Konecranes LiftTrucks blir eldrivna


2020-12-09

Konecranes E-VER.
Bild: N.C. Nielsen A/S
Konecranes E-VER.

Konecranes E-VER.
Bild: N.C. Nielsen A/S
Konecranes E-VER.

Konecranes E-VER.
Bild: N.C. Nielsen A/S
Konecranes E-VER.

Konecranes E-VER.
Bild: N.C. Nielsen A/S
Konecranes E-VER.

Konecranes E-VER är en ny medlem i Konecranes Ecolifting-familjen. Med en helt eldriven drivlina och de senaste ekoeffektiva funktionerna är det ett tyst, effektivt fordon utan några direkta utsläpp.

Sedan 1959 har Konecranes Lift Trucks varit en pionjär när det kommer till att erbjuda kraftfulla, flexibla och pålitliga truckar till kunder runt om i världen. Under åren har de nya modellerna blivit allt mer kraftfulla, ekonomiska och ekoeffektiva. Det innovativa truckkonceptet med chassi av boxtyp och hydrauliskt lastavkänningssystem lanserades 1995 och ledde till bränslebesparingar på upp till 15 procent jämfört med andra växelpumpsenheter. 2013 lanserade Konecranes världens första hybriddrivna reachstacker och efter det kom reachstackern med världens högsta kapacitet: den kan lyfta 152 ton på kroken. Idag fortsätter företaget att leva upp till sitt goda rykte genom att presentera den första eldrivna trucken.

Beprövad teknologi: bättre för verksamheten
– Elektriskt drivna lyftfordon är väletablerade hos Konecranes. I det här projektet har vi innoverat och tar den elektriska driften till nästa nivå, säger Lisa Martinsson, Senior Project Manager, som leder företagsprogrammet för att utveckla elektriska truckar.
– Vi sätter än ny industristandard ännu en gång.

Jämfört med en dieselmotor av standardtyp minskar Konecranes E-VER energiförbrukningen i allmänhet och driftskostnader med upp till 70 procent. Litium-jon-batteriet som driver truckens två motorer har valts utifrån dess många fördelar. Det sparar tid eftersom det bara tar 45 minuter att ladda. När trucken kör leds dessutom bromsenergi vidare till batteriet och laddar det. Batteriet är omgivet av en skyddsram vilket gör att det är skyddat mot fysiska skador och kan laddas överallt. Slutligen håller det i minst 3000 fulla laddningscykler.

Den elektriska trucken Konecranes E-VER kostar mindre tid och pengar vid underhåll eftersom den har vanliga elektriska moduler och få rörliga delar. Utan värmeutveckling och med färre vibrationer håller komponenterna längre.


Mjuk och säker: bättre för förarna
Konecranes har alltid byggt truckar som ger bästa möjliga styrning, komfort och säkerhet. På den punkten skiljer sig E-VER inte alls från sina föregångare. Det här elektriska fordonet är kraftfullt och lättmanövrerat och kör med en motor som är effektivare än en dieselmotor. Mjukare rörelser och snabbare acceleration gör att föraren kan fokusera på att förflytta lasten säkert och effektivt. Hytten har stor, fri sikt över arbetsområdet och en ergonomisk konsol med en tydlig, grafisk skärm som är lätt att läsa av samt bekväm fordonsstyrning.

Den här elektriska trucken tar säkerhet ännu ett steg längre med redundanssensorer för snabbare diagnostisering och felsäkra funktioner. Förutom på displayen finns det flera elektriska signaler runt om på maskinen som informerar föraren om de viktigaste delarna av driften, t.ex. när det är dags att ladda.


Anslutbarhet: optimera flottan bättre
Dessutom är Konecranes E-VER en Smart Connected-truck. TRUCONNECT-fjärrövervakning följer batteriets laddningsstatus samt energiförbrukning och återställning. På kundportalen yourKONECRANES.com sammanställs all information på ett ställe. Där anges nyckeltal som är viktiga för både ledning och drift; där visualiseras data och trenddiagram för att övervaka och styra truckens effektivitet, produktivitet, säkerhet och miljöpåverkan.

Den nya Sakernas Internet-plattformen är utformad för att främja fordon-till-allt-kommunikation, vilket innebär direkt överföring av data från trucken till alla system den kan interagera med, naturligtvis skyddad av data- och cybersäkerhet på högsta nivå. Dessutom gör Sakernas Internet-plattformen det lättare att övervaka, kontrollera och analysera kunders truckflottor och optimera driften.

– Utrustad med den senaste Smart Connected-teknologin kommer den nya elektriska Konecranes E-VER-trucken att vara en fördel för våra kunder eftersom den dramatiskt minskar deras miljöpåverkan samtidigt som prestandan är bättre, säger Andreas Falk, Senior Vice President på Konecranes Business Unit Lift Trucks.
– Många kunder planerar att bli kolneutrala inom den närmsta tiden och att gå över till eldrivna fordon är den logiska vägen framåt. Vi vill hjälpa dem genom att erbjuda en idealisk lösning som passar deras värld.

E-VER är del av Ecolifting, vilket är Konecranes vision att minimera fotavtrycket från utrustning som används på terminaler och inom tung industri och istället förbättra deras handavtryck. Från ekooptimerade dieseldrivenheter, till hybridversioner och helt elektriska flottor kommer man att fortsätta göra mer med mindre. 



Källa: N.C. Nielsen