Samarbeten med människor i fokus


2022-11-21

”Det är viktigt för oss att människor mår bra och det vill vi även stötta i andra sammanhang i den mån vi kan”, säger Hanna Svebring, Head of Marketing and Communications på DB Schenker i Sverige.
Bild: DB Schenker
”Det är viktigt för oss att människor mår bra och det vill vi även stötta i andra sammanhang i den mån vi kan”, säger Hanna Svebring, Head of Marketing and Communications på DB Schenker i Sverige.

2016 kontaktade Tradera DB Schenker med en förfrågan om att göra något tillsammans för Musikhjälpen. Det var startskottet för vad som nu börjar likna en tradition.
– Vi vill bidra med det vi gör bäst, att transportera saker, säger Hanna Svebring, Head of Marketing and Communications på DB Schenker i Sverige.

Varje år kan företag och privatpersoner lägga upp auktioner på Tradera där hela vinsten går till Musikhjälpen. Och för sjunde året i rad erbjuder DB Schenker gratis frakt. Hanna Svebring berättar varför:

– Spontant, för att det känns så bra. Vi hoppas att vår gratisfrakt gör att fler budar på – och säljer saker – till förmån för Musikhjälpen. Sen måste vi förstås tänka på att frakten är vårt levebröd så det är inget vi kan göra gratis hela tiden, men det här samarbetet är viktigt för oss.

Ett annat viktigt samarbete, och nytt för i år, är sponsorskapet av den kvinnliga domarkåren i OBOS Damallsvenskan och Elitettan.

– Jämställdhet är viktigt för oss och vi vill att vårt sponsorskap ska bidra till att höja statusen på domaryrket. Det är ju även kopplat till att vi vill ha fler kvinnor i vår verksamhet. I slutändan handlar allt om människor. Visst, vi har hjälp av lastbilar, automatiska truckar, paketbanor och så vidare, men om det inte vore för människorna så skulle ju vår verksamhet aldrig fungera. Det är viktigt för oss att människor mår bra och det vill vi även stötta i andra sammanhang i den mån vi kan.

I år fyller dessutom DB Schenker 150 år och har valt att fira jubileet genom att aktivera sina medarbetare världen över.

– I samband med att vi i år firar 150 år deltar medarbetare världen över i en utmaning. För varje kilometer vi tillryggalägger under hela året, till exempel via promenader, trädgårdsarbete eller gruppträning, skänker DB Schenker pengar till välgörenhet. Målet är hela 1,5 miljoner euro! Sista kvartalet kommer vi donera pengar till Plan International.

– Vi som logistikföretag utgör en samhällsviktig funktion och jag anser att vårt bidrag till Musikhjälpen, sponsorskapet av domarkåren och vårt globala bidrag till olika välgörenhetsorganisationer, går hand i hand med detta, avslutar Hanna Svebring.


Källa: DB Schenker