Åkeriet som elskar att testa hållbara transportlösningar


2021-12-28

Roger Nilsson, vd TGM och Bäckebols åkeri, Malin van Manen, miljösamordnare, Erika Rydén, miljö och Kvalitetsansvarig, Tony Ekvall, distriktschef och Joni Lindqvist, DB Schenker CoDi Specialist framför den elektriska fordonsflottan.
Bild: DB Schenker
Roger Nilsson, vd TGM och Bäckebols åkeri, Malin van Manen, miljösamordnare, Erika Rydén, miljö och Kvalitetsansvarig, Tony Ekvall, distriktschef och Joni Lindqvist, DB Schenker CoDi Specialist framför den elektriska fordonsflottan.

Det har gått drygt 30 år sedan visionären Roger Nilsson, vd för två av DB Schenkers samarbetsåkerier TGM och Bäckebols åkeri, för första gången testade elbilar i sin verksamhet.

Drygt 30 år senare rullar en 16 ton tung Volvo ellastbil och fyra 3,5 tons Mercedes e-Sprinter längs Göteborgs gator för att leverera paket i den så kallade Gothenburg Green City Zone.

– Vi har alltid haft ett miljötänk och gillat att testa nya saker genom åren. I slutet av 90-talet hade vi till exempel ett samarbete med Volvo där vi testade två av världens första elhybridlastbilar, säger han.


Perfekt för leverans i stadskärnan
Idag består den elektriska flottan av en Volvo ellastbil och fyra 3,5 tons Mercedes e-Sprinter. E-sprinterbilarna levererar även paket utanför den gröna zonen.

– De här bilarna är klockrena för stadsleveranser. Vid normalt väder kan de köra 15 mil på en laddning, säger Roger Nilsson.

Det många kanske inte tänker på är all infrastrukturell anpassning som krävs för att ställa om till eltrafik. På TGM laddas bilarna över natten för att vara redo för utkörning dagen därpå.

– Det tar tid att byta ut alla elledningar. Det är utmaningen för den elektrifiering transportbranschen står inför: all utbyggnad i infrastrukturen, med laddningsstationer och så. Det kommer ta tid, även om tekniken för det finns redan idag, säger Roger Nilsson.


Vill se ändrade riktlinjer för eltransporter
En annan utmaning är hur riktlinjerna för elfordon ska se ut. Bilarnas batterier väger en hel del. För att inte tappa för mycket lastkapacitet hade Roger Nilsson gärna sett att maxvikten som får köras med vanligt B-körkort höjdes.

– Där hoppas jag att både politiker och Transportstyrelsen inser att det går att få till en förändring, bara viljan finns, tillägger han.

Tony Ekvall, distriktschef på DB Schenker i Göteborg, är inne på samma spår.
– Expansionen av eldriften måste börja inifrån och ut. Många av våra samarbetsåkerier är redan igång, men det gäller att få med alla, säger han.


Det är nu eller aldrig
Enligt Tony Ekvall är det nu eller aldrig som gäller och att transportbranschen just nu rider på en elektrisk våg.
– Så det gäller det att hänga på eftersom de fordon du köper idag fortfarande lever om åtta år, säger han.

Det Tony Ekvall menar är att de typer av investeringar som görs nu blir extremt viktiga i framtiden, med tanke på den explosionsartade utvecklingen av hållbara transporter inom branschen. DB Schenker globalt har till exempel lagt en beställning på 1 500 ellastbilar från tillverkaren Volta Trucks. Lanseringen av dem kommer ske på tio platser i fem olika länder under 2022.

– Vi kommer fortsätta utveckla de gröna zonerna för vår paketverksamhet så att vi kan investera i fler elbilar i Göteborg, avslutar han.


Källa: DB Schenker