DHL Supply Chain accelererar implementeringen av autonoma gaffeltruckar och pallyftare


2021-11-18

DHL räknar med att cirka ett dussin autonoma gaffeltruckar kan hantera mer än en miljon pallar per år i en enda anläggning.
Bild: DHL
DHL räknar med att cirka ett dussin autonoma gaffeltruckar kan hantera mer än en miljon pallar per år i en enda anläggning.

DHL Supply Chain, kontraktslogistiksenheten inom Deutsche Post DHL Group, accelererar implementeringen av autonoma gaffeltruckar och pallyftare i fler än 1500 lager globalt – med fokus på områden med begränsad tillgång till arbetskraft i Europa, UK, Irland och Nordamerika. Autonoma pallyftare kan hantera både horisontella och vertikala lyft, vilket gör dem särskilt användbara för konsumentartiklar och bildelar – som karaktäriseras av helpallshantering. Implementeringen är en del av DHL Supply Chains Accelerated Digitalization agenda, en strategi för implementering av innovativa lösningar och teknologier.

– Stöd genom robotlösningar är inte bara användbart vid plockprocesserna i våra snabbväxande fulfillment- och e-handelscenter. Autonoma pallyftare kan förbättra service- och verksamhetskvaliteten på många sätt. De främsta fördelarna är att de innebär direkta positiva effekter och teoretiskt sett kan bli implementerade i all vår pallhanteringsverksamhet. Sammanräknat så flyttas miljontals pallar varje dag i DHL Supply Chains olika lager. Denna process kräver teknisk utrustning – gaffeltruckar och pallyftare – och upptar även substantiell arbetskraftskapacitet som skulle kunna användas effektivare på andra sätt, speciellt vid de marknaderna med begränsad tillgång till arbetskraft, säger Markus Voss, Global CIO & COO hos DHL Supply Chain.
– Vi uppskattar att upp till 30 procent av vår globala materialhanteringsutrustning har någon form av robotautomatisering år 2030.


Minskar behovet av manuell pallhantering
Autonoma gaffeltruckar tar över plock, inlagring och återanskaffning av helpallar vid våra lager, vilket minskar antalet manuella pallhanteringar utan att det innebär några större krav på förändringar i lagrens infrastruktur. Sådana gaffeltruckar kan enkelt nå DHL:s högsta ställningar som uppgår till mer än 10 meter, och kan enkelt hantera alla typer av pallar, ställningar, etcetera.

För närvarande uppnår robotar av denna typ cirka 65 % av mänsklig produktivitet, och flyttar 10-15 pallar per timme samtidigt som den säkert manövrerar jämsides lagerarbetare och den traditionella materialhanteringsutrustningen. Sådana former av hybridlösningar som involverar ett samarbete mellan människa och robot kan vara extra användbara vid marknader med snabbväxande eller volatil logistikaktivitet samt regioner som upplever temporär brist på kvalificerad arbetskraft.

Med verksamhet dygnet runt räknar DHL med att en flotta bestående av enbart ett dussin autonoma gaffeltruckar kan hantera mer än en miljon pallar per år i en enda anläggning. Robottransportering inomhus ökar effektiviteten och förbättrar säkerheten på arbetsplatsen genom att ta över repetitiva uppgifter som att flytta runt pallar. Förbättringar som detta stödjer DHL Supply Chain i arbetet att göra verksamheten bättre och mer effektiv.


Ny teknologi
Som en del av sitt digitaliseringsarbete utvärderar DHL Supply Chain konstant nya teknologier och lösningar som ger ett direkt värde till lagerverksamheten och kan bli storskaligt implementerade. Utöver robotlösningar och bärbar teknik så förlitar sig DHL Supply Chain på mjukvara och dataanalys som kan ge information om kundernas logistiknätverk i realtid. Algoritmer och artificiell intelligens med tillgång till big data har visat sig vara ett vinnande koncept vid planering av globala försörjningskedjor, och DHL ämnar att vidare införa dessa tekniker.


Källa: DHL


Skriv ut



<span><span><span><span><span>Fartyget Urd (på bilden) kommer vara först ut med att trafikera den nya linjen.</span></span></span></span></span>

Stena Line startar ny daglig färjelinje till Finland

Tisdagen den 7 december avslöjade Stena Line att man går in på den finska marknaden, med en ny linje från Nynäshamn till Hangö i Finland. Den nya linjen är...

Läs mer
Nc-nielsen
Jungheinrich bygger ny fabrik i Chomutov, Tjeckien (bilden är en illustration).

Jungheinrich utökar produktionskapaciteten

Jungheinrich utvidgar produktionskapaciteten genom att bygga en ny fabrik i tjeckiska Chomutov. Från 2023 blir det produktionsstart av skjutstativtruckar i fabriken som är på drygt...

Läs mer
UNiKTRUCK
Från vänster Patrik Bender, Ove Bender, Fredrik Dahlström, Santhe Dahl och Malin &Auml;lmegran.

