MAN Truck & Bus introducerar den nya generationen lastbilar


2020-02-25

Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus, presenterar den nya lastbilsgenerationen i Bilbao.
Bild: MAN
Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus, presenterar den nya lastbilsgenerationen i Bilbao.

Den nya lastbilsgenerationen från MAN, MAN TGM, TGS, TGX och TGL.
Bild: MAN
Den nya lastbilsgenerationen från MAN, MAN TGM, TGS, TGX och TGL.

Nya MAN TGX
Bild: MAN
Nya MAN TGX

Nya MAN TGS
Bild: MAN
Nya MAN TGS

Nya MAN TGM
Bild: MAN
Nya MAN TGM

Nya MAN TGL
Bild: MAN
Nya MAN TGL

Instrumentpanelen i nya TG-serien är anpassad för förarens behov.
Bild: MAN
Instrumentpanelen i nya TG-serien är anpassad för förarens behov.

Föraranpassad interiör med optimerat utrymme i hytten.
Bild: MAN
Föraranpassad interiör med optimerat utrymme i hytten.

MAN SmartSelect.
Bild: MAN
MAN SmartSelect.

Blinkers med detaljer i krom.
Bild: MAN
Blinkers med detaljer i krom.

Backspeglar optimalt placerade för bästa sikt.
Bild: MAN
Backspeglar optimalt placerade för bästa sikt.

Djupare och bredare insteg till nya MAN TGX.
Bild: MAN
Djupare och bredare insteg till nya MAN TGX.

Kontrollpanelen till MAN EasyControl sitter på insidan av förardörren, så att många viktiga funktioner kan styras direkt från den öppna dörren.
Bild: MAN
Kontrollpanelen till MAN EasyControl sitter på insidan av förardörren, så att många viktiga funktioner kan styras direkt från den öppna dörren.

MAN Truck & Bus introducerar en helt nyutvecklad lastbilsgeneration för första gången på 20 år. Serien är framtagen i enlighet med de ändrade kraven för transportindustrin och sätter nya standarder för bland annat assistentsystem, förarorientering och digitalt nätverk. Med bränslebesparingar på upp till åtta procent uppnår den nya lastbilsgenerationen också betydliga reduktioner av CO2-utsläpp. Redan från start involverade MAN kunder och förare i processen med att utveckla den nya lastbilsgenerationen, så att deras åsikter och tankar kunde bli en del av det nya fordonet.

– Vi gör våra kunders verksamhet enklare, mer effektiv och därmed mer framgångsrik. Simplifying Business är vårt ledord, vårt krav och vårt löfte. Den nya lastbilsgenerationen ger oss möjlighet att infria detta löfte på ett mer omfattande sätt än någon gång tidigare, Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus.

Den nya lastbilsgenerationen går i fotspåren efter en legendarisk fordonsserie, MAN TGA. TGA-serien satte nya standarder för lastbilskonstruktion då den lanserades år 2000, något som den nya lastbilsgenerationen följer upp med en helt ny nivå av komfort, säkerhet, effektivitet, hållbarhet, service samt uppkoppling och digitalisering.


“Simplifying Business” – en transportindustri i förändring
Idag är kraven inom alla områden av transportnäringen högre än någonsin tidigare. Prognoser för framtiden indikerar att en grundläggande förändring av industrin är att vänta och detta för med sig stora utmaningar. Transportvolymen i EU enbart förväntas öka med 40 procent de kommande 20 åren. Samtidigt finns bestämmelser som ska reducera CO2-utsläppen med 15 procent innan 2025 (med en ytterligare reduktion på 30 procent innan 2030). Dessutom ökar bristen på kvalificerade lastbilsförare. Enligt gällande statistik kommer till exempel Tyskland sakna runt 50 000 kvalificerade förare redan de kommande två åren.

