Mercedes-Benz Actros får luftfjädrad 9-tons framaxel


2020-03-12

Från och med april går det att få sin Mercedes-Benz Actros med luftfjädrad 9-tons framaxel.
Bild: Mercedes-Benz
Från och med april går det att få sin Mercedes-Benz Actros med luftfjädrad 9-tons framaxel.

Från och med april går det att få sin Mercedes-Benz Actros med luftfjädrad 9-tons framaxel. Det betyder att det tyska märkets flaggskepp nu kan fås med luftfjädring runt om ända upp till 28-tons totalvikt (boogie).

Den svenska lastbilsmarknaden är unik med sina höga totalvikter för landsvägstransporter. Sedan 2018 gäller 28 ton som högsta tillåtna totalvikt för tre-axlade bilar och då krävs en framaxel som är godkänd för nio ton. Då detta är ett specialkrav för Sverige har det hittills inte gått att från fabrik kombinera detta med luftfjädring, men nu blir det ändring på det.

– Vi har en bra dialog med fabriken, när det gäller våra lokala behov. Och nu börjar man bygga Actros med luftad 9-tons framaxel på direkt begäran från oss. Det säger Bengt-Ove Hedborg som är försäljningschef för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige.

– Actros med sina självkörande funktioner och kamerabackspeglar (Mirror Cams) är helt klart marknadens modernaste lastbil. Nu får helt nya kunder möjlighet att välja den.



Källa: Mercedes-Benz