Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Åkerier kan enkelt spara både pengar och miljö


2022-12-09

Bild: Nokian Hakkapeliita

Efter löner är bränslekostnaden den näst största kostnadsposten för ett åkeri. Däckens rullmotstånd berör bränsleförbrukningen i stor utsträckning och avgör också hur stora utsläppen blir. Med rätt däckval kan ett åkeri spara både pengar och miljö.

Det är många faktorer som skapar rullmotstånd, bland annat luftmotståndet, fordonets hastighet, vikten på lasten, själva fordonet och däcken. Det är friktionen mellan däcken och vägen som orsakar rullmotstånd. Andra faktorer, som till exempel luftmotståndet, har inte lika stor påverkan.

– Över en tredjedel av rullmotståndet beror på energiförlusten som däcken skapar. Det betyder att däckets mönster har en stor betydelse för bränsleförbrukningen och utsläppen. Ju fler däck ett fordon har desto högre blir den totala friktionen som fordonet skapar, berättar Ulf Neckmar, produktchef på lastbilsdäck på Vianor Sverige.


Lättrullande däck sparar 20-30 procent bränsle
Däckens inverkan på bränsleförbrukningen är 20-30 procent på en lastbil, beroende på typen av lastbil. Det innebär att när rullmotståndet minskar med 10 procent så minskar bränsleförbrukningen med 2-3 procent.

– Premiumdäck (till exempel Nokian Tyres Hakkapeliitta Truck F2) har lägre rullmotstånd än billigare budgetdäck. Det innebär att premiumdäck trots högre inköpspris sparar fort in prisskillnaden och därefter blir besparingen ännu större och åkeriets lönsamhet blir bättre. Dessutom kan däckstommarna regummeras när däcken har blivit slitna, säger Ulf Neckmar.


Regummeringen är kostnadseffektivt och ekologiskt
Enligt en undersökning skapar tillverkningen av nya lastbilsdäck fyra gånger mer utsläpp än tillverkningen av regummerade däck. Råvarorna påverkar utsläppen mest, produktionen av regummerade däck kräver betydligt mindre råvaror än produktionen av nya däck. Men även själva produktionsprocessen och logistiken påverkar utsläppen.

– I produktionen av premium regummeringsmaterial, som till exempel vinterslitbanan Noktop Hakkapeliitta E2, används samma teknologi i gummiblandningen och på mönstret som i produktionen av nya däck. Regummerade däck är kostnadseffektiva och även ekologiska. Regummerade däck är ett bra alternativ även därför att tillgängligheten är bra. Lagerprodukter kan levereras direkt och regummeringen av kundens egna däckstommar tar bara cirka två veckor, säger Ulf Neckmar.


Optimala däck på varje axel
Det är bra att komma ihåg att däck på olika axlar sparar bränsle på annorlunda sätt. Breda däck för körning på asfaltvägar har lägre motstånd och till exempel däck på ett fordon på en byggarbetsplats kan ha upp till dubbelt så högt rullmotstånd. Det beror på att dessa däck är mer robusta och har annorlunda greppegenskaper.

– Mest går det att spara med däck på en trailer. Deras andel kan vara hälften av samtliga däck på en fordonskombination. För att uppnå största möjliga bränslebesparing ska man se till att alla axlar har optimala däck. Jag rekommenderar att prata med en däckexpert som kan hjälpa till att välja rätt typ av däck, säger Ulf Neckmar.

– Man ska även ha en bra relation mellan nya däck och regummerade däck för att garantera att det finns tillräckligt med däckstommar för regummering. Beroende på fordonet och var och hur man kör så kan däckslitaget variera mellan olika axlar vilket är bra att känna till för att kunna använda däcken maximalt och för att regummeringen ska fungera optimalt, påminner Ulf Neckmar.


Rätt lufttryck ökar säkerheten och sparar bränsle
Utöver däck med lågt rullmotstånd så är även rätt lufttryck viktigt för bränsleekonomin. För lågt lufttryck förkortar också däckens livslängd och ökar risken för däckskador.

– Om lufttrycket är tjugo procent för lågt så kan däckets konstruktion skadas. Har man kört länge med för lågt lufttryck så ska däcket kontrolleras noga för att upptäcka eventuella skador, säger Ulf Neckmar.

När alla däck har rätt lufttryck så kan en fordonskombination spara 10 000 – 15 000 kronor i bränslekostnaden per år. Vinsten blir i praktiken ännu högre då däcken håller längre och risken för däckskador minskar.


Källa: Vianor

Tipsa en vn Skriv ut



Dachser Sweden har under 2024 investerat i två nya filialer för vägtransport, en i Vaggeryd utanför Jönköping samt en i Landskrona.

