Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Mercedes-Benz visar lastbil som drivs med flytande väte


2020-09-25

Konceptlastbilen Mercedes-Benz GenH2 drivs med flytande väte.
Bild: Mercedes-Benz
Konceptlastbilen Mercedes-Benz GenH2 drivs med flytande väte.

Mercedes-Benz stora satsning på klimatanpassade transporter tar nya steg. Vid en pressvisning nyligen visade man en konceptlastbil med flytande väte som drivmedel och en räckvidd på 100 mil. Mercedes-Benz GenH2 ska börja kundtestas redan 2023.

Mercedes-Benz satsar stora pengar på bränslecellsteknik för tung trafik. Konceptlastbilen Mercedes-Benz GenH2 är det första exemplet som visats “live”. Lastbilen med trailer har en totalvikt på ca 40 ton, en maxlast på 25 ton och en räckvidd på ca 100 mil.

Mercedes-Benz GenH2 är unik på flera sätt. Till skillnad från andra fordon med bränsleceller så tankas den inte med vätgas, utan med flytande väte. Flytande väte har ännu högre energiinnehåll än vätgas och Mercedes-Benz GenH2 klarar en räckvidd på ca 100 mil på bara 80 kg väte. Vätet lagras i två tankar och håller en temperatur på -253 grader!

Dessutom har lastbilen ett batteri på ca 70 kWh som laddas av bromskraftåtervinning och överskottsenergi från bränslecellerna. Batteriets syfte är att ge upp till 400 kW extra energi i korta perioder med tung belastning.

Bränslecellerna ger i sig ca 2 x 150 kW och elmotorerna är på 2 x 230 kW (600 hk) vid kontinuerlig drift och 2 x 330 kW (860 hk) max effekt. Vridmomentet är på upp till 4.100 Nm.


Bränsleceller och väte – framtiden för tung trafik.
Fordon med bränsleceller drivs av en elmotor, men istället för att elen lagras i batterier så använder man väte som energibärare. Den kemiska energin i väte omvandlas i en bränslecell till el när det reagerar med luft. Den enda avgasen är vatten…

Väte kan utvinnas ur vatten med hjälp av elektrolys. Om den el som tillförs då kommer från förnybara energikällor så får man så kallad Grön Väte.

– Batterier fungerar bättre med lätt last och på korta avstånd, men bränsleceller är lämpligare vid långa avstånd och tunga vikter säger Martin Daum, VD för Daimler Trucks AG.

Även om det inte är något tekniskt problem att ha stora och tunga batterier på lastbilar, så gör varje kilo extra vikt att lastbilen kan ta med sig ett kilo mindre last. Väte kan lagra betydligt större mängder energi per kilo än några existerande eller planerade batterityper.

Dessutom tankas väte lika snabbt som bränslen för förbränningsmotorer. Eller till och med snabbare.

– Detta är en mycket spännande utveckling, säger Jens Tittel som är chef för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige och Danmark.

– Hela infrastrukturen för distribution av flytande väte finns ju redan eftersom det används i många olika industriella applikationer.

– Med den höga andel förnybar el vi har i Sverige i kombination med långa avstånd så tror jag verkligen att detta är en teknik som kommer att passa oss perfekt.

I april i år ingick Daimler Trucks AG i ett strategiskt samarbete med Volvo Group när det gäller utveckling och kommersialisering av bränslecellsteknik för tunga fordon och andra applikationer. Daimlers verksamhet på området är sedan dess samlat i Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG



Källa: Mercedes-Benz Sverige


Tipsa en vn Skriv ut



STILL breddar utbudet av automatiserade truckar 

STILL breddar utbudet av automatiserade truckar

För att möta kundernas växande behov av snabb tillgänglighet, kostnadseffektiva...

Läs mer
Nc-nielsen
Menigo bygger ett toppmodernt fullsortimentslager i Landvetter. I samband med detta blir Toyota Material Handling leverantör av truckar och materialhanteringslösningar.

Menigo optimerar logistiken med Toyotas eldrivna truckar

I samband med att Menigo får ett nytt fullsortimentslager i Landvetter passar man på...