Byggföretag tar steget in på logistikmarknaden

GBJ Bygg har förvärvat ett markområde om 210.000 kvm av Benders, som har ägt marken under en längre tid. Markområdet är beläget utmed E20 söder om...

Läs mer
Svelag
Fastigheten Vasekær 10-12 i Herlev, Danmark.

Wihlborgs ökar det danska fastighetsbeståndet

Wihlborgs har förvärvat fastigheten Vasekær 10-12 i Herlev, Danmark. När säljaren, Terma A/S, lämnar fastigheten den 30 juni nästa år kommer Wihlborgs att...

Läs mer
Liftall


ICA öppnar högautomatiserat e-handelslager i Stockholm

Med start från den 1 december är ICAs högautomatiserade lager i Brunna, Stockholm, i full drift. ICA är först i Sverige med att öppna ett lager med en hö...

Läs mer
Kardex
Projektet kommer att undersöka förutsättningarna för ett samarbetskluster i regionen kring mellanlagring och transport av koldioxid via Gävle hamn.

Mångmiljonstöd beviljat Gävle Energi och Gävle Hamn till projekt för koldioxidlagring

Energimyndigheten har beviljat de två kommunala bolagen Gävle Energi och Gävle Hamn ett ekonomiskt stöd på 2,7 miljoner kronor. Stödet ska användas till en fö...

Läs mer
Teqton
Skeppet Tidan genomförde sjötransporten av den kalkstabiliserade leran.

Återanvändning av lera möjlig tack vare sjöfarten

SHREK, Svenska hamnars roll i en cirkulär ekonomi. Så heter ett tvåårigt forskningsprojekt som VTI driver tillsammans med ett stort antal partner. En fallstudie med sjö...

Läs mer
Servitrisen 3.

Stendörren Fastigheter förvärvar lagerfastighet i Västerås för 65,5 miljoner kronor

Stendörren Fastigheter AB har förvärvat, via bolag, lagerfastigheten Servitrisen 3 från Geidemark Fastigheter AB.

Läs mer
Den drygt 30 000 kvm tomtmarken kommer ge plats för drygt 15 000 kvm stor toppmodern logistikfastighet (bilden är en illustration).

Prologis expanderar i Eskilstuna

Logistikfastighetsföretaget Prologis har förvärvat drygt 30 000 kvm mark av Eskilstuna kommun. Marken ligger intill Footways lokaler som nyligen byggts ut. Prologis planerar nu en...

Läs mer


Utökar samarbete med Thunderful Group:

Logicenters hyr ut 25 000 m2 i Jönköping

Nu står det klart att Logicenters nya 45 400 m2 stora logistikfastighet på Torsvik, Jönköping är fullt uthyrd. Det är Thunderful Group som fortsätter sin starka...

Läs mer
Lagret i Nässjö.

SLP hyr ut över 5 000 kvm till Schenker Logistics

SLP har tecknat avtal om uthyrning av drygt 5 000 kvm till Schenker Logistics. Avtalet omfattar attraktiva lager- och logistikytor i en av SLP:s fastigheter i Nässjö.

Läs mer


Ekdalens Biotransporter går över till flytande biogas

Ekdalens Biotransporter har börjat ställa om hela sin lastbilsflotta till flytande biogas (Bio-LNG). Företaget som grundades 2005 hade tidigt som målsättning att minska...

Läs mer
– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut. Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i samma ark upp till fem gånger.

Så blev Stockholms Åkeri digitala med hjälp av Hogias transportsystem

Stora tidsbesparingar, färre fel och roligare på jobbet. Det är bara några av de vinster som åkeriföretaget Stockholms Åkeri har gjort sedan de övergav...

Läs mer

AstaZero och Polarium samarbetar för att utveckla snabbladdning för elfordon

AstaZero och Polarium ska samarbeta för att utveckla energilagringslösningar för effektiv laddning av tunga elfordon. Den nuvarande infrastrukturen för laddning av elfordon ä...

Läs mer
Myndigheterna hittade cirka 300 säkerhetsbrister vid en gemensam, nationell insats med fokus på transport och logistik.

Många säkerhetsbrister inom transport och logistik

En ny myndighetsgemensam insats mot framför allt transport- och logistikbranschen avslöjar många säkerhetsbrister. Drygt 100 företag fick oanmälda besök och 280...

Läs mer
Kran 43 inför nedmontering.

Kran rivs i väntan på nytt färjeläge

Nu rivs kran 43 på Hugo Hammars kaj, Lindholmen, för att göra plats åt ett färjeläge och en ny förbindelse över älven.
– Kranen måste...

Läs mer


Mest lästa


Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

PGtech

Aacagroup

BBH

Logistic Contractor

Dinacon

tactile Truck PC

Be-ge

WiHLBORGS

Forsea

Kalmar-kylarrenovering

Micrologistic

Wiklunds

Fastpartner

Wasa line

Vetter

Truckbox

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se