Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Trafikverket rekommenderar elväg i kombination med stationär laddning


2021-02-02

Fjärrtrafiken bedöms ha störst nytta av ett elvägskoncept, säger Kenneth Nathanaelsson.
Bild: Peter Kirillov
Fjärrtrafiken bedöms ha störst nytta av ett elvägskoncept, säger Kenneth Nathanaelsson.

Kenneth Natanaelsson, nationell strategisk planerare.
Bild: Trafikverket
Kenneth Natanaelsson, nationell strategisk planerare.

Genom att kombinera elvägstråk med dynamisk laddning med stationära laddstationer är det möjligt att täcka ett större område än vad teknikerna klarar på egen hand. Då kan man elektrifiera en större andel av den tunga trafiken och komma närmare målet om ett fossilfritt transportsystem.

De godstransporterna på väg som bedöms ha störst nytta av ett elvägskoncept är fjärrtrafiken med stora energibehov i kombination med ett behov av att inte behöva stanna för att ladda. Den snabba batteriutvecklingen och ny kunskap kring faktiska fordonsrörelser har bidragit till att den fordonsflotta som förväntas nyttja en elväg bedöms som betydligt mindre jämfört med för bara något år sedan. Andelen av den tunga trafiken som förväntas använda elvägen har gått från mellan 60–80 procent till 25 procent vid ett fullt utbyggt elvägssystem på 3 000 kilometer år 2040.

– Resultaten från den samhällsekonomiska analysen visar att det är samhällsekonomiskt lönsamt med en utbyggnad av elvägar i Sverige under förutsättning att reduktionsplikten inte är för hög och att incitamenten för att nyttja elvägen är goda (högt dieselpris, låg brukaravgift), säger Kenneth Natanaelsson, biträdande programchef elvägar. Det är dock mycket tveksamt om trafikmängderna på det svenska vägnätet räcker till för att en utbyggnad av elvägar ska vara samhällsekonomisk lönsam vid en hög inblandning av biodrivmedel i dieseln.


Avvakta med storskalig utbyggnad av elvägar
Trafikverkets rekommendation är att inte påbörja en storskalig utbyggnad av elvägar i ett för tidigt skede, då den tekniska utvecklingen för olika system för att elektrifiering av transportsektorn sker i snabb takt. Elvägar är en relativt mycket dyrare investering i infrastrukturen än exempelvis stationär laddning och med den pågående utvecklingen är det fullt möjligt att det finns andra mer kostnadseffektiva lösningar för att elektrifiera denna typ av transporter i framtiden.

Trafikverkets rekommendation är att det på kort sikt är viktigt att göra det möjligt för tunga lastbilar för lokal- och regional trafik att elektrifieras med laddinfrastruktur för stationär laddning. Övriga rekommendationer för den fortsatta att planeringen för en utbyggnad av elvägar: 

• Under de närmaste åren fortsatt jobba med att ta fram kunskapsunderlag för att klargöra osäkerheter för hur vägtransportsektorn kan elektrifieras så effektivt som möjligt. Det innebär i princip att det jobb som redan är initierat fortsätter som planerat. Kunskap om elvägar inhämtas fortsatt bl.a. via de pågående demonstrationsprojekten och en fortsatt planering för genomförande av elvägspilot. Fortsatt omvärldsbevakning och kunskapsinhämtning även gällande andra tekniska system behöver ske löpande. I det arbetet har Elektrifieringskommissionen, Utredningen enligt Kommittédirektivet (2020:105) och den tillsatta Strategigruppen som ska ta fram förslag till en Nationell strategi för elektrifiering också en viktig roll.

• Vid en utbyggnad föreslår Trafikverket en etappvis utbyggnad av elvägar i 4 etapper där de mest trafikerade stråken, inklusive viktiga anslutningsvägar till hamnar och terminaler, prioriteras i ett första skede. Förslaget bedöms vara samhällsekonomiskt lönsamt vid en låg reduktionsplikt och omfattar ca 2 400 kilometer elväg till 2037, vilket är en något lägre ambitionsnivå och utbyggnadstakt än vad som eftersträvas i direktivet.

• En storskalig utbyggnad av elvägar bör synkroniseras med en anpassning av reduktionsplikten och eventuellt en översyn av olika styrmedel för att få en hög nyttjandegrad av anläggningen så att potentiella nyttor kan realiseras. Innebär bl.a. dieselskatt, brukaravgift och eventuella subventioner till elvägsfordon kan vara sådant som behöver ses över i ett tidigt skede.

• Trafikverket gör bedömningen att vid en storskalig utbyggnad av elvägar kommer det att krävas en samordnad planering och särskild tillämpning av planläggningsprocessen för att åtgärderna ska kunna rullas ut på ett effektivt sätt.