Läs mer
DB Schenker inleder samarbete med hudvårdsmärket Keune för lager och logistik i Stockholm / Arlandastad.

DB Schenker och Keune förenar krafter för ökad kundnöjdhet

Efter att ha etablerat sig på den nordiska marknaden har Keune sökt efter en...

Läs mer
STILL iGo system effektiviserar Solars intralogist

Solar automatiserar intralogistiken med STILL

Solar Sverige AB etablerar ett nytt logistikcenter i Kumla och investerar i en skräddarsydd...

Läs mer


Ny mjukvara från Linde Material Handling gör det enklare att automatisera materialhanteringen

Linde Material Handling lanserar "MATIC:move", en mjukvarulösning som gör det mö...

Läs mer
På Elektroskandia har man bytt ut dieseltruckarna på utegården till eltruckar.

Eldrivna truckar vid logistikcentret

På Elektroskandia är hållbarhet i fokus och man arbetar med ständiga fö...

Läs mer


Nästa generation Work Positioners – en satsning på ett förbättrat produktsortiment med ergonomi i fokus

EdmoLift stärker sitt erbjudande genom att lansera fjärde generationen av sina populä...

Läs mer


SLP förvärvar två logistikfastigheter med ett fastighetsvärde om cirka 470 Mkr från Postnord i en ”sale and leaseback-affär”

SLP har förvärvat två logistikfastigheter, belägna i Hallsberg och Nä...

Läs mer
<span lang=\

Konecranes E-VER är ett lyft för den gröna omställningen

Nu lanserar N.C. Nielsen den hittills kraftfullaste eldrivna gaffeltrucken för heavy...

Läs mer
Den nya kompakta dubbelpallstaplaren – Linde D08 M

Linde Material Handling lanserar nya truckmodeller för smidig godshantering i trånga utrymmen

Nya kompakta truckar gör det lättare att hantera gods i trånga miljöer. ...

Läs mer
Jungheinrich skjutstativtruckar med litiumjonteknik står uppradade på Normal A/S lager i Danmark.

Normal A/S stärker intralogistiken med Jungheinrich litiumjontruckar

Normal A/S, en av de snabbast växande detaljhandelskedjorna i Europa med över 650 butiker...

Läs mer
I Sverige samlar vi kunskap om elektrifieringen av tung trafik genom E-Charge-projektet, där vårt deltagande leds av DB Schenker Consulting.

Elektrifieringen av de tunga transporterna

Den stora majoriteten av våra utsläpp, nära 90 %, kommer från tung...

Läs mer


Automatisk pallförvaring på höjden sparar tid och plats

Modula introducerar nu det avancerade lagersystemet Modula Pallet i Sverige. Det ger svenska fö...

Läs mer
Vinnare IFOY Award 2024: Jungheinrich kompakta ledstaplare EJC 112i.

Jungheinrich elektriska ledstaplare EJC 112i vinner IFOY 2024

IFOY prisar Jungheinrich ledstaplare EJC 112i i kategorin “Warehouse Truck highlifter" som...

Läs mer


Tillfällig minskning för elbilarna - men elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024...

Läs mer
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra...

Läs mer
Tempcon Group släpper hållbarhetsredovisning för 2023 

Tempcons hållbarhetsredovisning 2023: Ökad hastighet i omställningen mot fossilfria transporter

Tempcon Group stärker sitt engagemang för hållbar utveckling genom konkreta å...

Läs mer
Linde Material Handlings utbud av automatiserade truckar. 

Linde Material Handling breddar sitt utbud av automatiserade truckar

I takt med att globala marknader växer och kraven på effektivitet ökar, har behovet...

Läs mer


Prévoté effektiviserar inventeringen med ZetesMedea Full Pallet Inventory

Paris (Frankrike), 02 april 2024 – Logistik- och transportspecialisten Prévoté...

Läs mer
Dachser investerade kraftigt i utbyggnaden av sina nätverk under 2023. För 2024 planeras investeringar på cirka 500 miljoner euro. 

