DHL Supply Chain accelererar implementeringen av autonoma gaffeltruckar och pallyftare


2021-11-18

DHL räknar med att cirka ett dussin autonoma gaffeltruckar kan hantera mer än en miljon pallar per år i en enda anläggning.
Bild: DHL
DHL räknar med att cirka ett dussin autonoma gaffeltruckar kan hantera mer än en miljon pallar per år i en enda anläggning.

DHL Supply Chain, kontraktslogistiksenheten inom Deutsche Post DHL Group, accelererar implementeringen av autonoma gaffeltruckar och pallyftare i fler än 1500 lager globalt – med fokus på områden med begränsad tillgång till arbetskraft i Europa, UK, Irland och Nordamerika. Autonoma pallyftare kan hantera både horisontella och vertikala lyft, vilket gör dem särskilt användbara för konsumentartiklar och bildelar – som karaktäriseras av helpallshantering. Implementeringen är en del av DHL Supply Chains Accelerated Digitalization agenda, en strategi för implementering av innovativa lösningar och teknologier.

– Stöd genom robotlösningar är inte bara användbart vid plockprocesserna i våra snabbväxande fulfillment- och e-handelscenter. Autonoma pallyftare kan förbättra service- och verksamhetskvaliteten på många sätt. De främsta fördelarna är att de innebär direkta positiva effekter och teoretiskt sett kan bli implementerade i all vår pallhanteringsverksamhet. Sammanräknat så flyttas miljontals pallar varje dag i DHL Supply Chains olika lager. Denna process kräver teknisk utrustning – gaffeltruckar och pallyftare – och upptar även substantiell arbetskraftskapacitet som skulle kunna användas effektivare på andra sätt, speciellt vid de marknaderna med begränsad tillgång till arbetskraft, säger Markus Voss, Global CIO & COO hos DHL Supply Chain.
– Vi uppskattar att upp till 30 procent av vår globala materialhanteringsutrustning har någon form av robotautomatisering år 2030.


Minskar behovet av manuell pallhantering
Autonoma gaffeltruckar tar över plock, inlagring och återanskaffning av helpallar vid våra lager, vilket minskar antalet manuella pallhanteringar utan att det innebär några större krav på förändringar i lagrens infrastruktur. Sådana gaffeltruckar kan enkelt nå DHL:s högsta ställningar som uppgår till mer än 10 meter, och kan enkelt hantera alla typer av pallar, ställningar, etcetera.

För närvarande uppnår robotar av denna typ cirka 65 % av mänsklig produktivitet, och flyttar 10-15 pallar per timme samtidigt som den säkert manövrerar jämsides lagerarbetare och den traditionella materialhanteringsutrustningen. Sådana former av hybridlösningar som involverar ett samarbete mellan människa och robot kan vara extra användbara vid marknader med snabbväxande eller volatil logistikaktivitet samt regioner som upplever temporär brist på kvalificerad arbetskraft.

Med verksamhet dygnet runt räknar DHL med att en flotta bestående av enbart ett dussin autonoma gaffeltruckar kan hantera mer än en miljon pallar per år i en enda anläggning. Robottransportering inomhus ökar effektiviteten och förbättrar säkerheten på arbetsplatsen genom att ta över repetitiva uppgifter som att flytta runt pallar. Förbättringar som detta stödjer DHL Supply Chain i arbetet att göra verksamheten bättre och mer effektiv.


Ny teknologi
Som en del av sitt digitaliseringsarbete utvärderar DHL Supply Chain konstant nya teknologier och lösningar som ger ett direkt värde till lagerverksamheten och kan bli storskaligt implementerade. Utöver robotlösningar och bärbar teknik så förlitar sig DHL Supply Chain på mjukvara och dataanalys som kan ge information om kundernas logistiknätverk i realtid. Algoritmer och artificiell intelligens med tillgång till big data har visat sig vara ett vinnande koncept vid planering av globala försörjningskedjor, och DHL ämnar att vidare införa dessa tekniker.


Källa: DHL