Scania lanserar nya V8-motorer


2020-09-28

Fyra nya V8-motorer och drivlinor ger bränslebesparingar på upp till sex procent.
Bild: Scania

Fyra nya V8-motorer och drivlinor ger bränslebesparingar på upp till sex procent.



Scanias nya V8-motorer erbjuder inte bara rekordhög effekt utan även väsentligt förbättrad bränsleeffektivitet. Totalt kan besparingen uppgå till sex procent eller mer under rätt förhållanden. Bränslebesparingar i den storleksordningen gör självfallet stor skillnad, både långsiktigt för klimatet och här och nu för åkeriet.

– Under övergången till fossilfria transporter måste vi göra allt vi kan för att förbättra dagens lösningar, säger Alexander Vlaskamp, Executive Vice President, Head of Sales and Marketing. Man kan inte låta sitt hus brinna ner till grunden bara för att ett nytt hus håller på att byggas. Övergången måste vara smidig.

Bränslebesparingarna är resultatet av omfattande finjusteringar och utvecklingsinsatser från Scanias ingenjörer. Det handlar om teknik i framkant för att utveckla förbränningsmotorerna. Bland dessa – som möjliggjorts genom 70 nya komponenter – återfinns minskad intern friktion, högre kompression, förbättrat efterbehandlingssystem och ett nytt effektivare motorstyrsystem.

Samtidigt som elektrifiering ligger högst på dagordningen är världen alltjämt beroende av lastbilstransporter som genomförs med förbränningsmotorer. Det är just därför som Scanias nya kraftfulla V8-motorer är så viktiga:

– En typisk lastbil i fjärrtrafik i Europa kör cirka 150 000 kilometer om året, berättar Alexander Vlaskamp. En rimlig besparing i länder där längre och tyngre lastbilsekipage tillåts är 3 000–4 000 liter per år för en lastbil med vår nya V8 – en fantastisk prestation i alla avseenden.

Högsta effekten någonsin
Det mest spektakulära och det som tilldrar sig mest intresse är den toppresterande motorn på 770 hk och 3700 Nm. Det är sannolikt den kraftfullaste,  seriebyggda lastbilsmotor som tillverkas. Var och när behövs all denna kraft?

– Den är givetvis inte för alla och envar men vi ser en ökad efterfrågan för lastbilar som kan hantera bruttovikter på 60 ton eller mer, särskilt för kombiekipage , säger Alexander Vlaskamp. Det snabbaste sättet att öka transporteffektiviteten är genom längre och tyngre lastbilsekipage. Den ökad bränsleförbrukningen för tyngre lastbilar kompenseras genom ökad lastkapacitet. Det ger en gynnsam CO2/ton-kalkyl och dessutom finns möjlighet att köra din Scania V8 på förnybara biobränslen.

Det är naturligt att efterfrågan på Scanias V8-motorer är störst i länder där högre bruttovikter tillåts – särskilt i de nordiska länderna. Men även på andra marknader, bland annat Italien och Spanien, liksom på vissa marknader utanför Europa, väljer många en V8 eftersom terrängen är bergig med branta stigningar och utmanande vägar.

– Vi har en tydlig bild av var de första 770 hk-lastbilarna kommer att göra skillnad, förklarar Alexander Vlaskamp. Det finns starka rationella skäl för att beställa en sådan lastbil. De kunderna är ute efter den bästa totalekonomin, väl medvetna om det faktum att ökad last innebär ökad effektivitet, ökad intjäning och ett högre andrahandsvärde. Samtidigt vet jag att många av våra kunder kommer att uppleva ren glädje i att framföra ett så fantastiskt arbetsredskap.



Källa: Scania


Skriv ut



Bengt Joelsson, VD Ottosson Truck/Hyundai och Lina Burge från Vara Maskinimport tillsammans med Thages som kommer att bygga fastigheten.

Första spadtaget för Ottosson Truck/Hyundais nybygge

Efter flera år av planering sattes äntligen första spadtaget i marken för Ottosson Truck/Hyundais nybygge i Bromölla i mitten på november förra året....

Läs mer
Nc-nielsen
Containerfartyg anlöper Västhamnen i Helsingborgs Hamn.

Volymrekord för Helsingborgs Hamn

Nu visar 2021 siffror att containervolymerna överträffar rekordåret 2019s volymer. Den totala volymen gods sjöledes ökade med över 300 miljoner ton och antal TEU* ö...