Källa: Trafikverket


Tipsa en vn Skriv ut





RO-Gruppen bygger hållbar lager – och logistikanläggning åt Castellum i Malmö

RO-Gruppen ska på uppdrag av Castellum uppföra en ny lager och- logistikanläggning...

Läs mer
Najells transporter till återförsäljare i Sverige och övriga Norden går via Dachsers vägtransportnätverk.

Volym, vikt och värde – därför samarbetar Najell med Dachser

Med utgångspunkt i Lund förser Najell föräldrar med baby- och gravidprodukter...

Läs mer
Dachser Sweden har under 2024 investerat i två nya filialer för vägtransport, en i Vaggeryd utanför Jönköping samt en i Landskrona.

Dachser Swedens strategiska investeringar stärker framtida tillväxt

Den svenska koncernen av logistikföretaget Dachser har fortsatt investerat för framtiden...

Läs mer
Empack och Logistics & Automation återvänder till Kistamässan 1–2 oktober 2025

Registreringen är öppen – Empack och Logistics & Automation på Kistamässan 1–2 oktober 2025

Den 1–2 oktober 2025 samlas återigen Sveriges mest innovativa aktörer inom fö...

Läs mer
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer


Logicor firar nybyggd anläggning i Göteborg

Logicor, som äger, förvaltar och utvecklar logistikfastigheter i Europa, är snart...

Läs mer
Genrebild. Lokalen och människorna på bilden har inget samband med texten.

Radon – en dold utmaning i lager- och logistikbyggnader

Lager- och logistikbyggnader innebär särskilda utmaningar när det gäller...

Läs mer
Dachser utnyttjade sin finansiella stabilitet och styrka för att genomföra stora investeringar.

Dachser koncernen växer genom förvärv

Den globala logistikleverantören Dachser växte kraftigt under 2024, med en försä...

Läs mer
Var tioende bolag i transportsektern äger minst en ellastbil

Var tionde transport- eller logistikbolag har tunga ellastbilar

Att antalet tunga ellastbilar (över 3,5 ton) ökat kraftigt i Sverige har vi redan ...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer


Strategiskt belägen lager- och logistikfastighet i Bårhults industriområde i anslutning till Riksväg 40

Kommersiella Fastigheter presenterar en lager- och logistikfastighet, om 2 741 LOA, belägen i...

Läs mer
3D-visualisering av den nya logistikanläggningen i Norrköping

GBJ Bygg uppför ny logistikanläggning i Norrköping

GBJ Bygg har fått uppdraget att bygga en ny, modern logistikanläggning i Norrköping...

Läs mer
Smarta leveranslösningar och transparens i affärsrelationer

Transparens i logistik: Undvik riskerna med falsk trygghet

Stockholm, Sverige – InQuire - Game-changing logistics, en ledande aktör inom hå...

Läs mer
<span>Thor Balkhed, Linköpings universitet</span>

Norrköping Hamn, Rusta och Postnord TPL bjuder in logistikstudenter till ett gemensamt studiebesök - logistiksafari

Norrköping och Östergötland har ett av Sveriges starkaste logistiklägen ...

Läs mer
Dachser stöttar Ellos Group med transporter till B2B-återförsäljare i Europa.

Dachser utvald logistikpartner för att stötta Ellos Groups expansion i Europa

Ellos Group har sedan 2021 samarbetat med återförsäljare som Amazon och Zalando som...

Läs mer


Verdion lanserar ny logistikpark i Göteborg

Stockholm, 4 mars, 2025 – Verdion, investerare och utvecklare av industri-...

Läs mer
Det är på den här tomten i närheten av Falkenbergsmotet intill E6 som ett nytt lager- och logistikanläggning ska byggas.

Ny lager- och logistikanläggning planeras vid Falkenbergsmotet

Falkenbergs kommun har tecknat ett avtal med Astoria Fastigheter i Norden AB om mark vid...

Läs mer
<span>Från vänster, Carl Littlewood, kedjechef XL-BYGG, Johan Augustsson, VD Mestergruppen Sverige, Magnus Hemmingberg, kedjechef Bolist, Magnus Ohlsson, kedjechef färgfackhandeln inom Mestergruppen.</span>

Mestergruppen inviger sitt nya logistikcenter

Under våren 2024 beslutade Mestergruppen om att investera i ett nytt modernt logistikcenter i...

Läs mer
David Carnstam, KLT och Alban Monteiro, INIT Industry Kristianstad

Framtidssäkrad automation och hållbarhet: KLT i samarbete med Beckhoff Automation och INIT Industry Kristianstad

I en värld där logistik och automation blir alltmer sammanflätade, är KLT (S...

Läs mer
Maximillian Lutz har anställts som ny Regional Finance Manager med ansvar för logistikföretagets ekonomi i Danmark, Sverige, Norge och Finland.

Dachser Nordic utser ny Regional Finance Manager

Maximillian Lutz har anställts som ny Regional Finance Manager med ansvar för...

