Volvo Bussar lanserar nytt globalt erbjudande inom elektromobilitet


2021-09-30

Bild: Volvo

Volvo Bussar utökar erbjudandet inom elektromobilitet till att nu omfatta marknader över hela världen. Med lanseringen av det nya elchassit Volvo BZL Electric erbjuder Volvo Bussar en stabil plattform för hållbar och effektiv kollektivtrafik för städer världen över, och samtidigt en produkt som garanterar pålitlig drift och lönsamhet för kunderna.

– Vi vill vara ledande i branschens omställning till en mer hållbar framtid. Med lanseringen av nya Volvo BZL Electric är ambitionen att erbjuda världens mest ansvarsfulla elbussystem. Det gör vi genom att fokusera på hållbarhet, säkerhet och pålitlighet, säger Anna Westerberg, VD för Volvo Bussar.

Den globala efterfrågan på elektromobilitetslösningar inom kollektivtrafiken växer och Volvo Bussar räknar med en snabb tillväxt de kommande åren.

– Med nya Volvo BZL Electric erbjuder vi en global plattform för ren, tyst och energieffektiv kollektivtrafik. Det gör att vi kan möta den växande efterfrågan på de viktiga marknader som är redo för ett skifte till elektromobilitet, säger Anna Westerberg.


Strävan mot cirkularitet
Att ta ansvar för miljön är djupt rotat inom Volvo, och hållbarhet, minskade koldioxidutsläpp och lägre buller är viktigt. Men Volvo Bussar tar ett större grepp än så.

– Vi har ett livscykelperspektiv och tar ansvar för miljöbelastningen av våra produkter, från vaggan till graven. Det betyder att vi säkerställer att material, tillverkning, verksamhet och återvinning möter de högsta miljökraven, säger Anna Westerberg.

Cirkularitet är en annan prioriterad fråga för Volvo Bussar. Nya Volvo BZL Electric är utvecklad för att vara 90 procent återvinningsbar.


Pålitlighet, effektivitet och säkerhet från Volvo
Volvo Bussar har lång erfarenhet av olika elektromobilitetslösningar, ofta i nära samarbeten med operatörer världen över. Nya Volvo BZL Electric är konstruerad för att kunna användas både som singeldäckare och dubbeldäckare.

– Nya Volvo BZL Electric bygger på beprövade och framgångsrika teknologier som vi redan implementerat i Europa. Alla chassi- och drivlinekomponenter är utvecklade och tillverkade av Volvo. För att säkerställa premiumkvaliteten hos våra bussar har vi samarbeten med utvalda karossbyggare världen över, säger Dan Pettersson, Head of International på Volvo Bussar.

En elektrisk buss är alltid en del av ett system. Rutt, frekvens, passagerarkapacitet, laddning och lokala föreskrifter är faktorer som leder till olika lösningar.

– Av erfarenhet vet vi att man behöver jobba nära kunder och partners för att skräddarsy elektromobilitetslösningar för varje stad. Genom vårt globala servicenätverk och våra dedikerade serviceteam säkerställer vi drift och effektivitet hos våra produkter och tjänster, även i det långa perspektivet. I grunden handlar det om att leverera noll oplanerade driftsstopp, säger Dan Pettersson.

Säkerhet är en ledstjärna för Volvo, och nya Volvo BZL Electric möter de högsta europeiska kraven för körsäkerhet, drift och trafiksäkerhet. Det inkluderar Volvo Connect som är Volvo Bussars senaste erbjudande inom uppkopplade tjänster. Med funktioner som Zone Management kan operatören skapa säkerhetszoner där maxhastigheten begränsas, till exempel utanför en skola eller i en bussdepå.


En förstklassig körupplevelse och flexibel laddning
Volvo BZL har en drivlina som är helt och hållet utvecklad av Volvo. Den 200 kW starka elmotorn är kopplad till en tvåstegs automatisk växellåda. Det ökar vridmomentet på hjulen vid låga varv och jämnar ut strömtoppar, vilket minskar elförbrukningen och ökar livslängden på motor och batterier. Drivlinan kan konfigureras med både en och två motorer med en effekt på hela 540 hk. Det gör Volvo BZL extremt stark i uppförsbackar och leder till mjuk och smidig körning.

Volvo BZL är konstruerad för flexibel laddning genom hårdvara och gränssnitt för både snabbladdning längs rutten via OppCharge och CCS-laddning i depå. Volvo Bussar erbjuder också ett energilöfte, vilket innebär att Volvo Bussar garanterar kapaciteten för en överenskommen mängd energi som krävs för rutten.


Fakta Volvo BZL Electric
Längd (mm): 11 815 (singeldäckare), 10 585 (dubbeldäckare).
Drivlina: Elmotor, maxeffekt en/två motorer: 200/400 kW (singeldäckare), 200 kW (dubbeldäckare)
Växellåda: 2-stegad automatiserad manuell växellåda
Laddning: OppCharge, maxeffekt: 300 kW. Combo2/CCS, maxeffekt: 150 kW.
Energilagringskapacitet: upp till 470 (kWh)


Källa: Volvo


Skriv ut



<span><span><span><span><span>Fartyget Urd (på bilden) kommer vara först ut med att trafikera den nya linjen.</span></span></span></span></span>

Stena Line startar ny daglig färjelinje till Finland

Tisdagen den 7 december avslöjade Stena Line att man går in på den finska marknaden, med en ny linje från Nynäshamn till Hangö i Finland. Den nya linjen är...