– Våra kunder förväntar sig att vi ger dem svar på dessa frågor, och det med rätta, säger Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus.
– För deras skull måste vi ligga ett steg före dessa förändringar med alla tillhörande direkta och indirekta effekter. Detta är en enorm, men samtidigt extremt spännande uppgift. Vi måste tänka i nya dimensioner som producent, och det gör vi med vår nya lastbilsgeneration.


“Optimerad arbetsmiljö” – med föraren i fokus
För att optimera förarens arbetsplats har MAN konsekvent inkluderat feedback och expertis från förare och bilägare under hela utvecklingsprocessen. Detta är också grunden till att den nya lastbilsgenerationen sätter standarder när det gäller användarvänlighet, ergonomi, nätverk med digitala enheter och applikationer, och sist men inte minst optimerad förvaring och sovkomfort.


“Utmärkt effektivitet och ekonomi”
Euro 6d-motorserien som blev introducerad år 2019 uppnår sin fulla potential med den nya lastbilsgenerationen. Den har upp till åtta procent lägre bränsleförbrukning jämfört med föregångaren inom fjärrtransport, Euro 6c, vilket också resulterar i en betydlig CO2-reduktion.

Den förbättrade aerodynamiken spelar också en roll när det gäller reducerad bränsleförbrukning. Vidare erbjuder MAN en övningsorienterad förarutbildning med digitala applikationer. Detta hjälper förarna att uppnå en ännu effektivare körstil.


“Optimerad driftstid” – utmärkt tillgänglighet 
MAN strävar efter att göra det väl beprövade ännu bättre med den nya lastbilgenerationen. Detta för att säkerställa en långvarig produktkvalitet (vilket ännu en gång bekräftas i TÜV-rapporten) även i framtiden.

Ta till exempel den nyutvecklade och förenklade elektronikarkitekturen, som avsevärt förbättrar och utvidgar lastbilarnas funktionalitet.

Dessutom bidrar det digitaliserade underhållshanteringssystemet till att reducera driftskostnader och garanterar maximal tillgänglighet. Bilägare och förare stöds därmed genom flera digitala funktioner och tjänster.


Från kund till produkt
“Simply my Truck” är inte bara en slogan, utan ett fundament för utvecklingen av den nya generationens lastbilar. För att ta reda på hur den optimala arbetsplatsen i en lastbil skulle utformas presenterade MAN-utvecklarna olika prototyplösningar för över 700 förare. Resultatet av dessa intervjuer har varit en av grundpelarna i utvecklingsarbetet med den nya lastbilsserien.

Utöver det bjöd MAN in 300 nationella och internationella kunder från 16 land till München för workshops som syftade till att ta reda på vad som var viktigast ur förar- och kundsynvinkel. Utvecklarna jämförde resultatet av alla workshops med resultatet från förarintervjuerna och implementerade detta i den nya MAN lastbilsgenerationen. 


Omfattande förbättringar inom produktionen 
Den nya lastbilsgenerationen från MAN innebär inte bara att det är en helt ny produkt, utan man har också arbetat med omfattande förbättringar inom produktion.

För att kunna starta serieproduktionen av den nya lastbilsgenerationen och samtidigt kunna erbjuda de föregående modellerna under övergångsfasen som kommer vara till slutet av år 2020, har MAN investerat cirka 100 miljoner euro i fabriken i München. Här blir 500 hytter från både den nya och föregående TG-serien producerade per idag. Ytterligare 85 miljoner euro investerades i en ny lackeringsanläggning i huvudfabriken, som nu har kapacitet att hantera den ökade produktionstakten utan problem.

Även på fabriken i Steyr i Österrike, där TGL- och TGM-serierna fortsätter att rulla av produktionslinan, har en toppmodern lackeringsanläggning tagits i drift. Alla plastdetaljer för hela MAN:s produktionsnätverk kommer att lackeras där i framtiden. 


Nya MAN Truck Generation – projektet i tal
Introduktionen av nya MAN Truck Generation är det mest ambitiösa projektet från MAN på 20 år:



Källa: MAN