Minskat klimatavtryck med ny bränslemix


2022-05-12

Sigrid på väg från Oskarshamn, som är hennes hemmahamn.
Bild: Curt-Robert Lindqvist
Sigrid på väg från Oskarshamn, som är hennes hemmahamn.

SKB:s transportfartyg m/s Sigrid kommer att börja köras med en inblandning av tio procent icke-fossilt HVO-bränsle. Åtgärden är mer långtgående än de krav som diskuteras på EU-nivå och innebär en märkbar minskning av SKB:s totala klimatavtryck.

– Det här är ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete och något vi väljer att göra trots de merkostnader som kommer med beslutet. Genom att göra det här innan det blir kravställt och dessutom med en högre mängd HVO vill vi gå före och försöka vara ett föredöme i branschen, säger Ulrika Broman, chef för SKB:s drift- och underhållsavdelning.

På EU-nivå finns föreslaget att från 2025 måste sjöfartsbränsle bestå av minst två procents inblandning av fossilfritt bränsle.
– Vi går längre än så och beräknar att den nya bränslemixen kommer att minska våra totala koldioxidutsläpp med cirka sju procent, säger Ulrika Broman.

HVO-bränsle är en förkortning av hydrerad vegetabilisk olja. Tillverkningen sker med icke-fossila råvaror som till exempel vegetabiliska oljor eller animaliska fetter.

Transportfartyget m/s Sigrid togs i drift 2014 och har redan i dag hög miljöprestanda. Bränslet har låg svavelhalt och tack vare hög reningsgrad i katalysatorer är även utsläppen av kväveoxider och partiklar begränsade.

För drygt ett år sedan tecknade SKB ett antal löften om minskad klimatpåverkan och åtgärder för att stärka den biologiska mångfalden. Hållbarhetslöften ingår i Länsstyrelsen i Uppsalas satsning Färdplan för ett hållbart län. Sedan dess har flera åtgärder genomförts, bland annat har SKB ersatt fossil diesel i fordon och maskiner med det icke-fossila bränslet HVO100.


Källa: SKB