Nöjdare kunder och grönare tågresor är resultatet av Transdevs nio år på Öresundståg


2020-12-10

Bild: Liza Simonsson

Den 13 december är det dags för Transdev att lämna över Öresundståg till SJ. Det har hänt en hel del sedan Transdev, på uppdrag av Öresundståg AB, började köra tågsystemet 2011. Idag är närmare tre av fyra resenärerna nöjda med sin resa med Öresundståg och energiförbrukningen har minskat med åtta procent.

Med drygt 27 miljoner resenärer varje år, är Öresundstågstrafiken ett av Sveriges största regionaltågssystem. Systemet är komplext och utgör stommen för det regionala resandet mellan sex län i södra Sverige samt till Danmark.

– Det är klart att vi hade önskat köra vidare men nu när jag kollar i backspegeln så kan jag säga att det verkligen varit en jättespännande resa vi har varit med om. Trots stora utmaningar som flyktingkrisen med tillhörande id-och gränskontroller och coronapandemin så tycker jag att vi i god samverkan med både Öresundståg AB och DSB har gjort stora framsteg och kunnat erbjuda en bättre tjänst till resenärerna, säger Anders Ekman, affärschef för Öresundståg.

Idag är närmare tre av fyra resenärer nöjda med sin resa med Öresundståg och åtta av tio resenärer tycker att tågpersonalen gör ett bra jobb, det bästa resultatet som har någonsin uppmätts. Tack vare SMART-körning, ett körsätt som alla lokförare på Öresundståg har fått utbilda sig i och som går på att köra jämnt och planerat, har energiförbrukningen minskat med åtta procent, vilket gör resan med Öresundståg ännu grönare.

– Att kundens betyg våren 2020 är den bästa någonsin och att vi har kunnat göra Öresundståg ännu mer klimatvänlig är ett kvitto för det goda arbetet vi gjort i syftet att utveckla kollektivtrafiken. Jag vill verkligen tacka våra partner för ett jättefint samarbete och tacka våra medarbetare för deras engagemang och önska dem lycka till på nya jobbet. Jag vill också rikta ett särskilt tack till alla som har rest med oss, avslutar Anders Ekman.



Källa: Transdev