Så blev Stockholms Åkeri digitala med hjälp av Hogias transportsystem


2021-11-25

– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut. Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i samma ark upp till fem gånger.
Bild: Hogia
– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut. Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i samma ark upp till fem gånger.

Stora tidsbesparingar, färre fel och roligare på jobbet. Det är bara några av de vinster som åkeriföretaget Stockholms Åkeri har gjort sedan de övergav sitt manuella arbetssätt och gick över till att bli helt digitala.

I åkeriföretaget Stockholms Åkeri AB ingår ett 50-tal åkare. Tillsammans transporterar de fabriksbetong, sten, grus och schaktmassor, och har en stor bilpark och entreprenadmaskiner inom bygg och anläggning.

– Jag brukar säga att vi är som ett leveransvaruhus till byggbranschen. Vi kan arbeta flexibelt och leverera både transporter och fordon skräddarsytt efter behov. Från smått till stort, säger Anders Wretfalk, logistikansvarig på Stockholms Åkeri.

Den anrika åkerifirman bildades 1935 under namnet Kungsholms Åkeriförening när ett antal åkare gick ihop för att spara bränsle, som då var ransonerat. På så sätt fick de ut fler leveranser med mindre drivmedel. Ett smart sätt att effektivisera, vilket 85 år senare idén och beslutet om att digitalisera också har visat sig vara.


Veckofaktureringen görs nu på tio minuter
– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut och sa: Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i ett och samma ark upp till fem gånger innan processen var klar och pappret till slut satt i en pärm, berättar Anders.

Tidigare stod han varje vecka vid kopiatorn och scannern under en och en halv dag för att hantera chaufförernas inskickade vågsedlar. Sedlar i papper som sedan skulle läggas ihop med sina fakturor i kuvert och postas till kunderna. I dag tar det Anders i stället tio minuter att få iväg detta i Hogias transportsystem efter att chaufförerna har fotat sedlarna och skickat in dem digitalt till kontoret via Hogias mobilapp.


Behövde inte nyanställa – ökade i omsättning
­– Eftersom vi hade fått en orderökning stod vi mellan att anställa en person till eller att investera i ett nytt digitalt system. Vi valde då att satsa på Hogias transportlösning och kunde i och med det öka i omsättning i stället för att nyanställa. Det enklaste och roligaste sättet att lösa det på, eftersom vi på köpet också slapp en tråkig och ineffektiv arbetsuppgift.

Förutom att Stockholms Åkeri sparar mycket tid och har roligare på jobbet tillför digitaliseringen också en kvalitetssäkring.

­– Nu gör vi arbetet i en sammanhållande kedja från order till faktura i ett och samma digitala system. Då blir det inga kritiska gränssnitt mellan kontor och chaufför, och det blir sällan fel. Allt flyter på väldigt smidigt, säger Anders och fortsätter:

– Mycket också tack vare Hogias support, som är femstjärnig! De är alltid trevliga, tillmötesgående och hjälpsamma. Jag bara lyfter på telefonluren och får hjälp direkt. Det spelar ingen roll hur bra system du har om inte supporten fungerar.


Anpassat modulsystem
Anders var den som drev igenom att de skulle börja med Hogias affärsstöd för transportledning. Han hade kollegor som använde systemet och var mycket nöjda med det, så han kontaktade Hogia för en presentation.

– Det visade sig att allas önskemål på företaget kunde uppfyllas till en bråkdel av kostnaden vi hade innan. Eftersom Hogia har ett bra modulsystem kunde vi välja ut och kombinera de delar som var aktuella för just oss. I vårt arbete behöver vi kunna se flödet av våra material. Rätt tid, rätt plats, rätt material – då är vi i mål och levererar korrekt mot kund.


Källa: Hogia


Skriv ut



Bengt Joelsson, VD Ottosson Truck/Hyundai och Lina Burge från Vara Maskinimport tillsammans med Thages som kommer att bygga fastigheten.

Första spadtaget för Ottosson Truck/Hyundais nybygge

Efter flera år av planering sattes äntligen första spadtaget i marken för Ottosson Truck/Hyundais nybygge i Bromölla i mitten på november förra året....

Läs mer
Nc-nielsen
Containerfartyg anlöper Västhamnen i Helsingborgs Hamn.

