När det viktigaste behöver komma fram – DHL satsar på nästa generations hockeyspelare


2020-09-10

DHL fördjuper samarbetet med svensk damhockey med hjälp av Linnea Hedin (AIK), Ebba Berglund (Luleå) och Hanna Olsson (HV71).
Bild: Stina Stjernkvist
DHL fördjuper samarbetet med svensk damhockey med hjälp av Linnea Hedin (AIK), Ebba Berglund (Luleå) och Hanna Olsson (HV71).

DHL förlänger avtalet med den svenska damhockeyligan SDHL och inleder nu sitt andra år som huvudsponsor. Fokuset är dock annorlunda.
– Vi vill bidra till att fler tjejer börjar spela hockey, säger Jonas Lindell, Managing Director på DHL E-commerce Solutions.

Precis som i fjol, då DHL blev ligans första huvudsponsor någonsin, så går tre kronor för varje privatsålt paket direkt till ligan.
Den stora skillnaden i sponsorskapet är den nu uttryckliga satsningen på barn- och ungdomsverksamheten.

– Vi vill vara en aktiv och närvarande sponsor, inte bara någon som betalar för en logga på en sarg. Det första året stöttade vi SDHL mycket med de kommersiella bitarna kring ligan, nu vill vi hjälpa dem i deras satsning på nästa generations spelare. Vi har ett flertal olika aktiviteter och planer för säsongen, säger Jonas Lindell, Managing Director på DHL E-commerce Solutions, den del av DHL som jobbar med e-handel.


Initiativen och aktiveringarna som ska stärka tjejhockeyn är framtagna tillsammans med tre av ligans största stjärnor:
• Hanna Olsson, HV71, som under den förra säsongen var den bästa poängplockaren bland de inhemska spelarna. Hanna Olsson har spelat över 100 landskamper och varit med i såväl OS och VM, trots att hon bara är 21 år. 
• Ebba Berglund, Luleå. Fysiskt spelande back, driven och målinriktad. Dessutom flera SM-medaljer i segling. 
• Linnea Hedin, AIK. Landslagsback, stark skridskoåkare, pådrivare och lagspelare fullt ut.

– Vi är väldigt glada att kunna få jobba aktivt med dessa tre spelare som är föredömen både på och utanför isen. Deras input och kunskap är ovärderlig. Vår ambition har hela tiden varit att bidra till ett mer jämställt idrotts-Sverige, samtidigt som vi naturligtvis har affärsmässiga skäl. Vi känner igen oss i den utvecklingsresa SDHL gör, vi har ju gått från att vara en liten e-handelsaktör till att bli en stor, och hjälper gärna damhockeyn göra en liknande resa, säger Jonas Lindell.

DHL fortsätter även att vara ligans officiella logistikpartner, samt bidrar med kompetens kring försäljning, administration och kommunikation. De första initiativen för att främja tjejhockeyn presenteras under hösten.



Källa: DHL