö i Finland. Den nya linjen är...

Läs mer
Nc-nielsen
Jungheinrich bygger ny fabrik i Chomutov, Tjeckien (bilden är en illustration).

Jungheinrich utökar produktionskapaciteten

Jungheinrich utvidgar produktionskapaciteten genom att bygga en ny fabrik i tjeckiska Chomutov. Från 2023 blir det produktionsstart av skjutstativtruckar i fabriken som är på drygt...

Läs mer
UNiKTRUCK
Från vänster Patrik Bender, Ove Bender, Fredrik Dahlström, Santhe Dahl och Malin &Auml;lmegran.

Byggföretag tar steget in på logistikmarknaden

GBJ Bygg har förvärvat ett markområde om 210.000 kvm av Benders, som har ägt marken under en längre tid. Markområdet är beläget utmed E20 söder om...

Läs mer
Svelag
Fastigheten Vasekær 10-12 i Herlev, Danmark.

Wihlborgs ökar det danska fastighetsbeståndet

Wihlborgs har förvärvat fastigheten Vasekær 10-12 i Herlev, Danmark. När säljaren, Terma A/S, lämnar fastigheten den 30 juni nästa år kommer Wihlborgs att...

Läs mer
Liftall


ICA öppnar högautomatiserat e-handelslager i Stockholm

Med start från den 1 december är ICAs högautomatiserade lager i Brunna, Stockholm, i full drift. ICA är först i Sverige med att öppna ett lager med en hö...

Läs mer
Kardex
Projektet kommer att undersöka förutsättningarna för ett samarbetskluster i regionen kring mellanlagring och transport av koldioxid via Gävle hamn.

Mångmiljonstöd beviljat Gävle Energi och Gävle Hamn till projekt för koldioxidlagring

Energimyndigheten har beviljat de två kommunala bolagen Gävle Energi och Gävle Hamn ett ekonomiskt stöd på 2,7 miljoner kronor. Stödet ska användas till en fö...

Läs mer
Teqton
Skeppet Tidan genomförde sjötransporten av den kalkstabiliserade leran.

Återanvändning av lera möjlig tack vare sjöfarten

SHREK, Svenska hamnars roll i en cirkulär ekonomi. Så heter ett tvåårigt forskningsprojekt som VTI driver tillsammans med ett stort antal partner. En fallstudie med sjö...

Läs mer
Servitrisen 3.

Stendörren Fastigheter förvärvar lagerfastighet i Västerås för 65,5 miljoner kronor

Stendörren Fastigheter AB har förvärvat, via bolag, lagerfastigheten Servitrisen 3 från Geidemark Fastigheter AB.

Läs mer
Den drygt 30 000 kvm tomtmarken kommer ge plats för drygt 15 000 kvm stor toppmodern logistikfastighet (bilden är en illustration).

Prologis expanderar i Eskilstuna

Logistikfastighetsföretaget Prologis har förvärvat drygt 30 000 kvm mark av Eskilstuna kommun. Marken ligger intill Footways lokaler som nyligen byggts ut. Prologis planerar nu en...

Läs mer


Utökar samarbete med Thunderful Group:

Logicenters hyr ut 25 000 m2 i Jönköping

Nu står det klart att Logicenters nya 45 400 m2 stora logistikfastighet på Torsvik, Jönköping är fullt uthyrd. Det är Thunderful Group som fortsätter sin starka...

Läs mer
Lagret i Nässjö.

SLP hyr ut över 5 000 kvm till Schenker Logistics

SLP har tecknat avtal om uthyrning av drygt 5 000 kvm till Schenker Logistics. Avtalet omfattar attraktiva lager- och logistikytor i en av SLP:s fastigheter i Nässjö.

Läs mer


Ekdalens Biotransporter går över till flytande biogas

Ekdalens Biotransporter har börjat ställa om hela sin lastbilsflotta till flytande biogas (Bio-LNG). Företaget som grundades 2005 hade tidigt som målsättning att minska...

Läs mer
– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut. Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i samma ark upp till fem gånger.

Så blev Stockholms Åkeri digitala med hjälp av Hogias transportsystem

Stora tidsbesparingar, färre fel och roligare på jobbet. Det är bara några av de vinster som åkeriföretaget Stockholms Åkeri har gjort sedan de övergav...

Läs mer

AstaZero och Polarium samarbetar för att utveckla snabbladdning för elfordon

AstaZero och Polarium ska samarbeta för att utveckla energilagringslösningar för effektiv laddning av tunga elfordon. Den nuvarande infrastrukturen för laddning av elfordon ä...

Läs mer
Myndigheterna hittade cirka 300 säkerhetsbrister vid en gemensam, nationell insats med fokus på transport och logistik.

Många säkerhetsbrister inom transport och logistik

En ny myndighetsgemensam insats mot framför allt transport- och logistikbranschen avslöjar många säkerhetsbrister. Drygt 100 företag fick oanmälda besök och 280...

Läs mer
Kran 43 inför nedmontering.

Kran rivs i väntan på nytt färjeläge

Nu rivs kran 43 på Hugo Hammars kaj, Lindholmen, för att göra plats åt ett färjeläge och en ny förbindelse över älven.
– Kranen måste...

Läs mer


Mest lästa


Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

PGtech

Aacagroup

BBH

Logistic Contractor

Dinacon

tactile Truck PC

Be-ge

WiHLBORGS

Forsea

Kalmar-kylarrenovering

Micrologistic

Wiklunds

Fastpartner

Wasa line

Vetter

Truckbox

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se