Dachser Swedens strategiska investeringar stärker framtida tillväxt

Den svenska koncernen av logistikföretaget Dachser har fortsatt investerat för framtiden...

Läs mer
Empack och Logistics & Automation återvänder till Kistamässan 1–2 oktober 2025

Registreringen är öppen – Empack och Logistics & Automation på Kistamässan 1–2 oktober 2025

Den 1–2 oktober 2025 samlas återigen Sveriges mest innovativa aktörer inom fö...

Läs mer
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...

Läs mer


Logicor firar nybyggd anläggning i Göteborg

Logicor, som äger, förvaltar och utvecklar logistikfastigheter i Europa, är snart...

Läs mer
Genrebild. Lokalen och människorna på bilden har inget samband med texten.

Radon – en dold utmaning i lager- och logistikbyggnader

Lager- och logistikbyggnader innebär särskilda utmaningar när det gäller...

Läs mer
Dachser utnyttjade sin finansiella stabilitet och styrka för att genomföra stora investeringar.

Dachser koncernen växer genom förvärv

Den globala logistikleverantören Dachser växte kraftigt under 2024, med en försä...

Läs mer
Var tioende bolag i transportsektern äger minst en ellastbil

Var tionde transport- eller logistikbolag har tunga ellastbilar

Att antalet tunga ellastbilar (över 3,5 ton) ökat kraftigt i Sverige har vi redan ...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...

Läs mer


Strategiskt belägen lager- och logistikfastighet i Bårhults industriområde i anslutning till Riksväg 40

Kommersiella Fastigheter presenterar en lager- och logistikfastighet, om 2 741 LOA, belägen i...

Läs mer
3D-visualisering av den nya logistikanläggningen i Norrköping

GBJ Bygg uppför ny logistikanläggning i Norrköping

GBJ Bygg har fått uppdraget att bygga en ny, modern logistikanläggning i Norrköping...

Läs mer
Smarta leveranslösningar och transparens i affärsrelationer

Transparens i logistik: Undvik riskerna med falsk trygghet

Stockholm, Sverige – InQuire - Game-changing logistics, en ledande aktör inom hå...

Läs mer
<span>Thor Balkhed, Linköpings universitet</span>

Norrköping Hamn, Rusta och Postnord TPL bjuder in logistikstudenter till ett gemensamt studiebesök - logistiksafari

Norrköping och Östergötland har ett av Sveriges starkaste logistiklägen ...

Läs mer
Dachser stöttar Ellos Group med transporter till B2B-återförsäljare i Europa.

Dachser utvald logistikpartner för att stötta Ellos Groups expansion i Europa

Ellos Group har sedan 2021 samarbetat med återförsäljare som Amazon och Zalando som...

Läs mer


Verdion lanserar ny logistikpark i Göteborg

Stockholm, 4 mars, 2025 – Verdion, investerare och utvecklare av industri-...

Läs mer
Det är på den här tomten i närheten av Falkenbergsmotet intill E6 som ett nytt lager- och logistikanläggning ska byggas.

Ny lager- och logistikanläggning planeras vid Falkenbergsmotet

Falkenbergs kommun har tecknat ett avtal med Astoria Fastigheter i Norden AB om mark vid...

Läs mer
<span>Från vänster, Carl Littlewood, kedjechef XL-BYGG, Johan Augustsson, VD Mestergruppen Sverige, Magnus Hemmingberg, kedjechef Bolist, Magnus Ohlsson, kedjechef färgfackhandeln inom Mestergruppen.</span>

Mestergruppen inviger sitt nya logistikcenter

Under våren 2024 beslutade Mestergruppen om att investera i ett nytt modernt logistikcenter i...

Läs mer
David Carnstam, KLT och Alban Monteiro, INIT Industry Kristianstad

Framtidssäkrad automation och hållbarhet: KLT i samarbete med Beckhoff Automation och INIT Industry Kristianstad

I en värld där logistik och automation blir alltmer sammanflätade, är KLT (S...

Läs mer
Maximillian Lutz har anställts som ny Regional Finance Manager med ansvar för logistikföretagets ekonomi i Danmark, Sverige, Norge och Finland.

Dachser Nordic utser ny Regional Finance Manager

Maximillian Lutz har anställts som ny Regional Finance Manager med ansvar för...

Läs mer
<span lang=\

DSV: Terberg är en grön affärslösning

Hur får vi ut mesta möjliga värde och effekt av vår gröna investering?...

Läs mer


Bygget av ny logistikanläggning med rekordlåg energiförbrukning i full gång

Byggnationen av Svensk Caters nya logistikanläggning i Härryda är nu i full gå...