Läs mer
Abus Kransystem
DB Schenker ansluter den globala organisationen IRU i syfte att samarbeta för bättre och hållbarare vägtransporter.

DB Schenker vill framtidssäkra vägtransportbranschen

DB Schenker ansluter till IRU (International Road Transport Union) för att bidra till samarbetet för bättre och hållbarare vägtransporter världen över.

Läs mer
UNiKTRUCK


Nu tas första spadtaget för toppmodern logistikanläggning i Malmö

Castellums senaste logistikprojekt i Öresundsregionen går av stapeln i morgon den 25 januari. På Malmös bästa logistikläge byggs en toppmodern lager- och...

Läs mer
Svelag


Hogia Ferry Systems tecknar avtal med Corsica Linea

Efter att ha gått segrande ur en utvärderingsprocess under första halvåret 2021, tecknade Hogia Ferry Systems ett långsiktigt avtal med det fransk-korsikanska fä...

Läs mer
Liftall


Värmdö Kommun satsar på hållbar trafik- och infrastrukturmiljö

Värmdö Kommun har tagit fram en kommunövergripande Trafikstrategi för trafikrelaterade frågor för en långsiktigt hållbar vägledning och stöd i...

Läs mer
Kardex
Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter lageryta i Arlandastad (bilden är en genrebild).

Schenker Logistics expanderar i Arlandastad

Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter lageryta i Arlandastad.
– Nu kan vi välkomna nya kunder inom Healthcare-segmentet samtidigt...

Läs mer
Teqton


Stendörren erhåller ytterligare tre bygglov inom lager och logistik

Stendörren Fastigheter AB har idag erhållit ett lagakraftvunnet bygglov inom logistik i Almnäs, Södertälje och har därmed sedan slutet av 2021, utöver vad som...

Läs mer
Thomas Ström, vd, NTEX.

NTEX fortsätter att växa i Europa

NTEX utökar sin närvaro i Europa genom att förvärva transport- och speditionsbolaget Scanroad i Belgien och del i det italienska fraktbolaget ITX Cargo S.R.L. Förvärven...

Läs mer
Godsvolymerna ökade stort i hamnen under årets som gick - trots återkommande störningar i de globala godflödena.

Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn - trots fortsatt pandemi

Logistiksystemet är fortsatt under högt tryck till följd av covid-19-pandemin som nu gått in på sitt tredje år. Men Göteborgs hamn har klarat sig bra har vuxit i...

Läs mer


Dämpad utveckling för godstransporternas konkurrenskraft

Det svenska transportsystemets kapacitet och tillförlitlighet faller väl ut i en internationell jämförelse. Systemet befinner sig dock under press. Både kvalitativa och...

Läs mer
Visionsibild över nya centralplan (bilden är en illustration).

Fördubblad kapacitet:

Så överdäckningen av Stockholms centrals spårområde se ut

Under tisdagen presenterades det vinnande förslaget till utvecklingen av Centralstaden i Stockholm, framtaget av Foster + Partners, Marge Arkitekter, Land Arkitektur, Thornton Tomasetti,...

Läs mer

DB Schenker expanderar med Prologis i Arlandastad

Samarbetet mellan DB Schenker och det globala logistikfastighetsföretaget Prologis fortsätter att utvecklas. DB Schenker, som sedan tidigare hyr hela DC1-fastigheten i Prologis Park...

Läs mer
Över 100 spårbundna automatiska Konecranes-portalkranar vid hamnen.

Konecranes levererar tre spårbundna portalkranar till åt Port of Virginia

Port of Virginia i USA har beställt tre spårbundna Konecranes-portalkranar till sin Norfolk International Terminals (NIT)-anläggning. Detta följer på det framgå...

Läs mer


Volvo Lastvagnar lanserar ellastbil med längre räckvidd

Volvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR Electric, anpassad för den nordamerikanska marknaden. Med längre räckvidd och snabbare...

Läs mer


Mest lästa


Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

PGtech

BBH

Logistic Contractor
midac-batteries-batteriunion

tactile Truck PC

Be-ge

WiHLBORGS

Forsea

Micrologistic

Wiklunds

Fastpartner

Wasa line

Vetter

Truckbox

Karlholm Logistics

Ottossontruck

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se