Läs mer
Nc-nielsen
Jungheinrich bygger ny fabrik i Chomutov, Tjeckien (bilden är en illustration).

Jungheinrich utökar produktionskapaciteten

Jungheinrich utvidgar produktionskapaciteten genom att bygga en ny fabrik i tjeckiska Chomutov. Från 2023 blir det produktionsstart av skjutstativtruckar i fabriken som är på drygt...

Läs mer
UNiKTRUCK
Från vänster Patrik Bender, Ove Bender, Fredrik Dahlström, Santhe Dahl och Malin &Auml;lmegran.

Byggföretag tar steget in på logistikmarknaden

GBJ Bygg har förvärvat ett markområde om 210.000 kvm av Benders, som har ägt marken under en längre tid. Markområdet är beläget utmed E20 söder om...

Läs mer
Svelag
Fastigheten Vasekær 10-12 i Herlev, Danmark.

Wihlborgs ökar det danska fastighetsbeståndet

Wihlborgs har förvärvat fastigheten Vasekær 10-12 i Herlev, Danmark. När säljaren, Terma A/S, lämnar fastigheten den 30 juni nästa år kommer Wihlborgs att...

Läs mer
Liftall


ICA öppnar högautomatiserat e-handelslager i Stockholm

Med start från den 1 december är ICAs högautomatiserade lager i Brunna, Stockholm, i full drift. ICA är först i Sverige med att öppna ett lager med en hö...

Läs mer
Kardex
Projektet kommer att undersöka förutsättningarna för ett samarbetskluster i regionen kring mellanlagring och transport av koldioxid via Gävle hamn.

Mångmiljonstöd beviljat Gävle Energi och Gävle Hamn till projekt för koldioxidlagring

Energimyndigheten har beviljat de två kommunala bolagen Gävle Energi och Gävle Hamn ett ekonomiskt stöd på 2,7 miljoner kronor. Stödet ska användas till en fö...

Läs mer
Teqton
Skeppet Tidan genomförde sjötransporten av den kalkstabiliserade leran.

Återanvändning av lera möjlig tack vare sjöfarten

SHREK, Svenska hamnars roll i en cirkulär ekonomi. Så heter ett tvåårigt forskningsprojekt som VTI driver tillsammans med ett stort antal partner. En fallstudie med sjö...

Läs mer
Servitrisen 3.

Stendörren Fastigheter förvärvar lagerfastighet i Västerås för 65,5 miljoner kronor

Stendörren Fastigheter AB har förvärvat, via bolag, lagerfastigheten Servitrisen 3 från Geidemark Fastigheter AB.

Läs mer
Den drygt 30 000 kvm tomtmarken kommer ge plats för drygt 15 000 kvm stor toppmodern logistikfastighet (bilden är en illustration).

Prologis expanderar i Eskilstuna

Logistikfastighetsföretaget Prologis har förvärvat drygt 30 000 kvm mark av Eskilstuna kommun. Marken ligger intill Footways lokaler som nyligen byggts ut. Prologis planerar nu en...

Läs mer


Utökar samarbete med Thunderful Group:

Logicenters hyr ut 25 000 m2 i Jönköping

Nu står det klart att Logicenters nya 45 400 m2 stora logistikfastighet på Torsvik, Jönköping är fullt uthyrd. Det är Thunderful Group som fortsätter sin starka...

Läs mer
Lagret i Nässjö.

SLP hyr ut över 5 000 kvm till Schenker Logistics

SLP har tecknat avtal om uthyrning av drygt 5 000 kvm till Schenker Logistics. Avtalet omfattar attraktiva lager- och logistikytor i en av SLP:s fastigheter i Nässjö.

Läs mer


Ekdalens Biotransporter går över till flytande biogas

Ekdalens Biotransporter har börjat ställa om hela sin lastbilsflotta till flytande biogas (Bio-LNG). Företaget som grundades 2005 hade tidigt som målsättning att minska...

Läs mer
– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut. Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i samma ark upp till fem gånger.

Så blev Stockholms Åkeri digitala med hjälp av Hogias transportsystem

Stora tidsbesparingar, färre fel och roligare på jobbet. Det är bara några av de vinster som åkeriföretaget Stockholms Åkeri har gjort sedan de övergav...

Läs mer

AstaZero och Polarium samarbetar för att utveckla snabbladdning för elfordon

AstaZero och Polarium ska samarbeta för att utveckla energilagringslösningar för effektiv laddning av tunga elfordon. Den nuvarande infrastrukturen för laddning av elfordon ä...

Läs mer
Myndigheterna hittade cirka 300 säkerhetsbrister vid en gemensam, nationell insats med fokus på transport och logistik.

Många säkerhetsbrister inom transport och logistik

En ny myndighetsgemensam insats mot framför allt transport- och logistikbranschen avslöjar många säkerhetsbrister. Drygt 100 företag fick oanmälda besök och 280...

Läs mer
Kran 43 inför nedmontering.

Kran rivs i väntan på nytt färjeläge

Nu rivs kran 43 på Hugo Hammars kaj, Lindholmen, för att göra plats åt ett färjeläge och en ny förbindelse över älven.
– Kranen måste...

Läs mer


Mest lästa


Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

PGtech

Aacagroup

BBH

Logistic Contractor

Dinacon

tactile Truck PC

Be-ge

WiHLBORGS

Forsea

Kalmar-kylarrenovering

Micrologistic

Wiklunds

Fastpartner

Wasa line

Vetter

Truckbox

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se