Läs mer
<span>Frågan om hamnflytt har utretts sedan 2019 och kommunfullmäktige tog 2021 ett beslut om fortsatt utredning av det södra alternativet som illustreras i denna visionsskiss.</span>

Ny rapport: Stora vinster flytta containerhamnen söderut

En flytt av containerhamnen i Helsingborg till ett sydligare läge skulle stärka hamnens...

Läs mer


STILL är nominerade till prestigefyllda IFOY Award 2025

Intralogistikspecialisten STILL är återigen en av finalisterna i kampen om det mest...

Läs mer


Ny strategisk plan stöttar kompetensbehov inom lager och logistik – Helsingborgs stad matchar utbildning med företagens behov

Hur ska Helsingborgs företag hitta rätt kompetens för att växa? Nu tar...

Läs mer


ICC lanserar vägledning om Incoterms® 2020 och nationella regleringshinder

Varje dag används Internationella Handelskammarens, ICC, leveransvillkor Incoterms®...

Läs mer
Henrik Gillisson från LBC Logistik samt Elmoduls Mats Wedberg och Robert Wedberg är nöjda med att ha tagit ett stort steg mot att lösa fossilfria transporter.

LBC Logistik satsar på fossilfria transporter för framtiden

Henrik Gillisson, vd på LBC Logistik AB är tydlig med vilken väg han och LBC ska...

Läs mer
Photoneo Bin Picking Studio 1.9

Bin Picking Studio 1.9 för logistik- och automationsprojekt

Blockeringar? Symmetri? För många skanningsparametrar? - De problemen är nu lö...

Läs mer


RO-Gruppen bygger modern logistikanläggning i Landskrona

På uppdrag av fastighetsbolaget Acrinova AB ska RO-Gruppen bygga en ny logistikanlä...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer
I början av 2025 sätter de nya fartygsallianserna segel, vilket väntas omforma logistikbranschen.

Stora hamnar stärker sin roll och nya allianser omformar logistikåret 2025

Efter flera år av obalans mellan export och import markerar 2024 en vändpunkt för...

Läs mer
<span>Representanter från Castellum, Göteborgs Hamn och OneMed tar det första spadtaget för OneMeds byggnad på Halvorsäng strax norr om Göteborgs Hamn. </span>

Arbeten i gång för 45 000 kvm stor logistikfastighet i Göteborgs Hamn

Under måndagen togs det första spadtaget för en ny, 45 000 kvm stor logistikbyggnad...

Läs mer
- Den nya anläggning i Hisings Backa stärker vår position på västkusten med ett helt unikt kunderbjudande, säger Lars Sahlberg, regionchef Beijer Byggmaterial

Klimatsmart och effektivt – Beijer Hisings Backa blir ett av Sveriges mest moderna byggvaruhus och logistikanläggning

Den största investeringen i en enskild anläggning någonsin i Beijer Byggmaterials...

Läs mer
Stensta syd

Kristinehamn tar ett viktigt steg för att stärka kommunens position som logistiknav

Kristinehamns kommun tar nästa steg i utvecklingen av Stensta Syd som ett framtida...

Läs mer


Uppdaterad e-CLS Launcher: Smidigare och effektivare bagagehantering

Lifts All är glada att lansera den nya, förbättrade e-CLS Launcher, som tar...

Läs mer


Croisette rådgivare när logistikfastighet byter ägare i Örebro

Croisette har agerat rådgivare i en sale and leaseback-affär omfattande cirka 17 000 kvm...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Ny motviktstruck från Linde Material Handling är en mångsidig truck för olika behov.

Linde Material Handling introducerar nästa generation av sina bästsäljande motviktstruckar

En ny serie elektriska motviktstruckar introduceras med kapaciteter mellan ett och två ton,...

Läs mer
Sex helelektriska FUSO eCanter 8,55t för DHL-distribution i Malmö.

Falkenklev Logistik elektrifierar transporterna i Malmö med FUSO eCanter

Falkenklev Logistik fortsätter sin satsning på eldrivna transporter för DHL i...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona som nu är invigt.

DSVs toppmoderna lager i Landskrona är invigt

DSVs toppmoderna logistikcenter i Landskrona är nu invigt. Den nya anläggningen på...

Läs mer


Kommersiella Fastigheter förmedlar 43 000 m2 exploateringsmark med bästa logistikläge

Kommersiella Fastigheter har förmedlat ytterligare ca 43 000 m2 exploateringsmark i Mö...

Läs mer


Gasum väljer Litra som strategisk logistikpartner i Norden

I fortsättningen kommer Gasums flytande gasprodukter att transporteras med fordon som drivs...

Läs mer


Mest lästa

Actil

Airwatergreen

midac-batteries-batteriunion

ravema

gebhardt-group

Maskinleverantorerna

Kardex 360

Wiklunds

semax

eab_250

Karlskrona

Ruukki

EdmoLift

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se