Dachser är på rätt väg och expanderar sitt globala nätverk

Efter den ekonomiska uppgången på logistikområdet till följd av...

Läs mer


MVB påbörjar ny logistikanläggning i Landskrona på uppdrag Wihlborgs

Strategiskt läge och höga hållbarhetskrav när MVB påbörjar...

Läs mer


Croisette bistår Ares vid återfinansiering av industri- och logistikportfölj

Slättö och Ares Management Real Estate Secondaries funds ("Ares") har kommit överens...

Läs mer


Log Max expanderar till DSVs logistikcenter i Rosersberg

Under 2024 välkomnar vi Log Max som designar och tillverkar världsledande, moderna och...

Läs mer


Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk

Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för...

Läs mer


Lifts All lanserar det anpassningsbara lyftverktyget Classic B-M

Lifts All, en ledande leverantör av lyftlösningar, meddelar stolt lanseringen av sitt...

Läs mer


8 innovativa logistiktjänster varje företag bör känna till 2024

Logistikbranschen är i ständig rörelse, med nya innovationer och förbä...

Läs mer
Överblick på utbyggt hos KGK:s logistikcenter i Enköping. 

KGK utökar högteknologiskt lager och breddar sortimentet

KGK tar nu stora steg för att möta kundernas behov genom en omfattande utbyggnad av...

Läs mer


East Capital Real Estate fond IV förvärvar den estniska logistikparken J13 i Tänassilma utanför Tallinn

East Capital Real Estate (ECRE) fond IV har förvärvat J13, en logistikpark strax sö...

Läs mer


Unikt samarbete mellan företag – skapar flyttbara ledningsplatser och datahallar för orostider

West Code är experter inom datasäkerhet och säkerhetsskydd. Algeco erbjuder skrä...

Läs mer


3 av 4 företag inom supply chain och logistik känner av den märkbara bristen på arbetskraft

Nyligen släppte Descartes Systems Group branschstudien ’How bad is the supply chain and...

Läs mer
DB Cargo Full Load Solutions skapar större möjlighet att frakta gods miljövänligt genom att lyfta gods från väg till järnväg. 

DB Cargo Full Load Solutions expanderar sin intermodala trafik

Efterfrågan på miljövänliga transportalternativ ökar och allt fler...

Läs mer


NetOnNet förstärker sitt omnikanalkoncept med ny Lagershop i Södertälje

Hemelektronikaktören NetOnNet öppnar under hösten en ny Lagershop i Södertä...

Läs mer


Utrullning av HCT-ekipage på svenska vägar – “redan positiva effekter”

Den 1 december 2023 godkändes lastbilsekipage med längd upp till 34,5 meter för det...

Läs mer


Wihlborgs bygger ny anläggning till Dachser i Landskrona

Helt nära E4 och E6 i östra Landskrona (Bilrutan 5) kommer Wihlborgs att uppföra en...

Läs mer
Jula Logistics har valt Hogias terminalsystem för att optimera sin terminalverksamhet och minskade utbildningstiden för truckförare från tre månader till tre veckor. 

Jula Logistics och Hogia samarbetar för att effektivisera verksamheten

Jula Logistics, en ledande aktör inom logistikbranschen, har framgångsrikt implementerat...

Läs mer


Aditro Logistics är nu certifierade för Fair Transport

Det blir allt tydligare att transporternas klimatpåverkan spelar roll och att transporter...

Läs mer


Populär rullstolskran som lyfter upp rullstolen till bilen

Rullstolskran till Eloflex elrullstol eller lättare rullstolar på upp till 35 kg. Det...

Läs mer


UnikTruck + Movella = sant

Uniktruck är numera återförsäljare för Movella i Norge, Danmark samt...

Läs mer


Dachser Norway öppnar filial i Kristiansand

Logistikleverantören växer på den norska marknaden och kommer nu kunna möta...

Läs mer


Mest lästa

Actil

Airwatergreen

midac-batteries-batteriunion

ravema

gebhardt-group

Maskinleverantorerna

Kardex 360

Wiklunds

semax

eab_250

Karlskrona

Ruukki

EdmoLift

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se