Volymrekord för Helsingborgs Hamn

Nu visar 2021 siffror att containervolymerna överträffar rekordåret 2019s volymer. Den totala volymen gods sjöledes ökade med över 300 miljoner ton och antal TEU* ö...

Läs mer
Abus Kransystem
DB Schenker ansluter den globala organisationen IRU i syfte att samarbeta för bättre och hållbarare vägtransporter.

DB Schenker vill framtidssäkra vägtransportbranschen

DB Schenker ansluter till IRU (International Road Transport Union) för att bidra till samarbetet för bättre och hållbarare vägtransporter världen över.

Läs mer
UNiKTRUCK


Nu tas första spadtaget för toppmodern logistikanläggning i Malmö

Castellums senaste logistikprojekt i Öresundsregionen går av stapeln i morgon den 25 januari. På Malmös bästa logistikläge byggs en toppmodern lager- och...

Läs mer
Svelag


Hogia Ferry Systems tecknar avtal med Corsica Linea

Efter att ha gått segrande ur en utvärderingsprocess under första halvåret 2021, tecknade Hogia Ferry Systems ett långsiktigt avtal med det fransk-korsikanska fä...

Läs mer
Liftall


Värmdö Kommun satsar på hållbar trafik- och infrastrukturmiljö

Värmdö Kommun har tagit fram en kommunövergripande Trafikstrategi för trafikrelaterade frågor för en långsiktigt hållbar vägledning och stöd i...

Läs mer
Kardex
Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter lageryta i Arlandastad (bilden är en genrebild).

Schenker Logistics expanderar i Arlandastad

Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter lageryta i Arlandastad.
– Nu kan vi välkomna nya kunder inom Healthcare-segmentet samtidigt...

Läs mer
Teqton


Stendörren erhåller ytterligare tre bygglov inom lager och logistik

Stendörren Fastigheter AB har idag erhållit ett lagakraftvunnet bygglov inom logistik i Almnäs, Södertälje och har därmed sedan slutet av 2021, utöver vad som...

Läs mer
Thomas Ström, vd, NTEX.

NTEX fortsätter att växa i Europa

NTEX utökar sin närvaro i Europa genom att förvärva transport- och speditionsbolaget Scanroad i Belgien och del i det italienska fraktbolaget ITX Cargo S.R.L. Förvärven...

Läs mer
Godsvolymerna ökade stort i hamnen under årets som gick - trots återkommande störningar i de globala godflödena.

Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn - trots fortsatt pandemi

Logistiksystemet är fortsatt under högt tryck till följd av covid-19-pandemin som nu gått in på sitt tredje år. Men Göteborgs hamn har klarat sig bra har vuxit i...

Läs mer


Dämpad utveckling för godstransporternas konkurrenskraft

Det svenska transportsystemets kapacitet och tillförlitlighet faller väl ut i en internationell jämförelse. Systemet befinner sig dock under press. Både kvalitativa och...

Läs mer
Visionsibild över nya centralplan (bilden är en illustration).

Fördubblad kapacitet:

Så överdäckningen av Stockholms centrals spårområde se ut

Under tisdagen presenterades det vinnande förslaget till utvecklingen av Centralstaden i Stockholm, framtaget av Foster + Partners, Marge Arkitekter, Land Arkitektur, Thornton Tomasetti,...

Läs mer

DB Schenker expanderar med Prologis i Arlandastad

Samarbetet mellan DB Schenker och det globala logistikfastighetsföretaget Prologis fortsätter att utvecklas. DB Schenker, som sedan tidigare hyr hela DC1-fastigheten i Prologis Park...

Läs mer
Över 100 spårbundna automatiska Konecranes-portalkranar vid hamnen.

Konecranes levererar tre spårbundna portalkranar till åt Port of Virginia

Port of Virginia i USA har beställt tre spårbundna Konecranes-portalkranar till sin Norfolk International Terminals (NIT)-anläggning. Detta följer på det framgå...

Läs mer


Volvo Lastvagnar lanserar ellastbil med längre räckvidd

Volvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR Electric, anpassad för den nordamerikanska marknaden. Med längre räckvidd och snabbare...

Läs mer


Mest lästa


Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

PGtech

BBH

Logistic Contractor
midac-batteries-batteriunion

tactile Truck PC

Be-ge

WiHLBORGS

Forsea

Micrologistic

Wiklunds

Fastpartner

Wasa line

Vetter

Truckbox

Karlholm Logistics

Ottossontruck

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se