Självkörande bussar välkomnades till Vallastaden i Linköping


2021-09-20

Bild: My Weidel/VTI

Nu utökas rutten för Linköpings självkörande bussar. De elektrifierade bussarna som sedan februari 2020 körs på Campus Valla trafikerar nu även det angränsande bostadsområdet Vallastaden. Den 17 september var det officiell invigning med särskilt inbjudna.

Bussarna är en del av en rullande forskningsplattform med namnet Ride the future som undersöker hur självkörande bussar kan bli en del av den moderna stadens hållbara mobilitetslösningar.

Några exempel på forskningsprojekt som pågår inom Ride the future är studier av hur personer med synnedsättning kan resa med bussarna, hur äldre personer och barn upplever resandet ur olika aspekter. Även mer tekniska studier görs som exempelvis hur bussarna fungerar vid olika väderförhållanden och hur de kan användas för att samla in miljöfarliga partiklar.


Bussarna har fått namn av boende och skolbarn
Under invigningen avslöjades också bussarnas namn. Namnförslag har getts av boende och personal på Vallastadens vårdboende och från elever på Vallastadens skolas fritidshem. De vinnande namnen blev Reza och Busse.


En rullande forskningsplattform
Under invigningen fanns representanter från projektorganisationen på plats och berättade om projektet. Moderator var Lena Miranda, vd Linköping Science Park.

– Resultat från forskning och utveckling måste tas om hand av transportsektorns aktörer för att kunna göra avtryck. Därför behöver en god samverkan mellan forskningsutförare, problemägare och intressenter vara en integrerad del av forskningsverksamheten. Det är också en förutsättning för att vi på VTI ska kunna fullgöra vårt uppdrag att ta fram ny kunskap som kan användas för att utveckla transportsektorn i den riktning som anges av de transportpolitiska målen,säger Tomas Svensson, gd VTI.

– Vi har idag flera projekt runt om i världen där vi testar autonoma fordon men det som är unikt med Ride the future är att vi testar två autonoma fordon från två olika tillverkare i samma ekosystem så de kommunicerar med varandra. “Testarenor” på öppen gatan, i verklig situation, med en bred flora av aktörer som Ride the future-projektet är viktiga för att kunna utveckla framtidens kollektivtrafik. När restriktionerna släpps hoppas vi snart åter kunna välkomna resenärerna ombord och få mer insikter runt resenärs- och användarperspektivet, säger Anna Höjer, vd Transdev.

– På RISE forskar vi bland annat kring elektrifiering, automatisering och digitalisering som är en förutsättning för den här typen av transporter. Vi är väldigt glada att det här initiativet dels är så brett med relevanta aktörer, dels får fortgå under en längre period, för även om vi har kommit långt så har vi en del kvar, och vi behöver samla in relevant data för att vidareutveckla hela konceptet. Det är också viktigt med demonstrationer i verklig miljö för att skapa en acceptans och förståelse för de självkörande bussarna, säger Matilda Lindström avd.chef för mobilitet och system på RISE

– Det är riktigt häftigt att se hur samverkan mellan en lång rad olika aktörer skapar förutsättningar för att de autonoma bussarna ska bli verklighet. Bussarna tjänar både som en unik forskningsplattform och visar att framtiden finns i Linköping redan nu. Vi har lång historik av framgångsrika företag som utvecklat lösningar inom uppkopplade fordon och fordonssäkerhet. Linköping Science Park breda nätverk och möjlighet att agera som en neutral plattform för samverkan ger en bra grund för den här typen av projekt, säger Daniel Kullgard, projektledare Science Park Mjärdevi  

– Som partner i projektet upplåter Akademiska Hus mark och hållplatser för att denna rullande forskningsplattform ska kunna genomföras på bästa sätt. Det är väldigt glädjande att projektet nu utökas med en ny rutt och att Campus Valla därmed får en (ännu) tydligare förbindelse med Vallastaden. Som fastighetsägare ser vi fram emot att fortsatt kunna bidra i detta spännande och unika projekt som för oss en bit närmre ett samhälle där kollektivresor kan göras med självkörande fordon, säger Mikael Hagerfors, strategisk fastighetsutvecklare på Akademiska Hus.

– Linköping är platsen där idéer blir verklighet. Det gäller både kommunen, universitetet och i regionen. Linköping ligger i framkant när det gäller både teknik och smart mobilitet och det märks mycket väl i just detta projekt som jag med spänning följer, säger Muharrem Demirok (C), kommunalråd med ansvar för miljö, klimat och samhällsbyggnad.

– Flera saker är intressanta nu när projektet går in ett nytt skede genom utvidgningen till Vallastaden. En sak är att bussen kommer närmare fler användare, utanför campus och där fler människor bor och verkar. Dessutom att kunna studera hur autonoma system kan kopplas till ett större transportsystem. Sedan finns det planer på att koppla på godstransporter och paketleveranser, vilket ligger mig som logistiker varmt om hjärtat. Det är ju också inspirerande för våra studenter att se att vi ligger i framkant och vi räknar ju med att mycket av den kunskap och de erfarenheter som tas fram kommer att komma in i undervisningen också framöver,sägerMagnus Blinge, adjungerad professor, Linköpings universitet

– Kollektivtrafiken är en viktig del av den regionala utvecklingen och då behöver även själva kollektivtrafiken utvecklas, vilket jag tycker att det här projektet är ett bra exempel på,säger Martin Tollén, 1:e vice ordförande i trafik och samhällsplaneringsnämnden, Region Östergötland.


Källa: VTI


Tipsa en vn Skriv ut





Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet

Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...

Läs mer

Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.

MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...

Läs mer
ABB Robotics Sweden Robotics Campus Exterior 1

ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige



Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping

Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...

Läs mer
<span>Det första Vectron-loket av totalt tio har nyligen levererats till Malmö. </span>

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer
<span>Henrik Gullberg på Smidmek</span> <div><span style=\

Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik

Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...

Läs mer
<span><span>Midlands transportpartner LKW Walter sänker CO2 lite till. Nu även via båt.</span></span>

Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?

Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil

Läs mer
<span>Mathems automatiserade logistikanläggning i Larsboda, vinnare i årets bygge 2023 kategori Logistik Industri/Logistik/Butik. </span>

Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023

Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...

Läs mer


Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång

Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...

Läs mer


Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi

De 20 elektriska volvolastbilarna lämnades över vid ett välbesökt event nära göteborgs hamn.<div> </div>

Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg

Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...

Läs mer


AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton

Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer


SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg

SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Metanolbunkring pågår. Bunkerfartyget Stolt Sandpiper ligger intill Stena Germanica på Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborgs hamn.

Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn

En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden

Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...

Läs mer

Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag

Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...

Läs mer
Visionsbild över Plåtförädlingen 15 (bilden är en illustration).

Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg

Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...

Läs mer


Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge

Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förä...

Läs mer

Keolis vinner tilldelning i Landskrona

Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024...

Läs mer
Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer
Jonas Kjellander, General Manager Nordics på Nice, och Peter Strand, vd på SLP.

SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö

SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB....

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer
Hans Larsson, Business Region Göteborg.

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


SLP bygger logistikfastighet i Landskrona

LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona....

Läs mer
Timmerlastbil i Hällesjö.

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...

Läs mer


SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster

SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal...

Läs mer


86-åringen får nytt liv i Göteborg med ny terminal

Med nyrenoverade kontorslokaler och en helt ny terminal kan nu EB Road Cargo erbjuda både...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

gebhardt-group

Micrologistic

Maskinleverantorerna

Be-ge

Wiklunds

semax

eab_250

Batteripoolen

Karlskrona

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se