Det finns ingen anledning att ändra något som fungerar. Det är filosofin hos Copenhagen Malmö Port (CMP), som just har tagit emot nio fabriksnya Terberg RT283-terminaltraktorer från N.C. Nielsen. De blå terminaltraktorerna är faktiskt tredje generationen hos CMP och maskinvalet bekräftar att den dansk-svenska hamnoperatören fortsatt fokuserar på driftsäkerhet, stabilitet och maximal tillgänglighet.
De nio nya RT283 är nu i drift i Malmö hamn där de körs på flera platser i frihamnen och norra hamnen. Traktorerna flyttar 300–400 trailers per dag – löstrailers, husvagnar och containers som lastas ombord på fartyg, till tåg, till mellanlagring och förflyttning av exempelvis returpapper med hjälp av translifters.
Rusningstid i hamnen
CMP:s maskinflotts-förstärkning visar på ökad aktivitet på Malmö-terminalen som omfattar över 250.000 m². Fyra fartyg anlöper dagligen, däribland en ny Finnlines-linje till Świnoujście i Polen som tar både passagerare och gods. När fartygen lägger till är RT283-maskinerna i full gång med att lasta av och på.
Det kräver mycket samordning av CMP:s förare och maskinpark, som förutom Terberg även omfattar Linde truckar, Konecranes reachstackers och utrustning som translifters. Effektiv rampkörning kräver stark motor, god sikt, vridbart förarsäte och fyrhjulsdrift för grepp på ramper.
– Vi har mycket goda erfarenheter av Terberg. De är slitstarka, har kraftfull motor, hög komfort och körs på HVO 100 biodrivmedel, vilket minskar CO₂-avtrycket. De hjälper oss nå vårt mål om en koldioxidneutral flotta 2025, säger inköpschef Teis Lind på CMP.
Förarkomfort i fokus
Hos CMP har förarna stort inflytande över utformningen av terminaltraktorerna. De ombeds kontinuerligt att komma med synpunkter, idéer och förbättringsförslag – och deras önskemål tas självklart i beaktande vid byte av maskiner. Knappar, instrumentering, det vridbara förarsätet, vidvinkelspeglar och alla ergonomiska detaljer i hytten har definierats av CMP:s förare.
– Komforten i hytten spelar en viktig roll under en lång arbetsdag. Våra förare behöver optimala arbetsvillkor, särskilt när fartygen ligger vid kaj och det ska köras mängder av trailers i skytteltrafik för att hålla tidsschemat. Det kräver stor precision och fokuserad körning, och här spelar komfortnivån en avgörande roll, påpekar Teis Lind från CMP.
https://mail.one.com/api/love%40unicamedia.se/mail/1/INBOX/1403095681/31029/1.2.12?contentId=image006.jpg%4001DBDF5A.B02A1440&size=331808" alt="Et billede, der indeholder køretøj, hjul, Landkøretøj, sky
Indhold genereret af kunstig intelligens kan være forkert." width="379" height="252" />
Som extrautrustning till Terberg RT283-terminaltraktorerna hos Copenhagen Malmö Port har N.C. Nielsen levererat två roterbara och höjbara trailrar – så kallade translifters – som effektivt och flexibelt flyttar kassetter med exempelvis returpapper.
Operationell leasing
CMP har valt operationell leasing som kommersiell lösning för sina Terberg-terminaltraktorer och övriga maskiner från N.C. Nielsen. Det är det mest konkurrenskraftiga alternativet gentemot kunderna, eftersom CMP då har full kontroll över månadskostnaderna för driften och slipper oroa sig för oförutsedda underhållskostnader, restvärde efter avskrivning eller löpande serviceåtgärder.
– För oss är operationell leasing en affärsmässigt klok lösning. Det handlar i hög grad om den ekonomiska modellen och om att N.C. Nielsen har en stark serviceorganisation med mycket kompetenta servicetekniker som kan rycka ut med kort varsel. Vi har byggt upp ett gott samarbete under åren, erbjuder verkstadsfaciliteter i Malmö hamn och har en nära dialog om alla tekniska detaljer, avslutar Teis Lind från CMP.
Källa: N.C. Nielsen A/S