Läs mer
<span lang=\

DSV: Terberg är en grön affärslösning

Hur får vi ut mesta möjliga värde och effekt av vår gröna investering?...

Läs mer


Bygget av ny logistikanläggning med rekordlåg energiförbrukning i full gång

Byggnationen av Svensk Caters nya logistikanläggning i Härryda är nu i full gå...

Läs mer
<span>Frågan om hamnflytt har utretts sedan 2019 och kommunfullmäktige tog 2021 ett beslut om fortsatt utredning av det södra alternativet som illustreras i denna visionsskiss.</span>

Ny rapport: Stora vinster flytta containerhamnen söderut

En flytt av containerhamnen i Helsingborg till ett sydligare läge skulle stärka hamnens...

Läs mer


STILL är nominerade till prestigefyllda IFOY Award 2025

Intralogistikspecialisten STILL är återigen en av finalisterna i kampen om det mest...

Läs mer


Ny strategisk plan stöttar kompetensbehov inom lager och logistik – Helsingborgs stad matchar utbildning med företagens behov

Hur ska Helsingborgs företag hitta rätt kompetens för att växa? Nu tar...

Läs mer


ICC lanserar vägledning om Incoterms® 2020 och nationella regleringshinder

Varje dag används Internationella Handelskammarens, ICC, leveransvillkor Incoterms®...

Läs mer
Henrik Gillisson från LBC Logistik samt Elmoduls Mats Wedberg och Robert Wedberg är nöjda med att ha tagit ett stort steg mot att lösa fossilfria transporter.

LBC Logistik satsar på fossilfria transporter för framtiden

Henrik Gillisson, vd på LBC Logistik AB är tydlig med vilken väg han och LBC ska...

Läs mer
Photoneo Bin Picking Studio 1.9

Bin Picking Studio 1.9 för logistik- och automationsprojekt

Blockeringar? Symmetri? För många skanningsparametrar? - De problemen är nu lö...

Läs mer


RO-Gruppen bygger modern logistikanläggning i Landskrona

På uppdrag av fastighetsbolaget Acrinova AB ska RO-Gruppen bygga en ny logistikanlä...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer
I början av 2025 sätter de nya fartygsallianserna segel, vilket väntas omforma logistikbranschen.

Stora hamnar stärker sin roll och nya allianser omformar logistikåret 2025

Efter flera år av obalans mellan export och import markerar 2024 en vändpunkt för...

Läs mer
<span>Representanter från Castellum, Göteborgs Hamn och OneMed tar det första spadtaget för OneMeds byggnad på Halvorsäng strax norr om Göteborgs Hamn. </span>

Arbeten i gång för 45 000 kvm stor logistikfastighet i Göteborgs Hamn

Under måndagen togs det första spadtaget för en ny, 45 000 kvm stor logistikbyggnad...

Läs mer
- Den nya anläggning i Hisings Backa stärker vår position på västkusten med ett helt unikt kunderbjudande, säger Lars Sahlberg, regionchef Beijer Byggmaterial

Klimatsmart och effektivt – Beijer Hisings Backa blir ett av Sveriges mest moderna byggvaruhus och logistikanläggning

Den största investeringen i en enskild anläggning någonsin i Beijer Byggmaterials...

Läs mer
Stensta syd

Kristinehamn tar ett viktigt steg för att stärka kommunens position som logistiknav

Kristinehamns kommun tar nästa steg i utvecklingen av Stensta Syd som ett framtida...

Läs mer


Uppdaterad e-CLS Launcher: Smidigare och effektivare bagagehantering

Lifts All är glada att lansera den nya, förbättrade e-CLS Launcher, som tar...

Läs mer


Croisette rådgivare när logistikfastighet byter ägare i Örebro

Croisette har agerat rådgivare i en sale and leaseback-affär omfattande cirka 17 000 kvm...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Ny motviktstruck från Linde Material Handling är en mångsidig truck för olika behov.

Linde Material Handling introducerar nästa generation av sina bästsäljande motviktstruckar

En ny serie elektriska motviktstruckar introduceras med kapaciteter mellan ett och två ton,...

Läs mer
Sex helelektriska FUSO eCanter 8,55t för DHL-distribution i Malmö.

Falkenklev Logistik elektrifierar transporterna i Malmö med FUSO eCanter

Falkenklev Logistik fortsätter sin satsning på eldrivna transporter för DHL i...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona som nu är invigt.

DSVs toppmoderna lager i Landskrona är invigt

DSVs toppmoderna logistikcenter i Landskrona är nu invigt. Den nya anläggningen på...

Läs mer


Mest lästa

Actil

Airwatergreen

midac-batteries-batteriunion

ravema

gebhardt-group

Maskinleverantorerna

Kardex 360

Masterveil

Wiklunds

semax

eab_250

Karlskrona

Ruukki

EdmoLift

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se