DAF LF Electric på väg mot utsläppsfria stadstransporter
DAF är ledande inom elektriska drivlinor för kommersiella fordon. DAF var den första europeiska lastbilstillverkaren som kommersialiserade ett helt elektriskt dragbilschassi: CF Electric (bruttovikt upp till 37 ton), främst för matvaruleveranser och transporter mellan städer. Nyligen utökade DAF sitt elektriska utbud med det elektriska 6x2-lastbilschassit av CF Electric med styrd bakaxel (utformning med bruttovikt på upp till 29 ton), som är idealiskt för exempelvis sophämtning med nollutsläpp.
CF Electric-lastbilarna har redan kört flera hundratusentals kilometer för stora företagskunder och utvecklat DAF:s erfarenhet av teknik för elektriska drivlinor. Den nya LF Electric är DAF:s senaste produkt med en helt elektrisk drivlina.
Vanliga rutter
LF Electrics e-motor ger 250 kW nominell effekt (toppeffekt på 370 kW) och ett nominellt vridmoment på 1 200 Nm (största moment på 3 700 Nm). Effekten kommer från ett batteri av litiumjärnfosfat (LFP) med en bruttoenergimängd på 282 kWh (effektiv kapacitet: 254 kWh). Detta ger LF Electric en räckvidd på inte mindre än 280 ultratysta och utsläppsfria kilometer, mer än tillräckligt för speditörer verksamma i stadsmiljöer.
Den senaste generationens batterier
DAF använder så kallade LFP-batterier (litiumjärnfosfat) i alla helt elektriska fordon. Dessa batterier är av den allra senaste generationen och innehåller inte kobolt eller magnesium av hållbarhetsskäl. Dessutom är de bättre förpackade – vilket ger högre energidensitet per liter – och batteriets kemi garanterar högsta värmesäkerhet. LFP-batterierna levereras med en garanti på sex år, vilket tydligt visar DAF:s förtroende för dem vad gäller prestanda, tillförlitlighet och livslängd.
En särskild egenskap hos den nya DAF LF Electric är det kombinerade laddningssystemet. Det gör att lastbilen kan laddas via det vanliga elnätet, vilket är perfekt när lastbilen återvänder till uppställningsplatsen i slutet av dagen. Med långsam laddning (400 V AC, 22 kW, 3-fas) kan batteriet laddas från 20 procent till 80 procent på 6,5 timme. En full laddning (0 procent till 100 procent) tar upp till 12 timmar. Med särskild utrustning tar snabbladdning av batterierna (650 V DC, 150 kW) bara 60 minuter från 20 procent till 80 procent och 2 timmar för full laddning.
Elektriskt kraftuttag finns
Som tillval finns den nya DAF LF Electric med ett 400 V elektriskt kraftuttag för att driva extrautrustning, t.ex. en elektrisk kylanläggning eller en elektrohydraulisk kran. Detta eliminerar behovet av en separat generator och resulterar i en komplett transportlastbil utan utsläpp.
LF Electric finns till en början som chassi med hytt på 19 ton, med 5,3 eller 5,85 meters hjulbaser. Lastbilen har en tillåten lastvikt på 11 700 kg, vilket är tillräckligt för de flesta transporttillämpningar i stadsmiljö.
Självklart bygger LF Electric på samma utmärkande DNA som sina syskon med förbränningsmotor. Precis som alla LF-enheter ger den enkel instigning, utmärkt sikt åt alla håll, utmärkt förarkomfort och den snävaste vändradien i branschen – och därmed utmärkt manövrerbarhet. Den är den perfekta lastbilen för alla förare i stadstrafik.
DAF LF Electric har utvecklats i nära samarbete med Dana Inc och börjar tillverkas på Leyland Trucks i Storbritannien i maj.
Källa: Nordic Truckcenter